Zonnepanelen Topic

Ik heb een eerste offerte binnen om zonnepanelen te leggen en ben hier nogal een leek in, maar probeer me hierover in te lezen en wil even raad vragen.

Men stelt 12 panelen voor van 355wp, in totaal dus 4260wp (ik kan er niet meer leggen, komen op het platte dak van de garage).
Dit in combinatie van de omvormer SMA tripower 3.0, deze heeft een output van 3000w. Ik zit met 3-fase, vandaar deze keuze veronderstel ik.

Is het geen betere optie om voor een SMA tripower 4.0 te gaan aangezien er hier een output is van 4000w wat dichter aanleunt bij de 4260wp?

Is onderdimensioneren niet iets van toen het prosumententarief nog bestond? Of zal het verschil in opbrengst te verwaarlozen zijn tussen een omvormer van 3000w en 4000w in onze contreien?
 
Enigste deftige korting is precies de batterij.

Mijn broer had 2 offertes voor 10 Sunpower P3 panelen van 325Wp met een Solaredge S3000 omvormer voor 30 euro meer als die prijs van jouw panelen.

Een van die offertes was trouwens van Caracalla hier, mijn broer heeft uiteindelijk een andere lokale installateur gekozen maar hun prijs was quasi hetzelfde dus die zat goed.

Ik heb hier vorig jaar in november (duure periode in aankoop) 20 panelen van 340Wp + sunny boy sma 5.0 av41 + montagebeugels + 60m solarkabel 6mm cca + dsi 63A + automaat 2p20A + rem 2p63A gekocht voor nog geen 5k €. Dagje werk solo en alles lag er en aangesloten... Zo zie je maar welke marges er zijn (+verkoper pv heeft er nog iets aan verdiend).
 
Dit in combinatie van de omvormer SMA tripower 3.0, deze heeft een output van 3000w. Ik zit met 3-fase, vandaar deze keuze veronderstel ik.

Is het geen betere optie om voor een SMA tripower 4.0 te gaan aangezien er hier een output is van 4000w wat dichter aanleunt bij de 4260wp?

Is onderdimensioneren niet iets van toen het prosumententarief nog bestond? Of zal het verschil in opbrengst te verwaarlozen zijn tussen een omvormer van 3000w en 4000w in onze contreien?

Het prijsverschil is ongeveer 100 euro bij webshops. Ik denk dat je het prijsverschil er wel uit haalt bij 4260 Wp en voor de 4.0 gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier vorig jaar in november (duure periode in aankoop) 20 panelen van 340Wp + sunny boy sma 5.0 av41 + montagebeugels + 60m solarkabel 6mm cca + dsi 63A + automaat 2p20A + rem 2p63A gekocht voor nog geen 5k €. Dagje werk solo en alles lag er en aangesloten... Zo zie je maar welke marges er zijn (+verkoper pv heeft er nog iets aan verdiend).
1. Niet iedereen kan panelen zelf monteren op een dak en als het een hellend dak is al helemaal niet.
2. Als je anno 2021 zonnepanelen installeert wil je dit juist doen via een zonnepaneleninstallateur anders krijg je geen premie.
 
1. Niet iedereen kan panelen zelf monteren op een dak en als het een hellend dak is al helemaal niet.
2. Als je anno 2021 zonnepanelen installeert wil je dit juist doen via een zonnepaneleninstallateur anders krijg je geen premie.

1 : deels waar
2 : je kan je pv laten keuren die je zelf hebt gelegd maar dan moet de keurder rescert zijn en neemt hij de volledige aansprakelijkheid op zich...
 
Klein vraagje: ik heb m'n broer z'n panelen gisteren gemeld aan Fluvius, sedert de installatie halfweg maart hebben ze ongeveer 664 kWh opgewekt.
De injectievergoeding zal hij waarschijnlijk pas krijgen vanaf het moment dat alles bij Fluvius verwerkt is en de leverancier dit dus doorkrijgt?
Hetgeen vanaf de installatie tot de volledige verwerking door Fluvius is dan waarschijnlijk 'verloren' qua injectievergoeding?
 
