Zonnepanelen Topic

E609-D71-F-020-A-4-E16-A9-BE-E3244-E1-C20-BD.png
 
Wat zou het slimste zijn om te doen, ik heb 400m² dak met een helling van 20 graden gericht op het zuiden. Het aantal zonnepanelen leggen is dus geen probleem, ik zou willen gaan tot het maximum opgewekt vermogen van 10kw. Maar zou ik dan gewoon gaan voor 10kwp zonnepanelen (10000w/380Wp x 0,9) of zou ik gaan voor meer zonnepanelen om zo in de tussenseizoenen en de winter meer opbrengst te hebben, max dv vermogen van de omvormer is 15000Wp dus zou ik tot een 39 zonnepanelen kunnen gaan.
 
Ik vind dat uitrekenen moeilijk. Je hebt er een serieuze glazen bol voor nodig met de toekomstige stroomprijzen en bijhorende injectietarieven.

De enige berekening die wat klopt is die van het voorbije jaar.
Uiteraard zitten daar aannames in, zeker wat betreft energieprijzen. Je kan verschillende scenario's doorrekenen (wat als de prijs blijft zoals vandaag, wat als ze tussen nu en 10j langzaam normaliseert naar pre-oorlog niveau, ...)
Je kan inderdaad ook bekijken hoe gevoelig sommige aannames zijn (m.b.t eigenverbruik, tarieven, etc.)

Wat je moet bekomen is een idee van de potentiële opbrengst en verlies in verschillende omstandigheden en het risico van de investering (en grote onzekerheden over bepaalde aannames of grote sensitiviteit = hoger risico). Want het is niet omdat je iets materieels aankoopt, dat de investering risicoloos is. Wat mij betreft is dit hetzelfde risicoprofiel als investeren in een energie-aandeel op de beurs, en je hoopt dat het u over de levensduur een paar procenten per jaar rendement heeft opgeleverd.

Je moet weten of een bepaalde offerte zo duur aangeboden wordt, dat je enkel winst maakt in zeer specifieke scenario's, danwel quasi altijd. En daarvoor moet je dat toch eens in een excel gooien.

Maar of het nu gaat om PV panelen, batterijen of een warmtepomp, imo moet je die beslissing op meer baseren dan gewoon buikgevoel en wat een leverancier daarover te zeggen heeft.
 
Laatst bewerkt:
Wat zou het slimste zijn om te doen, ik heb 400m² dak met een helling van 20 graden gericht op het zuiden. Het aantal zonnepanelen leggen is dus geen probleem, ik zou willen gaan tot het maximum opgewekt vermogen van 10kw. Maar zou ik dan gewoon gaan voor 10kwp zonnepanelen (10000w/380Wp x 0,9) of zou ik gaan voor meer zonnepanelen om zo in de tussenseizoenen en de winter meer opbrengst te hebben, max dv vermogen van de omvormer is 15000Wp dus zou ik tot een 39 zonnepanelen kunnen gaan.
Er zijn PV simulatie software, zoals PV Sol en PV syst (ook free trials beschikbaar) waar je je volledige config kan ingeven (dus aantal en type panelen, oriëntatie, hoek, strings, welke omvormer, etc) en die dan op uw locatie voor een historisch jaar (op basis van meteo data) tot op de kwh uitrekent wat dat zou hebben opgebracht (sommatie over elke dag en zelfs elk uur van dat jaar).

Doe dat voor voor elk van de configuraties die je overweegt en steek dat in de excel waarvan ik sprak ik de vorige post :p.

Typisch wordt een installatie pv panelen wat overgedimensioneerd tov de omvormer omdat de meeropbrengst doorheen het jaar (vs het clippen in de zomer) wel compenseert.
Maar als jij bv veel eigen verbruik hebt levert u dat meer op dan voor iemand die dat sowieso zou injecteren, dus een boel randvariabelen die we niet kunnen beoordelen.
 
34 all-in is wel netjes hoor.

Bij mij is het 41 geworden en ik vond nergens goedkoper.

Er zit 1 collega bij Ecopower, met een net vernieuwd contract aan 21ct all-in. Maar die mensen hebben een “ledenstop”
Als mn rekening dan klopt komt voorlopig met deze tariefkaart het all- in op 47,66 dag en nacht 39,45
Gas 14,04
Vanaf 17 september
 
Ik ben met offertes bezig voor zonneboilers en zonnepanelen, maar Ik krijg hier tegenstrijdige berichten van de installateurs ivm de zonnepanelen.

De ene helft zegt dak zo vol mogenlijk leggen. De andere helft zegt net genoeg. Maar ik heb geen idee wat ik nu moet geloven. Wat is nu aan te raden eigenlijk?
Ik zou zeggen: iets tussen beiden in. Dak volleggen lijkt me niet het slimste, want het moet nog makkelijk terug te verdienen zijn ook. Een grote investeringskost is moeilijker terug te verdienen dan een kleine. Net genoeg om je jaarverbruik in kwh te dekken is dan weer te weinig imo (tenzij je een goed vast contract hebt met gelijke of hogere injectietarieven dan afnametarieven, want dan ben je eigenlijk beter af dan met een terugdraaiende teller. Maar zelfs dan zou ik toch iets meer panelen leggen). Ik zou iets meer panelen nemen dan wat nodig is om je jaarverbruik in kwh te dekken, zodat de investeringskost nog relatief laag blijft en je toch nog wat extra opbrengst hebt in de winter voor zelfverbruik.

