Zolder ombouwen tot kamer

Dogo Argentino

Well-known member
Hallo,

Ik zit met een redelijk ruime zolder die ik zou willen ombouwen tot extra kamer. Enkel zijn er 2 structurele zaken die moeten gebeuren:
-vaste trap steken
-dak verhogen

Momenteel zitten er horizontale balken in het dak. Deze zijn te laag en zouden wegmoeten om extra ruimte in de hoogte te crëeren. Daarnaast zou ik het schuine dak aan de achtergevel zijde moeten verhogen of plat maken, want daar verlies ik veel ruimte. Eens dat gebeurd is zou ik een volwaardige kamer hebben qua ruimte.

Nu zoek ik naar advies over hoe ik dit best aanpak. Ik heb 2 aannemers over de vloer gehad.

Aannemer 1: ik steek dakkapel aan achterzijde. Geen vergunning nodig. Horizontale balken weghalen en verticale in de plaats langs muur en schouw (die door midden van de kamer loopt). Vaste trap gaat hij ook steken en alles afwerken.

Aannemer 2: eerst alles door architect laten tekenen en vergunning aanvragen.

Mensen die hier ervaring mee hebben. Eventueel referenties? Ik woon in Dendermonde.

Thanks
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik zit met een redelijk ruime zomer die ik zou willen ombouwen tot extra kamer. Enkel zijn er 2 structurele zaken die moeten gebeuren:
-vaste trap steken
-dak verhogen

Momenteel zitten er horizontale balken in het dak. Deze zijn te laag en zouden wegmoeten om extra ruimte in de hoogte te crëeren. Daarnaast zou ik het schuine dak aan de achtergevel zijde moeten verhogen of plat maken, want daar verlies ik veel ruimte. Eens dat gebeurd is zou ik een volwaardige kamer hebben qua ruimte.

Nu zoek ik naar advies over hoe ik dit best aanpak. Ik heb 2 aannemers over de vloer gehad.

Aannemer 1: ik steek dakkapel aan achterzijde. Geen vergunning nodig. Horizontale balken weghalen en verticale in de plaats langs muur en schouw (die door midden van de kamer loopt). Vaste trap gaat hij ook steken en alles afwerken.

Aannemer 2: eerst alles door architect laten tekenen en vergunning aanvragen.

Mensen die hier ervaring mee hebben. Eventueel referenties? Ik woon in Dendermonde.

Thanks
Vraag bij de stad zelf na of een dakkapel een vergunning moet hebben of niet. Mij lijkt architect+vergunning logischer aangezien het werken zijn die de structuur aantast/aanpast...
En als de aannemer uitvoert, heeft hij er geen last van of jij nu wel of niet een vergunning nodig hebt want de shit is voor jou, niet voor hem.
 
De kans dat je geen vergunning nodig hebt als je dragende balken wegdoen is afaik nihil. Het kan zijn dat wat de eerste voorstelt geen probleem is in de praktijk, maar evengoed kan je problemen hebben. Ook al kan dat dan wél een probleem zijn voor de aannemer, het wordt dan verzekeringswerk en veel miserie (zeker als die ondertussen gestopt is).

En zoals gezegd, miserie met de stad of met de buren (want je verandert het buitenvolume) kan je zeker krijgen. Tot jaren na de bouwwerken.
 
Toen ik mijn zolder heb afgewerkt heb ik mijn achtergevel 1m laten verhogen door de dakwerker. (Even hoog als de voorgevel nu)
Puur om ruimte bij te winnen want als ik via de trap boven kwam stond ik letterlijk met mijn hoofd tegen het schuine vlak. Het achterste vlak eindigde ook op vloerhoogte dus best wat m² vloerverlies door onbenutbare ruimte.
Ik heb wel compleet mijn dak vernieuwd. Ben van een gordingendak naar een spantendak gegaan. Nog wat extra hoogtewinst omdat er nu geen draagbalk meer onder het vlak zit.
Zonder vergunning uitgevoerd al heb ik het nadien toch maar laten regulariseren gewoon om in orde te zijn met alles want een vergunning was door de muur te verhogen eigenlijk wel verplicht.
Een kapel werd me afgeraden omdat je al een meter van de buur moet wegblijven en dat ging mijn probleem bij de trap niet oplossen. Het is ook veel meer gedoe in constructie.
 
Terug
Bovenaan