Album of the week Johann Sebastian Bach - Matthäus-Passion (1737 - BWV 244)

5% gehoord op de soundtrack van Scorsese's Casino, al een paar keer aan begonnen maar nog nooit kunnen uitzitten. Eén uur mantra-achtige prototechno zoals Göttsching's E2-E4 gaat er vlot door terwijl ik iets anders doe maar deze is toch wel zeer zwaar. One more try.
Bach is nogal barok. :unsure:

Die Göttsching nog eens opgelegd, wat een heerlijk schijfje was me dat! En dan veel minimalistischer van opzet dan Bach die eerder alle registers opentrekt en je een indigestie oplevert.

Het kan ook een idee zijn om de Passie in stukken te beluisteren. Aan één stuk door gaat wel, maar dan raad ik je eerder aan omdat te doen in een fraaie barokke kerk met een live orkest.
 
Wel, probeer je dan eens te richten op de koralen waar in je samenzang hebt, ga daarna verder in de aria's waar je misschien je ding kan vinden en de rest is inderdaad een kwestie van verworven smaak.
Zal ik zeker doen. Zonet het hier vermelde Erbarme dich beluisterd en dat is meer mijn ding.
maar hou echt niet van solo zang in klassieke muziek, of het nu religieus geïnspireerd is of niet, het maakt me niet uit. Ik vind dat geen mooi stemgeluid. Koorzang daarentegen vind ik wel fijn om naar te luisteren,

Dit ondanks het feit dat het eigenlijk pokkesaai is. 90% is gewoon iemand die al zingend vertelt met wat achtergrondmuziek, en het is een verhaal waar ik zeer weinig voeling mee heb. Om het te doen boeien moet je meevolgen met wat er gebeurt
Dit dus. De soloisten zingen een verhaal (en de koorzang staat op de achtergrond) maar als je er geen woord van snapt verlies je automatisch je belangstelling.
 
Ja man, Avondland smijt hier even wel een heel zware boterham op ons bord.

Ik ben absoluut geen kenner van klassieke muziek, uit mijzelf zal ik het niet rap opzetten. Dus met Bach ben ik ook niet zeer bekend, net zoals @FuseTea ben ik wel bekend met Toccata and Fugue (wat eigenlijk wel zeer metal klinkt voor klassieke muziek te zijn), en dat is het zowat.
Maar dit album is toch wel wat anders, en zeer zware kost met een duurtijd van 2.5u. Het kan me jammer genoeg ook niet echt boeien, die opera stemmen zijn mijn ding niet, muziek wordt te vaak naar de achtergrond verdrongen inderdaad. Ik ben al rap beginnen skippen naar je hoogtepunten om gewoon die te beluisteren.
Ik vind dat klassieke muziek altijd wel iets fascinerends heeft, maar dit album is het toch niet voor mij.

Op zich wel nog fijne achtergrond muziek om op te werken :unsure:
 
Ik heb het wel voor klassieke muziek maar ik heb zeer weinig voeling met de boys uit de 18de eeuw. Zij hebben wel de basis gelegd voor alles wat we nu te horen krijgen maar dat zorgt er ook voor dat ik het vooral apprecieer vanuit een historisch en musicologisch standpunt. Gevoelsmatig raakt het hier geen enkele snaar. Het feit dat het een christelijk oratorium in het Duits is, helpt ook niet echt.

Maar goed dat is de theorie, nu de praktijk. Ik heb voorlopig enkel disc 1 achter de kiezen en het viel best mee maar ik merkte dat het al heel snel achtergrond muziek werd. De koralen en recitatieven vond ik eerder storend, vermoedelijk omdat ik het niet versta. Ik ben benieuwd wat er nog komen zal.

Geef mij toch maar de huidige generatie zoals Nils Frahm, Max Richter, Olafur Arnalds, Hildur Guotnadottir of Johann Johansson.
 
Ik heb het wel voor klassieke muziek maar ik heb zeer weinig voeling met de boys uit de 18de eeuw. Zij hebben wel de basis gelegd voor alles wat we nu te horen krijgen maar dat zorgt er ook voor dat ik het vooral apprecieer vanuit een historisch en musicologisch standpunt. Gevoelsmatig raakt het hier geen enkele snaar. Het feit dat het een christelijk oratorium in het Duits is, helpt ook niet echt.

Maar goed dat is de theorie, nu de praktijk. Ik heb voorlopig enkel disc 1 achter de kiezen en het viel best mee maar ik merkte dat het al heel snel achtergrond muziek werd. De koralen en recitatieven vond ik eerder storend, vermoedelijk omdat ik het niet versta. Ik ben benieuwd wat er nog komen zal.

