Zonnepanelen Topic

Nu heb je een gas ketel staan?

Dus die heeft x khw verstookt.
Een L/W warmte pomp heeft 3.6 keer minder nodig voor aan dezelfde warmtevraag te voldoen.

Nu duwen je panelen terug op het net op bepaalde momenten. Indien je een L/W warmtepomp zou hebben zou je nog een deeltje recupereren. Hierdoor heb je niet 3.6 maar bv een factor 4 of 4.5 keer minder energie nodig van het net om te voldoen aan je warmte aanvraag. Gisteren bv was het hier zonnig overdag maar het was maar koud dus je zal sowieso gas van het net gehaald hebben en indien je niet thuis was terug geduwd hebben op het net.

Verder zou je nog iets kunnen optimaliseren door je ketel wat meer te laten stoken als de zon schijnt en je huis te laten opwarmen naar 22gr en afkoelen tot 21 indien er geen zon schijnt. Maar aangenaam is dat niet natuurlijk.

Zonnepanelen zijn zelfs zonder premie een aanwinst voor een huis, al is de terugverdientijd wel lang geworden zonder premies.

Reken hierbij nog je vaste kosten van gas en het onderhoud van je ketel en het verbruik op jaarbasis gaat zo goed als hetzelfde zijn. Verder is de levensduur van een CV ketel minder lang als die van een warmtepomp, dus als je die ook nog eens in rekening brengt zijn we er helemaal zodat een l/w warmtepomp op termijn even duur kost als een gastketel.
Ik heb iets van 350 euro aan gas op jaarbasis.
Moest ik warmtepomp hebben zou ik iets van 225 euro aan prosumententarief betalen om alle elektriciteit die nodig is om dat te coveren via zonnepanelen op te wekken. Ok om de 2j een onderhoud van de ketel van kost 150 euro -> 200 euro / jaar duurder dan warmtepomp

Dus na 10j heb ik pas zonnepanelen terugverdient (met terugdraaiende teller), maar dan moet ik nog beginnen aan terugverdienen van meerkost warmtepomp. Meerkost 5k
Voor die prijs zet ik een andere gasketel en kan ik weer gans zijn levensduur de gas betalen. En op dat moment zou de 15j terugdraaiende teller al weg zijn en betaal ik me blauw aan elektriciteit
En heb ik nog mijn zwaardere omvormer moeten vernieuwen ook wss

Toch niet voor nieuwbouw?
Voor nieuwbouw heb je hier in Vlaanderen al paar jaar geen premies meer hoor. Enkel korting KI als je voldoende onder E-peil gaat

Jep, maar het gaat er me over dat het dan ver van eerlijk is dat mensen die vorig jaar panelen hebben gelegd op nieuwbouw wel een premie krijgen. En dan spreek ik over de mensen met beperkt aantal panelen zonder WP die er goed van af komen, degene met WP, da's uiteraard een ander verhaal. Nu goed ja, logica en coherent beleid is vaak ver zoek in dit land.

Jep, maar het gaat er me over dat het dan ver van eerlijk is dat mensen die vorig jaar panelen hebben gelegd op nieuwbouw wel een premie krijgen. En dan spreek ik over de mensen met beperkt aantal panelen zonder WP die er goed van af komen, degene met WP, da's uiteraard een ander verhaal. Nu goed ja, logica en coherent beleid is vaak ver zoek in dit land.
Nogmaals: welke premie?

Wij hebben alvast geen enkele premie gekregen en onze bouw was al af in 2018

Nogmaals: welke premie?

Wij hebben alvast geen enkele premie gekregen en onze bouw was al af in 2018
Compensatie bedoelt ie denk ik.

Nuja geen premies voor nieuwbouw. Hier op heel de nieuwbouw 1 premie, die 5 jaar 100% KI vrijgesteld. (Dit was vroeger ook 10 jaar ten tijde van de GSC's blijkbaar?)

Ik heb iets van 350 euro aan gas op jaarbasis.
Moest ik warmtepomp hebben zou ik iets van 225 euro aan prosumententarief betalen om alle elektriciteit die nodig is om dat te coveren via zonnepanelen op te wekken. Ok om de 2j een onderhoud van de ketel van kost 150 euro -> 200 euro / jaar duurder dan warmtepomp

Dus na 10j heb ik pas zonnepanelen terugverdient (met terugdraaiende teller), maar dan moet ik nog beginnen aan terugverdienen van meerkost warmtepomp. Meerkost 5k
Voor die prijs zet ik een andere gasketel en kan ik weer gans zijn levensduur de gas betalen. En op dat moment zou de 15j terugdraaiende teller al weg zijn en betaal ik me blauw aan elektriciteit
En heb ik nog mijn zwaardere omvormer moeten vernieuwen ook wss
Waarom moeten u zonnepanelen terug betaald worden door u warmtepomp?Die heb je sowieso al geplaatst...

Indien je in de plaats van een gasketel een warmtepomp had geplaatst had je enkele panelen meer gelegd en hierdoor een grotere omvormer. Dus eigenlijk dien je enkel de 500€/1000€ extra aan panelen te rekenen en toen het prosumententarief.

U zonnepanelen en warmtepomp gaan hand in hand. De terugverdientijd van zonnepanelen met gasketel zal hoger liggen dan die van zonnepalen met warmtepomp.

@Torche Je wist wel op voorhand dat je niets ging krijgen in 2021. Dat is toch niets om over te klagen?
Als je in 2020 gelegd had, had je normaal gezien een 15j terugdraaiende teller gehad. En nu kunnen ze dat niet waarmaken en krijgen ze dus een compensatie.
Bij overgangsmaatregelen zal de verdeling altijd "oneerlijk" zijn.

Waarom moeten u zonnepanelen terug betaald worden door u warmtepomp?Die heb je sowieso al geplaatst...

Indien je in de plaats van een gasketel een warmtepomp had geplaatst had je enkele panelen meer gelegd en hierdoor een grotere omvormer. Dus eigenlijk dien je enkel de 500€/1000€ extra aan panelen te rekenen en toen het prosumententarief.

U zonnepanelen en warmtepomp gaan hand in hand. De terugverdientijd van zonnepanelen met gasketel zal hoger liggen dan die van zonnepalen met warmtepomp.
Waarom zou ik zonnepanelen leggen die ik niet nodig heb?
Ik heb voldoende gelegd om mijn verbruik te coveren maar niet meer. Moest ik ook warmtepomp moeten coveren had ik meer moeten leggen (en heb enkel plat dak van 60m2 dat dienst kan doen dus niet zoveel plaats dus veel duurdere panelen + zwaardere omvormer). Dit kost me meer dan 500 euro hoor

Allee, ik had bij VEKA vrijdag de exacte berekeningsmethode voor een aantal jaren opgevraagd, natuurlijk meteen geweigerd 'wegens te druk' op zaterdagochtend. Klacht ingediend voor schending openbaarheid van bestuur, die nu gegrond is verklaard. Zot snel. Ik ben es curieus wat voor een vaag document ze mij nu gaan bezorgen.

Laatst bewerkt:
Toch niet voor nieuwbouw?
Nee? Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat het voor iedereen gold vanaf 2021.
Want waarom zou je in godsnaam nog zonnepanelen leggen dan? Geen premie en geen terugdraaiende teller.
Hooguit een boete omdat je niet genoeg e-peil haalt en korting op KI, maar daarvoor kan je best gewoon uitrekenen wat het goedkoopst uitkomt.

Want waarom zou je in godsnaam nog zonnepanelen leggen dan? Geen premie en geen terugdraaiende teller.
Hooguit een boete omdat je niet genoeg e-peil haalt en korting op KI, maar daarvoor kan je best gewoon uitrekenen wat het goedkoopst uitkomt.
Het is nog altijd een investering. Weliswaar met een lange terugverdientijd.
Voor mensen die ervoor moeten gaan lenen, of dat echt niet veel spaarcenten hebben, is het wel geen aanrader meer..

Maar dat is/was ook niet bij de terugdraaiende teller :thinking: Dat is ook enkel gebaseerd op opgewekte energie, wat terug te brengen is naar Wp van je installatie (en ook omvormer indien je er zelf voor kiest om te onderdimensioneren om minder prosumententarief te betalen, maar dit is wederom een eigen keuze zoals zelfbouw <> laten plaatsen).
En de vergoeding die nu uitgewerkt is, is om de terugdraaiende teller te compenseren.
En je zou de investering in zonnepanelen niet of minder gedaan hebben indien die terugdraaiende teller er niet was. Het is dan ook daar een compensatie voor. Niet enkel voor die terugdraaiende teller. En die compensatie lijkt mij dat die afhankelijk moet zijn van de investering die er gebeurd is en er al rendement op gekregen heeft (voldoende premies, subsidies, etc), net zoals dat iemand die in 2007 de GSC kreeg aan 450€ / kwh nu geen compensatie meer krijgt.
Minder geïnvesteerd in de kost voor zonnepanelen, des te minder dient er gecompenseerd te worden want je hebt uw rendement vroeger behaald.

