Zonnepanelen Topic

Bedankt iedereen voor de reacties op de offerte. Ik vat even samen:

- Hanwha is op zich een OK merk , maar zeker geen A-merk
- Optimizers zijn niet nodig
- Thuisbatterij is op zich ook niet nodig


Vraagje hierbij: kan een thuisbatterij later nog worden toegevoegd? Ons elektriciteitsverbruik zal in de toekomst immers nog wel verhogen (elektrische wagen, eventueel zwembad...)

Greetz
 
Vraagje hierbij: kan een thuisbatterij later nog worden toegevoegd? Ons elektriciteitsverbruik zal in de toekomst immers nog wel verhogen (elektrische wagen, eventueel zwembad...)

Greetz
Ja, maar dan moet je nu een hybride omvormer plaatsen, of bereid zijn om die later te vervangen door een hybride exemplaar.

Ik heb dat niet gedaan, omdat die omvormers toch na 10j vervangen moeten worden, dus als ik er binnen 5j achter kom dat ik een hybride wil, heb ik gewoon een vroegtijdige vervanging/upgrade. Als ik het alsnog niet doe heb ik nooit teveel betaald.

kiezen = verliezen
 
Ja, maar dan moet je nu een hybride omvormer plaatsen, of bereid zijn om die later te vervangen door een hybride exemplaar.

Ik heb dat niet gedaan, omdat die omvormers toch na 10j vervangen moeten worden, dus als ik er binnen 5j achter kom dat ik een hybride wil, heb ik gewoon een vroegtijdige vervanging/upgrade. Als ik het alsnog niet doe heb ik nooit teveel betaald.

kiezen = verliezen
OK bedankt! en welke omvormer zit er precies in mijn offerte? Want dat wordt precies niet echt gespecifieerd
 
Aangezien de offerte is opgesteld incl. Batterij zou ik denken dat het een hybride is 😂

De H in de naam doet mij dat ook vermoeden, maar dat ben je natuurlijk niet zeker 😉
 
Een hybride-omvormer is dan ook nog eens een stuk duurder dan een gewone.
Maar natuurlijk goedkoper dan dat je na 2 jaar beslist toch een batterij te steken.
 
Ik zie hier vaak de thuis batterij als voordeel voor een elektrische wagen terug komen. Hou rekening dat een elektrische wagen zo'n 15-20kWh/100km verbruikt. Bij het laden mag je rekenen op 10% laad verlies. Dus netto heb je zo'n 16,5kWh à 22kWh nodig om 100km te rijden. Met de gemiddelde thuis batterij van 6kWh zul je dus niet ver springen om jouw elektrische wagen te laden tenzij je niet meer dan ~25km per dag rijdt. En is de batterij aan de wagen alleen en schiet er niks voor het huis over.

Als je aan thuiswerk kan doen of in ploegen werkt, is het beter om gewoon de wagen op te laden als de panelen opbrengen. En idealiter wordt de laadstroom aangepast volgens de injectie die je aan het doen bent. Het laden gaat dan wel trager, maar het zelfverbruik gaat een stuk omhoog.
 
Bedankt iedereen voor de reacties op de offerte. Ik vat even samen:

- Hanwha is op zich een OK merk , maar zeker geen A-merk
- Optimizers zijn niet nodig
- Thuisbatterij is op zich ook niet nodig


Vraagje hierbij: kan een thuisbatterij later nog worden toegevoegd? Ons elektriciteitsverbruik zal in de toekomst immers nog wel verhogen (elektrische wagen, eventueel zwembad...)

Greetz
Als achteraf een batterij wordt toegevoegd aan een bestaand systeem wordt een aparte omvormer voor de batterij geplaatst (een inverter/charger, 1 die in beide richtingen werkt). Los van uw bestaande installatie.
Als je het tegelijk plaatst kan je kijken naar hybride en gekoppelde systemen.
 
Als achteraf een batterij wordt toegevoegd aan een bestaand systeem wordt een aparte omvormer voor de batterij geplaatst (een inverter/charger, 1 die in beide richtingen werkt). Los van uw bestaande installatie.
Als je het tegelijk plaatst kan je kijken naar hybride en gekoppelde systemen.
Dus als ik nu geen batterij pak, heb ik ool geen omvormer nodig...
Man man, ik snap daar allemaal niks van.
 
