Zonnepanelen Topic

Prijzen gaan niet direct meer dalen vrees ik met die electriciteisprijzen nu.
Wie het kan gaat zonnepanelen leggen want dat is een betere investering dan dat het op de bank staat.
En het moet voor de meeste nog beginnen eens hun voordelig vast contract afloopt.
Er gaan er nog veel verschieten komende maanden
Zijn zonnepanelen wel (nog) een goede investering? Je eigenverbruik is bvb. erg laag (gemiddeld 35% dacht ik), de terugleververgoeding is erg beperkt (of je moet al een grote installatie plaatsen maar dan wil ik die ROI wel eens berekend zien) en in de winter ben je nauwelijks iets met je panelen. Ik heb nu een kleine installatie van 6 panelen met terugdraaiende teller, goed voor 2,5/4e van ons totaalverbruik. Not sure of ik bijkomend panelen ga leggen eens we in het nieuwe systeem terecht komen. Heb de indruk dat heel wat mensen investeren in zonnepanelen omdat ze het geld hebben liggen, vanuit het idee dat panelen altijd wel een goede investering zijn met stijgende energieprijzen. ROI kan wel eens zwaar tegenvallen in het huidige systeem lijkt me. ROI-gewijs zijn kleinere installaties bvb. mogelijk interessanter dan grotere voor bepaalde referentieperiodes.
 
Neen, hoe hoger de energieprijzen hoe beter het is voor de terugverdientijden...

Elke kWh terug geduwd naar het net brengt ook geld op.
Ik vrees alleen voor de netstabiliteit naarmate er steeds meer mensen zonnepanelen leggen. En het probleem is dat een omvormer er volledig uitvliegt wanneer de netspanning te hoog wordt, eigenlijk zouden ze die moeten kunnen moduleren.
 
35% van een gemiddeld verbruik van 2000kWh is 700kWh. Aan de huidige prijzen is dit ongeveer 0,40-0,45 euro per kWh, dus 315 euro. Injectie gaat dan iets van een 4000 kWh zijn, eveneens aan huidige prijzen 18 eurocent per kWh, dus 720 euro. Da's een dikke duizend euro per jaar, opbrengst. Een installatie van pakweg 5 kWp kost pakweg 6000 euro alles in. Da's dus een terugverdientijd van zes jaar.

Hoe is dit geen rendabele investering?
 
Ik vrees alleen voor de netstabiliteit naarmate er steeds meer mensen zonnepanelen leggen. En het probleem is dat een omvormer er volledig uitvliegt wanneer de netspanning te hoog wordt, eigenlijk zouden ze die moeten kunnen moduleren.
Log in op je inverter en zet het BE grid code profiel uit.
Kopiëer dan alle instellingen in een nieuw profiel en verhoog je gridV max.
Dit is niet zonder risisco voor je andere toestellen thuis natuurlijk. (en fluvius is hier ook geen fan van)
 
Zijn zonnepanelen wel (nog) een goede investering? Je eigenverbruik is bvb. erg laag (gemiddeld 35% dacht ik), de terugleververgoeding is erg beperkt (of je moet al een grote installatie plaatsen maar dan wil ik die ROI wel eens berekend zien) en in de winter ben je nauwelijks iets met je panelen. Ik heb nu een kleine installatie van 6 panelen met terugdraaiende teller, goed voor 2,5/4e van ons totaalverbruik. Not sure of ik bijkomend panelen ga leggen eens we in het nieuwe systeem terecht komen. Heb de indruk dat heel wat mensen investeren in zonnepanelen omdat ze het geld hebben liggen, vanuit het idee dat panelen altijd wel een goede investering zijn met stijgende energieprijzen. ROI kan wel eens zwaar tegenvallen in het huidige systeem lijkt me. ROI-gewijs zijn kleinere installaties bvb. mogelijk interessanter dan grotere voor bepaalde referentieperiodes.
Zeker een goede investering. Valt niet over te twijfelen zoals @rubenvb ook al simpel aantoont.
Tenzij er een instorting is van elektriciteitsprijzen natuurlijk, maar dat zie ik nog niet direct gebeuren.

Injectietarief stijgt ook mee met de elektriciteitsprijzen dus is allesbehalve laag.
Je betaalt geen prosumententarief meer.

ROI gaat echt niet zwaar tegenvallen :)
 
Log in op je inverter en zet het BE grid code profiel uit.
Kopiëer dan alle instellingen in een nieuw profiel en verhoog je gridV max.
Dit is niet zonder risisco voor je andere toestellen thuis natuurlijk. (en fluvius is hier ook geen fan van)
En terecht. Wat jij hier voorstelt is er gewoon voor zorgen dat mijn zonnepanelen wat later gaan uitvallen die van mijn buren. Dat lijkt me gewoon asociaal.
 
