Zonnepanelen Topic

Voordeel als je het geld v d investering niet rekent:
-dat je iets minder electriciteit moet kopen
-als het capaciteitstarief er is je pieken afvlakt
-mogelijkheid beperkte ups bij stroomuitval

Maar voor je nu u investering terug verdiend hebt duurt het wel wat jaren

Heb je al een digitale meter hangen trouwens?? Wat is u jaarverbruik nu van electriciteit?
Geen digitale meter...
Jaarverbruik rond 2000kwh piekuren en 2000 kwh daluren...
Zal in toekomst wss wel nog verhogen: airco, elektrische wagen...
 
Vandaag is er nog iemand anders langsgeweest... Deze offerte is al iets goedkoper, maar geen flauw idee hoe ik beide met elkaar kan vergelijken:


Ter herinnering: hier nog eens de eerste offerte:

Die twee offertes bieden u ongeveer hetzelfde maar de goedkoopste heeft een kleinere omvormer. (3,68kva ipv 5kva). Voor de PV geen probleem. 30% meer geïnstalleerd pv-vermogen tov omvormervermogen is normaal.
Betreft de batterij moet je beseffen dat in het tweede geval je maximaal die 3,5kw gaat kunnen leveren uit de batterij. Als jij meer verbruikt dan zal je het restant uit het net trekken.
Bij die eerste omvormer ga je tot 5kw uit de batterij kunnen leveren. Hangt er dus van af welke piekverbruiken je denkt te hebben en of je die volledig (tot max 5kw dan toch) uit de batterij wil kunnen leveren.

(dat zijn toch de vermogens volgens de datasheet, normaalgezien kan een omvormer niet zijn max vermogen voor een continue load geven dus het zal allicht ietsje minder zijn).

Je hebt eigenlijk maar 4 parameters om te vergelijken:
- geinstalleerd pv vermogen (kWp, opwekking)
- omvormervermogen (Kva, hoeveel kan je op het net omzetten uit PV of batterij)
- batterij-inhoud (kWh)
- batterij maximaal ontladingsvermogen (kW, indien hoger dan omvormervermogen is de omvormer de beperkende factor)
 
Die twee offertes bieden u ongeveer hetzelfde maar de goedkoopste heeft een kleinere omvormer. (3,68kva ipv 5kva). Voor de PV geen probleem. 30% meer geïnstalleerd pv-vermogen tov omvormervermogen is normaal.
Betreft de batterij moet je beseffen dat in het tweede geval je maximaal die 3,5kw gaat kunnen leveren uit de batterij. Als jij meer verbruikt dan zal je het restant uit het net trekken.
Bij die eerste omvormer ga je tot 5kw uit de batterij kunnen leveren. Hangt er dus van af welke piekverbruiken je denkt te hebben en of je die volledig (tot max 5kw dan toch) uit de batterij wil kunnen leveren.

(dat zijn toch de vermogens volgens de datasheet, normaalgezien kan een omvormer niet zijn max vermogen voor een continue load geven dus het zal allicht ietsje minder zijn).

Je hebt eigenlijk maar 4 parameters om te vergelijken:
- geinstalleerd pv vermogen (kWp, opwekking)
- omvormervermogen (Kva, hoeveel kan je op het net omzetten uit PV of batterij)
- batterij-inhoud (kWh)
- batterij maximaal ontladingsvermogen (kW, indien hoger dan omvormervermogen is de omvormer de beperkende factor)

Met verplichting voor digitale meter zou ik toch opteren om de omvormer te maximaliseren. Ik zie duidelijk het verschil in opbrengst tussen de tijdelijke cap die ik had op 5k tov de 6.6k nu voor een installatie van 7.4kWp. Zoveel meerprijs zit er niet op die omvormers. Batterij moet ge eens duidelijk tellen of het de investering waard is voor u. Puur economisch is het een mager beestje.
 
