Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In 2017 was ik ook al aan het twijfelen om de panelen oost-west ipv zuidgericht op mijn plat dak te leggen. Om dan de omvormer nog verder te onderdimensioneren om minder prosumentenvergoeding te betalen. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik dan minder panelen kon leggen op de beschikbare oppervlakte.Wanneer ik hier lees dat er heel wat mensen overwegen om enkele panelen te herleggen om een meer gespreide opbrengst te hebben door de dag, lijkt me de beslissing echt nog niet zo slecht.
De initiële maatregel was onzinnig, en veel te gul.
Kan wel kloppen hoor, je hebt altijd sluimer verbruik die de panelen direct al op vangt. Echter moet de autoconsumptie 50% zijn om op hetzelfde uit te komen als de terugdraaiende teller.Vandaag een mail gekregen van onze installateur met info i.v.m. de huidige situatie. Daarin staat dat de autoconsumptie gemiddeld 30% is bij een gezin waar de twee volwassen overdag niet thuis zijn. Lijkt me aan de hoge kant?
Waar kan jij zien wanneer je ingepland staat? Of heb je gewoon een afspraak gemaakt?Volledige thread niet doorgenomen, excuus als dit al ergens besproken werd.
Situatie hier: zonnepanelen laten installeren eind 2017, nu nog analoge teller. Onze opnamemaand is normaal gezien eind september/begin oktober. We staan bij fluvius ingepland januari/februari 2022 om de digitale teller te krijgen. Tot voor de beslissing weken geleden leek me dit geen probleem, het opgebouwd tekort in jan/feb 2022 zou worden verrekend met de virtuele terugdraaiende teller (tot 15j na mijn installatie in '17).
In wallonie geld dezelfde regeling, als je overstapt op de digitale meter heb je geen recht meer op terugdraaiende teller. Dus daar is geen discriminatie. Alleen de uitrol gebeurd daar iets trager dan hier.Er is nog een verschil tussen iemand die in een geisoleerd dossier een foutieve vergunning krijgt en de Vlaamse Overheid die een wet publiceert.
Daarnaast is de "onwettelijkeheid" ook met een korrel zout te nemen. In Wallonië is het allemaal nog wel wettelijk? Dat is dan geen discriminatie? De Waalse overheid betaalt zelfs de prosumententaks terug.
Ik heb een dak dat volledig ten zuiden ligt. Andere kant is Noorden. Dus heb helaas geen optie voor oost-west te leggen. Overigens is een oost-west opstelling enkel met solar Edge mogelijk (optimizers achter de panelen). Een SMA gaat anders alle opbrengst van de panelen verminderen of ben ik daar mis in?
Kan wel kloppen hoor, je hebt altijd sluimer verbruik die de panelen direct al op vangt. Echter moet de autoconsumptie 50% zijn om op hetzelfde uit te komen als de terugdraaiende teller.
Waar kan jij zien wanneer je ingepland staat? Of heb je gewoon een afspraak gemaakt?
"iets trager". In Walloniê was er nog geen digitale meter voorhanden toen we in Vlaanderen verplicht werden om hem te laten vervangen :')In wallonie geld dezelfde regeling, als je overstapt op de digitale meter heb je geen recht meer op terugdraaiende teller. Dus daar is geen discriminatie. Alleen de uitrol gebeurd daar iets trager dan hier.
Neen, want blijkbaar niet wettelijk.
Ik ken iemand die zijn huis moest afbreken, omdat hij het gebouwd had op een plek waar hij niet mocht bouwen. En nochtans had hij een bouwvergunning gekregen.
![]()
Zonevreemd - woningen en constructies
Een woning, bedrijf of monument is zonevreemd als het volgens het geldende plan niet in de juiste bestemming ligt. Voorbeelden: E...omgeving.vlaanderen.be
"Een zonevreemde constructie is legaal als ze vergund is of 'vergund geacht wordt'. "
Ah, dacht dat het iemand was die je kende.![]()
Hebben we recht op schadevergoeding na vernietigen vergunning jaren na bouw?
Er gelden heel wat regels voor nieuwbouw. Bereid je goed voor met deze artikels zodat je niet voor verrassingen komt te staan.www.livios.be
Ik heb dat verhaal gevolgd op een ander forum, uiteindelijk arrest van de raad van state was dat de woning moest afgebroken worden.
Hij kon in dit geval wel een schadevergoeding eisen van het gemeentebestuur.
Maar dan laat je mensen opdraaien voor de kost die er helemaal niets mee te maken hebben (die zonder panelen). Ook discriminatie"iets trager". In Walloniê was er nog geen digitale meter voorhanden toen we in Vlaanderen verplicht werden om hem te laten vervangen :')
Daarnaast is er ginder dus dezelfde discriminatie als hier: een terugdraaiende teller is verboden, tenzij je nog een fysiek terugdraaiende teller hebt want dan kan het niet anders.
Niet discrimineren zou zijn dat iedereen de terugdraaiende teller behoud (ook mensen die nog geen PV hebben) tot en met de laatste analoge teller vervangen is.