En terecht. Wat jij hier voorstelt is er gewoon voor zorgen dat mijn zonnepanelen wat later gaan uitvallen die van mijn buren. Dat lijkt me gewoon asociaal.
Inverter van buren stopt -> GridV zakt klein beetje -> Jij blijft operationeel.
Ik zou dit enkel doen indien Fluvius verzaakt om de te hoge spanning in de straat te doen zakken door anders af te takken van de wijktransformator.
En qua (a)socialiteit... tjah er is hier niemand benadeeld he... het zou enkel jij zijn die een voordeel haalt uit het feit dat je inverter operationeel blijft.
 
Inverter van buren stopt -> GridV zakt klein beetje -> Jij blijft operationeel.
Ik zou dit enkel doen indien Fluvius verzaakt om de te hoge spanning in de straat te doen zakken door anders af te takken van de wijktransformator.
En qua (a)socialiteit... tjah er is hier niemand benadeeld he... het zou enkel jij zijn die een voordeel haalt uit het feit dat je inverter operationeel blijft.
Jawel, je buren, want die gaan systematisch afgekoppeld worden.
 
Jawel, je buren, want die gaan systematisch afgekoppeld worden.
Dan moeten ze maar fluvius contacteren. Zo hoef ik dat niet te doen. :biglaugh:
Ik hoor wel geregeld van mensen dat ze problemen hebben met te hoge netspanning in de wijk.
Zou dit altijd opgelost raken? Of zouden er mensen met problemen blijven zitten?

Ik ben benieuwd naar hoe ze dat met die hangaar vol solar gaan oplossen. (aangehaald door iemand hier)
 
Dan moeten ze maar fluvius contacteren. Zo hoef ik dat niet te doen. :biglaugh:
Ik hoor wel geregeld van mensen dat ze problemen hebben met te hoge netspanning in de wijk.
Zou dit altijd opgelost raken? Of zouden er mensen met problemen blijven zitten?

Ik ben benieuwd naar hoe ze dat met die hangaar vol solar gaan oplossen. (aangehaald door iemand hier)
Er zijn er die altijd met problemen blijven omdat het net/kast het simpelweg niet weg krijgt in een bepaalde straat. Die krijgen vanaf nu een zotte premie van 7.5 euro per kw-omvormer per jaar!

Wij gaan vrees ik in zo'n situatie zitten dankzij meneer de patattenmarchand met zijn 1400 panelen sinds dit jaar. Valt elke dag wel eens uit, maar als ze het net verlagen, zit het eind van 't straat te laag op een bewolkte dag of 's nachts. Fluvius is al komen zien, maar kan weinig doen blijkbaar, nochtans hebben ze zelf die mega-installatie goedgekeurd. We zouden dan een fenomenale €37.50 per jaar kunnen krijgen ter compensatie.

Gelukkig betalen we genoeg prosumententarief om dat soort dingen op te lossen.
 
Hier, een typisch lintbebouwing op den buiten met voornamelijk alleenstaande huizen waarvan veel met panelen, zie ik ook elke dag de laatste paar maanden 1 fase heel de dag ping pongen rond de 253V.

Bijvoorbeeld deze week, wat zeker geen topweek was:

Bijvoorbeeld 23/7


Grappig want de andere 2 fasen zitten redelijk safe onder 240V.


K heb daarom mijn grootste verbruikers op de hoogste fase gezet nu. Alle beetjes helpen zeker.
 
Laatst bewerkt:
Log in op je inverter en zet het BE grid code profiel uit.
Kopiëer dan alle instellingen in een nieuw profiel en verhoog je gridV max.
Dit is niet zonder risisco voor je andere toestellen thuis natuurlijk. (en fluvius is hier ook geen fan van)

Daar bestaan ook wel regels rond natuurlijk :)

Maximale waarden voor die parameters zijn in België:

Ogenblikkelijke scheiding wanneer de spanning de volgende waarde bereikt : 264.5V (115% Un)
Scheiding wanneer de gemiddelde spanning over 10 minuten deze waarde overschrijdt: 253.0 V (110% Un)

Zie ook: http://www.synergrid.be/download.cf...Vinstallaties_NL_110915.pdf&language_code=FRA
en C10/11, tabel9.
 
