Zonnepanelen Topic

Fair enough, maar dan nog zit je met een heel groot verschil dat ik niet meteen kan plaatszn...
Ik had op laatste er nog iets bij getypt maar te laat, zo te zien. :)

Uiteraard zit er ook nog wel wat prijsverschil tussen de merken.
Ik heb uiteindelijke gekozen voor Trina panelen met een SMA omvormer.

Had ik gekozen voor bv Ja solar panelen en een Goodwe omvormer. Dan zal het ook wel een stukje goedkoper zijn geweest (pakt een 20% op de prijs).
 
Kunt ge eigenlijk ergens een simulatie maken of zien hoeveel ge per maand zou opwekken met een installatie ?
Uiteraard afhankelijk van het seizoen en het weer, maar een ruwe inschatting

Overweeg een installatie van 6160wp (zou ge volgens de installateur 5600 kw mee kunnen opwekken = +-90%). Gewoon delen door 12 is nogal nutteloos.

Ik ken mijn verbruik per maand, als ik dan ook de opbrengst per maand ergens min of meer kan berekenen per maand weet ik ook wat ik nog geschat van het net moet halen en kan injecteren.

https://enersolar.nl/nieuws/opbrengst-van-zonnepanelen-maand
Zou dit kunnen kloppen ?
 
Mij is altijd verteld en getoond dat november tot januari/februari ongeveer dezelfde opbrengst is als in september, en dat lijkt hier weerspiegeld te zijn. Lijkt me wel vrij goed te gaan kloppen denk ik.
Thnx!

Als ik daarmee reken en het huidige verbruik per maand
Heb ik 3 maand een "te kort" dat ik van het net zou moeten halen (januari - november - december) voor in totaal +- 200kWh
Aangezien die installatie is gerekend op een vol dak en op een latere elektrische wagen zou ik mijn verbruik kunnen dekken + een goei 3300 kWh naar het net kunnen sturen

Vrij snel terugbetaald op die manier
 
Thnx!

Als ik daarmee reken en het huidige verbruik per maand
Heb ik 3 maand een "te kort" dat ik van het net zou moeten halen (januari - november - december) voor in totaal +- 200kWh
Aangezien die installatie is gerekend op een vol dak en op een latere elektrische wagen zou ik mijn verbruik kunnen dekken + een goei 3300 kWh naar het net kunnen sturen

Vrij snel terugbetaald op die manier
Vergeet niet dat je met een digitale meter moet rekening houden met je instantaan verbruik en als je dus je kookvuur opzet nadat de zon onder is je dit gewoon moet afnemen van het net. Een ventilatiesysteem of een frigo, of watook dat 's nachts ook draait gaat dan nog steeds verbruiken, ook in de zonnige zomermaanden.

Merk ook op dat een elektrische wagen waanzinnig veel stroom zuipt en de minste bewolking je opbrengst vaak al halveert, wat de mogelijke oplaadsnelheid (op pure zonnestroom) gigantisch hard doet kelderen, mede omdat dit niet de enige verbruiker zal zijn in je huis.
Een auto heeft doorgaans ook minimaal een 6A laadstroom, wat dan weer als gevolg heeft dat je minimale opbrengst om uberhaupt op zonnestroom op te laden (bovenop andere verbruikers die je eventueel zou aanzetten overdag zoals wasmachine etc.) een 1.4 kW is.

Je elektrische wagen opladen met je zonnepanelen in een realistische day to day situatie is eigenlijk een utopie, of je moet zo sterk overgedimensioneerd zijn dat dat dan weer niets opbrengt.
 
Vergeet niet dat je met een digitale meter moet rekening houden met je instantaan verbruik en als je dus je kookvuur opzet nadat de zon onder is je dit gewoon moet afnemen van het net. Een ventilatiesysteem of een frigo, of watook dat 's nachts ook draait gaat dan nog steeds verbruiken, ook in de zonnige zomermaanden.

Merk ook op dat een elektrische wagen waanzinnig veel stroom zuipt en de minste bewolking je opbrengst vaak al halveert, wat de mogelijke oplaadsnelheid (op pure zonnestroom) gigantisch hard doet kelderen, mede omdat dit niet de enige verbruiker zal zijn in je huis.
Een auto heeft doorgaans ook minimaal een 6A laadstroom, wat dan weer als gevolg heeft dat je minimale opbrengst om uberhaupt op zonnestroom op te laden (bovenop andere verbruikers die je eventueel zou aanzetten overdag zoals wasmachine etc.) een 1.4 kW is.

Je elektrische wagen opladen met je zonnepanelen in een realistische day to day situatie is eigenlijk een utopie, of je moet zo sterk overgedimensioneerd zijn dat dat dan weer niets opbrengt.
Uiteraard, maar het is ook om min of meer idee te krijgen (de afname zal wat hoger liggen en de injectie wat lager dan dat ik nu uitrekende) Tot in detail kan je dat toch niet uitrekenen.