Dus als ik nu geen batterij pak, heb ik ool geen omvormer nodig...
Man man, ik snap daar allemaal niks van.
Ik heb je omvormer even opgezocht (die se5000h). Dat lijkt inderdaad een hybride te zijn.

Je hebt altijd een omvormer nodig he. Maar een standaard pv omvormer kan enkel van hoge DC naar AC. Een hybride, of batterijomvormer kan van dc naar ac en omgekeerd. Anders zou je de batterij niet kunnen opladen.
 
Ik heb je omvormer even opgezocht (die se5000h). Dat lijkt inderdaad een hybride te zijn.

Je hebt altijd een omvormer nodig he. Maar een standaard pv omvormer kan enkel van hoge DC naar AC. Een hybride, of batterijomvormer kan van dc naar ac en omgekeerd. Anders zou je de batterij niet kunnen opladen.
Maar een hybride is duurder en dus nog niet nodig als ik nu geen batterij pak?
 
Voordeel als je het geld v d investering niet rekent:
-dat je iets minder electriciteit moet kopen
-als het capaciteitstarief er is je pieken afvlakt
-mogelijkheid beperkte ups bij stroomuitval

Maar voor je nu u investering terug verdiend hebt duurt het wel wat jaren

Heb je al een digitale meter hangen trouwens?? Wat is u jaarverbruik nu van electriciteit?
 
Iedereen die een thuisbatterij heeft aangekocht, heeft zich gewoon in het zak laten zetten. De redenering is interessant, maar de berekening is keihard. Niet rendabel. De stroom van het net is goedkoper dan die van je batterij. Misschien dat over 6jaar de prijs plots even vertienvoudigd ofzo, dan zullen de batterij-eigenaars roepen dat ze het zagen aankomen, maar dat lijkt me allemaal weinig waarschijnlijk.
Misschien hebben mensen die batterij voor andere redenen gezet. Mijn broer heeft een accu gezet die ook als UPS kan dienen.

Als je een "eiland" omvormer hebt dan gaat dit, maar stel je misschien eens de vraag: hoe vaak en hoe lang heb je al eens zonder stroom gezeten de voorbije... tien jaar?

We zitten hier niet in Australie of Texas waar blackouts om de haverklap optreden door wanbeheer van het net...
Maar we zijn wel die richting aan 't uitgaan
 
Maar we zijn wel die richting aan 't uitgaan
Je bedoelt HLN schrijft sensatie-artikelen die ertoe gaan leiden dat mensen dat denken en dus zotte kosten maken?
De belg speelt vooral graag paniekvoetbal met zijn portemonnee.
Om dan te zagen op de kostprijs van de structurele verbeteringen die ervoor zorgen dat zijn paniek onterecht was.
 
Als je de media moet geloven dan waren er 4-5 jaar geleden al black-outs ... nooit iets van gezien
Anderzijds lagen er in die periode voor de industrie (ook het bedrijf waar ik werk) concrete afschakelplannen klaar, om grote verbruikers (denk aan motoren van 1MW) stil te leggen als de vraag van Elia zou komen. Ik vermoed dat men gemakkelijker residentiële verbruikers zou afschakelen dan industriële.
Zo hypothetisch was dat toen toch niet (hoewel het niet is moeten gebeuren).
 
Je bedoelt HLN schrijft sensatie-artikelen die ertoe gaan leiden dat mensen dat denken en dus zotte kosten maken?
De belg speelt vooral graag paniekvoetbal met zijn portemonnee.
Om dan te zagen op de kostprijs van de structurele verbeteringen die ervoor zorgen dat zijn paniek onterecht was.
België heeft vorig jaar behoorlijk wat elektriciteit geïmporteerd (7.5% dacht ik). We weten dat er vooral in Frankrijk probleem zijn door vertragingen bij de renovaties van een serie kerncentrales (daling van de productie met 60-80 TWh.
En met de verlening van de kerncentrales in België gaan die centrales er toch even uitgaan, volgens de hoe we de winter van 2025-2026 gaan doorkomen moeten ook nog uitgezocht worden volgens mij?

Voor mij zou zo een thuisaccu een verzekering zijn. Die voor mijn wagen heb in 30 jaar nooit gebruikt. Maar het geeft wel een gemoedsrust.
 
Terug
Bovenaan