Als iedereen z'n dak maar zou vol leggen, zouden we nog sneller tegen de limieten van het elektriciteitsnet aanlopen. En je wil geen installatie die op goede zomerdagen constant uitvalt (spreek uit ervaring). Daarbovenop zou ik er niet van verschieten dat je binnenkort belast zal worden voor de hoeveelheid elektriciteit die je op het net zet, aangezien het net op veel plekken tegen z'n limieten is aan het aanlopen en veel mensen nog altijd zoiets hebben van "ik gooi m'n dak vol panelen".
 
Nee krijgen niet.
Maar als je injecteert zul je wss daarvoor wel moeten betalen?
Dan is die 24 cent voor injectie geen 24 cent ,is daar waar ik naartoe wil
 
Wat zou het slimste zijn om te doen, ik heb 400m² dak met een helling van 20 graden gericht op het zuiden. Het aantal zonnepanelen leggen is dus geen probleem, ik zou willen gaan tot het maximum opgewekt vermogen van 10kw. Maar zou ik dan gewoon gaan voor 10kwp zonnepanelen (10000w/380Wp x 0,9) of zou ik gaan voor meer zonnepanelen om zo in de tussenseizoenen en de winter meer opbrengst te hebben, max dv vermogen van de omvormer is 15000Wp dus zou ik tot een 39 zonnepanelen kunnen gaan.
Indien je heel 't jaar voldoende stroom wilt hebben, is een hoek van 20° niet ideaal, weinig opbrengst in de winter. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om daar iets aan te veranderen (er bestaan in theorie constructies voor op een plat dak)

Gewoon als voorbeeld:

20° Z 10 000 WP : opbrengst in december 237 kWh in juli 1225 kWh
45° Z 10 000 WP : opbrengst in december 330 kWh in juli 1175 kWh

Je gaat dus echt veel meer zonnepanelen moeten leggen om in jan/dec dezelfde opbrengst te hebben met die hellingshoek
 
Nee krijgen niet.
Maar als je injecteert zul je wss daarvoor wel moeten betalen?
Dan is die 24 cent voor injectie geen 24 cent ,is daar waar ik naartoe wil
Nee voorlopig moeten kleine <10kW installaties geen injectievergoeding betalen. Noch is er BTW of andere belastingen verschuldigd op die inkomsten. Bedrijven die grotere installaties hebben staan die moeten dat inderdaad wel.
 
Daar zitten offertes tussen zonder accu, en ééntje met een accu van 2kWh bij.
Jouw offertes zijn voor dubbel zoveel zonnepanelen, en een 5 keer grotere accu(10kWh).

Je bent een jonge boom met een bos aan 't vergelijken, heb ik de indruk.
En in zijn offerte zit materiaal van Huawei. Da's van je huis het big brother huis maken :)
 
Iemand die mij raad kan geven of 8x 405Wp zonnepanelen voldoende zouden zijn oor een verbruik van +- 3200kWh? 40% zit nu tijdens piekuren en 60% in daluren.
Meer gegevens nodig he. Vaakst voorkomende is budget, oriëntatie dak, al offertes ontvangen, welke panelen en omvormer, schaduwinval etcetc
 
Ik vind dat uitrekenen moeilijk. Je hebt er een serieuze glazen bol voor nodig met de toekomstige stroomprijzen en bijhorende injectietarieven.

De enige berekening die wat klopt is die van het voorbije jaar.
Ik heb nu gekeken wanneer mijn installatie terug betaald is, wanneer ik al mijn opbrengst zou injecteren. Wanneer ik dan zelf zou mee verbruiken, dan zal het normaal enkel maar verkorte (terugverdien tijd).

Maar zoals je zegt heb je geen glazen bol en kun je zelf nog wat spelen met injectie vergoeding.
Ook benieuwd wat ze nog met injectievergoeding gaan doen. Ik denk bv aan transport kosten. Uiteindelijk gebruik je ook het net om uw injectie op te zetten, dus wat gaan de netbeheerds na verloop van tijd zeggen?
Belgie gaat verder moeten inzetten op hernieuwbare energie. Dat de mensen zonnepanelen op hun dak leggen helpt ervoor dat ze hun doelen kunnen halen. Dus gaan die er voor zorgen dat de mensen niet gaan moeten betalen om in de zomer van hun elektriciteit af te geraken?

Spijtige hier in Belgie is dat er geen lang termijn beslissingen genomen worden en je dus geen zekerheid hebt.

Momenteel zit ik ook meer met het gedacht leg u dak vol met de huidige prijzen.
 
Terug
Bovenaan