Maar aangezien we alletwee minstens 3 dagen per week van thuis werken kan wel zo veel mogelijk overdag draaien wat dan kan draaien.
(Ik heb vrienden met een hybride X5, die staat 's nachts op te laden, dan zijn uw zonnepanelen daarvoor nutteloos)

Ik probeer het maar op 100 verschillende manier te berekenen zodat de vrouw des huizes erin mee is dat het een heel goeie investering is (so far no succes)
 
Ondanks alle negatieve punten zijn zonnepanelen nog steeds doorgaans terugverdiend op veel minder dan 10 jaar. Wat tijd terug heb ik wat losse pols (conservatieve) berekeningen erop losgelaten, je kan ze nog verbeteren indien je wil.

Ik heb de laatste even opgezocht voor jou:
De 35% waarover het gaat is een gemiddeld eigenverbruik zonder batterij zoals vaak wordt aangehaald. Geen idee of het klopt, ik heb momenteel ook niet de infrastructuur opgezet om het bij mij te weten (wel, de toestellen wel, maar ik maak de berekening niet: opbrengst omvormer vergelijken met de injectie en dan de afname).
 
Laatst bewerkt:
Kunt ge eigenlijk ergens een simulatie maken of zien hoeveel ge per maand zou opwekken met een installatie ?
Uiteraard afhankelijk van het seizoen en het weer, maar een ruwe inschatting

Overweeg een installatie van 6160wp (zou ge volgens de installateur 5600 kw mee kunnen opwekken = +-90%). Gewoon delen door 12 is nogal nutteloos.

Ik ken mijn verbruik per maand, als ik dan ook de opbrengst per maand ergens min of meer kan berekenen per maand weet ik ook wat ik nog geschat van het net moet halen en kan injecteren.

https://enersolar.nl/nieuws/opbrengst-van-zonnepanelen-maand
Zou dit kunnen kloppen ?
Je kunt het bereken met PVcalc: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
PVcalc rekent wel wat conservatief en kan tot 10% hogere werkelijke waarden halen, maar het geeft een goede indicatie van wat zeker realiseerbaar moet zijn.
 
Zou ik via mijnverbouwlening (link website) extra zonnepanelen kunnen plaatsen?
Ons huis werd gebouwd in 2012. Of is er enkel een premie die je kan krijgen voor het plaatsen van zonnepanelen?
Ik vind de uitleg op de website niet helemaal duidelijk en vroeg me af iemand hier iets meer over weet?
 
Zou ik via mijnverbouwlening (link website) extra zonnepanelen kunnen plaatsen?
Ons huis werd gebouwd in 2012. Of is er enkel een premie die je kan krijgen voor het plaatsen van zonnepanelen?
Ik vind de uitleg op de website niet helemaal duidelijk en vroeg me af iemand hier iets meer over weet?
Volgens de informatie pagina wel: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/lenen/mijn-verbouwlening#voor-welke-werken

U kunt Mijn VerbouwLening aanvragen voor volgende categorieën van werken.

 
Als je een "eiland" omvormer hebt dan gaat dit, maar stel je misschien eens de vraag: hoe vaak en hoe lang heb je al eens zonder stroom gezeten de voorbije... tien jaar?

We zitten hier niet in Australie of Texas waar blackouts om de haverklap optreden door wanbeheer van het net...
Je hebt overschot van gelijk dat de investering om dit te bereiken niet rationeel is met het beperkt inzetbaar voordeel.

De kwestie viel mij gewoon op toen we bij familie op een zeer zonnige dag aan het eten waren, toen de elektriciteit in de straat uitviel terwijl hun dak wel vol zonnepanelen lag. Dat wringde toch wel ergens als je weet dat je panelen dan niet opbrengen en ik dit toch wel zie als een investering om deels onafhankelijk te worden van het net.

In dat opzicht is een thuisbatterij/UPS dus niet iets dat je louter neemt op basis van een financiële berekening, maar ook om het comfort te verhogen. Zeker als je als freelancer aan thuiswerken doet, is het in de lucht houden van enkele essentiële zaken (koelkast, internet, kantoor) toch wel fijn om te hebben. Als je die installatie dan nog eens als UPS kan onder brengen in de vennootschap met als motivering om Jackerath's Private Cloud werkende te houden, is het financiële plaatje ineens helemaal rooskleurig.
 
Je hebt overschot van gelijk dat de investering om dit te bereiken niet rationeel is met het beperkt inzetbaar voordeel.