Geef mij toch maar de huidige generatie zoals Nils Frahm, Max Richter, Olafur Arnalds, Hildur Guotnadottir of Johann Johansson.
De huidige generatie "catert" voor hedendaagse oren, 18de eeuwse muziek en zeker dat van Bach vraagt een inlevingsvermogen dat niet evident is. Je hebt online wel teksten om te volgen, maar dat is ook niet zo evident. :tongue:
 
De huidige generatie "catert" voor hedendaagse oren, 18de eeuwse muziek en zeker dat van Bach vraagt een inlevingsvermogen dat niet evident is. Je hebt online wel teksten om te volgen, maar dat is ook niet zo evident. :tongue:

Die was ik al tegen gekomen maar helaas zijn Bijbelse teksten niet echt intrigerend.

Het ligt allicht aan het genre want "recentere" oude componisten zoals Chopin (I got your back @Nahrtent), Rachmaninov of Tsjaikovski kan ik wel appreciëren (en er zijn er nog hoor).

 
Die was ik al tegen gekomen maar helaas zijn Bijbelse teksten niet echt intrigerend.

Het ligt allicht aan het genre want "recentere" oude componisten zoals Chopin (I got your back @Nahrtent), Rachmaninov of Tsjaikovski kan ik wel appreciëren (en er zijn er nog hoor).
Ik vind Corelli erg Baroque 'n roll. Zelfs behoorlijk easy listening. Maar ik koos toch voor Bach omdat het als "album" een samenhangend geheel is en daarnaast ook een cultuurhistorisch monument om U tegen te zeggen. Je kan dat ook zeggen van Ulysses van James Joyce. Iedereen (nu ja ...) heeft er wel al eens van gehoord, maar weinigen hebben hem gelezen. Toch is dat ook een monument.
 
Juist aan mijn studentenjob begonnen dus ik ga deze voor het weekend houden. Bold choice moet ik wel zeggen! Ik heb ook weinig tot niets met klassiek. Met het derde middelbaar zijn we ooit verplicht naar de kerk gemoeten (nota bene met zedenleer) voor een opvoering van denk ik 'Exodus' of toch iets over Mozes en de rode zee. Nuja 14/15 jarigen naar zoiets verplichten te gaan is niet de manier om een genre te leren kennen.

Langs de andere kant: van Ritchie Blackmore hoor ik vaak dat hij zich door Barok liet inspireren, ik verwacht natuurlijk geen elektrische gitaren bij Bach maar als het qua stijl in die richting ligt moet het wel goedkomen
 
Langs de andere kant: van Ritchie Blackmore hoor ik vaak dat hij zich door Barok liet inspireren, ik verwacht natuurlijk geen elektrische gitaren bij Bach maar als het qua stijl in die richting ligt moet het wel goedkomen
Wat dan gezegd van Alexi Laiho? (weliswaar eerder classicisme dan barok, maar bon)
 
Juist aan mijn studentenjob begonnen dus ik ga deze voor het weekend houden. Bold choice moet ik wel zeggen! Ik heb ook weinig tot niets met klassiek. Met het derde middelbaar zijn we ooit verplicht naar de kerk gemoeten (nota bene met zedenleer) voor een opvoering van denk ik 'Exodus' of toch iets over Mozes en de rode zee. Nuja 14/15 jarigen naar zoiets verplichten te gaan is niet de manier om een genre te leren kennen.

Langs de andere kant: van Ritchie Blackmore hoor ik vaak dat hij zich door Barok liet inspireren, ik verwacht natuurlijk geen elektrische gitaren bij Bach maar als het qua stijl in die richting ligt moet het wel goedkomen
Het is een keuze die menig BG'er met een indigestie opzadelt of net een oplossing biedt voor enig slaaptekort, maar het is ook eens een kans om een monumentaal cultuurhistorisch muziekstuk te ondergaan. De grootste uitdaging is inleving in het verhaal dat wordt verteld, want het Passieverhaal van Christus spreekt vandaag nog maar weinig mensen aan. Dat is ooit wel anders geweest.
 
Ik snap eigenlijk niet dat de sector klassiek & opera (deze krijgen een veelvoud van de pop/rock subsidies uit de overheidspot) zichzelf niet beter promoot dan steeds maar weer Klara, Elizabethwedstrijd, de vaste kanalen... Volgens mij krijg je een bepaald publiek dat nu niet wordt aangesproken zeker vier keer per jaar op zo'n evenement.

Je bent voor (ss) of je vindt hem een kwal, ik kan hem wel pruimen, alhier zijn lofzang op de Passie:
 
Allereerst complimenten voor de mooie openingspost.

Ik ken ook beschamend weinig van klassieke muziek, ik ken veel van de grote componisten wel maar kan niet altijd meteen de juiste muziek bij de juiste componist plaatsen. Het eerste waar ik bij Bach aan denk, is niet toevallig het enige van de goede man die ik af en toe nog eens uit mezelf opzet: De Goldberg variaties in de versie van Glenn Gould. Ter voorbereiding nog wat dingen opgezocht en dan komt uiteraard nog een hoop bekend materiaal aan de oppervlakte, zoals onder andere die overbekende Toccata en de Brandenberg Concertos (die ik ook wel echt goed vond toen ik ze gisteren beluisterde).

