Zonnepanelen Topic

Amai, wat een afrekeningen bij de mensen met die tussentijdse facturatie met het stoppen van terugdraaiende teller. 1300 euro opleggen voor 5 maand en toch panelen hebben liggen.
 
Amai, wat een afrekeningen bij de mensen met die tussentijdse facturatie met het stoppen van terugdraaiende teller. 1300 euro opleggen voor 5 maand en toch panelen hebben liggen.
Ik had geluk, bij mij was het 0, maar mijn normale eindfacturatie was sowieso in maart dus ja... een gelukje hier.
 
Amai, wat een afrekeningen bij de mensen met die tussentijdse facturatie met het stoppen van terugdraaiende teller. 1300 euro opleggen voor 5 maand en toch panelen hebben liggen.
Even slikken dat klopt.
Toch bizar hoe dit ineens kan hoor.
 
Even slikken dat klopt.
Toch bizar hoe dit ineens kan hoor.
Geen zomer voor het compenserende effect van de terugdraaiende teller. Als je nog maar 5 maand uw zonnepanelen hebt, dan heb je grotendeels verbruikt en nog niet echt veel gegenereerd. Maar je betaalt wel het volle prosumententarief.
 
En zoals altijd met hun gangsterpraktijken is dat tarief gewoon aan 100% gerekend en niet pro rata.
 
Vraagje aan het publiek :)

Ik heb in 2017 op mijn huidige woning zonnepanelen gelegd, 5100wp wat te verantwoorden was omwille van een zwembad. Deze woning is nu verkocht en ga naar een andere woning zonder zwembad of andere grootverbruiker.

Ik krijg van de installateur de melding dat hij tot 7000wp op het dak krijgt. Ik heb een hybride wagen en kan thuis mn auto laden, momenteel heb ik mono-fase en kan ik maximaal 3600watt laden. Het nieuwe huis heeft dubbel fase en kan dus aan hoger vermogen laden, maar dat is wat mij betreft niet noodzakelijk zolang ik een hybride wagen heb. Als ik puur elektrisch zou rijden dan gaat 3600 watt laadvermogen voor een lange laadtijd zorgen vermoed ik.

Naar de toekomst toe en rekening houdend met de digitale teller denk ik persoonlijk dat 4000wp laten leggen voldoende is. Auto laden en piek verbruik van het huishouden is volledig op te vangen. Ik stel me zelfs de vraag of het niet nuttiger is om 3000 te leggen om zo uw normale verbruik af te dekken. Hoe vaak haal je echt dat piek verbruik?

Iemand ervaring met beslissen op dit moment? Installateurs willen natuurlijk zoveel mogelijk panelen verkopen/plaatsen..
Ga zeker niet voor een driefasige laadpaal wanneer je wilt laden op zonne-energie. Je hebt minimaal 6A per fase nodig om op te laden op zonne-energie, dus 4kWh opbrengst van je zonnepanelen vooraleer je kan starten met opladen met alleen maar zonne-energie
Er is één super-interessante laadpaal van fivari, die kan je zowel eenfasig als driefasig gebruiken, en die kan net zoals de meeste andere slimme laadpalen alleen je overschot aan zonne-energie aanwenden.
 
Geen zomer voor het compenserende effect van de terugdraaiende teller. Als je nog maar 5 maand uw zonnepanelen hebt, dan heb je grotendeels verbruikt en nog niet echt veel gegenereerd. Maar je betaalt wel het volle prosumententarief.
Ja zover stond ik al.
Ik bedoel vooral dat die mix prosumententarief en distributiekosten niet klopt.
 
Ga zeker niet voor een driefasige laadpaal wanneer je wilt laden op zonne-energie. Je hebt minimaal 6A per fase nodig om op te laden op zonne-energie, dus 4kWh opbrengst van je zonnepanelen vooraleer je kan starten met opladen met alleen maar zonne-energie
Er is één super-interessante laadpaal van fivari, die kan je zowel eenfasig als driefasig gebruiken, en die kan net zoals de meeste andere slimme laadpalen alleen je overschot aan zonne-energie aanwenden.
Er zijn nog laadpalen die minder dan 6A per fase nodig hebben. De zappi wel niet dacht ik.
 
Daarnet interne communicatie gehad op het werk: "Testers gezocht voor de digitale meters!" :laugh:

Heb veel goesting om een mailke terug te sturen naar die mannen en hun er fijntjes op de wijzen dat 1 april volgende week is.
 
