Zin en onzin van Pensioensparen

Met zelf investeren bedoel ik in indexfondsen, dus gewoon de markt volgen. Een beter rendement dan pensioenfondsen is niet echt moeilijk, maar vooral dat je geld niet vastzit vind ik belangrijk.
Maar bij pensioensparen begin je met een heel grote voorsprong. Op 10j kan je dat voorsprong bijna niet inhalen. Daar heb je echt meer tijd voor nodig. Zeker als je met indexfondsen werkt.
Met volatiele aandelen kan het sneller ( maar het kan ook goed misgaan ).
 
Maar bij pensioensparen begin je met een heel grote voorsprong. Op 10j kan je dat voorsprong bijna niet inhalen. Daar heb je echt meer tijd voor nodig. Zeker als je met indexfondsen werkt.
Vanaf 50-55 is pensioensparen ok.
Vóór die leeftijd halen de kosten op termijn het initiële belastingvoordeel in.
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
Ziezo, dan maar een pensioenspaar rekening geopend voor het vrouwtje zopas bij Argenta.
Aangezien die zo hoog scoren op test aankoop en dergelijke website's, heb ik daar maar op afgegaan, want als je alles in deze thread hier leest, je zou het begot niet meer weten :)

Toch bedankt voor jullie adviezen allemaal.
Het is wel een pensioenspaarfonds, maar ik heb de evolutie van de laatste 10 jaar gezien, en die gaf toch een mooi gemiddeld percentage van 5.34 % dus ja.

Voor beleggings leken als wij was dit quasi een no brainer. we kennen er niets van dus gewoon toegehapt.

Toch maar niet bij Athora gegaan (waar ik bij zit), want die vroeg 4 % instap kosten, argenta 0 % :eek:

Ik hoop dat ik een goeie keuze heb gemaakt, afgaand op de testaankoop results...
 
Ik hoop dat ik een goeie keuze heb gemaakt, afgaand op de testaankoop results...
Als je ze allemaal bij elkaar smijt in een Morningstar overzichtsportefeuille krijg je deze vergelijking:
QXZJByp.png
Het belangrijke is natuurlijk dat rendement op 10 jaar (liefst langer, maarja, Morningstar geeft maar tot 10 jaar terug), aangezien je dit soort dingen toch op heel lange termijn belegt.
Je kan ook naar de verschillen in recentere jaren kijken, da's soms ook interessant.
Het Fintro fond (Metropolitan) stond lang met Fortis een halve tot volle percent voor op het Argenta fonds, maar dat is nu veranderd en ik kan je zeggen dat volgens de opbrengt over 10 jaar nu Argenta het beste reguliere pensioenspaarfonds is.
Moesten er nog zijn die ik in mijn overzicht kan bijkletsen hoor ik het graag.
 
Ik wordt ook net geïnformeerd door Morningstar support dat ze eigenlijk niet toelaten om pensioenspaarfonds in die portefeuilles te steken, wat me de laatste maanden niet meer lukte ook niet, dusja, da's het einde van dat hoofdstuk. Ga ik me eens moeten verdiepen in hetzelfde op de website van de Tijd...
 
Als je ze allemaal bij elkaar smijt in een Morningstar overzichtsportefeuille krijg je deze vergelijking:
QXZJByp.png
Het belangrijke is natuurlijk dat rendement op 10 jaar (liefst langer, maarja, Morningstar geeft maar tot 10 jaar terug), aangezien je dit soort dingen toch op heel lange termijn belegt.
Je kan ook naar de verschillen in recentere jaren kijken, da's soms ook interessant.
Het Fintro fond (Metropolitan) stond lang met Fortis een halve tot volle percent voor op het Argenta fonds, maar dat is nu veranderd en ik kan je zeggen dat volgens de opbrengt over 10 jaar nu Argenta het beste reguliere pensioenspaarfonds is.
Moesten er nog zijn die ik in mijn overzicht kan bijkletsen hoor ik het graag.
Dus het allerbest presterende pensioenfonds, beheerd door grote experten met een kostuum en das: 5,5% (instapkosten niet meegerekend).
IWDA op 10 jaar: 10,7%
Euro Stoxx 600 op 10 jaar: 6,5%.

Een mooi cadeau ten belope van een miljard euro per jaar (PSP/IPT/VAPZ/...) voor banken/verzekeraars door hun gelobby omdat wettelijk niet via indexfondsen aan pensioensparen kan gedaan worden, maar het bank/verzekeringsproduct gebruikt moet worden.

