Zonnepanelen Topic

2500 per jaar wil zeggen 1250 (0,5) tot 1500 (0,6€/kwh) euro per jaar, als elektriciteitskost. Grofweg.

Als je 10 panelen legt ga je 4150kwh genereren. Neem een eigenverbruik zonder er naar te kijken van 30% en je compenseert van uw verbruik 1245kwh. Dus schiet er nog zo'n 1255kwh over die je dient te betalen. Dus uw factuur vermindert met 622,5 euro.

Je stuurt tegelijkertijd 4150-1245kwh naar het net. Oftewel, 2905. Reken 18 cent hiervoor en dat brengt u 522,9 euro op.

Investeringskost 6900 zonder premies.
Opbrengst per jaar : 622,5+522,9 == 1145,4
Break even termijn zonder premies. 6jaar. Trek de premie er nog vanaf en je zit in de termijn van 5j.

Hoop dan dat de prijs van de anderen die u een offerte bezorgen wat lager is.

Al is het voordeel natuurlijk lager indien je niet een elektriciteitskost van de huidige 45 tot 50 cent betaalt. En ben je wat afhankelijk van de injectietarieven, maar superlaag gaan die ook niet komen zolang de energietarieven zo hoog zijn. En de kans dat die op de termijn van 6jaar substantieel gaan zakken acht ik klein.

Laat de batterij voor wat die is. Al had je uw batterij eerder moeten bekijken om het nachtverblijf te coveren. En dan zou zoals hier gezegd werd een 5-6kw voldoende zijn. Dan was de kost ook geen 10k geweest, maar eerder rond de 5-6k waar je zijn premie dan nog mocht van afdoen. Maar zoals gezegd, ik zou mij dat laten passeren, of goed nadenken over mijn gebruiksprofiel waar dat mogelijk wel een meerwaarde zou zijn.

Kortom zonnepanelenterugverdientermijn te lang, zou ik niet durven zeggen.


Neem nu dat je 18cent injectietarief krijgt en 1,15 euro per KWh betaald ...
wil dit dan zeggen dat je echt kan overdrijven in zonnepanelen en die terug kan verdienen op een jaar of 6? (1,15/0,18 = +/-6)
 
Neem nu dat je 18cent injectietarief krijgt en 1,15 euro per KWh betaald ...
wil dit dan zeggen dat je echt kan overdrijven in zonnepanelen en die terug kan verdienen op een jaar of 6? (1,15/0,18 = +/-6)
Wel rekening houden dan uw rendement meestal 80-90% is. Maar dan heb je het in +-7j terug met enkel injectie vergoeding. Heb je een elektrische wagen en kan je uw zelf verbruik stevig optrekken, dan win je ze snel terug.
 
Neem nu dat je 18cent injectietarief krijgt en 1,15 euro per KWh betaald ...
wil dit dan zeggen dat je echt kan overdrijven in zonnepanelen en die terug kan verdienen op een jaar of 6? (1,15/0,18 = +/-6)
Ja en neen. Ja, zolang je binnen de 10kva omvormer blijft. Dus zolang je als residentiele gebruiker gecategoriseerd blijft en u niet moer bezighouden met een laststudie of zo.

Maar de logischer versie is om het met mate te doen zodanig dat je u niet gepakt voelt als er weer iets veranderd. Beeld u Maar gewoon in dat je minder per kwh terugkrijgt of dat er in de toekomst een capaciteitskost gevraagd zal worden op het injectietarief. En dat laatste is in mijn ogen niet onlogisch, sciencefiction fiction of gewoon onfair.

Het net balanceren is nu eenmaal niet niets.
 
We spreken voor het gemak over een prijs per wattpiek.

Jij hebt 5390 wattpiek voor €8512 (€8031 + 6pct) = €1,57/wattpiek

Ik ken er zelf niet veel van, maar dat is by far het duurste dat ik hier al heb zien passeren. Ik zat rond de €1.05 voor één omvormer en 16 * 405w Hyundai panelen en zit nu op €1.1 voor 3 omvormers (3x220V) en 28 * 405w panelen.

Ik zie wel dat je voor parallel hebt gekozen en dat het bij mij in serie is, wat het een pak goedkoper maakt.
Dank u, zeer nuttige reply... Handig om te weten dat je best de prijs per wattpiek berekent om een referentie te hebben. Zo kan je inderdaad al wat gemakkelijker vergelijken.

Nog meningen?

