Zonnepanelen Topic

Over de redelijkheid van de bedragen en de piek in 2016 kan je eigenlijk niets zeggen zonder de achterliggende parameters te kennen. Dan pas kan je oordelen.
Een installatie uit 2016 kostte meer per kWp. Het is mogelijk dat de prijsevolutie + tijdswaarde van geld een grotere impact heeft dan de waarde van elektriciteit (en dus 4j TDT extra) en je daardoor op hogere vergoedingen uitkomt. Ik kan me daar wel iets bij inbeelden.
Dit weekend eens iets meer in verdiepen.

Schandalig gewoon. Als ze nu hanteren om eerder een digitale meter te gaan plaatsen bij mensen die panelen hebben aangeschaft in 2016. En het langste wacht met vervangen van de meter voor de mensen die panelen heeft gelegd in 2020 kan ik het nog begrijpen. Alleen blijven de mensen met DM benadeeld. Ik denk dat ze toch eens moeten gaan herberekenen, want dit verhaal klopt langs geen kanten...

Wij krijgen 2300 EUR terug voor een installatie van 2019.
Als ik 13j lang de prosumentenvergoeding mee tel kom ik dus uit op 5810 EUR "compensatie"
Daartegenover staat een meerverbruik van 2800kWh per jaar. Laat ons de utopie stellen dat de stroomkost 13j hetzelfde blijft, dan komt dat neer op 784 EUR per jaar oftewel 10192 EUR aan stroom.
Netto verlies van 4382 EUR met andere woorden

Moesten we geen warmtepomp hebben gehad was de compensatiemaatregel op zich nog wel ok geweest, maar voor iedereen die bewust die combinatie heeft gezet is er dus maar 1 conclusie: droog in de kakker gepakt.

Op basis van gelijkblijvende elektriciteitsprijzen en injectietarieven kom ik op een netto verlies van grofweg 1334EUR tegenover het scenario met 15 jaar terugdraaiende meter. Dat valt beter mee dan verwacht... Als troost is er nog dat die eenmalige premie normaal dit jaar al in de pocket is terwijl anders dat bedrag over de komende 5.5 jaar langzaam aan niet uitgegeven zou zijn.

Ook bedankt, door deze opmerking heb ik dat ook ontdekt! Ik heb het nu aangezet, het zal nog wel van pas komen.
² ook gedaan. Ik had al een aanvraag van juli, stond per 'dag'. Als je elek en gas EAN samen selecteerde kan je 'kwartier' niet kiezen. Heb ze dan maar afzonderlijk aangevraagd nu :)
Tja, wat moet je gaan doen? De premie aanpakken en hopen dat de leveranciers ook wat concurreren op vlak van afname/injectie tarief zeker? Want je moet bij dezelfde leverancier zijn voor zowel je afname als injectie dacht ik.
Thuisbatterij heb ik eens de prijs opgevraagd, maar denk niet dat we dit gaan doen, zelfs na subsidie zal dit nog duur uitvallen met een vrij lange terugverdientijd?

Dat is enkel jouw visie omdat jij in die situatie zit.
Jij wist wat je zou krijgen als je in 2021 je installatie deed. De mensen die ze vroeger deden werden van alles voorgehouden van beloftes die nadien niet werden ingelost.
Kijkt iedereen hier niet naar zijn eigen situatie? Elk weldenkend mens wist al jaren dat die terugdraaiende teller geen stand ging houden in de rechtbank, dus dat van die beloftes vind ik zever. Tuurlijk moeten ze een tegemoetkoming doen, maar mensen uit 2020 meer voordeel geven dan mensen uit 2021 slaat echt nergens op.

Maar dan heb je toch de zonnepanelen gelegd als voorziening voor de EV? Want zonder warmtepomp verbruik je +- 4000 Kwh als gezin per jaar, en je wekt het dubbel op...
Ik heb zoveel gelegd om het verbruik van mijn wagen te compenseren.
En met de idee dat ik de wagen echt kan opladen (ik genereer 7kW in zomermaanden, daar kan je de wagen mee opladen)
Het terugbetaalargument was eigenlijk vooral belangrijk voor mijn vrouw, die vindt dat ik overdrijf in mijn pogingen om groen te leven :rolleyes:

Kijkt iedereen hier niet naar zijn eigen situatie? Elk weldenkend mens wist al jaren dat die terugdraaiende teller geen stand ging houden in de rechtbank, dus dat van die beloftes vind ik zever. Tuurlijk moeten ze een tegemoetkoming doen, maar mensen uit 2020 meer voordeel geven dan mensen uit 2021 slaat echt nergens op.
Klopt, en mensen die panelen in 2016 gelegd hebben en meer tegemoetkoming krijgen slaat ook nergens op.

Heb je geen spijt dat je geen koeling hebt?