Dat is het punt. Waarom de belastingsbetaler aan iemand die in zelfbouw voor 2000€ panelen zelf heeft gelegd om hem dan 2000 aan premie terug te geven, terwijl iemand die er 3000€ voor heeft betaald omdat die het laten doen heeft ook maar 2000€ terugbetaald krijgt. Dat is niet logisch.

Als je het daar niet mee eens bent, dan denk ik dat verder discussiëren erover geen zin heeft, ik wijzig toch niet van gedacht.

Compensatie bedoelt ie denk ik.
Nuja geen premies voor nieuwbouw. Hier op heel de nieuwbouw 1 premie, die 5 jaar 100% KI vrijgesteld. (Dit was vroeger ook 10 jaar ten tijde van de GSC's blijkbaar?)
Ten tijde van de GSC's was het vrijstelling van 20% voor 10 jaar. Dat hebben ze dan gewijzigd naar 50% voor 5j of 100% voor 5j afhankelijk van het resultaat.

Neen, je hebt er extra gelegd. Je weet wel om uw EXTRA verbruik te dekken.

Ik heb er 8 bijgelegd. Dat kostte mij 3600€ excl BTW. En ik betaal 21% BTW.
Dus stop aub met uw van de pot gerukte voorbeelden als je er niets van kent.

Neen uw zonnepanelen gingen hand in hand met de warmtepomp met de terugdraaiende teller. Zonder terugdraaiende teller ligt de opbrengst uit fase. Ik genereer grofweg 10% van mijn generatie tussen 21/9 en 21/3. Op een generatiecapaciteit van 6125kwh is dat 612,5kwh. Maar die 6125kwh dient om al mijn verbruik te dekken, zowel huishoudelijk als verwarming. Logischerwijze zou ik dan ook het gedeelte van de warmtepomp moeten gebruiken om te zeggen dit is hetgeen ik van mijn generatie dediceer aan de verwarming. En dat is dan 200kwh. Of een reductie in optimale omstandigheden (dat ik warmte MOET genereren wanneer de zon schijnt - en dat is geen certitude). Dus neen, de realiteit is dat je die 10% die je genereert eerder gebruikt om uw huishoudelijk (sluimer)verbruik te dekken. Al de rest is utopie. Dit is de realiteit.

Heroriënteren op mijn dak kan ik niet, want mijn dak ligt stampensvol

Volgens mij geldt deze premie ook voor nieuwbouw : https://www.fluvius.be/nl/thema/premies/premies-voor-huishoudelijke-klanten/premie-zonnepanelen. Ik zie toch niets in de eisen waarom die er niet voor zou gelden.
De enigste reden die ik mij persoonlijk kan inbeelden is om KI vrijstelling gedeeltelijk of volledig te behalen. En dat mee te nemen in de berekening. Net zoals het niet moeten betalen van de boete, dat kan ook al een reden zijn afhankelijk van de grootte van de boete en de kost van de benodigde panelen om die boete niet te betalen.

Persoonlijk denk ik dat panelen interessanter zijn dan een warmtepomp. Omdat zonnepanelen een eenmalige kost zijn, en er niet echt direct een verbruikskost aan gerelateerd is. Daarnaast heb je nog een beperkt voordeel op uw maandelijkse factuur.

En je zou de investering in zonnepanelen niet of minder gedaan hebben indien die terugdraaiende teller er niet was. Het is dan ook daar een compensatie voor. Niet enkel voor die terugdraaiende teller. En die compensatie lijkt mij dat die afhankelijk moet zijn van de investering die er gebeurd is en er al rendement op gekregen heeft (voldoende premies, subsidies, etc), net zoals dat iemand die in 2007 de GSC kreeg aan 450€ / kwh nu geen compensatie meer krijgt.
Minder geïnvesteerd in de kost voor zonnepanelen, des te minder dient er gecompenseerd te worden want je hebt uw rendement vroeger behaald.

Dat is het punt. Waarom de belastingsbetaler aan iemand die in zelfbouw voor 2000€ panelen zelf heeft gelegd om hem dan 2000 aan premie terug te geven, terwijl iemand die er 3000€ voor heeft betaald omdat die het laten doen heeft ook maar 2000€ terugbetaald krijgt. Dat is niet logisch.

Als je het daar niet mee eens bent, dan denk ik dat verder discussiëren erover geen zin heeft, ik wijzig toch niet van gedacht.