Greetz
 
Dank u, zeer nuttige reply... Handig om te weten dat je best de prijs per wattpiek berekent om een referentie te hebben. Zo kan je inderdaad al wat gemakkelijker vergelijken.

Nog meningen?

Greetz
Ik denk dat de optimizers (per paneel?) het vrij duur maken. Heb je dat nodig? Ligt je dak zo dat er altijd enkele panelen in de schaduw zullen liggen ofzo?

Op een string van identieke panelen, op een eigen mppt, die volledig in de zon ligt gaan optimizers geen groot verschil maken.

Als je van plan bent een batterij te plaatsen, kies je dan niet beter een hybride omvormer ipv 2 aparte omvormers (voor de PV en batterij)?

Ik plan voor mijn nieuwbouw (ergens volgend jaar) ook een PV installatie met batterij te plaatsen. Ik kijk daarbij naar een DC koppeling van de PV-panelen met de batterij. De meeste energie zal, op werkdagen, gaan van PV panelen naar batterij en later weer naar last. Met een DC-gekoppeld systeem heb je minder verlies (passeren langs, in totaal, 3 keer een omvormer-interface geeft tot een dikke 10% energieverlies).
 
Het kan zijn dat de prijzen ondertussen zo zijn want er is meer vraag dan aanbod ...maar tegenover april vind ik het wel stevig.

Over die optimizers ... denk dat ze die bij solar edge altijd steken en de meeste zeggen er dan bij ... dan kun je zien of er 1 panneel kapot is.

Maar als er zonder optimisers 1 paneel kapot is dan zul je dat ook wel zien.

Hier geen optimisers omdat er idd gen vlekje schaduw op de panelen komt, en hoe minder er opzit "optimisers" hoe minder er kan stukgaan.
Mijn installtie is vergelijkbaar
13x 400wp viesmann panelen
Heb wel al een hybrideomvormer genomen goodwe 5000eh omdat ik twijfelde voor nu een batterij te steken.

6880 inc btw plaatsing-keuring-alles in

2e offerte met batterij
Dan was alles van viesmann kwam het op 12170 ofzo maar batterij was maar 4kwh

Op de omvormer wat ik nu heb werken ze met BYD ... maar ik twijfel nog te hard voor een batterij en momenteel staan ze duurder denk ik dan zou moeten
 
Ik wil de doos van Pandora niet opentrekken, maar is er één usecase waarbij een batterij rendabel is?

Ik heb dat allemaal in detail becijferd, met een ideaal scenario waarbij ik 250 dagen per jaar een 10KWH batterij volledig kan laden en ontladen (EV).

Mijn tarief:

Afname: €0,42/kwh
Injectie: €0,18/kwh

Eenvoudige berekening:

250 * 10 * (0,42 - 0,18) = €600/jaar.

Als je dan die bijkomende investering van €7600 (€7200 + 6pct) van @LaCucaracha ziet.

Spreek je over minimaal 12 jaar terugverdientijd. In een bijzonder optimistisch scenario, want de kans dat je met een 5400WP installatie je batterij 250 dagen per jaar volledig zal kunnen vullen (en dan ook nog een kan leegtrekken op dezelfde dag) is bijzonder klein.
 
Ik wil de doos van Pandora niet opentrekken, maar is er één usecase waarbij een batterij rendabel is?

Ik heb dat allemaal in detail becijferd, met een ideaal scenario waarbij ik 250 dagen per jaar een 10KWH batterij volledig kan laden en ontladen (EV).

Mijn tarief:

Afname: €0,42/kwh
Injectie: €0,18/kwh

Eenvoudige berekening:

250 * 10 * (0,42 - 0,18) = €600/jaar.

Als je dan die bijkomende investering van €7600 (€7200 + 6pct) van @LaCucaracha ziet.

Spreek je over minimaal 12 jaar terugverdientijd. In een bijzonder optimistisch scenario, want de kans dat je met een 5400WP installatie je batterij 250 dagen per jaar volledig zal kunnen vullen (en dan ook nog een kan leegtrekken op dezelfde dag) is bijzonder klein.
Ik zag onlangs dit artikel passeren: https://www.gva.be/cnt/dmf20220714_95223948
(kan het evenwel niet volledig lezen)

Zelf heb ik ook niet voor een thuisbatterij gekozen. Zouden momenteel duur zijn en dus, volgens dit artikel en andere dingen die ik op internet vond, niet rendabel.
Met de nieuwe berekening voor elektriciteit (op basis van pieken - "kwartierpiek") zou een thuisbatterij waarschijnlijk al interessanter zijn om de pieken af te vlakken. Maar die invoering werd recent uitgesteld...
 