Klein vraagje: ik heb m'n broer z'n panelen gisteren gemeld aan Fluvius, sedert de installatie halfweg maart hebben ze ongeveer 664 kWh opgewekt.
De injectievergoeding zal hij waarschijnlijk pas krijgen vanaf het moment dat alles bij Fluvius verwerkt is en de leverancier dit dus doorkrijgt?
Hetgeen vanaf de installatie tot de volledige verwerking door Fluvius is dan waarschijnlijk 'verloren' qua injectievergoeding?
664kwh op een maand?
En ik mag hopen van niet, stel u voor dat ze pas vanaf de goedkeuring van de aanmelding tellen. Ik zit al meer dan 6 maanden te wachten op goedkeuring. Dus nee ik hoop het niet.
 
Klein vraagje: ik heb m'n broer z'n panelen gisteren gemeld aan Fluvius, sedert de installatie halfweg maart hebben ze ongeveer 664 kWh opgewekt.
De injectievergoeding zal hij waarschijnlijk pas krijgen vanaf het moment dat alles bij Fluvius verwerkt is en de leverancier dit dus doorkrijgt?
Hetgeen vanaf de installatie tot de volledige verwerking door Fluvius is dan waarschijnlijk 'verloren' qua injectievergoeding?
Wat ligt er daar op? 2x5kwh met 12000wp panelen?
 
Net eens gekeken, installatie was blijkbaar iets vroeger, op 4 maart.
Sinds dan 686,89 kWh opgebracht volgens het Solaredge-portaal.

Hij heeft 17 panelen van 325Wp, 7 oostgericht op de achterkant van het dak en 10 op de westelijke voorkant (hellingshoek van 43 graden).
 
Jezus christus, vandaag weer zo een pracht van een batterij offerte binnen gehad.

Op 2ehands maakt hij reclame voor een 14,3kw pakket inclusief installatie en victron omvormer voor maar 4700 EUR ex BTW. Datasheets geen probleem.
Zijn offerte: 5950 EUR ex BTW, de batterij heeft maar een DOD van 80% (hij schrijft zelf 20% maar ik denk niet dat hij snapt wat DOD is), datasheet niet verkregen, zit maar 1 energiemeter bij de victron ipv 2, mounting hardware voor de accu is nog een optie.
En dan komt het: die oplossing is zelfs niet leverbaar. Eigenlijk moet ik een Growatt batterijset met Growatt DC-coupled omvormer nemen en dan krijg ik nog 600 EUR terug voor mijn Sunny Boy.

Ik ga de naam van zijn bedrijf hier niet posten, maar 2ehands gebruiker "Performer" zou beter "Underperformer" noemen.
 
1. Niet iedereen kan panelen zelf monteren op een dak en als het een hellend dak is al helemaal niet.
2. Als je anno 2021 zonnepanelen installeert wil je dit juist doen via een zonnepaneleninstallateur anders krijg je geen premie.
opmerking punt 2:
Als je panelen wil bijleggen heb je geen recht op een premie, dus heeft een doe-het-zelf pakket altijd voordeel. (zie voorwaarden)
Mijn situatie: 15 panelen 4125Wp ZO -> nadeel: geen profijt van avondzon.
Heb nu 5 panelen (1825Wp) bijgeplaatst op ZW voor het avondverbruik op te vangen. (pakket zelf samengesteld, panelen, omvormer, kabels... all in, 1250€). Ben er 2 dagen aan bezig geweest... Het was plezant werk ook nog. (PS: reeds bezit van DM)
 
Laatst bewerkt:
Hier een maand geleden iets in elkaar gestoken om alles eens goed bij te houden. Data van de P1 poort in combinatie met wat ik uitlees van de omvormer van de zonnepanelen. Ons gebruik hebben we niet echt aangepast.

Dit is het resultaat:


Gemiddelde zelfproductie van rond de 35-40% (moet het eens exact uitrekenen).
Ik werk hierbij 100% van thuis en mijn vrouw is op woensdag meestal ook thuis.

Valt nog relatief mee denk ik. Binnen een dikke week zou er een elektrische wagen moeten zijn dus dan gaat dit waarschijnlijk de hoogte in. Hier ga ik in ieder geval proberen op letten, gezien ik steeds weet of er overproductie is of niet.

