Dan zal ik dat zo eens gaan uitleggen aan de fiscus si.

"Het is toch niet omdat ik minder kosten maak dat ik meer winst heb en meer belastingen moet betalen hé meneer de fiscusman".
't Is nog een gedacht. Gewoon brutoloon laten storten en belastingen betalen op 't eind van de maand op wat je over hebt.
 
Dan zal ik dat zo eens gaan uitleggen aan de fiscus si.

"Het is toch niet omdat ik minder kosten maak dat ik meer winst heb en meer belastingen moet betalen hé meneer de fiscusman".
Uw kosten voor elektriciteit als particulier worden nergens aan de fiscus meegedeeld hoor.
Als dat in beroepsmatig kader is, dan is dat iets totaal anders
 
Toon mij eens een negatieve jaarafrekening (dus in uw voordeel) bij terugdraaiende teller: onmogelijk
Bij een terugdraaiende teller is dit mogelijk, en dan kan je eventueel winst maken (maar die kans is heel klein)

Elektriciteit is nu eenmaal een kost, zonnepanelen kunnen die kosten drukken maar effectief winst maken (als particulier, zonder GSC) is vrij moeilijk
Tja, mijn installatie is afbetaald, heb nog terugdraaiende teller en GSC's, denk wel dat ik winst heb :)
 
Enigste dat er eventueel in de toekomst mogelijk is, was dat je als groep die zonnepanelen legde. Die als VME liet terugleveren aan fluvius. En dat de opbrengst van die zonnepanelen dan voor 1/5de aan elk van de eigenaren geschonken kon worden.

Zou dan onder het principe van energiedelen vallen. https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/groene-energie/energiedelen Maar dat staat nog relatief gezien in zijn kinderschoenen dacht ik. Al denk ik wel dat uw link daarmee nog geen rekening hield.

Het feit dat het zo draait zoals je zegt is normaal, aangezien het dak ook van iedereen is en niet van 1. Dat is nu eenmaal het nadeel van zo'n systeem (niets is exclusief van u). Het voordeel aan de andere kant is dat je de kosten deelt ( je draait niet exclusief voor de kosten op, je deelt die kosten)
 
Ik snap @SomeDude zijn visie wel. Zolang je geen euro meer hebt op je rekening is er geen winst. Je kan enkel het verlies proberen op 0 te krijgen.
 
Ik snap @SomeDude zijn visie wel. Zolang je geen euro meer hebt op je rekening is er geen winst. Je kan enkel het verlies proberen op 0 te krijgen.
Je hebt wel meer geld op je rekening, want je geeft het niet uit.

Hij bekijkt het gewoon verkeerd door enkel te kijken naar wat hij nog betaalt. Je moet kijken naar de investering en de opbrengst daarvan. Eens de investering is terugverdiend, is alles wat je nadien bespaart winst. Het is niet omdat je nog een factuur krijgt, dat je investering op zich niet winstgevend is.
 
Hier ben ik mijn uitbreiding van het systeem aan het bekijken tegen dat ik naar digitale teller moet overschakelen.

Heb een ZO georienteerde installatie van 4800wp met een 3,6kW omvormer. Er liggen 12 panelen vooraan op het dak onder 45 graden ZO gericht, en ook 4 panelen die op het plat dak naar het Zuiden liggen (er was geen plaats meer op het hellend dak vooraan)

Nu zou ik met het zicht op het afschaffen van de terugdraaiende teller en de toekomst met elektrisch rijden het systeem maximaal willen uitbreiden.

Ik zag dat mijn SMA tot 200% overdimensionering aankan maar zou het niet zover willen trekken.
Er was ook het plan om een tweede installatie toe te voegen op het plat dak van de garage.

Kan ik aan de toekomstige installateur vragen van mijn SMA die nu in huis zit ter verhuizen naar de garage met daar nog es 4800kwp aan panelen bij. En dan het huis uit te breiden met extra panelen op het hellend dak achteraan (wel NW gericht) met daar dan een nieuwe zwaarder omvormer bij zodat ik niet aan 200% overdimensionering hoef te werken.

Ik zag ook voor huishoudelijke installaties dat je max 10KW mag hebben. Is dat de som van de omvormers? of de som van de panelen?
En mag die aangemelde omvormer in huis zomaar verhuizen van plaats, ongeacht de aanmelding bij Fluvius?
 
Ik zag ook voor huishoudelijke installaties dat je max 10KW mag hebben. Is dat de som van de omvormers? of de som van de panelen?
En mag die aangemelde omvormer in huis zomaar verhuizen van plaats, ongeacht de aanmelding bij Fluvius?
10kW is het totale omvormervermogen. Dus "som van de omvormers".
Je kan dus 20kWp over een O-W orientatie spreiden en aan een 200% overgedimensioneerde omvormer van 10kW hangen (mits andere techniciteiten die ik niet ken kloppen natuurlijk, het is maar een stom voorbeeld).