En ook geniaal gedaan van de wetgever dat minimaal 25% in obligaties moet belegd worden, terwijl pensioensparen met uitstek op de lange termijn (>20 jaar) gebeurt.

Ach ja, ondertussen maar wat zagen en kranten volschrijven over vergoedingen van 0,01 miljoen euro per jaar aan 2 parlementsleden :rofl:
 
Laatst bewerkt:
Pffff,

ik zit toch wat met een gewrongen steen in mijn maag.

Ik heb thuis eens haar contract nu rustig overlopen, en zie bij eind datum "contract van onbepaalde duur" staan.
In de "argenta computer" staat er nogtans als vervaldatum haar 65e verjaardag datum. Maar verder, buiten zijn screenshot die hij me vanmorgen heeft gemaild, heb ik dus geen poot om op te staan.

Dus, in het contract zie ik daar nergens iets van terug.
Omdat dit "onderheving" is aan politieke beslissingen zegt hij nu. Normaal zou er aan huidige contracten niet mogen geraakt worden zegt hij, maar er staat zelfs nergens in ons contract die vermelding van haar 65e verjaardag datum.
Dit allemaal omdat bij argenta een PENSIOENSPAARFONDS is.


Anders is het bij mij, ik heb een PENSIOENSPAARVERZEKERING bij athora, en daar staat wel een eind datum op het contract.


Ik begin me nu toch echt zorgen te maken of we de goede keuze hebben gemaakt.
Aan de ene kant: de pensioenspaar leeftijd is nu ook al vastgelegd op 67, en in zijn computer staat eind datum 65e verjaardag. (dit heb ik dubbel gecheckt door naar de hoofdzetel in Antwerpen te bellen, en dat klopt wel.)
Al kunnen ze in "hun computer" zetten wat ze willen, en aanpassen naargelang natuurlijk. Het is het contract die telt.

We willen echt wel aan 65 jaar uitgekeerd worden.

Hoe zit dat met jullie pensioenspaarFONDSEN, en hoe denken jullie daar over?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pffff,

ik zit toch wat met een gewrongen steen in mijn maag.

Ik heb thuis eens haar contract nu rustig overlopen, en zie bij eind datum "contract van onbepaalde duur" staan.
In de "argenta computer" staat er nogtans als vervaldatum haar 65e verjaardag datum. Maar verder, buiten zijn screenshot die hij me vanmorgen heeft gemaild, heb ik dus geen poot om op te staan.

Dus, in het contract zie ik daar nergens iets van terug.
Omdat dit "onderheving" is aan politieke beslissingen zegt hij nu. Normaal zou er aan huidige contracten niet mogen geraakt worden zegt hij, maar er staat zelfs nergens in ons contract die vermelding van haar 65e verjaardag datum.
Dit allemaal omdat bij argenta een PENSIOENSPAARFONDS is.


Anders is het bij mij, ik heb een PENSIOENSPAARVERZEKERING bij athora, en daar staat wel een eind datum op het contract.


Ik begin me nu toch echt zorgen te maken of we de goede keuze hebben gemaakt.
Aan de ene kant: de pensioenspaar leeftijd is nu ook al vastgelegd op 67, en in zijn computer staat eind datum 65e verjaardag. (dit heb ik dubbel gecheckt door naar de hoofdzetel in Antwerpen te bellen, en dat klopt wel.)
Al kunnen ze in "hun computer" zetten wat ze willen, en aanpassen naargelang natuurlijk. Het is het contract die telt.

We willen echt wel aan 65 jaar uitgekeerd worden.

Hoe zit dat met jullie pensioenspaarFONDSEN, en hoe denken jullie daar over?
Pensioenspaarfonds is een spaarfonds, oftewel een fonds. Je bent dus niet verplicht om op je 65ste te verkopen: je kan ook wachten tot de koersen bijvoorbeeld wat gunstiger staan. Je koopt eigenlijk aandelen in het fonds, er is geen kapitaalsgarantie en een risico op daling. Dat risico vertaalt zich - hopelijk - wel in een iets hogere opbrengst dan een pensioenspaarverzekering.
Pensioenverzekering is los van de fiscale behandeling, gewoon een ordinaire levensverzekering. Net zoals een pensioenspaarfonds los van de de fiscale behandeling, gewoon een fonds is.
Om fiscaal niet afgestraft te worden, wacht je gewoon best tot je 65 inderdaad. Of 67 of wat er tegen dan ook beslist is...