Was dat niet dat verhaal van die kerel die wou bouwen op een stuk waar beide buren liever een tuin van gemaakt wilden hebben?![]()
Hebben we recht op schadevergoeding na vernietigen vergunning jaren na bouw?
Er gelden heel wat regels voor nieuwbouw. Bereid je goed voor met deze artikels zodat je niet voor verrassingen komt te staan.www.livios.be
Ik heb dat verhaal gevolgd op een ander forum, uiteindelijk arrest van de raad van state was dat de woning moest afgebroken worden.
Hij kon in dit geval wel een schadevergoeding eisen van het gemeentebestuur.
"Een zonevreemde constructie is legaal als ze vergund is of 'vergund geacht wordt'. "
sureAh, dacht dat het iemand was die je kende.
Ik ken iemand die zijn huis moest afbreken, omdat hij het gebouwd had op een plek waar hij niet mocht bouwen. En nochtans had hij een bouwvergunning gekregen.

Hij gaat nu elk jaar veranderen om te optimaliseren.Nu heb je een gas ketel staan?Maar heb dat hier ook al vermeld dat u woning warmte vraagt op de moment dat die het ook nodig heeft. Die moment dat mijn zonnepanelen 1kwh aan injectie heeft gedaan, is ook de moment dat mijn woning geen vraag heeft aan warmte. Dus mijn ketel brandt dan niet, moest ik een warmtepomp hebben zou die ook niet draaien.
Mijn woning staat ingesteld op 21,5°C 24/24 7/7, tijdens de verwarmingsperiode. Wilt daarom niet zeggen dat mijn installatie constant aan staat. Die staat vooral aan wanneer er geen extra energie komt (als de zon schijnt geeft dit niet enkel energie aan de zonnepanelen, maar ook aan mijn woning als warmte.). Dus in de praktijk vertaalt dit zich naar als de zon weg is, dan vraagt mijn woning warmte en zal mijn verwarmingsinstallatie dat opvangen.
Mijn zonnepanelen hebben ook geld gekost, zoals ik al liet zien was dat 0,12kwh (met de terugdraaiende teller). Dus gratis is dat niet, verbaas met dan ook dat vele dat zeggen, maar blijkbaar vergeten ze steeds dat ze wel een paar €1000den betaald hebben voor een installatie dat op hun dak ligt en jaarlijks ook nog prosumententarief betalen.
uiteindelijk zal de energiefactuur ietsje lager gelegen hebben, maar ik had daarvoor dan ook veel meer geld in moeten investeren en dat weegt niet op tegen het verschil dat ik zou besparen op mijn energiefactuur.
Nu kan ik zeggen dat mijn zonnepanelen gratis op mijn dak liggen, omdat door mijn zonnepanelen te leggen ik voor de meeste premies in aanmerking ben gekomen. Nu met die extra premie dat ik krijg, heb ik eigenlijk meer gekregen dan wat ik betaald heb aan zonnepanelen.
Als ik toen de keuze had gemaakt voor een warmtepomp woog de premie (die ik toen extra zou krijgen) niet op tegen de meerkost dat ik moest doen en het prijsverschil dat ik zou besparen aan energiefactuur.
Grond/water warmtepomp is financieel gezien een zeer slechte investering. Ecologisch gezien is dat een zeer goede investering.
Ik merk ook op dat je u wat laat leiden wat er in de folderstjes staat en verkopers u zeggen, je komt niet echt af met cijfers om het anders te staven. De cijfers waar je dan mee afkomt zijn dezelfde argumenten dat ik van een verkoper hoor en op de dag van vandaag nog steeds geen antwoord terug op heb gekregen.
Daarnaast ontvochtigt een vloerkoeling niet, waardoor je een vochtig en koud klimaat maakt, exact waar dat "ziek" gevoel van komt. Een airco doet dat wel, die reguleert de luchtvochtigheid én de moderne ioniseren ook nog eens de lucht waardoor bv pollen er uit gefilterd worden.
Bottomline: om te koelen is een airco koning.
Airconditioning koelt niet alleen lucht, maar haalt er ook vocht uit. Zo voelt de lucht frisser aan. Je neus en keel drogen hiervan uit, waarop je lichaam meer slijm produceert. Daardoor lijkt het alsof je verkouden bent,
Te droge lucht in je kamer is niet gezond; dat irriteert de slijmvliezen in neus en keel en veroorzaakt droge ogen en hoofdpijn.
Let er ook op dat het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur niet te groot is. Dit verschil bedraagt maximaal 6 graden. Bij een hoger verschil ga je bezweet van een warme naar koude ruimte en loop je sneller een verkoudheid op.
Dit jaar krijg je toch een premie?Als ik op mijn nieuwbouw nu voor 5 kWp PV panelen zou leggen krijg ik niets, had ik hetzelfde één maand geleden gelegd had ik 1600 EUR gekregen. Waar zit die logica?