Ik heb vandaag de rekening gemaakt van gegenereerd vermogen over 1 jaar en kom aan ongeveer 110% kwh tov wp van de panelen.

Is dat uitzonderlijk? Hebben jullie ook zo een gek jaar gehad?
 
Ik heb vandaag de rekening gemaakt van gegenereerd vermogen over 1 jaar en kom aan ongeveer 110% kwh tov wp van de panelen.

Is dat uitzonderlijk? Hebben jullie ook zo een gek jaar gehad?

Neen, met goeie materialen ga je dergelijke resultaten inderdaad boeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raa
Neen, met goeie materialen ga je dergelijke resultaten inderdaad boeken.
En natuurlijk ook de plaats waar je je panelen legt. Mijn panelen liggen 's avonds in de schaduw van de bomen van de buren (en in de winter heb ik ook slagschaduw van de woning). Ik komt op 96% uit
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk stelt de keuring van de panelen niks voor. Men kijkt naar enkele basispunten, maar verder dan dat gaat het in feite niet. Als uw panelen niet goed vastliggen dan zal de keuring dit niet zien. Er is ook amper controle op de kwaliteit van het materiaal dat geplaatst wordt.
En nog belangrijker is er geen sturing of opvolging van hoe installaties hier geplaatst worden. Iedereen kan hier panelen op zijn dak leggen, zoveel als je maar wilt. Met alle gevolgen voor het net van dien.
Ik kan u hierbij melden dat dit inderdaad mss zo is met de gekende cowboys ala ACEG/ELEKTROTEST/... Ik denk dat ik gemiddeld 30% afkeur vd zonnepaneel installaties. Bij particulieren is het eerder 70/80%. Sinds nieuwjaar mss nog 20 pv installatie gekeurd in 3maand,dus die markt is volledige ineengestort. Meestal nu in combinatie met batterijsysteem maar nu weten de installateurs nog minder waar ze bezig mee zijn. Echt triestig gewoon. Uw hoofdbord moet echt wel conform het Arei zijn met ofwel remautomaat of verzwaringen. Alsook de solar kabel die in bundel ligt minstens cca moet zijn (nog tot 31/03 uitzondering met nota 04//verklaring van niet bestelbaar). En eindelijk is het simpel he : ben je afgekeurd is het overdreven en blabla , ben je goedgekeurd was het te laks? Eindelijk is het ook zoals overal he,het evenwicht tussen commercieel en al de rest... Het commercieele kan mij geen bal schelen als keurder. Juist is juist,maar fout is zeker fout.
 
Ik kan u hierbij melden dat dit inderdaad mss zo is met de gekende cowboys ala ACEG/ELEKTROTEST/... Ik denk dat ik gemiddeld 30% afkeur vd zonnepaneel installaties. Bij particulieren is het eerder 70/80%. Sinds nieuwjaar mss nog 20 pv installatie gekeurd in 3maand,dus die markt is volledige ineengestort. Meestal nu in combinatie met batterijsysteem maar nu weten de installateurs nog minder waar ze bezig mee zijn. Echt triestig gewoon. Uw hoofdbord moet echt wel conform het Arei zijn met ofwel remautomaat of verzwaringen. Alsook de solar kabel die in bundel ligt minstens cca moet zijn (nog tot 31/03 uitzondering met nota 04//verklaring van niet bestelbaar). En eindelijk is het simpel he : ben je afgekeurd is het overdreven en blabla , ben je goedgekeurd was het te laks? Eindelijk is het ook zoals overal he,het evenwicht tussen commercieel en al de rest... Het commercieele kan mij geen bal schelen als keurder. Juist is juist,maar fout is zeker fout.
Ik dacht dat ACEG een van de beteren wat. Heb dan op zich nog geluk dat die op het laatste moment annuleerden. Uiteindelijk was het Vinçotte, daar kunt ge weinig mis mee doen zeker? Voor zo'n dingen toch liever een strenge die op details afkeurt dan later problemen krijgen imo. 't Is uiteindelijk toch de installateur die opdraait voor de aanpassingen.

Dat het hoofdbord van uw elletriek ook conform moest zijn wist ik nu wel niet. Als je elektriciteit is afgekeurd, kan men toch je panelen apart keuren? Of is het letterlijk enkel het hoofdbord dat in orde moet zijn, ook al zitten er ergens anders overtredingen?
 