Daar bestaan ook wel regels rond natuurlijk :)

Maximale waarden voor die parameters zijn in België:

Ogenblikkelijke scheiding wanneer de spanning de volgende waarde bereikt : 264.5V (115% Un)
Scheiding wanneer de gemiddelde spanning over 10 minuten deze waarde overschrijdt: 253.0 V (110% Un)

Zie ook: http://www.synergrid.be/download.cf...Vinstallaties_NL_110915.pdf&language_code=FRA
en C10/11, tabel9.

Dat weet ik. Ik weet perfect hoe de vork aan de steel zit. ;)

Ik haalde het aan als oplossing voor mensen die in de steek gelaten worden door Fluvius zoals mensen als @Remake hierboven.
Wettelijk of niet, ze kunnen dat toch niet bewijzen.
Indien ik de spreekwoordelijke middelvinger had gekregen van Fluvius zoals Remake dan deed ik dit zonder verpinken of blozen.
 
35% van een gemiddeld verbruik van 2000kWh is 700kWh. Aan de huidige prijzen is dit ongeveer 0,40-0,45 euro per kWh, dus 315 euro. Injectie gaat dan iets van een 4000 kWh zijn, eveneens aan huidige prijzen 18 eurocent per kWh, dus 720 euro. Da's een dikke duizend euro per jaar, opbrengst. Een installatie van pakweg 5 kWp kost pakweg 6000 euro alles in. Da's dus een terugverdientijd van zes jaar.

Hoe is dit geen rendabele investering?

Zou je het aanraden in mijn geval?

Jaarverbruik vorig jaar : 3318 Kwh (1684 dag / 1634 nacht).
Vanaf december komt er wel een EV (Tesla) ipv mijn huidige dieselwagen met een Tesla homecharger.

Ik verwacht nog +- 5 jaar te wonen in mijn huidige woning.
 
Ik zou niet twijfelen.
Epc waarde stijgt vd woning + met uw tesla kun je gebruik maken van uw investering.

Als uw huis voor de rest in orde is stijgt uw huis mee met de investering van uw zonnepanelen
 

Hierbij een update van mijn hobbyprojectje. ;)

Mijn batterij wall is bijna af.
Nu nog alle draden proper wegwerken, draadbescherming installeren, wat spanbandjes hier en daar.
Dan alle elektrische connecties nog een laatste maal aanspannen.
Daarna trek ik de batterijen leeg/laad ik ze op aan 4kWh en check ik alle connecties met mijn thermografische camera.
Dan doorkijkbare plexi platen ervoor hangen zo is alles is aanraakveilig.
En nog wat stickers hier en daar zodat de keurder tevreden is.

Deze 900kg wegende VRLA batterij muur zal uiteindelijk een bruikbaar vermogen hebben van zo'n 16,5kWh.
Ik ben van plan deze niet te veel te stressen (liever meer levensduur) dus ik ga maximum voor een DOD van 70% wat me nog altijd een dagelijkse 10kWh beschikbaar geeft.

En nu het beste : deze batterij muur heeft maar €1000 gekost. (maar wel wat van mijn vrije tijd)

Deze week ga ik wat schema's tekenen en me voorbereiden voor de keuring.
 
zodat de keurder tevreden is.
Hoe gaat een keurder hier trouwens mee overweg? Ik zou in eerste instantie denken dat eender wat zou kunnen gebruikt worden om dit geheel af te keuren, wegens ontbreken van certificaten of weetikwat allemaal. Maar misschien is het net door ontbreken van regels en de wel “normale“ omvormer het allemaal niet zo drastisch…
 

Hierbij een update van mijn hobbyprojectje. ;)

Mijn batterij wall is bijna af.
Nu nog alle draden proper wegwerken, draadbescherming installeren, wat spanbandjes hier en daar.
Dan alle elektrische connecties nog een laatste maal aanspannen.
Daarna trek ik de batterijen leeg/laad ik ze op aan 4kWh en check ik alle connecties met mijn thermografische camera.
Dan doorkijkbare plexi platen ervoor hangen zo is alles is aanraakveilig.
En nog wat stickers hier en daar zodat de keurder tevreden is.

Deze 900kg wegende VRLA batterij muur zal uiteindelijk een bruikbaar vermogen hebben van zo'n 16,5kWh.
Ik ben van plan deze niet te veel te stressen (liever meer levensduur) dus ik ga maximum voor een DOD van 70% wat me nog altijd een dagelijkse 10kWh beschikbaar geeft.

En nu het beste : deze batterij muur heeft maar €1000 gekost. (maar wel wat van mijn vrije tijd)

Deze week ga ik wat schema's tekenen en me voorbereiden voor de keuring.
Nice, welke batterijen zijn dat?
 
Terug
Bovenaan