Maar goed, dit was dus een voorsmaakje voor het echte werk: bijna drie uur Matheuspassie. Omdat ik vakantie heb, heb ik dit volledig en in één keer uitgeluisterd, maar ik moet bekennen dat ik ondertussen me uiteraard bezig hield met wat andere dingen. Hier met volle aandacht naar luisteren zou momenteel waarschijnlijk een te grote uitdaging geweest zijn. Ik heb niet zoveel met dit soort barokke muziek en net zoals @Bauhaus was de solozang niet echt mijn ding en vooral de mannelijke zangstemmen waren een drempel voor mij. Het vrouwelijk gezang (en de koorzangen) gaat voor mij veel mooier op in de muziek terwijl de kracht en kleur van de mannelijke stemmen te veel op de voorgrond komen en wat "los" van de muziek komt? Geen idee hoe ik het precies moet benoemen, maar dat stak me geregeld wat tegen. Het narratieve aspect van de muziek zegt me ook niet zoveel, misschien omdat ik ook weinig voeling heb met het bronmateriaal.

Over de hele lijn vond ik de muziek zelf wel mooi, maar zoals hier ook gezegd werd hier en daar nogal saai, ook al omdat het gewoon zo véél is. Bij momenten was Bach me dus even kwijt, maar ik moet wel zeggen dat de mooiste stukken wel telkens mijn aandacht terug naar de muziek trokken. Het was ook dan dat ik begreep waarom Bach zo hoog aangeschreven staat. Het laatste deel vond ik erg goed en een hier en daar was er een stuk dat me bekend voor kwam.

Ik denk achteraf dat ik inderdaad beter een "beste delen" versie van dit stuk beluisterd had. Voor een leek is dit gewoon heel veel om te verteren en het leek me zonde om zelf hier en daar op goed geluk wat stukken uit te kiezen. Maar tegelijk ben ik ook wel blij dat ik het werk in z'n geheel gehoord heb door dit AOTW, uiteindelijk is dit een culturele mijlpaal. Ik denk dat ik nog wel eens wat Bach uit mezelf ga opzoeken, maar dat zullen dan wel wat meer voor de hand liggende stukken worden.

Bach wordt op last.fm nu ook meteen mijn meest beluisterde artiest van de laatste 30 dagen, springt over Viagra Boys heen. Voila, 300 jaar muzikale evolutie zij aan zij.
 
hier staat het nu ook bijna een uur op, maar ik ga het daar bij laten.
Het is misschien wat als vloeken in de kerk, maar dit is echt niet voor mij.
en daar waande ik mij ook, in de kerk. geen positieve association mee.

kudos wel voor de sfeer die hier gecreerd word, alles klinkt heel luchtig terwijl het toch vrij bombastisch is met momenten. het spelen met volume van de instrumenten, iets dat nu veel minder gebeurt, maakt het ook levendiger.
 
Nu ik naar het volledige werk heb geluisterd kan ik bevestigen wat ik voordien al vermoedde: goede compositie en mooie koorstukken, maar veel te veel solo zang waar ik echt niet van geniet. Ook heb ik niets met het verhaal dat verteld wordt. Ik heb geen probleem met religieus of zelfs Bijbels geïnspireerde kunst, verre van, maar dit is wel een beetje van het goede te veel. Ik ga dit waarschijnlijk nooit meer opleggen, laat staan elk jaar bij Pasen...

Het was in ieder geval een interessante voormiddag, en ik kan nu met een gerust hart dit monumentale stuk van mijn lijstje 'te ervaren' kunstwerken schrappen.
 
Chopin >>> all

Ja, awel. Ik kwam dat ook posten.
Elk jaar heb ik wel eens een opwelling om mij in de klassieke muziek te gooien, maar telkens kom ik tot de conclusie dat ik het meer van de subtiliteit van een Chopin moet hebben, van de strakheid van een Vivaldi, het bombastische van een Wagner of het betoverende van Tchaikovsky. Zo’n Beethoven of Mozart doet het meestal niet voor mij. Maar ik ga deze toch eens proberen uitzweten voor @Avondland , maar dan toch vooral omdat hij ne sympathieke peet is.

Here goes.

Sta mij wel toe op te warmen met mijn favoriete klassieke plaat. Ondanks de mens zijn repertoire mij koud laat, vind ik het heerlijk dat zijn oevre een compositie bevat dat zich letterlijk als “lik mijn anus” laat vertalen. Luidkeels en vol overgave in canon gebracht door de zachte engelenstemmen van leerkrachten muzikale opvoeding en tante nonnekes die catechese geven. In alle ernst. Eating ass in B flat.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan