Zonnepanelen Topic

Als het zo doorgaat heb ik eind september al evenveel opbrengst in 2022 als gans 2021.

Tendens was elk jaar beetje minder..
Maar mss moet ik ze eens kuisen? Zijn aan het 5e jaar bezig (plat dak)
 
Heeft er iemand sunpower panelen en is de meerkost effectief de moeite om te overwegen tov andere merken?
Hier liggen Sunpower panelen op het dak. Het dak ligt vol, en met Sunpower kregen we het meeste vermogen voor onze dakoppervlakte. Als je dak daarentegen groot genoeg is zou ik misschien eerder opteren voor een goedkoper paneel en er dan 1 of 2 extra leggen.
 
Zijn zonnepanelen nuttig als je verwarmt op gas met gewone boiler? Vanaf wanneer zijn zonnepanelen een goede investering? Er is zoveel om op te zoeken dat het nogal overweldigend is.
 
Zijn zonnepanelen nuttig als je verwarmt op gas met gewone boiler? Vanaf wanneer zijn zonnepanelen een goede investering? Er is zoveel om op te zoeken dat het nogal overweldigend is.
Zonnepanelen zijn altijd nuttig. Zelfs zonder terugdraaiende teller en gasverwarming. Reken tot 35% zelfconsumptie dat je terugwint op je stroomfactuur en voor de rest krijg je tegenwoordig een injectievergoeding van tegen de 30 cent.
 
Aan degene die dat nu plots overwegen wegens de hoge electriciteitsprijzen, check eerst of uw dak niet ergens in de komende 5 jaar aan vervanging toe is.. als ik de kosten zag wat mijn ouders betaalden om die installatie bij de vervanging van hun dak af te breken en terug te plaatsen ben je al heel terugverdienjaren kwijt..
 
Ik ga volgende week es in mijn glazen bol duiken en kijken hoeveel ik er nog moet bijleggen om mijn 3000kwh van de wintermaanden voor de warmtepomp te compenseren met de injectietarieven van de zomer. Ben dan toch mijn terugdraaiende teller kwijt, kan ik maar beter maximaal uitbreiden. Als ik dan een vast tarief voor 2 jaar kan vastleggen kan ik er wel beter op anticiperen. Vast tarief is ook vaste injectievergoeding he?
 
Met de prijzen nu nog meer de moeite.
Ik had een 6500 kwh verbruik per jaar dag /nacht zowat gelijk 3100/3400
Op 6/7 maand zat ik aan 1500 en nacht 1600.
Heb nu 2 maand de panelen en dat is nu
1000/ 1550 door de terugdraaiende teller die ik nog voorlopig heb.
Nu gewoon al nog maar de dagteller bvb nog maar aan 1000 kwh nemen terwijl het anders 3000 word.
2000kwh x0,40 =800 euro minstens al teruggewonnen
 
Met de prijzen nu nog meer de moeite.
Ik had een 6500 kwh verbruik per jaar dag /nacht zowat gelijk 3100/3400
Op 6/7 maand zat ik aan 1500 en nacht 1600.
Heb nu 2 maand de panelen en dat is nu
1000/ 1550 door de terugdraaiende teller die ik nog voorlopig heb.
Nu gewoon al nog maar de dagteller bvb nog maar aan 1000 kwh nemen terwijl het anders 3000 word.
2000kwh x0,40 =800 euro minstens al teruggewonnen

juli =0.47/kWh
augustus = 0.62/kWh

Volgens mijn app zou ik ongeveer 538€ hebben teruggewonnen sinds 20 juli.
 
Zonnepanelen zijn altijd nuttig. Zelfs zonder terugdraaiende teller en gasverwarming. Reken tot 35% zelfconsumptie dat je terugwint op je stroomfactuur en voor de rest krijg je tegenwoordig een injectievergoeding van tegen de 30 cent.

Vanmorgen ergens een artikel zien passeren dat met de huidige prijzen je een terugverdientijd had van 2,5 jaar met een gemiddelde installatie.