Nog een offerte

De prijs voor de zonne-installatie zoals hoger beschreven bedraagt:
Totaal aan 6 % BTW
Totaal
Prijs per Wp
Excl. BTW BTW 5.319,30€ 6%
Incl. BTW 5.638,46€ 5.638,46€
1,30€ /Wp

10 panelen 415wp

AXITEC 410 WP zwarte kader Halfcut 10
Huawei SUN2000L-3.68KTL-L1 - Batterij klaar 1 Aansluitingskosten 1
Dossieropmaak 1
Plaatsingskosten 1
Kabel en connectoren 1
Montagetoebehoren 1
AREI keuring < 10 KW 1
Uw garanties
Paneel Axitec 410 Wp: 15 jaar fabrieksgarantie Opbrengstgarantie: 90% na 15 jaar en 85% na 25 jaar Tolerantie: -0 tot +5 Wp
Omvormer Huawei 3.68KTL-L1: 10 jaar garantie


Installatie voorzien voor 2023. Dus minder subsidie


Uw optionele batterij-installatie
Huawei LUNA2000 - POWER MODULE
Huawei LUNA2000 - 5kWh BATTERY MODULE Bebat - 50 kg x 2.390 €/kg = 119.5 € excl. BTW HUAWEI Smart Power Sensor 1-F Plaatsingskosten
AREI keuring
KAB UTP
Uw prijs
De prijs voor de optionele batterij-installatie bedraagt: 5024.2 excl. BTW inc plaatsing


Dit is voorlopig het intresantste offerte. Nog 2 te gaan
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik nu geen batterij pak, heb ik ool geen omvormer nodig...
Man man, ik snap daar allemaal niks van.

Anderzijds lagen er in die periode voor de industrie (ook het bedrijf waar ik werk) concrete afschakelplannen klaar, om grote verbruikers (denk aan motoren van 1MW) stil te leggen als de vraag van Elia zou komen. Ik vermoed dat men gemakkelijker residentiële verbruikers zou afschakelen dan industriële.
Zo hypothetisch was dat toen toch niet (hoewel het niet is moeten gebeuren).
 
2022 is precies toch wel heel zonnig geweest. Half augustus en ik zit op 700kWh van mijn jaartotaal van vorig jaar. Als ik dezelfde cijfers van vorig jaar voor sep-dec erbij optel ga ik richting 5K opbrengst op een 4800kwp installatie...
 
Heb ze nog maar van 1 juli (5200kwp)maar die maand had ik 814kWh
Deze maand al 413 kWh
Dat ze nog maar wat wegblijven met de digitale teller 😁
Sinds de laatste telleropname had ik tot de installatie (dag 1519 verbruik),dat is op die maand en half al naar 1100 gezakt 👍
Nacht blijft status quo,draait in het weekend terug om dan na 5 dagen terug rond het begin te staan
 
Ik word er echt triest van als ik dat zo zie zeg...

Mijn panelen liggen hier bijna 3 maand man. Ik had al zoveel kunnen terugdraaien.
Nu gaan ze binnenkort in orde komen, maarja dan zijn de beste maanden voorbij en tegen dat de winter voorbij is zal ik al met een digitale meter zitten hé.

Eigenlijk verlies ik aanzienlijk veel geld door die trage levering, een mens zou moeten ene compensatie vragen zeg...
 
Gasten... huawei met Luna t.o.v. Solaredge met een bank.

Appels en peren. Dit is zowat de vergelijking golf met s klasse...
Absoluut. En de SolarEdge is dan nog eens een 5kVA omvormer ipv een 3.6kVA.
Ik vind de meerprijs voor Solaredge + optimizers hier zeer beperkt..
 
Laatst bewerkt:
Ik word er echt triest van als ik dat zo zie zeg...

Mijn panelen liggen hier bijna 3 maand man. Ik had al zoveel kunnen terugdraaien.
Nu gaan ze binnenkort in orde komen, maarja dan zijn de beste maanden voorbij en tegen dat de winter voorbij is zal ik al met een digitale meter zitten hé.

Eigenlijk verlies ik aanzienlijk veel geld door die trage levering, een mens zou moeten ene compensatie vragen zeg...
Same here. Liggen er meer dan 2 maanden. Zonder omvormer. En geen zicht op wanneer die er zou zijn...
 
