Zonnepanelen Topic

Geen idee eigenlijk, ik schat een 4-5000kwh
Die 4000 kWh gaat je €0.06/kWh minder kosten door het capaciteitstarief (volgens de voorlopige cijfers in de thread. Maar hey, die 3.15 kW is ook een voorlopig cijfer). Dat is €240/jaar die je minder zal moeten betalen op het verbruik van je warmtepomp. Daarmee 'koop' je net geen 5 kW aan extra piekvermogen (€50/kW). Jouw referentiecijfer voor de piek is dus niet 3.15 kW maar 8 kW. Volgens de voorlopige cijfers ga jij dus zelfs besparen. Ik weet dus niet waarom je zo gefocussed blijft op die 3.15 kW. Dat cijfer is voor jou gewoon niet van toepassing.

Dat is een pervers effect aan het capaciteitstarief. Mensen met een hoog jaarverbruik (EV/warmtepomp) moeten veel minder hard op hun piek letten. Dat is deels fair, omdat je in die situatie je piek soms niet kan vermijden. Maar als je dat wel kan (stel, je kan je EV laden op 5 kW tussen 0u-7u en dat is voldoende voor jouw gebruiksprofiel) dan ga je én geld besparen ten opzichte van de huidige situatie én je moet je tijdens de dag niks aantrekken van een piek want je mag tot 5 kW.
 
Die 4000 kWh gaat je €0.06/kWh minder kosten door het capaciteitstarief (volgens de voorlopige cijfers in de thread. Maar hey, die 3.15 kW is ook een voorlopig cijfer). Dat is €240/jaar die je minder zal moeten betalen op het verbruik van je warmtepomp. Daarmee 'koop' je net geen 5 kW aan extra piekvermogen (€50/kW). Jouw referentiecijfer voor de piek is dus niet 3.15 kW maar 8 kW. Volgens de voorlopige cijfers ga jij dus zelfs besparen. Ik weet dus niet waarom je zo gefocussed blijft op die 3.15 kW. Dat cijfer is voor jou gewoon niet van toepassing.

Dat is een pervers effect aan het capaciteitstarief. Mensen met een hoog jaarverbruik (EV/warmtepomp) moeten veel minder hard op hun piek letten. Dat is deels fair, omdat je in die situatie je piek soms niet kan vermijden. Maar als je dat wel kan (stel, je kan je EV laden op 5 kW tussen 0u-7u en dat is voldoende voor jouw gebruiksprofiel) dan ga je én geld besparen ten opzichte van de huidige situatie én je moet je tijdens de dag niks aantrekken van een piek want je mag tot 5 kW.
Natuurlijk klopt dit niet voor de persoon met zonnepanelen en een terugdraaiende teller hé ;). Die had namelijk die zonnepanelen gelegd om zijn kost te verlagen.

Deze uitleg klopte als je een hoog verbruik had zonder zonnepanelen. Of anders gezegd het is iets complexer :p.
 
Natuurlijk klopt dit niet voor de persoon met zonnepanelen en een terugdraaiende teller hé ;). Die had namelijk die zonnepanelen gelegd om zijn kost te verlagen.

Deze uitleg klopte als je een hoog verbruik had zonder zonnepanelen. Of anders gezegd het is iets complexer :p.
Ja ok, maar dat ligt aan het verdwijnen van de terugdraaiende teller en niet aan de introductie van het capaciteitstarief. Iemand met een warmtepomp zal in het systeem van capaciteitstarief altijd een hoger verbruik hebben, want geen terugdraaiende teller en de zonnepanelen brengen het minst op als de warmtepomp het hardst moet draaien.

Dat het verdwijnen van de terugdraaiende teller financieel zeer nadelig is in die situatie is uiteraard het geval.
 
Ja ok, maar dat ligt aan het verdwijnen van de terugdraaiende teller en niet aan de introductie van het capaciteitstarief. Iemand met een warmtepomp zal in het systeem van capaciteitstarief altijd een hoger verbruik hebben, want geen terugdraaiende teller en de zonnepanelen brengen het minst op als de warmtepomp het hardst moet draaien.

Dat het verdwijnen van de terugdraaiende teller financieel zeer nadelig is in die situatie is uiteraard het geval.
Maar dat is wel het referentiekader natuurlijk.

Meeste mensen die een warmtepomp hebben gezet, hebben dit in combinatie gedaan met de terugdraaiende teller en zonnepanelen. Omdat dit juist de case was waarin het tov gas bijna competitief was.

En nu zijn de feiten er, dat dit capaciteitstarief investeringen in elektrificatie "afstraft". Al is het beter dan ervoor wegens het feit dat je wegens het hogere verbruik een hogere piek kan aanvaarden om beter te zijn dan ervoor. Maar in vergelijking met de fossiele optie ben je gejost.
 
Allemaal mooi en wel, maar waren het niet de auto's die de technologie ook moet ondersteunen? Daar sta je dan met je 3000 euro laadpaal en een niet compatibele auto.

Stroom van werkgever gebruiken om thuis de was te doen? Weldra kan het via batterij elektrische firmawagen

 
Vandaag mailtje gehad van fluvius dat onze installatie goedgekeurd is.

Ga ik u nog een afrekening krijgen van engie? De digitale meter komen ze gratis vervangen.
 
Ik heb bevestiging gekregen van Fluvius dat lokale productie conform is.
Er staat wel bij:
U kan voor deze zonnepanelen geen aanspraak maken op een premie PV.