Aan degene die dat nu plots overwegen wegens de hoge electriciteitsprijzen, check eerst of uw dak niet ergens in de komende 5 jaar aan vervanging toe is.. als ik de kosten zag wat mijn ouders betaalden om die installatie bij de vervanging van hun dak af te breken en terug te plaatsen ben je al heel terugverdienjaren kwijt..
Dit is de korte samenvatting van onze situatie:

- Rijhuis, 147 m² pas volledig gerenoveerd, inclusief alle daken. Hebben 1 zadeldak en 1 lager licht hellend dak in L vorm.
- Nieuwe gasketel geplaatst: Viessmann Vitodens 222-W B2LF-32 1,9-32kW
- Momenteel elektronische teller gas
- Nog manuele teller elektriciteit met zo een bakelieten zwarte bak waar ge op moet kloppen als 'm vastloopt (de stroomkabel van straat naar huis zou "uit elkaar vallen" en die mocht die mens niet vervangen, dit zouden ze nog komen doen maar "kon nog heel lang duren")
- Grote verbruikers zijn hier het aquarium (al gaat dit mogelijk weg), wasmachine, droogkast, oven, microgolf, thuiswerklaptops
- Kabel zonnepanelen ligt klaar op het dak tot in de kelder aan de nieuwe zekeringenkast
- We gingen eerst geen zonnepanelen plaatsen omdat we hier niet zo lang gingen wonen, nu heb ik zo goed als bevestiging dat ik 3 jaar langer contract krijg op het werk
 
Dan zou ik ze gewoon laten plaatsen. Ik denk wel nu bestellen is wrs pas tegen januari ofzo ze op je dak hebben liggen?
 
Ik ga volgende week es in mijn glazen bol duiken en kijken hoeveel ik er nog moet bijleggen om mijn 3000kwh van de wintermaanden voor de warmtepomp te compenseren met de injectietarieven van de zomer. Ben dan toch mijn terugdraaiende teller kwijt, kan ik maar beter maximaal uitbreiden. Als ik dan een vast tarief voor 2 jaar kan vastleggen kan ik er wel beter op anticiperen. Vast tarief is ook vaste injectievergoeding he?
Injectie vergoeding is bij Luminus variabel op de vaste contracten. De formule staat in de tariefkaart.

Maar vant tzelfde gedacht hier. Wij gaan 10800Wp op ons dak gooien. Dat gaat hopelijk een beetje compenseren voor onze warmtepomp in de winter. En ook vooral met het gedacht op een elektrische wagen die er over 1-2 jaar komt. Met zo'n installatie kan ik grotendeels laden vanaf de lente tot de herst mits een slimme sturing. Als de werkgever mij dan de stroomkosten vergoed, krijg ik zelf meer voor die stroom dan het injectie tarief. Dus dat zou onze kosten van de warmtepomp in de winter dan wel moeten dekken.
 
Ik zou graag mijn zonne-installatie uitbreiden. Dit zou betekenen dat ik ook een digitale teller krijg.
Nu vroeg ik me af hoe dat juist in zijn werk gaat.
Krijg ik dan bij installatie van die teller een afrekening van mijn energieleverancier en begin ik dan gewoon opnieuw? Dat zou jammer zijn aangezien ik dan de opgebouwde overschot van de zomer kwijt ben.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag mijn zonne-installatie uitbreiden. Dit zou betekenen dat ik ook een digitale teller krijg.
Nu vroeg ik me af hoe dat juist in zijn werk gaat.
Krijg ik dan bij installatie van die teller een afrekening van mijn energieleverancier en begin ik dan gewoon opnieuw? Dat zou jammer zijn aangezien ik dan de opgebouwde overschot van de zomer kwijt ben.
In ieder geval je nieuwe digi meter zal met 0 beginnen. Desnoods de panelen in de lente laten installeren ?
 
Viessmann 400 Wp. Zijn dat goede panelen ?

Qua omvormer zie ik bij één leverancier:
Huwawei
SMA
Solis
GoodWe
SolarEdge

SMA is de referentie blijkbaar en de "beste"
Huwawei is een hybride dus klaar voor een thuisbatterij
En SolarEdge is elk paneel onafhankelijk en goed voor als er veel schaduw op valt ?

8,5k voor 16 Viessmann panelen (6400 kWp) en een Huwawei omvormer.
1,26€ excl BTW per Wp. Goeie prijs ?
 
Terug
Bovenaan