Maak je in elk geval niet te veel zorgen hierover. Dit is strak gereglementeerd en de grote winst zit in de fiscale behandeling, niet in het (relatief klein) verschil in rendement tussen de twee.
 
Dus het allerbest presterende pensioenfonds, beheerd door grote experten met een kostuum en das: 5,5% (instapkosten niet meegerekend).
IWDA op 10 jaar: 10,7%
Euro Stoxx 600 op 10 jaar: 6,5%.

Een mooi cadeau ten belope van een miljard euro per jaar (PSP/IPT/VAPZ/...) voor banken/verzekeraars door hun gelobby omdat wettelijk niet via indexfondsen aan pensioensparen kan gedaan worden, maar het bank/verzekeringsproduct gebruikt moet worden.

En ook geniaal gedaan van de wetgever dat minimaal 25% in obligaties moet belegd worden, terwijl pensioensparen met uitstek op de lange termijn (>20 jaar) gebeurt.

Ach ja, ondertussen maar wat zagen en kranten volschrijven over vergoedingen van 0,01 miljoen euro per jaar aan 2 parlementsleden :rofl:


het echt geniale is dat de jonge deelnemer volledig gelooft dat hij geld terugkrijgt van de belastingen maar helaas nooit zal begrijpen dat hij achter de schermen dat tax "cadeau" helemaal (en méér) verplicht zal doorgegeven aan de bank/verzekering -elk jaar een dik percentje-

en wellicht op 't einde nog eens aan de overheid.


Voor de boomers zijn er idd wel zaakjes te doen, zal wel toeval zijn.
 
het echt geniale is dat de jonge deelnemer volledig gelooft dat hij geld terugkrijgt van de belastingen maar helaas nooit zal begrijpen dat hij achter de schermen dat tax "cadeau" helemaal (en méér) verplicht zal doorgegeven aan de bank/verzekering -elk jaar een dik percentje-
Maar los van wie er nog aan verdient en het lage rendement, door het fiscale regime blijft het echt wel voordeling.
 
Ik vind het contract van Argenta totaal niet transparant, (maar in hoeverre is zo'n pensioen spaar fonds dat?)

Buiten dus die ontbrekende eind datum (wat blijkbaar normaal zou zijn?) ,
zie ik verder ook geen: wie is de begunstigde bij overlijden? (Wettelijk gezien gaat dit dan naar de samenwonende partner zou je kunnen stellen, dus overbodig opnieuw te vermelden)?

Overigens: De obligaties en aandelen, met welke firma's wordt gewerkt.... Ook hier niets van te vinden. Kan natuurlijk wel in de "algemene voorwaarden" staan, die niet werd meegegeven...

En tenslotte: Kantoorhouder sprak dat we verplicht waren 10 jaar (minstens) te storten.
Ook daar vind ik niets van terug in die 8 pagina's!
En wat is het minimum dan? stel dat we maar elk jaar 1 euro storten. Wat dan? :baard:
 
Ik vind het contract van Argenta totaal niet transparant, (maar in hoeverre is zo'n pensioen spaar fonds dat?)

Buiten dus die ontbrekende eind datum (wat blijkbaar normaal zou zijn?) ,
zie ik verder ook geen: wie is de begunstigde bij overlijden? (Wettelijk gezien gaat dit dan naar de samenwonende partner zou je kunnen stellen, dus overbodig opnieuw te vermelden)?
Exact. Er zit ongeveer 40 jaar tussen dat je begint te werken (en dus in veel gevallen zo'n contract afsluit) en je pensioen en in die tijd kan er veel veranderen. Dus dat expliciet vermelden is enkel vragen om problemen.
Overigens: De obligaties en aandelen, met welke firma's wordt gewerkt.... Ook hier niets van te vinden. Kan natuurlijk wel in de "algemene voorwaarden" staan, die niet werd meegegeven...
Pensioenspaarfonds van Argenta is ARPE, genoeg over te vinden. https://www.tijd.be/markten-live/fondsen/argenta-pensioenspaarfonds.60121362.html > Samenstelling.
Of de gestandariseerde infofiche: https://www.argenta.be/nl/beleggen/pensioensparen/argenta-pensioenspaarfonds.html > Documenten
Zoals bij elke belegging, je moet natuurlijk zelf wat moeite doen.
En tenslotte: Kantoorhouder sprak dat we verplicht waren 10 jaar (minstens) te storten.
Ook daar vind ik niets van terug in die 8 pagina's!
En wat is het minimum dan? stel dat we maar elk jaar 1 euro storten. Wat dan? :baard:
Wettelijk geen minimum, tenzij bij brugpensioen voor 60j: dan moet het contract minimum tien jaar gelopen hebben. Misschien ergens een miscommunicatie?
 