Waarom tel je je zonnepanelen niet mee? Deze moet je bijna sowieso leggen om aan je e-peil te komen.
Welke andere dingen heb je gezet met je extra budget?

Koeling missen niet echt, ik denk dat ik dat dan mss hoogstens 2x per jaar zou aanspreken. Als het zo'n 3-4 dagen +30°C is dan blijft het hier binnen nog fris.
Maar in augustus hebben we zo eens heel lang een hitte golf gehad, was dat 10 dagen (?), dan begon dat wel te stijgen en zat ik uiteindelijk aan 26°C binnen. Maar opzich 26°C als het buiten +35-40°C is voelt ook nog fris. Op het werk zette ik de airco toen ook op 26°C, als ik dan zou koelen naar 22°C lig ik ziek in mijn bed (ik kan slecht tegen temperatuur schomelingen).
Enkel de slaapkamer had toen gerust nog wel 2 graden kouder mogen zijn, dus daar miste ik het wel toen. Dus 3 nachten van de 365 op een jaar heb ik het eens echt gemist.
Ik denk dat ik 1 binnen-unit hang op de hal boven, dat dit wel voldoende gaat zijn, uiteindelijk veel koelen moet da toch niet. Voor die paar keer per jaar dat het dan eens aanstaat ligt dat verbruik ook laag en het is dan nog eens op moment wanneer u panelen het meest opbrengen. 1 paneel extra zou al voldoende zijn om het jaarverbruik dat ik zou hebben met die airco te dekken (toen de teller nog terug draaide).

Maar de prijzen die ik liet zien kon je nog niet koelen met u warmtepomp hé.
Bv bij die G/W warmtepomp was dat een meerprijs van €3 164,15 incl 21% btw en dan kon ik passief koelen, dan moest er zo een box geplaatst worden. Ik kon ook nog actief koelen, maar die meerprijs staat niet op de offerte (maar die zal ongetwijfeld duurder zijn)

Ik snap niet goed wat je wil bedoelen met, waarom tel je u zonnepanelen niet mee, heb ze toch vermeld? Ik heb deze gelegd om mijn E-peil stevig te doen dalen ja + om de elektriciteit factuur ook te doen dalen. Moest ik het niet doen voor mijn e-peil had ik ze ook nog steeds gelegd.

Met dat extra budget heb ik nu niet doelbewust iets extra gezet. Het is niet zo dat ik omdat ik de warmtepomp heb laten vallen, dat ik elders iets moet compenseren. In de praktijk had ik meer geld over, dus had ik extra budget over voor afwerking.

Laatst bewerkt:
Heb nog nooit gewijzigd van energieleverancier. Dus altijd de gewone prijzen betaald, aangezien ik toch een nulverbruik had maakte dat niet uit.
Ik ga dus elk jaar een vergelijking moeten maken en hopen dat mijn verbruikspatroon gelijk blijft.
Als je 0kwh verbruik had maakte dat ook nog uit. Je krijgt korting op u kwh prijs, maar ook nog een extra korting bovenop. Terwijl als je bleef had je niks meer of hoogsten korting op Kwh prijs.

Ik stap evengoed over van energieleverancier (toen GWH nog geen uitspraak had gedaan), toen ik 0kwh verbruik had. Die korting op kwh prijs, keek ik nooit naar, dus ik pakte diegene met de meeste extra korting.

Dan krijg je zoiets, simulatie met een omvormer van 2,5kw.

Laatst bewerkt:

Onze server is momenteel overbelast. Gelieve ons te verontschuldigen voor de eventuele wachttijd. We werken aan een oplossing.​

(y)(y)

Maar de prijzen die ik liet zien kon je nog niet koelen met u warmtepomp hé.
Bv bij die G/W warmtepomp was dat een meerprijs van €3 164,15 incl 21% btw en dan kon ik passief koelen, dan moest er zo een box geplaatst worden. Ik kon ook nog actief koelen, maar die meerprijs staat niet op de offerte (maar die zal ongetwijfeld duurder zijn)

Ik snap niet goed wat je wil bedoelen met, waarom tel je u zonnepanelen niet mee, heb ze toch vermeld? Ik heb deze gelegd om mijn E-peil stevig te doen dalen ja + om de elektriciteit factuur ook te doen dalen. Moest ik het niet doen voor mijn e-peil had ik ze ook nog steeds gelegd.
Hier van hetzelfde, we worden beiden ziek als we de temperatuur te snel laten zakken. Daarom gaan we kiezen voor passieve koeling.

Bij actief koelen kan je convectoren zetten op de leidingen.

Waarom ik dit vermeld, omdat zelfs nu in de winter je zonnepanelen op bepaalde dagen 1kwh maken. Wat toch resulteert in 3.5kwh warmte.
Dus die zelfgeproduceerde energie steek je in warmte. Die moet je niet betalen. Bij gas had je wel 10 cent moeten betalen voor de warmte.

Maar bedankt alvast voor de uitgebreide antwoorden!

Je moet binnen de 6 maand de premie aanvragen en je moet een digitale teller hebben.

Hoe gaan ze die 400.000 installaties op die tijd nog verwerken bij Fluvius? :ROFLMAO:

Je moet binnen de 6 maand de premie aanvragen en je moet een digitale teller hebben.

Hoe gaan ze die 400.000 installaties op die tijd nog verwerken bij Fluvius? :ROFLMAO:
Ze heeft op VRT nws duidelijk gezegd dat die regeling niet geldt voor analoge meters. Die komt er pas in april.

Terwijl ze wel liep te vertellen dat de uitrol van digitale meters werd stilgelegd tot april om zonnepaneeleigenaars voldoende tijd te gunnen om inzage te krijgen in de nieuwe regeling vooraleer dat er potentieel een nieuwe teller aan de deur kan komen. Ik stel voor dat ze dus, om woord te houden, de uitstel nog es verlengd...

Ik weet momenteel echt niet wat doen. Wij hebben in november een offerte aangevraagd voor het verplaatsen van de meter naar een nieuwe technische ruimte. Dit omdat we aan een totaalrenovatie bezig zijn. De leidingen zijn inmiddels gelegd naar deze ruimte, nieuwe wachtbuizen naar buiten aangelegd. De offerte voor het verplaatsen van de meter kwam op een 180€.

We zouden dan meteen ook een digitale meter krijgen. No biggy voor dit nieuws bekend werd natuurlijk. Nu staan de zaken er heel anders voor. Er is momentel een regeling getroffen voor de 100.000 gezinnen reeds met een digitale meter, in april volgt er dan nieuws voor mensen met een analoge meter. Wij kunnen zo lang niet wachten want in april komen ze stucen dus dan moet alles al liggen, pur en vloerverwarming etc inclusief. We moeten dus NU handelen.

Nu dreigen we nog naast de compensatie te vallen omdat er voor ons nog niks duidelijk is, en gaan we ook nog eens 180€ moeten gaan betalen voor iets wat toch een verplichting zal worden voor 2029.

Hier van hetzelfde, we worden beiden ziek als we de temperatuur te snel laten zakken. Daarom gaan we kiezen voor passieve koeling.

Bij actief koelen kan je convectoren zetten op de leidingen.

Waarom ik dit vermeld, omdat zelfs nu in de winter je zonnepanelen op bepaalde dagen 1kwh maken. Wat toch resulteert in 3.5kwh warmte.
Dus die zelfgeproduceerde energie steek je in warmte. Die moet je niet betalen. Bij gas had je wel 10 cent moeten betalen voor de warmte.

Maar bedankt alvast voor de uitgebreide antwoorden!
Maar dan ga je ervanuit dat je al die 3.5kwh op ideale moment kan gebruiken voor verwarming wat volgens mij een utopie is
En ondertussen hebben andere elektrische apparaten u geld gekost qua verbruik

Ik weet momenteel echt niet wat doen. Wij hebben in november een offerte aangevraagd voor het verplaatsen van de meter naar een nieuwe technische ruimte. Dit omdat we aan een totaalrenovatie bezig zijn. De leidingen zijn inmiddels gelegd naar deze ruimte, nieuwe wachtbuizen naar buiten aangelegd. De offerte voor het verplaatsen van de meter kwam op een 180€.

We zouden dan meteen ook een digitale meter krijgen. No biggy voor dit nieuws bekend werd natuurlijk. Nu staan de zaken er heel anders voor. Er is momentel een regeling getroffen voor de 100.000 gezinnen reeds met een digitale meter, in april volgt er dan nieuws voor mensen met een analoge meter. Wij kunnen zo lang niet wachten want in april komen ze stucen dus dan moet alles al liggen, pur en vloerverwarming etc inclusief. We moeten dus NU handelen.

Nu dreigen we nog naast de compensatie te vallen omdat er voor ons nog niks duidelijk is, en gaan we ook nog eens 180€ moeten gaan betalen voor iets wat toch een verplichting zal worden voor 2029.
Inderdaad echt een onduidelijke situatie. Zou je niet contact kunnen opnemen met het kabinet van Demir? Er zijn er hier nog die dag al gedaan hebben.
In tussentijd zou je ook gewoon een werfkast kunnen zeggen waar de meter ging komen nee? En informeren bij fluvius of je die afspraak kan annuleren gezien het huidige nieuws. Ze zijn naar het schijnt begripvol.

En je hebt geen mogelijkheid om de teller op de huidige plaats te laten staan?

Ik zie niet in wat er voor u veranderd is. Ook zonder dit (al lang verwachte) nieuws had je digitale meter gekregen die niet meer 'virtueel terugdraaiende is'

Terug
Bovenaan