Zonnepanelen Topic

Iemand hier die mij wat meer inzicht kan geven in de "kwaliteit" van zonnepanelen/omvormers?
Mij lijken ze op datasheet niet ver uit elkaar te lopen.

- 8x Q-cells (Hanwha) Q.peak duo blk ml-g9+ 380Wp met Huawei Sun2000-3KTL
of
- 8x Hyundai HiE-s405VG met SAJ R5-4K-S2

Zijn dit gelijkwaardige alternatieven?
 
Zit met dilemma

2500 kw( half om half dag nacht ) eigen gebruik

5000 betalen ( incl btw en premie kortings) voor 3.6kwp aan panelen
Of 10000 ( incl btw en korting premies) voor panelen met 10kw battery
 
Ik wel
Dilemma van hoeveel hij van zn rekening wil .
Blijft u verbruik komende jaren zo? Dan zou ik persoonlijk geen batterij nemen
 
Bon ik heb er een nachtje over geslapen. Ik ga de battery voor later inplannen. 5000 euro terugverdienen met huidige stroomverbruik gaat precies moeilijk worden ..
 
Bon ik heb er een nachtje over geslapen. Ik ga de battery voor later inplannen. 5000 euro terugverdienen met huidige stroomverbruik gaat precies moeilijk worden ..

Hou wel rekening mee dat je dan weer van omvormer moet veranderen. Als het bij zelfde installateur is kan je al vragen om de omvormer voor batterij al te nemen op je zonnepanelen en dan binnen paar jaar de batterij bij te plaatsen (als de boel tegen dan nog ondersteund is)
 
Hou wel rekening mee dat je dan weer van omvormer moet veranderen. Als het bij zelfde installateur is kan je al vragen om de omvormer voor batterij al te nemen op je zonnepanelen en dan binnen paar jaar de batterij bij te plaatsen (als de boel tegen dan nog ondersteund is)
klopt , is normaal gezien al zo afgesproken.. een SUN2000-3KTL-L1 van Huawei
 
En wanneer je een batterij wil zetten is deze omvormer niet meer goed. Bespaar gewoon nog wat geld en zet een gewone omvormer.
ja was er ook over aan het denken. zal eens vragen wat het verschil in prijs is . maar denk niet dat er 500 euro ook van afzou gaan. Ik bezie het met de verkoper
 
En wanneer je een batterij wil zetten is deze omvormer niet meer goed. Bespaar gewoon nog wat geld en zet een gewone omvormer.
Ik dacht ook slim te zijn door al een hybride omvormer te kiezen. Hij is nog niet eens geplaatst of ik ben er al achter gekomen dat die dan weer geen eilandfunctie heeft. Dus als ik mijn zin wil, moet ik die alsnog vervangen. Ga het toch eens bespreken met de installateur.
 
ja was er ook over aan het denken. zal eens vragen wat het verschil in prijs is . maar denk niet dat er 500 euro ook van afzou gaan. Ik bezie het met de verkoper
Een Huawei is goedkoper dan een SMA én is een hybrideomvormer.
Dat is net heel het selling point.

Maar puur technisch als solaromvormer ben je uiteraard beter af met een SMA...
 
Een Huawei is goedkoper dan een SMA én is een hybrideomvormer.
Dat is net heel het selling point.

Maar puur technisch als solaromvormer ben je uiteraard beter af met een SMA...
Wat maakt een SMA dan juist kwalitatiever als bijvoorbeeld een Huawei?

Ben hier persoonlijk voor een cheap-ass Goodwe gegaan , die ik niet tot de max belast. Was goedkoper als een SMA van minder vermogen + lagere opstartspanning (50V). Blijft dat ding 10-15j werken, ben ik tevreden.
Ik wil gewoon begrijpen zodoende dat ik volgende keer misschien is voor een SMA ga. (Waar ik eigenlijk in het huidige geopolitieke klimaat sowieso minder Chinees en meer Europees wil gaan.)
 
Of laat de batterij en leg meer panelen ?
ik wou dat initieel doen maar het bedrijf vond 8 panelen genoeg ... kheb nog een noordkant (mn 3 kanten van mn dak zijn op een helling van 15 graden of zo, dus die vangt daar best ook veel zon op) dit ga ik toch ook eens bespreken, want wou eigelijk initieel maximaliseren
 
Wat maakt een SMA dan juist kwalitatiever als bijvoorbeeld een Huawei?

Ben hier persoonlijk voor een cheap-ass Goodwe gegaan , die ik niet tot de max belast. Was goedkoper als een SMA van minder vermogen + lagere opstartspanning (50V). Blijft dat ding 10-15j werken, ben ik tevreden.
Ik wil gewoon begrijpen zodoende dat ik volgende keer misschien is voor een SMA ga. (Waar ik eigenlijk in het huidige geopolitieke klimaat sowieso minder Chinees en meer Europees wil gaan.)
Vraag ik mij ook af... Hier al 5 jaar 3.3kWp op een 2500W GoodWe.
 
Hier een goodwe 5000 eh-hybride
Maar kan er nig niet veel over zeggen na 2 maand😁
Hij is alvast nog geen enkele keer uitgevallen maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het straatnetwerk waar je op zit
 
Wat maakt een SMA dan juist kwalitatiever als bijvoorbeeld een Huawei?

Ben hier persoonlijk voor een cheap-ass Goodwe gegaan , die ik niet tot de max belast. Was goedkoper als een SMA van minder vermogen + lagere opstartspanning (50V). Blijft dat ding 10-15j werken, ben ik tevreden.
Ik wil gewoon begrijpen zodoende dat ik volgende keer misschien is voor een SMA ga. (Waar ik eigenlijk in het huidige geopolitieke klimaat sowieso minder Chinees en meer Europees wil gaan.)
Kwaliteit van interne componenten, bijgevolg levensduur
Service van de fabrikant
Snellere mpp tracking
Shadefix die vlekkeloos werkt
Mogelijkheid tot polystrings

Met heel wat andere merken moet je gewoon meer geluk hebben.
Met SMA gewoon nooit problemen... nergens... met heel wat andere merken die we al geprobeerd hebben was dat heel anders. En als er dan iets is en de ondersteuning trekt op niets...

En los hiervan mag je een SMA serieus tegen zen tanden geven hoor. Mag je heel wat voltage en amperage tegen gooien en die geeft geen krimp. Moet je allemaal niet proberen met andere string omvormers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Offerteke van 8200 euro voor 5200kwp installatie 325wpx16 en een SMA 3.6 omvormer...

Da's een "wij hebben eigenlijk geen zin om te komen" offerte zeker?
 
Terug
Bovenaan