Dit is het de huidige weergave bijvoorbeeld:
Is dat met domoticz? Kan je me zeggen hoe je dit allemaal gedaan hebt? Mag evt in PM gerust. Ik werk nu met die P1 Monitor op mijn raspberry pi, maar het uwe ziet er wel beter uit :)

Hier proberen we ook wat meer aan zelfconsumptie te doen ( lukt nu wel gezien thuiswerk), maar ik zou toch misschien nog eens een offerte thuisbatterij willen opvragen. Bij wie kan ik best terecht voor een correctie ( en juist geprijsde) offerte? @Caracalla ? .
Hier ligt er nu 3780 WP met een sunny boy 2.5. Was zo gedimensioneerd zodat het prosumententarief wat lager ging liggen, maar nu komt dit iets minder goed over voor ons natuurlijk ( digitale teller reeds).
Vandaag bv 11kwh injectie en een 4kwh afname.

ALS ik een thuisbatterij wil doen lijkt het misschien beste om het dit jaar te doen gezien de subsidies?
 
Laatst bewerkt:
Is dat met domoticz? Kan je me zeggen hoe je dit allemaal gedaan hebt? Mag evt in PM gerust. Ik werk nu met die P1 Monitor op mijn raspberry pi, maar het uwe ziet er wel beter uit :)

Hier proberen we ook wat meer aan zelfconsumptie te doen ( lukt nu wel gezien thuiswerk), maar ik zou toch misschien nog eens een offerte thuisbatterij willen opvragen. Bij wie kan ik best terecht voor een correctie ( en juist geprijsde) offerte? @Caracalla ? .
Hier ligt er nu 3780 WP met een sunny boy 2.5. Was zo gedimensioneerd zodat het prosumententarief wat lager ging liggen, maar nu komt dit iets minder goed over voor ons natuurlijk ( digitale teller reeds).
Vandaag bv 11kwh injectie en een 4kwh afname.

ALS ik een thuisbatterij wil doen lijkt het misschien beste om het dit jaar te doen gezien de subsidies?
Tijdje geleden al iets over gepost. Heb dan dit artikeltje geschreven: https://jensd.be/1205/linux/data-lezen-van-de-belgische-digitale-meter-met-de-p1-poort

Het script die ik gebruik is een variant op hetgeen ik op Github heb gezet waarbij ik de data opsla in InfluxDB (zoals hier: https://jensd.be/1249/linux/get-started-with-influxdb-and-python-on-linux :))

Dat uitlezen doe ik dan met Grafana wat redelijk gebruiksvriendelijk is en waarbij je snel en eenvoudig dergelijke dashboards maakt.

Moet eens werk maken om dat aangepaste script ook eens op Github te zetten en het totaalproces in een artikeltje te gieten.
 
Voor wie het nog niet heeft gezien: in mijn fluvius kunt ge nu ook uw piekverbruik opvragen.

Resultaat met een L-W warmtepomp
Januari: 5.7kW
Februari: 6.9kW
Maart: 5k.9W
 
Stukje meer dan 3,15 kW als referentiewaarde
Referentiewaarde is dan ook niet voor mensen met een warmtepomp.

Bij mij:

Jan: 3.8kW
Feb: 3.5kW
Maart: 3.1kW

Pieken zijn altijd van toen de hybride aan het opladen was terwijl we ook koken, nu hou ik daar nog geen rekening mee. Als ik die op een timer zou zetten blijf ik makkelijk onder de 3 kW piek. Huishouden van 2 personen, elektrisch koken, verwarming/sanitair ww op gas.
 
Sinds 2017 is de netbeheerder niet meer verplicht om aardgas mogelijk te maken in nieuwbouw. Je moet daar dan kiezen voor warmtepomp. Ook autos op fossiele brandstof worden afgerekend.

Dan vind ik het ook normaal dat de referentiewaarde die in de toekomst gebruikt wordt daar rekening mee houdt.
 
Sinds 2017 is de netbeheerder niet meer verplicht om aardgas mogelijk te maken in nieuwbouw. Je moet daar dan kiezen voor warmtepomp. Ook autos op fossiele brandstof worden afgerekend.

Dan vind ik het ook normaal dat de referentiewaarde die in de toekomst gebruikt wordt daar rekening mee houdt.
Je moet niet hé. Je kunt nog altijd gas voorzien met een opslagtank.
 
3.15 is prima als ge op gas verwarmt, maar electrisch is dat echt ondoenbaar. Een batterij gaat dat ook niet bufferen
 
Terug
Bovenaan