Ik zag onlangs dit artikel passeren: https://www.gva.be/cnt/dmf20220714_95223948
(kan het evenwel niet volledig lezen)

Zelf heb ik ook niet voor een thuisbatterij gekozen. Zouden momenteel duur zijn en dus, volgens dit artikel en andere dingen die ik op internet vond, niet rendabel.
Met de nieuwe berekening voor elektriciteit (op basis van pieken - "kwartierpiek") zou een thuisbatterij waarschijnlijk al interessanter zijn om de pieken af te vlakken. Maar die invoering werd recent uitgesteld...

tot op heden gaat de invoering in op 1 januari 2023.
Politiek is er niet mee akkoord en heeft een rechtzaak aangespannen.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Ik zag onlangs dit artikel passeren: https://www.gva.be/cnt/dmf20220714_95223948
(kan het evenwel niet volledig lezen)

Zelf heb ik ook niet voor een thuisbatterij gekozen. Zouden momenteel duur zijn en dus, volgens dit artikel en andere dingen die ik op internet vond, niet rendabel.
Met de nieuwe berekening voor elektriciteit (op basis van pieken - "kwartierpiek") zou een thuisbatterij waarschijnlijk al interessanter zijn om de pieken af te vlakken. Maar die invoering werd recent uitgesteld...

Het lichtgroene balkje is wat ze willen omvormen tot het capaciteitstarief...

Er is zo al geen case te maken voor thuisbatterijen voor particulieren op dit moment, dat capaciteitstarief gaat dat niet plots veroorzaken.

FYvOO0iWYAAzLH2



Ik wil de doos van Pandora niet opentrekken, maar is er één usecase waarbij een batterij rendabel is?

Iedereen die een thuisbatterij heeft aangekocht, heeft zich gewoon in het zak laten zetten. De redenering is interessant, maar de berekening is keihard. Niet rendabel. De stroom van het net is goedkoper dan die van je batterij. Misschien dat over 6jaar de prijs plots even vertienvoudigd ofzo, dan zullen de batterij-eigenaars roepen dat ze het zagen aankomen, maar dat lijkt me allemaal weinig waarschijnlijk.
 
Is de use case "thuisbatterij als UPS" al onderzocht / in gebruik door iemand?

Lijkt me wel interessant om een elektriciteitspanne om die manier op te vangen, want zonder thuisbatterij vallen de zonnepanelen dan even goed uit. In combinatie met wat domotica kunnen zware verbruikers eventueel tijdelijk uitgeschakeld worden.
 
Is de use case "thuisbatterij als UPS" al onderzocht / in gebruik door iemand?

Lijkt me wel interessant om een elektriciteitspanne om die manier op te vangen, want zonder thuisbatterij vallen de zonnepanelen dan even goed uit. In combinatie met wat domotica kunnen zware verbruikers eventueel tijdelijk uitgeschakeld worden.
Er is in dit topic een calculator gepost waarmee je met je eigen historische dagdata van fluvius (van het volledige voorbije jaar) kan bekijken hoeveel een batterij van een bepaalde grootte u zou kunnen opleveren.
Die calculator gaat gewoon per dag kijken hoeveel je geïnjecteerd hebt tov je verbruik van het net die dag en wat je dus met een batterij had kunnen opvangen en verbruiken.

Je hebt continu (doorheen het hele jaar en vooral in de zomer) grote verbruikers nodig om met die opgevangen energie iets nuttigs te kunnen doen. Een "normaal" gezin (zonder zwembad, sauna, airco, EV) heeft in de lente/ zomer/najaar veel te weinig behoefte aan elektriciteit en een batterij wordt daar nooit rendabel.
Met grote verbruikers kan het wel maar het hangt af van de spread tussen afname en injectietarief (want dat is waarmee je verdient).
Ook zijn batterijen ook weer in dit jaar alleen zo'n 30% duurder geworden wat de investering terug slechter maakt.

Het capaciteitstarief moet je ook niet overschatten. Stel dat je die met 7.5kw (ongeveer de max continue output van een 10kva omvormer) zou kunnen afvlakken (en dat is al verondersteld dat je zo'n grote piekverbruiker van 10kw zou hebben) dan win je jaarlijks max 375 euro.