Iemand ervaring met het aankopen/zelf plaatsen bij bv. Een easykit ?

Volgens de website panelen van Bauer (330 of 385W) en omvormers van SMA Sunny Boy
 
Gasten... huawei met Luna t.o.v. Solaredge met een bank.

Appels en peren. Dit is zowat de vergelijking golf met s klasse...
Los van de thuisbatterijen, hoe verhouden de omvormers van Huawei zich t.o.v. SolarEdge ? Mijn installateur plaatst beide maar ze hebben toch Huawei voorgesteld. Ik heb er weinig verstand van...
 
Ik word er echt triest van als ik dat zo zie zeg...

Mijn panelen liggen hier bijna 3 maand man. Ik had al zoveel kunnen terugdraaien.
Nu gaan ze binnenkort in orde komen, maarja dan zijn de beste maanden voorbij en tegen dat de winter voorbij is zal ik al met een digitale meter zitten hé.

Eigenlijk verlies ik aanzienlijk veel geld door die trage levering, een mens zou moeten ene compensatie vragen zeg...
Afhankelijk van wat er volgende de offerte is afgesproken kan je mss wel aanspraak maken om een schadevergoeding denk ik. Polsen naar een commerciele compensatie kan iig nooit kwaad
 
Iemand ervaring met het aankopen/zelf plaatsen bij bv. Een easykit ?

Volgens de website panelen van Bauer (330 of 385W) en omvormers van SMA Sunny Boy
Denk alleen al door het feit dat je aan 21% koopt ipv 6% dat dat nooit de moeite kan zijn om zelf op uw dak te kruipen.. Alsook ivm garantie en dergelijke, en dan bedoel ik niet de panelen zelf maar het werk. Als het nog eens wat stormt en ze waaien weg ofzo..
 
Denk alleen al door het feit dat je aan 21% koopt ipv 6% dat dat nooit de moeite kan zijn om zelf op uw dak te kruipen.. Alsook ivm garantie en dergelijke, en dan bedoel ik niet de panelen zelf maar het werk. Als het nog eens wat stormt en ze waaien weg ofzo..
Zelfs nog nie aan gedacht dat dat aan 21% was :laugh: Nu ik heb zo al schrik op een ladder om het dak op te gaan dus no way dat ik met zo'n paneel in mijn handen erop kruip.

Eerder uit nieuwsgierigheid want blijkbaar bieden zij dat ook aan, maar zullen toch niet veel verkopen op die manier
 
Los van de thuisbatterijen, hoe verhouden de omvormers van Huawei zich t.o.v. SolarEdge ? Mijn installateur plaatst beide maar ze hebben toch Huawei voorgesteld. Ik heb er weinig verstand van...

Is gewoon een compleet ander systeem en SolarEdge staat een pak hoger op de foodchain dan Huawei. Is ook een pak duurder.


Afhankelijk van wat er volgende de offerte is afgesproken kan je mss wel aanspraak maken om een schadevergoeding denk ik. Polsen naar een commerciele compensatie kan iig nooit kwaad

Normaal staat in elke installateur z'n algemene voorwaarden wel dat leveringen en dergelijke buiten de macht van de installateur valt.

Pas op, ik begrijp de frustratie. Ben zelf ook zo, als ik iets bestel, dan wou ik het eigenlijk gisteren gehad hebben haha. Da's normaal eenmaal je een keuze gemaakt hebt hé :) Maar het is nu ook niet alsof zonnepanelen pas gisteren uitgevonden zijn. We zijn in België toch al dik 13 jaar volop bezig dusja... Tegenwoordig hoor ik trouwens dat ramen en deuren ook al 25 weken duurt bvb. Had hier een dakwerker die tot maart niet aan pannen geraakt, en het zijn ook projecten die al een eind geleden besteld zijn. Dus het is niet alsof het enkel in de PV is momenteel dat materiaal moeilijk is.
 
Terug
Bovenaan