Zonnepanelen Topic

Onzin ook dat een installatie goedkoper was in 2020 dan in 2019. Ze zal niet 30% meer gekost hebben maar toch wel iets duurder dan het jaar ervoor.

Ik wil wel eens weten hoe ze tot de prijs van een gemiddelde installatie komen; want de gemiddelde groothandelprijs nemen + gemiddelde prijs van de werkuren neemt niet mee dat de vraag groter geweest is dan het aanbod met de nodige gevolgen op de investeringskost.

Ik wist dat we weinig gingen krijgen, maar de logica ontgaat mij compleet.

Auto is het probleem zo niet (die kan ik opladen bij klant). De mismatch tussen energieproductie (zomer) en energieverbruik (winter) is gewoon heel groot bij een warmtepomp.

Waar zit die compensatie voor mensen met een warmtepomp trouwens? Die tool vraagt enkel naar het kWp...

bon, ik zie een cunning plan

ik ga digitale zo lang mogelijk uitstellen, en als ik dan ooit echt moet, dan mogen ze mij de schadevergoeding geven :D
De premie zakt elk jaar he ;), zou je geen winst mee kunnen maken.
Waar zit die compensatie voor mensen met een warmtepomp trouwens? Die tool vraagt enkel naar het kWp...
Die is er niet he, het enige dat daarover gezegd is, is wat ja-knikken op de plenaire zitting.

Net de premie's gezien voor vorige jaren, die zijn verdomme hoger dan de nieuwe premie... Als ik de plaatsing vorig jaar had laten uitvoeren, had ik meer premie gekregen dan nu omdat ik ze heb verplaatst naar 2021 op aanraden van Demir. Mijn mailtje naar Demir is onderweg...

in de berekening van Demir zijn ze de terugdraaiteller vergeten in te steken die eigenaars al gehad hebben en waar ze al rendement mee hebben gehad..

Net de premie's gezien voor vorige jaren, die zijn verdomme hoger dan de nieuwe premie... Als ik de plaatsing vorig jaar had laten uitvoeren, had ik meer premie gekregen dan nu omdat ik ze heb verplaatst naar 2021 op aanraden van Demir. Mijn mailtje naar Demir is onderweg...
Je ben dan ook minder genaaid dan iemand die ze in 2019-2020 heeft gelegd.

Je ben dan ook minder genaaid dan iemand die ze in 2019-2020 heeft gelegd.
Waarom? Die begrijp ik niet. Ik heb minder lang de terugdraaiende teller dan voorzien en krijg nog minder premie ook. En dat omdat Demir mij overtuigd heeft om de plaatsing last minute uit te stellen..

Waarom? Die begrijp ik niet. Ik heb minder lang de terugdraaiende teller dan voorzien en krijg nog minder premie ook. En dat omdat Demir mij overtuigd heeft om de plaatsing last minute uit te stellen..
Omdat je met zekerheid wist wat je zou krijgen.

Onze 10kWp installatie uit 2016 kostte 13215€. Als hier iemand die er vorig jaar eentje heeft gelegd ook de prijs zet, dan kunnen we dat effectief vergelijken.
Tsja ik heb 8860 EUR betaald (6% BTW) voor 9,61 kWp
Maar bij de meeste installateurs kostte die installatie meer dan 10 kEUR. Hangt ook van wat voor panelen je plaatste

Ik krijg €3.142,47 terug
Gemiste kans, geef dat terug door een verhoogde injectieprijs, dan gaan de mensen zuinig omgaan met hun energie...

Hoeveel heb jij liggen dan?
1000 / jaar is meer dan ik zou betalen als ik geen zonnepanelen heb :p

Ik heb 4880wp liggen, maar enkel terugdraaiende dagteller (omschakelen naar enkel dag = DM, en die wil ik dus niet) dus nu is het kijken om zoveel mogelijk op mijn dagteller te kunnen laten draaien (timers op pompen en zo)

Mijn rekening gaat stijgen vanaf dit jaar hé... er komt een 4kw warmtepomp voor het zwembad bij, draait hier een jacuzzi en sauna is deze zomer in aanbouw. Ik denk zelf dat ik meer profijt ga kunnen doen.

in de berekening van Demir zijn ze de terugdraaiteller vergeten in te steken die eigenaars al gehad hebben en waar ze al rendement mee hebben gehad..
Ik dacht dat ook, maar ze beweren nochtans van wel

• de investeringskost per jaar van indienstname;
  • het jaar van ingebruikname van de installatie;
  • het piekvermogen van de installatie (kWp);
  • het percentage zelfverbruik;
  • de productie van de installatie (vollasturen);
  • de historische elektriciteitsprijzen;
  • de toekomstige elektriciteitsprijzen (inschatting, rekening houdende met het capaciteitstarief);
  • de reeds ontvangen overheidssteun (waaronder groenestroomcertificaten, federale belastingaftrek);
  • het voordeel van de terugdraaiende teller sinds het jaar van indienstname;
  • de inkomsten uit de terugleveringsvergoeding;
  • het toekomstig capaciteitstarief;
  • het wegvallen van het prosumententarief.

Waarom zouden die aparte compensatie moeten krijgen? Mss ook 1 voor mensen met elektrische fiets, gewone elektrische verwarming of die veel kerstversiering hangen?

Omdat dat nadrukkelijk werd vermeld tijdens het plenair debat. Maar dat betekent dus niets blijkbaar.

Klopt.
Ongelofelijk dit toch? Er zijn misschien 3 parameters en dan vergeten ze er toch wel niet ene zeker.
Lol, echt LOL. Ik lach gewoon van ellende :ROFLMAO:

Omdat je met zekerheid wist wat je zou krijgen.

Dat is geen redenering he. Dus omdat ik research gedaan heb en wist van de rechtszaak krijg ik minder premie? Het zou net andersom moeten zijn: de mensen die investeringen doen zonder research hebben minder recht op een premie. Ik ben benieuwd naar haar reactie, maar bij deze is mijn vertrouwen in de overheid nog dieper gezakt.

Terug
Bovenaan