Hou er ook rekening mee dat niet elke batterijomvormer u een UPS functie biedt. Dan moet de omvormer een aparte uitgang hebben waar je de kritische kringen (of je hele huis min een paar grote verbruikers) op aangesloten hebt.
Op de verbinding met het net zit bij zo'n omvormer uiteraard evengoed een anti-eilandbeveiliging.
Ik was (ben) dit wel van plan in mijn installatie. Enkel warmtepomp en laadpaal zitten dan niet op de UPS uitgang maar alle licht en stopcontacten wel.
 
Laatst bewerkt:
Is de use case "thuisbatterij als UPS" al onderzocht / in gebruik door iemand?

Lijkt me wel interessant om een elektriciteitspanne om die manier op te vangen, want zonder thuisbatterij vallen de zonnepanelen dan even goed uit. In combinatie met wat domotica kunnen zware verbruikers eventueel tijdelijk uitgeschakeld worden.
Als je een "eiland" omvormer hebt dan gaat dit, maar stel je misschien eens de vraag: hoe vaak en hoe lang heb je al eens zonder stroom gezeten de voorbije... tien jaar?

We zitten hier niet in Australie of Texas waar blackouts om de haverklap optreden door wanbeheer van het net...
 
Ik heb recent een batterij geplaatst van 11.6kWh. Nettoprijs incl premie (1750 euro) is een 5500 euro. Aan de huidige prijzen en mijn verbruik zal het een 8j duren eer ik het eruit haal. Is dat een goede investering - waarschijnlijk niet de beste. Maar het helpt pieken afvlakken, beetje reserve en een beetje goed gevoel van de afhankelijkheid afbouwen van de huidige wispelturige markt. Voor mij goed genoeg voor een nuloperatie proberen te bereiken. Ge moet niet alles bekijken met economische doelstellingen.

Moet wel zeggen dat de prijzen de laatste maanden enorm gestegen zijn. En van die fratsen van 'we betalen het verschil terug indien niet geplaatst voor 31/12'. Welja, dat verschil zijt ge zowiezo nu al aan het betalen. De kans dat ge zowel uw installatie als de keuring tegen dan hebt, is minimaal. Ik wil trouwens wel eens zien wat er gaat gebeuren met dat verschil indien de installatie wel ligt, maar niet op tijd gekeurd raakt.
 
Wij hebben voor een thuisbatterij gekozen, wordt dit jaar nog geïnstalleerd.
Redenen:
- Minder afhankelijk van het net, mogelijkheid tot doorwerken tijdens een stroomonderbreking.
- Ecologischer dan consumptie van het net indien opladen met overopbrengst van zonnepanelen
- Gegarandeerd laag rendement met hefboom d.m.v. goedkoop hypothecair krediet (jaarlijks rendement is hoger dan de interestvoet). Ik zit door het hefboom effect aan een rendement van +-8% per jaar al moet daar dan wel na 15-26 jaar het bedrag afgetrokken worden van de initiële investering doordat de batterij opgebruikt is (oplaadcycli bereikt) maar na 20 jaar is dit nog altijd een verviervoudiging van de initiële investering.
 
Ik heb recent een batterij geplaatst van 11.6kWh. Nettoprijs incl premie (1750 euro) is een 5500 euro. Aan de huidige prijzen en mijn verbruik zal het een 8j duren eer ik het eruit haal. Is dat een goede investering - waarschijnlijk niet de beste. Maar het helpt pieken afvlakken, beetje reserve en een beetje goed gevoel van de afhankelijkheid afbouwen van de huidige wispelturige markt. Voor mij goed genoeg voor een nuloperatie proberen te bereiken. Ge moet niet alles bekijken met economische doelstellingen.

Moet wel zeggen dat de prijzen de laatste maanden enorm gestegen zijn. En van die fratsen van 'we betalen het verschil terug indien niet geplaatst voor 31/12'. Welja, dat verschil zijt ge zowiezo nu al aan het betalen. De kans dat ge zowel uw installatie als de keuring tegen dan hebt, is minimaal. Ik wil trouwens wel eens zien wat er gaat gebeuren met dat verschil indien de installatie wel ligt, maar niet op tijd gekeurd raakt.
Welke batterij hebt u gekozen?
 
Ik wacht nog af voor de batterij.
Het kan met de hybrideomvormer die ik voorzien heb.
Dan zou ik ook eens moeten vragen of die back-up ups functie die er op zit niet aan de zeeaquarium kan aangesloten worden.

Momenteel is het zonder accu toch nog beter:
-prijs duurder momenteel
-ze moeten de Digitale meter nog komen installeren en hoor dat er wat achterstand is
-capaciteitstarief is er nog niet
 
Terug
Bovenaan