Bij een pv keuring is het enkel circuit pv (uit teller / dsi / circuit pv) die gecontroleerd word: mijn stappen zijn:
-goede aarding
-geen isolatieverlies
- bord ip x1 (zowel invoer/voorkant)
-aanduiding kring
-correctie sectie brugjes (net + pv)
-en of correcte Remautomaat
-dsi type A + zwaarte (bijkomende eventueel verzwaren ifv)
-testen foutlus via stroominjectie + testknop
-eilandwerking
-zien of omvormer in lijst staat synergrid
-aarding frame minstens de sectie vd zwaarte vd omvormer
-types kabel zowel ac als dc kant (sectie,type,bevestiging tov andere leidingen, uitwendige invloeden,...)
-plaatsingsvoorschriften omvormer gerespecteerd...
-hoe geraakt solar kabel tot op dak (niet via ventilatiekanaa/schoorsteen) , bevestiging en afstand tov andere leidingen
-geen niet afgezekerde circuits.
-VOLLEDIG eendraadschema (geen vodje maar een ondertekend schema door eigenaar + installateur met addres v beiden,btw nr ,ean, type kabel, opbouw/inbouw, types dsi, secties , aantal polen , type spanning , alle gegevens omvormer + panelen / ...

Reden genoeg tot afkeur imo.
 
Bij een pv keuring is het enkel circuit pv (uit teller / dsi / circuit pv) die gecontroleerd word: mijn stappen zijn:
-goede aarding
-geen isolatieverlies
- bord ip x1 (zowel invoer/voorkant)
-aanduiding kring
-correctie sectie brugjes (net + pv)
-en of correcte Remautomaat
-dsi type A + zwaarte (bijkomende eventueel verzwaren ifv)
-testen foutlus via stroominjectie + testknop
-eilandwerking
-zien of omvormer in lijst staat synergrid
-aarding frame minstens de sectie vd zwaarte vd omvormer
-types kabel zowel ac als dc kant (sectie,type,bevestiging tov andere leidingen, uitwendige invloeden,...)
-plaatsingsvoorschriften omvormer gerespecteerd...
-hoe geraakt solar kabel tot op dak (niet via ventilatiekanaa/schoorsteen) , bevestiging en afstand tov andere leidingen
-geen niet afgezekerde circuits.
-VOLLEDIG eendraadschema (geen vodje maar een ondertekend schema door eigenaar + installateur met addres v beiden,btw nr ,ean, type kabel, opbouw/inbouw, types dsi, secties , aantal polen , type spanning , alle gegevens omvormer + panelen / ...

Reden genoeg tot afkeur imo.
Er moet tegenwoordig ook een legplan bij zijn van hoe de zonnepanelen op dak liggen. Als opbouw of inbouw er niet bijstaat doen ze ook niet moeilijk over.
BTW nr en ean nr zijn niet verplicht op schema die noteert de keurder makkelijk zelf en de meeste keuring organisaties werken met tablet en daar staan al een deel gegevens ingevuld als een firma een keuring aanvraagd zoals adres gegevens van de firma en BTW nr. Dus daar doen de keurders niet moeilijk over.
 
Bij een pv keuring is het enkel circuit pv (uit teller / dsi / circuit pv) die gecontroleerd word: mijn stappen zijn:
-goede aarding
-geen isolatieverlies
- bord ip x1 (zowel invoer/voorkant)
-aanduiding kring
-correctie sectie brugjes (net + pv)
-en of correcte Remautomaat
-dsi type A + zwaarte (bijkomende eventueel verzwaren ifv)
-testen foutlus via stroominjectie + testknop
-eilandwerking
-zien of omvormer in lijst staat synergrid
-aarding frame minstens de sectie vd zwaarte vd omvormer
-types kabel zowel ac als dc kant (sectie,type,bevestiging tov andere leidingen, uitwendige invloeden,...)
-plaatsingsvoorschriften omvormer gerespecteerd...
-hoe geraakt solar kabel tot op dak (niet via ventilatiekanaa/schoorsteen) , bevestiging en afstand tov andere leidingen
-geen niet afgezekerde circuits.
-VOLLEDIG eendraadschema (geen vodje maar een ondertekend schema door eigenaar + installateur met addres v beiden,btw nr ,ean, type kabel, opbouw/inbouw, types dsi, secties , aantal polen , type spanning , alle gegevens omvormer + panelen / ...

Reden genoeg tot afkeur imo.
Staat imo niets in dat een deftige installateur niet in orde brengt volgens mij. Toch zot dat je dan aan zo'n hoog percentage afkeuringen komt.
 
Terug
Bovenaan