Zonnepanelen Topic

Op jaarbasis is het nog extremer.

Ik heb het hier eens uitgerekend. Met de stijgende energiekosten en het verlaagde prosumententarief heb ik in 2022 al 50% meer kunnen besparen dan heel het jaar 2021. Als de komende maanden zonnig blijven komt een verdubbeling dichtbij.

De terugverdientijd van zonnepanelen daalt naar 5 jaar.
 
Op jaarbasis is het nog extremer.

Ik heb het hier eens uitgerekend. Met de stijgende energiekosten en het verlaagde prosumententarief heb ik in 2022 al 50% meer kunnen besparen dan heel het jaar 2021. Als de komende maanden zonnig blijven komt een verdubbeling dichtbij.

De terugverdientijd van zonnepanelen daalt naar 5 jaar.
Hier ook. Prosumenten van 108 naar 97 gegaan in januari. Vanaf maart dan aan 85 door de lagere btw. Scheelt dus grofweg 20 euro per kw, in ons geval 100 euro. Dan gisteren nog eens gekeken wat de huidige prijzen zijn met ons verbruik, en zonder zonnepanelen zouden we nu 3000 euro meer betalen. :wtf:
Installatie kostte twee jaar terug 7000 euro all in, uitgerekend dat het 6-7jr ging duren om terug te verdienen, maar dat zal nu toch serieus schelen. Zo zijn ze afbetaald nog voor de digitale meter er komt en vanaf dan is het eigenlijk pure winst.
 
Leuk om te lezen... Mijn panelen liggen, maar ik heb geen omvormer 😭
Hopelijk wordt 2023 ook een goed jaar 😏

Wel goed dat het opbrengt.
Dan is het toch de moeite om de investering te doen.
Is het trouwens even interessant met een digitale teller? (ik zit met een nieuwbouw)
Of geldt die snelle terugverdientijd voornamelijk voor installatie met terugdraaiende teller?
(ja, ik zou het zelf allemaal eens moeten opzoeken, I know...)
 
Heb een offerte ontvangen.
2,56 euro per wp .. moete nou ook nie overdrijven

( r gaat nog 980 euro af van premie nadien)

8200 euro afgerond voor 8 panelen van 400wp
- SUN2000-3KTL-L1 - 3.3kVA Huawei omvormer - SUN2000
 
Ouch, ik had wel al opgepikt dat de €1/w al niet meer kon deze dagen tegenover enkele maanden geleden, maar dit lijkt me ook extreem veel.
 
Heb een offerte ontvangen.
2,56 euro per wp .. moete nou ook nie overdrijven

( r gaat nog 980 euro af van premie nadien)

8200 euro afgerond voor 8 panelen van 400wp
- SUN2000-3KTL-L1 - 3.3kVA Huawei omvormer - SUN2000

Duidelijk iemand die z'n broek te veel gescheurd heeft de laatste tijd :laugh:
Ken de situatie niet, maar lijkt me nu ook wel veel.
 
🙃 transparantie ten top!
We hebben uw premie-aanvraagdossier van uw thuisbatterij goed ontvangen (premiehoogte 2022). Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap controleert uw aanvraag om na te gaan of aan de voorwaarden is voldaan.

Gezien het groot aantal aanvragen dat binnenkomt, moet u rekenen op een behandelingstermijn van 6 maanden. U ontvangt een mail, na verdere behandeling van uw dossier.

Alle verdere communicatie verloopt via e-mail, zowel voor eventuele bijkomende informatie als de finale beslissing van uw dossier. U kunt de status van uw dossier niet zelf opvolgen. Gelieve ons in afwachting van de behandeling van uw dossier geen vragen te stellen over de status van uw dossier.
 
Heb een offerte ontvangen.
2,56 euro per wp .. moete nou ook nie overdrijven

( r gaat nog 980 euro af van premie nadien)

8200 euro afgerond voor 8 panelen van 400wp
- SUN2000-3KTL-L1 - 3.3kVA Huawei omvormer - SUN2000
Dat komt nu voor een deel ook wel omdat je weinig panelen hebt. De prijs zou snel onder de € 2/Wp duiken indien je meer panelen zou leggen. Wetende dat een paneel pakweg € 215 kost. Als ze er toch zijn, leg je er beter meteen veel.
 
Leuk om te lezen... Mijn panelen liggen, maar ik heb geen omvormer 😭
Hopelijk wordt 2023 ook een goed jaar 😏

Wel goed dat het opbrengt.
Dan is het toch de moeite om de investering te doen.
Is het trouwens even interessant met een digitale teller? (ik zit met een nieuwbouw)
Of geldt die snelle terugverdientijd voornamelijk voor installatie met terugdraaiende teller?
(ja, ik zou het zelf allemaal eens moeten opzoeken, I know...)
Bij een digitale teller heb je de terugverdientijd zelf de hand, meer dan bij een terugdraaiende teller. Het blijft interessant.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Leuk om te lezen... Mijn panelen liggen, maar ik heb geen omvormer 😭
Hopelijk wordt 2023 ook een goed jaar 😏

Wel goed dat het opbrengt.
Dan is het toch de moeite om de investering te doen.
Is het trouwens even interessant met een digitale teller? (ik zit met een nieuwbouw)
Of geldt die snelle terugverdientijd voornamelijk voor installatie met terugdraaiende teller?
(ja, ik zou het zelf allemaal eens moeten opzoeken, I know...)

Join the club, ze liggen hier al sinds 25 mei te stinken
 
Jawel, wat is het anders?

Leg dan op zijn minst eens uit wat je bedoelt, want dit slaat op niks.
Je investeert in iets, het is sneller terugbetaald dan berekend, dus je maakt sneller winst, maar dat is geen winst?


Edit: je hebt ook aangepast zie ik.
Al wat je extra krijgt met je terugdraaiende teller is toch ook winst? Het zijn allemaal kwh's die je niet moet betalen.
Winst is het positieve verschil tussen opbrengst en kosten

Mijn kosten zijn hetzelfde en mijn opbrengsten ook dus nee geen winst

Dat is hetzelfde als zeggen: 'de vliegtickets zijn duurder geworden, dus als je er geen koopt heb je winst'
 
Update van m'n installatie (volledig Zuid gericht) die nu compleet is:
Omvormer: Sungrow SG4.0RT (4 kW) 3-fasig
Zonnepanelen: Belinus M7 Ultra Black Glas/Glas Bifacial 10x 400Wp
Prijs incl. BTW en plaatsing: 5170euro, na aftrek van de premie +/- 4000euro

Een praktische vraag door een leek als mezelf: De panelen halen op zonnige dagen zoals vorige week en deze week een piek dat niet hoger is dan 3,300-3,500 kW. Moet dat niet meer tegen de 4,000 kW liggen?
 
Terug
Bovenaan