Maar dat is wat jij wilt, niet wat de compensatie is :p Het gaat niet over meningen en gedachten; het gaat over wat er beslist is.
Zoals er duidelijk staat is het een compensatie voor het wegvallen van de terugdraaiende teller, niet voor de investering in een PV-installatie. Wat (wederom) ook logisch is, want dit is het enige aspect dat gewijzigd is door het arrest van het GwH.

Of je investering al dan niet rendabel was en wat de terugverdientijd hiervan was, was ook met terugdraaiende teller afhankelijk van allerhande externe factoren waar je al een deel van aangehaald hebt. Dit doet er dus niet toe bij de huidige compensatie en waarom deze er gekomen is.

Maar dat is wat jij wilt, niet wat de compensatie is :p Het gaat niet over meningen en gedachten; het gaat over wat er beslist is.
Zoals er duidelijk staat is het een compensatie voor het wegvallen van de terugdraaiende teller, niet voor de investering in een PV-installatie. Wat (wederom) ook logisch is, want dit is het enige aspect dat gewijzigd is door het arrest van het GwH.

Of je investering al dan niet rendabel was en wat de terugverdientijd hiervan was, was ook met terugdraaiende teller afhankelijk van allerhande externe factoren waar je al een deel van aangehaald hebt. Dit doet er dus niet toe bij de huidige compensatie en waarom deze er gekomen is.
ik quote wat erin staat :

financiële compensatie komt voor eigenaars van zonnepanelen die hun investering tot op heden nog onvoldoende konden terugverdienen

Nu heb je een gas ketel staan?

Dus die heeft x khw verstookt.
Een L/W warmte pomp heeft 3.6 keer minder nodig voor aan dezelfde warmtevraag te voldoen.

Nu duwen je panelen terug op het net op bepaalde momenten. Indien je een L/W warmtepomp zou hebben zou je nog een deeltje recupereren. Hierdoor heb je niet 3.6 maar bv een factor 4 of 4.5 keer minder energie nodig van het net om te voldoen aan je warmte aanvraag. Gisteren bv was het hier zonnig overdag maar het was maar koud dus je zal sowieso gas van het net gehaald hebben en indien je niet thuis was terug geduwd hebben op het net.

Verder zou je nog iets kunnen optimaliseren door je ketel wat meer te laten stoken als de zon schijnt en je huis te laten opwarmen naar 22gr en afkoelen tot 21 indien er geen zon schijnt. Maar aangenaam is dat niet natuurlijk.

Zonnepanelen zijn zelfs zonder premie een aanwinst voor een huis, al is de terugverdientijd wel lang geworden zonder premies.

Reken hierbij nog je vaste kosten van gas en het onderhoud van je ketel en het verbruik op jaarbasis gaat zo goed als hetzelfde zijn. Verder is de levensduur van een CV ketel minder lang als die van een warmtepomp, dus als je die ook nog eens in rekening brengt zijn we er helemaal zodat een l/w warmtepomp op termijn even duur kost als een gastketel.
Heb een Ketel staan.

L/W warmtepomp heeft een factor 3,6 inderdaad.

Met de terugdraaiende teller had ik voldoende panelen liggen om mijn verbruik te dekken, niet voor nog een warmtepomp erbij. Dit zou willen zeggen meer panelen en grotere omvormer, dus ook meer prosumententarief + aankoop panelen + aankoop warmtepomp. Wat de prijzen omhoog duwde. De totale meerprijs - premie, lag hoger dan het bedrag dat ik zou besparen tijdens de levensduur. Bij G/W warmtepomp had ik geteld dat de put 3X levensduur van de pomp zou meegaan, wat al vrij gul is wat ik vind op internet.

Nu met geen terugdraaiende teller, steekt die af en toe eens op het net ja (dat is verwaarloosbaar hé). Het was vooral in de zomer dat u teller terug draaide om het verlies van de winter te dekken. Die 1 kwh dat ik eens injecteer op een zeer goede dag in januari, gaat het verschil niet maken hoor. :D Dat is niet kommaneuken, maar next level kommaneuken. Voor de maand januari zou ik door injectie dus nu €1 bespaard hebben tov gas. (dan tel ik de meerprijs niet bij wat ik ondertussen al meer zou betaald hebben. Dat is een pak hoger dan die €1 en dan zwijg ik ook nog over de meerprijs voor de installatie.)