In principe als je je binneninstallatie wijzigt moet die opnieuw gekeurd worden. Enkel simpele 1-op-1 vervangingen (bvb automaat is kapot en je steekt een nieuwe ter vervanging) zijn ok zonder keuring als ik me niet vergis. Of dit ook voor dingen als omvormers geldt, weet ik niet.
Nu, geen kat dat dat gaat merken dat je je omvormer hebt verplaatst natuurlijk, dus het is een beetje meh...
 
Is hetzelfde zoals een vrouw.
Je kan er geen winst op maken maar doe je ze weg dan heb je geen kosten en houd je ook meer over =dus winst 😁
 
Je hebt wel meer geld op je rekening, want je geeft het niet uit.

Hij bekijkt het gewoon verkeerd door enkel te kijken naar wat hij nog betaalt. Je moet kijken naar de investering en de opbrengst daarvan. Eens de investering is terugverdiend, is alles wat je nadien bespaart winst. Het is niet omdat je nog een factuur krijgt, dat je investering op zich niet winstgevend is.
Nee puur economisch gezien is het geen winst.
Is hetzelfde zoals een vrouw.
Je kan er geen winst op maken maar doe je ze weg dan heb je geen kosten en houd je ook meer over =dus winst 😁
Hangt er vanaf of de poetsvrouw meer kost ;)
 
Nee puur economisch gezien is het geen winst.
Het lijkt mij dat er wel effectief een positief effect is in opbrengst t.o.v. de kosten doorheen de levensduur van de investering, hence winst.

Je hoeft niet X EURO extra op je rekening hebben om over winst te spreken.

Een hoogstwaarschijnlijk feit is dat met panelen over een span van 20 jaar je X EURO hebt uitgespaard bij eenzelfde verbruikspatroon. Het proces heeft dus efficiëntie winst in functie van het geïnvesteerd kapitaal.

Puur economisch is het dan winst, lijkt mij, omdat er over 20 jaar extra budget ter beschikking is. Met als nadeel dat een deel van het budget als investering naar tijdstip 0 schuift, wat met huidige energieprijzen op relatief korte tijdsduur afgeschreven is. En dus meer ruimte geeft voor andere opportuniteiten omdat niet iedereen in de markt gelijkaardige efficiëntie investeringen doet of kan. Waarop je nogmaals winst kan pakken ;)
 
Laatst bewerkt:
Maandje de panelen 5200 installatie
Record Dagopwekking staat op 34,70 denk wel dat ik er dit jaar niet meer zal overgaan.

Is dit wat ok of is de app te rozekleurig?😊
 
@Secj : daar gaat het niet over.
Gaat erom of de stijgende energieprijzen ook betekenen dat zonnepaneleneigenaars meer winst hebben.
Ik deel (héél uitzonderlijk) wel de visie van @SomeDude . Ik heb niet meer winst omdat de elektricitiet nu duurder is geworden, ik heb door mijn zonnepanelen vooral verhinderd om nog meer verlies te hebben.
 
@Secj : daar gaat het niet over.
Gaat erom of de stijgende energieprijzen ook betekenen dat zonnepaneleneigenaars meer winst hebben.
Ik deel (héél uitzonderlijk) wel de visie van @SomeDude . Ik heb niet meer winst omdat de elektricitiet nu duurder is geworden, ik heb door mijn zonnepanelen vooral verhinderd om nog meer verlies te hebben.
Iedereen gebruikt elektriciteit en iedereen deelt dit verlies dan toch?
Als je dan als reactie zonnepanelen zou leggen of al hebt liggen (uitgaande degelijke BC en dus prijs), ga je meer budget overhouden dan als je dat je dat niet hebt gedaan. Niet iedereen zal dat doen maar iedereen hangt wel aan de gezamenlijke inflatie/markten. Bijgevolg wordt jij toch rijker t.o.v. je Peers die geen zonnepanelen hebben. Neem je deze 'verrijking' en investeer je die, heb je mogelijkse dan echte 'extra' winst.

Als je het statisch bekijkt als zijnde je de enigste op de planeet bent klopt die stelling wel ja.

Minder verlies in EURO op de bankrekening != Winst in EURO bankrekening
Minder verlies t.o.v. de concurrentie == winst t.o.v. de concurrentie. Daarom heb ik niet gezegd dat je ineens "rijker" bent. Iedereen ver(w)armt vandaag dus armer t.o.v. gisteren ben je mogelijks. Maar misschien ben je wel in staat je rijkdom beter te 'beschermen'. Hoe meer de energieprijs stijgt des te meer jouw "voordeel". (Nieuwe panelen plaatsen is dan wel alleen maar nuttig als de markt niet verhit en je prijzen van 2,5€/Wp+ begint te krijgen. Dan ben je mogelijks te laat.)

Anyway t is een terminologie discussie en van mij mag iedereen daarover denken wat ze willen.
Liefst rekent iedereen zo en plaatst niemand in België dan nog zonnepanelen. Dan koop ik aan de huidige voorwaarden wel de stock op en zet ik een verlieslatend energiedeelvennootschapje op. VZW wel te verstaan :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan