Dat is toch ook niet helemaal correct hoor. Wij hebben een plat dak en een OW opstelling, helling 15°. Destijds ook simulaties laten maken met alles op Z waardoor we met hogere pieken op de middag zaten en toch significant minder spreiding van de opbrengst.

Ook op een plat dak zal je met OW een betere spreiding hebben waardoor je toch 's ochtends en' s avonds wat meer opbrengst zal hebben vergeleken met zuiver Z.

Waar, maar je gaat met OW vooral heel wat meer panelen kwijt kunnen op dezelfde oppervlakte. Iets minder efficiëntie maar onder de streep wel meer opbrengst voor hetzelfde dakoppervlak. Met een Z-opstelling moet je serieus wat ruimte tussen rijen laten vanwege schaduw.
 
Waar, maar je gaat met OW vooral heel wat meer panelen kwijt kunnen op dezelfde oppervlakte. Iets minder efficiëntie maar onder de streep wel meer opbrengst voor hetzelfde dakoppervlak. Met een Z-opstelling moet je serieus wat ruimte tussen rijen laten vanwege schaduw.
hangt toch ook weer af van de inclinatiehoek? Ja, op zuid ga je waarschijnlijk niet willen dat het op 15 graden staat, maar dat het op 35 of 45 ipv 25 of iets dergelijks staat is toch niet zo heel vanzelfsprekend? Je hebt ook altijd de max bruikbare afmetingen waar je niet vantussen kunt, dus misschien valt het verschil weg omdat die extra rij er toch niet had kunnen liggen...
 
hangt toch ook weer af van de inclinatiehoek? Ja, op zuid ga je waarschijnlijk niet willen dat het op 15 graden staat, maar dat het op 35 of 45 ipv 25 of iets dergelijks staat is toch niet zo heel vanzelfsprekend? Je hebt ook altijd de max bruikbare afmetingen waar je niet vantussen kunt, dus misschien valt het verschil weg omdat die extra rij er toch niet had kunnen liggen...
Is dat niet wat ik zeg?
Met Z opstelling minder panelen omdat er opp wegvalt vanwege nodige tussenruimte. Zelfs met 15 graden heb je al heel wat tussenruimte nodig.
Tenzij je dakoppervlakte praktisch onbeperkt is zou ik steeds richting OW opstelling kijken.
 
Iemand die iets van dakbedekking afweet?


Lei golfplaten?
Eterniet?
Super asbest?
Betonpannen denk ik. Met veel mos op.

In elk geval geen asbest.
 
OW opstelling gaat ook meer bruikbare zonne energie opleveren over een langere periode, en zal je eigen gebruik verhogen tov pure zuid gerichte opstelling.
 
Het zijn zo van die repen van 7? Simuleerde golfpannen. Ok i shall google
Mijn broer heeft dezelfde en van hem is het beton, ik herkende ze direct. :p Ik denk niet dat ze diezelfde gemaakt hebben van iets anders.

Hij heeft nu ook sinds een maand zonnepanelen en dat is zonder enig probleem er op gemonteerd.
 
Ze zijn zo wel heel beetje flexibel alsk er aan wiebel. Alsk beton hoor denk k dan aan massief zwaar harde stuff 🥸
 
Dakpanplaten inderdaad of permapan ook genoemd.
Kun je op bevestigen met plaatjes of stokschroeven als je de balken weet zitten.

Inzake plat dak opstelling gaat het op jaarbasis allemaal niet veel uitmaken. Zoals gezegd, kies de opstelling die meest efficient het dak benut. Zo heb je later meer ruimte over voor extra panelen, extra technieken, etc.
Oost west opstellingen staan leestal onder 10 graden. Volledig vlak wordt ook vaak gedaan, scheelt minder dan een procent tov onder 12 graden zuid op jaarbasis. Maakt allemaal weinig uit.
 
Inzake plat dak opstelling gaat het op jaarbasis allemaal niet veel uitmaken. Zoals gezegd, kies de opstelling die meest efficient het dak benut. Zo heb je later meer ruimte over voor extra panelen, extra technieken, etc.
Oost west opstellingen staan leestal onder 10 graden. Volledig vlak wordt ook vaak gedaan, scheelt minder dan een procent tov onder 12 graden zuid op jaarbasis. Maakt allemaal weinig uit.
Naar zuiver rendement toe mss niet, maar ifv zelfconsumptie is er toch wel een verschil tussen OW en Z.
 
Ik ben alleszins van plan de mijne vlak te leggen (3 graden hoek naar Oost ifv afwatering) dan heb je echt van smorgens tot savonds zon er op.
 
De helling is eigenlijk voorla ifv onderhoud.
Volledig vlak moet je veen sneller gaan reinigen.

Best een looplijn laten als het kan voor easy cleaning dan.
 
De helling is eigenlijk voorla ifv onderhoud.
Volledig vlak moet je veen sneller gaan reinigen.

Best een looplijn laten als het kan voor easy cleaning dan.
En er is nog een tweede nadeel van een 'vlakke' opstelling.
Op jaarbasis is dat inderdaad best efficiënt, maar in de winter heb je dus echt heel weinig opbrengst. Met het verdwijnen van de digitale meter is dat toch iets om rekening mee te houden
 
De helling is eigenlijk voorla ifv onderhoud.
Volledig vlak moet je veen sneller gaan reinigen.

Best een looplijn laten als het kan voor easy cleaning dan.
Zouden op carport komen die maar een kleine 2. 5m hoog is, met een deftige trapladder zouden ze allemaal schoon bereikbaar zijn.
Moest ik nu nog eens prijs krijgen het zou heel goed zijn :unsure:
 
Offerte 2 binnen
10 panelen van 415 wp jinko n type
Omvormer. Dunno welk type
Totaal 6900 euro

Battery 11kw erbij is een 10800 erbij

🥸

Heb nog 3 bedrijven te gaan
 
Inclusief alles. Zonder premies

Kga de kat uit de boom kijke. Ik verbruik maar gemiddeld 2.500 per jaar ( helft dag en helft nacht) aan deze prijzen is terug verdientijd heel lang

Die man zei me ook dat hij per 5 panelen per dakkant kont installeren. Is dat iets de de instelling op de omvormer te maken of zo
 
Terug
Bovenaan