Nu schijnt de zon hier en is de temperatuur gestegen naar 22°C, verwarming staat niet aan. ALs ik nu extra buffer wil dan moet ik de temperatuur al laten stijgen naar 23,5°C ofzo om dan s'avonds te laten afkoelen tot 21°C. Zal mijn vriendin vaak horen klagen hoe koud ze het dan wel niet heeft. Eerst gewend aan een temperatuur van 23,5°C en dan laten afkoelen tot 21°C. Dat is niet optimaliseren. Nu met een ketel heb je die luxe dat je energie kunt vragen wanneer je wil voor steeds dezelfde prijs.
Ik heb zelfs op sommige plaatsen de screens al naar beneden laten gaan, want ik kan evengoed zeggen nu: Ik laat de zon meer opwarmen zodat temperatuur hier stijgt (gratis) door de zon en nadien terug te laten dalen. Maar dat is niet comfortabel, ik laat toe dat de temperatuur max tot 22,5°C stijgt in de woonkamer en dacht max 21°C in de slaapkamers (moet nog eens zien naar mijn sturing).

Heb hier ook al ergens vermeld dat zonnepanelen nog steeds wel winstgevend is, maar een pak minder.

Vaste kosten van gas zitten al reeds in de KWH prijs ingerekend (de prijs dat ik geef is de full-package), enigste prijs dat ik niet reken is de 2 jaarlijkse onderhoud (maar dat het zou aankomen met een prijsverschil van €50 per jaar, dan zou ik ook niks gezegd hebben).
Levensduur van een ketel en warmtepomp komt overeen. Ik schat de kans ook groter in dat er eerder iets met u warmtepomp zal gebeuren in de tussentijd als je naar de opbouw kijkt (Op mijn werk zie ik ook veel meer onderhoud gebeuren om zoiets als op een ketel). (verkopers van warmtepompen zullen wel anders beweren. Als je naar een verkoper gaat van een ketel die zal het ook weer anders zeggen).

Ik heb het gevoel dat dit een oneindig discussie gaat worden (ik val ook regelmatig in herhaling), sorry jasper, maar ik heb de berekeningen allemaal gedaan en kwam niet interessanter uit voor mij. En al helemaal geen Grond/water warmtepomp, had ik nooit terug verdient.
Feit dat je ineens u SPF aanpast omdat er zonnepanelen opleggen, toont enkel maar aan dat je niet mee bent met het verhaal. Want dat heeft niets met mekaar te maken. :) Desondanks hebben vele hier toch al een bron aan informatie aan u gegeven.

Dus denk dat we het beter gaan afronden, want het hoort hier ook niet echt thuis in deze topic.

Laatst bewerkt:
on that subject of mensen in de miserie helpen:

ik las ergens dat de leveranciers door de slimme meters elke maand een effectieve factuur gaan opmaken.
Dus dat wil dus zeggen dat ze mensen die al in de miserie zitten door het zonnepaneeldebacle nog wat extra lastig gaan maken door in de lente en zomer kleine factuurkes op te maken, en in december en januari 50% van hun jaarverbruik te gaan incasseren. Kan me wel voorstellen dat veel mensen daar niet gaan op anticiperen en dat de sowieso al dure decembermaand nog een pakje meer gaat kosten.

Dat zie ik nu eens geen enkele leverancier doen.
Een voorschotfactuur is, zoals de naam het al zegt, een vooruitbetaling op verbruik dat je nog niet effectief verbruikt hebt. Overschakelen op een systeem waarbij het effectieve verbruik na de maand aangerekend wordt wil zeggen dat de leverancier bij de overschakeling 2 maand gas en/of elektriciteit moet dekken met zijn cashflow, je betaalt immers als klant niet meer vooraf maar achteraf.
Onderschat ook de complexiteit van facturatie niet. Elke maand een afrekening sturen betekent veel meer administratie in vergelijking met 11 voorschotfacturen en éénmaal de exacte berekening maken.
Veder gaan lage facturen in de zomer en hoge facturen in de winter enkel voor meer achterstallige betalingen zorgen. Wederom niet in het voordeel van de leverancier.

Je hebt gelijk. Bij de warmtepomppremie stond die eis bij de belangrijk. Mij dan daar ook even door laten vangen :(. Maar rest van antwoordt blijft wel hetzelfde ;).
Ja idd. Ik wist dat ik het vroeger al ergens had gelezen dat het enkel voor bestaande gebouwen was. Je zou verwachten dat dit bij de eisen staat en niet ergens verdoken in de algemene voorwaarden..

Terug
Bovenaan