Zonnepanelen Topic

744602-EC-C17-C-4-AF8-BA5-F-9329190-A9689.jpg
Voorbeeld 188 graden zuidgericht
5200wp installatie zonigge dag 3 dagen geleden
Vanaf 9u30 rond de 2000w tot 18u ook rond de 2000w opwekking
Voor mij ideale uren dat de verlichting v de aquarium vollenbak aanstaat
 
Mensen kunnen er eens mee kijken hoeveel watt je overdag er mee opwekt.
En welke verbruikers je daar allemaal mee kan inschakelen zonder dat je moet "afnemen" v h net
 
Indien je heel 't jaar voldoende stroom wilt hebben, is een hoek van 20° niet ideaal, weinig opbrengst in de winter. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om daar iets aan te veranderen (er bestaan in theorie constructies voor op een plat dak)

Gewoon als voorbeeld:

20° Z 10 000 WP : opbrengst in december 237 kWh in juli 1225 kWh
45° Z 10 000 WP : opbrengst in december 330 kWh in juli 1175 kWh

Je gaat dus echt veel meer zonnepanelen moeten leggen om in jan/dec dezelfde opbrengst te hebben met die hellingshoek
ik denk dat de constructie om die helling te behalen meer zou kosten dan gewoon extra panelen leggen.
 
Ik heb nu gekeken wanneer mijn installatie terug betaald is, wanneer ik al mijn opbrengst zou injecteren. Wanneer ik dan zelf zou mee verbruiken, dan zal het normaal enkel maar verkorte (terugverdien tijd).

Maar zoals je zegt heb je geen glazen bol en kun je zelf nog wat spelen met injectie vergoeding.
Ook benieuwd wat ze nog met injectievergoeding gaan doen. Ik denk bv aan transport kosten. Uiteindelijk gebruik je ook het net om uw injectie op te zetten, dus wat gaan de netbeheerds na verloop van tijd zeggen?
Belgie gaat verder moeten inzetten op hernieuwbare energie. Dat de mensen zonnepanelen op hun dak leggen helpt ervoor dat ze hun doelen kunnen halen. Dus gaan die er voor zorgen dat de mensen niet gaan moeten betalen om in de zomer van hun elektriciteit af te geraken?

Spijtige hier in Belgie is dat er geen lang termijn beslissingen genomen worden en je dus geen zekerheid hebt.

Momenteel zit ik ook meer met het gedacht leg u dak vol met de huidige prijzen.

Meest logische is, wanneer iedereen een digitale meter heeft (en het net tegen dan niet geupgrade is tot "capaciteit voor iedereen") dat er een volledig variabel (distributie)tarief komt dat aan u gecommuniceerd wordt via uw DM, en waar je met sturing op kan inspelen.

Maar het zijn dat soort dingen dat voor veel investeringsrisico zorgen. Als men binnen 5j zoiets invoert kan dat uw business case compleet overhoop halen.

ik denk dat de constructie om die helling te behalen meer zou kosten dan gewoon extra panelen leggen.

Om maar te zwijgen over de hoeveelheid ballast die je gaat nodig hebben om te zorgen dat dat niet wegvliegt bij storm...
 
Om maar te zwijgen over de hoeveelheid ballast die je gaat nodig hebben om te zorgen dat dat niet wegvliegt bij storm...
Het is een profielplaten dak met helling, dus met ballast zou dit niet lukken. Ik zou het wle kunnen verankeren in de draagstructuur natuurlijk maar dan moeten er extra voorzorgsmaatregelen genomen worden in verband met sneeuwlast en dat zie ik nu toch ook weer niet zo zitten. Hoewel als ik simulaties doe dat ik wel bijna 20 procent meer opbrengst krijg in de wintermaanden als ik het onder 45 graden zou kunnen leggen. Iets wat ik dan weer niet kan halen met extra panelen bij te leggen, dan bots ik op de limitaties van de omvormer.
 
Indien je heel 't jaar voldoende stroom wilt hebben, is een hoek van 20° niet ideaal, weinig opbrengst in de winter. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om daar iets aan te veranderen (er bestaan in theorie constructies voor op een plat dak)

Gewoon als voorbeeld:

20° Z 10 000 WP : opbrengst in december 237 kWh in juli 1225 kWh
45° Z 10 000 WP : opbrengst in december 330 kWh in juli 1175 kWh

Je gaat dus echt veel meer zonnepanelen moeten leggen om in jan/dec dezelfde opbrengst te hebben met die hellingshoek
in totaal gezien is het ook niet zo enorm veel verschil toch
 
Meest logische is, wanneer iedereen een digitale meter heeft (en het net tegen dan niet geupgrade is tot "capaciteit voor iedereen") dat er een volledig variabel (distributie)tarief komt dat aan u gecommuniceerd wordt via uw DM, en waar je met sturing op kan inspelen.

Maar het zijn dat soort dingen dat voor veel investeringsrisico zorgen. Als men binnen 5j zoiets invoert kan dat uw business case compleet overhoop halen.



Om maar te zwijgen over de hoeveelheid ballast die je gaat nodig hebben om te zorgen dat dat niet wegvliegt bij storm...
Anderzijds, binnen 5 jaar zijn de panelen toch al terugverdiend en blijven die voor een besparing zorgen tegenover de case zonder panelen.
 
Terug
Bovenaan