Ik hoop dat dit niet slaat op de premie die er aan komt voor de compensatie digitale meter??
 
Ik heb bevestiging gekregen van Fluvius dat lokale productie conform is.
Er staat wel bij:
U kan voor deze zonnepanelen geen aanspraak maken op een premie PV.

Ik hoop dat dit niet slaat op de premie die er aan komt voor de compensatie digitale meter??
1. Er is maar 1 premie die u kunt krijgen. Als u installatie vorig jaar is gekeurd en aangegeven gaat u een compensatie premie krijgen vanaf het moment u een digitale meter krijgt.

2..Is u installatie dit jaar gekeurd en aangegeven krijgt u een premie voor u zonnepaneel installatie.

Dus bij 1 zult u de premie altijd krijgen en bij 2 krijgt u enkel een premie als u installatie door een rescert installateur geplaatst is of gekeurd.
 
Ondertussen nog wat verder zitten rekenen en ik krijg met de beste wil van de wereld een thuisbatterij niet interessant zoals de kostprijs er nu van ligt.

Een oplossing met 10kWh aan storage zal ongeveer 8500 EUR btw in kosten. Met de premie eraf is dat nog 5950 EUR
Als die 250 keer per jaar 10kWh kan terugleveren bespaart dat 500 EUR aan stroom (600 EUR - 100 EUR die ge anders zou terugleveren), oftewel 42 EUR per maand. ROI hiervan is dan net geen 12 jaar.
Cru gesteld moet uw installatie dus al 2 jaar langer dan zijn garantietermijn probleemvrij draaien vooraleer ze effectief geld gaat opbrengen.
 
Mijn dossier voor aanmelding is nog altijd in behandeling. Hoe lang kan het in godsnaam duren :p
Ondertussen hebben we hier al een positief terugleversaldo van 72kWh sinds begin april. 101kWh afname en 173kWh injectie.
 
Ondertussen nog wat verder zitten rekenen en ik krijg met de beste wil van de wereld een thuisbatterij niet interessant zoals de kostprijs er nu van ligt.

Een oplossing met 10kWh aan storage zal ongeveer 8500 EUR btw in kosten. Met de premie eraf is dat nog 5950 EUR
Als die 250 keer per jaar 10kWh kan terugleveren bespaart dat 500 EUR aan stroom (600 EUR - 100 EUR die ge anders zou terugleveren), oftewel 42 EUR per maand. ROI hiervan is dan net geen 12 jaar.
Cru gesteld moet uw installatie dus al 2 jaar langer dan zijn garantietermijn probleemvrij draaien vooraleer ze effectief geld gaat opbrengen.
Is dat dan met de kost van een nieuwe omvormer ? Of zonder ?

Mij lijkt het dat een batterij van 5kwh, voldoende om uw nachtverbruik eruit te filteren, indien je geen nieuwe omvormer moet voorzien nuttig kan zijn.

Maar voor alles boven de 5kwh. Neen. Ik laat een thuisbatterij ook aan mij voorbijgaan.

Aan 1 kant is het ook logisch hé. De kost die je kunt beperken is ook maar 40% (100% eigenverbruik haal je niet, ik ga uit van 30 - 40% dat je wel kunt halen zonder thuisbatterij, dus 70-80% met thuisbatterij) van wat de investering in zonnepanelen initieel als voordeel gaf. En nu moet je daarvoor dan ook al een extra bedrag er bovenop voor investeren.

Nuttigste lijkt mij echter om u er niet in op te jagen en het hele verhaal rond thuisbatterijen aan u laten voorbij te gaan. Totdat je de elektrische wagen er kunt op inschakelen. En binnen dit en x jaar (wanneer de omvormer stuk is, te gaan voor de geïntegreerde omvormer met batterij die 500€ extra kost of zo dan de gewone omvormer waarna de rest van de buffer dan eerder uw wagen is).
 
Zo werkt het niet, ge moet kijken naar zowel u injectie als uw effectief verbruik. Een te kleine batterij zal te vaak 2 cycli draaien en daardoor vroegtijdig kapot gaan. Als ik naar ons afname/injectie profiel kijk in mijn fluvius is 10kWh voor ons zowat de sweet spot. Minder is niet ideaal, meer is niet rendabel


dat is voor ofwel een victron multiplus met pylontech ofwel een sma sb storage 3.7 met byd.
 
Ik heb geen cijfer voor januari als piekvermogen. 6.8 kW voor februari en 4.4 kW voor maart. April is nog niet afgesloten maar zou op 3,2 kW uitkomen
Dat is zonder warmtepomp maar met elektrische wagen.
Het is vooral crimineel dat er nu overal mensen een elektrisch voertuig aangeboden krijgen op het werk, en dat die voornamelijk gekoppeld worden aan laadpalen die niet slim zijn.
 
Een collega zijn omvormer is uitgevallen. Gezien het weer is dit waarschijnlijk te wijten aan de hoge opbrengst.

Nu vroeg ik me af: kan ik nu thuis bvb. zeker zijn dat wij deze problemen niet gaan hebben? Thuis is er nog altijd geen zekering afgesprongen.
 
Spanning waarde bekijken op omvormer of in elektrisch bord meten en zien dat die niet 10 min over de 253V zit of geen 261V haalt want dan valt de omvormer uit.
 
Terug
Bovenaan