De kwestie viel mij gewoon op toen we bij familie op een zeer zonnige dag aan het eten waren, toen de elektriciteit in de straat uitviel terwijl hun dak wel vol zonnepanelen lag. Dat wringde toch wel ergens als je weet dat je panelen dan niet opbrengen en ik dit toch wel zie als een investering om deels onafhankelijk te worden van het net.
Die halve dag op een periode van een jaar of 2/3/5(/10?) waar de stroom er eens uitlag gaat je investering niet maken of kraken.
In dat opzicht is een thuisbatterij/UPS dus niet iets dat je louter neemt op basis van een financiële berekening, maar ook om het comfort te verhogen. Zeker als je als freelancer aan thuiswerken doet, is het in de lucht houden van enkele essentiële zaken (koelkast, internet, kantoor) toch wel fijn om te hebben. Als je die installatie dan nog eens als UPS kan onder brengen in de vennootschap met als motivering om Jackerath's Private Cloud werkende te houden, is het financiële plaatje ineens helemaal rooskleurig.
Koelkast kan heus wel een halve dag zonder stroom. Internet en kantoor kan eenvoudig opgevangen worden (voor de meeste mensen toch) door smartphone (als 4g modem) en laptop.

Je vergeet dat deze dingen ook allemaal geld kosten, ook voor je vennootschap. Geld dat je er ook niet uithaalt omdat het voordeel zo beperkt is.
Natuurlijk kan je allerlei trukerij uithalen om dat dan financieel rendabel te maken, maar dat kan je evengoed met andere nuttigere investeringen IMHO...
 
Die halve dag op een periode van een jaar of 2/3/5(/10?) waar de stroom er eens uitlag gaat je investering niet maken of kraken.
Voor zonnepanelen op zich niet, nee. Helemaal mee eens. Maar voor mij gaat het over de usecase zonnepanelen + thuisbatterij. Zonder eilandfunctie zou ik dat laatste nooit moeten hebben omdat het een halfbakken oplossing is in mijn ogen.

Koelkast kan heus wel een halve dag zonder stroom. Internet en kantoor kan eenvoudig opgevangen worden (voor de meeste mensen toch) door smartphone (als 4g modem) en laptop.

Je vergeet dat deze dingen ook allemaal geld kosten, ook voor je vennootschap. Geld dat je er ook niet uithaalt omdat het voordeel zo beperkt is.
Natuurlijk kan je allerlei trukerij uithalen om dat dan financieel rendabel te maken, maar dat kan je evengoed met andere nuttigere investeringen IMHO...
Een UPS die ik in het netwerkrack moet steken om enkel die componenten af te dekken kost ook geld. Ik bekijk het vanuit die insteek en volgens mij is de sprong naar een totaaloplossing dan niet zo groot meer. De kunst is dan natuurlijk om met iets zoals Loxone bepaalde grootverbruikers dan uit te schakelen zodat je liefst de hele stroompanne kan overleven.
 
Kan iemand deze vraag aub beantwoorden?
Ik ben voor een enkelevoudige teller gegaan in onze nieuwbouw. Geen gedoe met kiezen wanneer de vaatwasser of wasmachine best draait. Gewoon altijd alles overdag opzetten en dan pakken we automatisch alle winsten van de PV panelen mee. Ik werk veel van thuis uit en mijn vriendin is ook regelmatig thuis overdag, dus voor onze situatie is het interessant.

Als je natuurlijk grote verbruikers 's nachts hebt draaien, is dag/nacht misschien nog interessant.
 
Ging het dag/nachttarief trouwens niet verdwijnen als het capaciteitstarief in voege was?
Nog een half jaar en de vraag stelt zich niet meer.
 
Net in de energiethread een berekening gezet
"
Engie zet mijn easy vast contract op 17-9 over op easy variabel
Als ik mijn verbruik v verleden jaar simuleer
Ik betaal nu 199 euro maandelijks
Elec dag 3176kWh nacht 3293 en gas 16153 kWh
Kom ik op
-direct variabel (maandelijks index) 484 euro
-easy variabel (3 maandelijks index) 432 (hun voorstel)
-flow variabel (maandelijks index ) 554
Nu heb ik door de zonnepanelen die we ondertussen hebben (5,2 kW) Eens elec dag 2000 en nacht 2500 genomen wat me reeel lijkt. ( zonder injectie )
Gas zelfde.
Kom ik op
- Direct variabel aan 398
- Easy variabel aan 361
- flow variabel aan 470
Maar zolang ze de DM niet komen plaatsen ga ik niet aan die 2000 en 2500 kwh komen"

Mss moet ik het anders bezien maar doe ik nu simpel bezien
Verschil zonder/ met zonnepanelen 81 euro maandelijks x12 dat ik al 971 euro terugverdien aan mijn pannelen dit jaar?
 
Ging het dag/nachttarief trouwens niet verdwijnen als het capaciteitstarief in voege was?
Nog een half jaar en de vraag stelt zich niet meer.
het nachttarief voor de nettarieven verdwijnt, maar een energieleverancier kan nog steeds dag/nacht anders tarifieren.
 
FYI vandaag, een dikke twee maand na het ingeven van m'n installatie bij Fluvius, is ze goedgekeurd.
Nu benieuwd hoe lang het duurt voor het vervangen van de meter.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Terug
Bovenaan