Exact. Er zit ongeveer 40 jaar tussen dat je begint te werken (en dus in veel gevallen zo'n contract afsluit) en je pensioen en in die tijd kan er veel veranderen. Dus dat expliciet vermelden is enkel vragen om problemen.
Nogtans heb ik uitdrukkelijk gevraagd, om contract te laten stoppen op haar 65e verjaardag. Was ook zo ingegeven in zijn computer (draaide zijn scherm dat ik het kon zien, en heb daar printscreen van). En zoals gezegd wordt ze er 45 volgende maand. dus zou maar 20 jaar meer looptijd zijn.

Nu voel ik me toch wat gepakt dat dit allemaal niet meer zo zeker is.
(Ik heb de belofte gedaan aan mijn vrouw dat ze, als ze bleef sparen zoals ze nu bezig is, kon stoppen aan haar 60e jaar, en dan 5 jaar overbruggen met ons spaargeld. En dan met het pensioensparen die vrij kwam aan 65 nog 2 jaar verder overbruggen. En dan vanaf 67 haar minimum pensioen + erfenis etc..)
Ik weet, het is allemaal nog wat voorbarig, en das pas voor binnen 20 jaar, maar ik voel me zelf nu toch wat slecht, dat ik haar dat heb laten tekenen, belofte's heb gemaakt dat het allemaal goed zou komen, en dat we aan 60 jaar veel op en af kunnen reizen, maar als nu zou beslist worden dat pas aan 67 of later nog aan 69 dat vrij zou komen.... Dan vind ik dat vooral erg voor haar, dat ze mede door mij te vertrouwen, er toch weer is "in getuimeld"
Wettelijk geen minimum, tenzij bij brugpensioen voor 60j: dan moet het contract minimum tien jaar gelopen hebben. Misschien ergens een miscommunicatie?
Nee, over brugpensioen niet gesproken. Enkel dat we 10 jaar moesten storten. Maar zal ook wel weer eens een fabeltje geweest zijn...
Maar ach, er zijn nu toch weer al genoeg alarm belletjes afgegaan, en ik vind het erg, na bijna 10 pagina's hier eerst research te doen, dat het ons toch weer is overkomen. Dacht nogtans goed voorbereid te zijn....
 
Je bent dus niet verplicht om op je 65ste te verkopen: je kan ook wachten tot de koersen bijvoorbeeld wat gunstiger staan.
Market timen? :)
Daarnaast kan je wel verkopen, maar dan gewoon een etf kopen met de opbrengst als je vindt dat 'de koersen ongunstig staan'.

Maar los van wie er nog aan verdient en het lage rendement, door het fiscale regime blijft het echt wel voordeling.
Niet als je ermee begint vóór uw 45-50 jaar, vergeleken met een indexfonds zoals iwda.
 
Market timen? :)
Daarnaast kan je wel verkopen, maar dan gewoon een etf kopen met de opbrengst als je vindt dat 'de koersen ongunstig staan'.


Niet als je ermee begint vóór uw 45-50 jaar, vergeleken met een indexfonds zoals iwda.

Je moet op zich stoppen met constant die vergelijking te maken wanneer je spreekt over pensioensparen.
Overheid richt hem eigenlijk op de gemiddelde werknemer die niet constant in andere fondsen zit. Die het gewoon doen om iets te sparen maar voornamelijk om ieder jaar een stuk terug te krijgen via hun belastingsaangifte.
 
Ik vind het contract van Argenta totaal niet transparant, (maar in hoeverre is zo'n pensioen spaar fonds dat?)

Buiten dus die ontbrekende eind datum (wat blijkbaar normaal zou zijn?) ,
zie ik verder ook geen: wie is de begunstigde bij overlijden? (Wettelijk gezien gaat dit dan naar de samenwonende partner zou je kunnen stellen, dus overbodig opnieuw te vermelden)?

Overigens: De obligaties en aandelen, met welke firma's wordt gewerkt.... Ook hier niets van te vinden. Kan natuurlijk wel in de "algemene voorwaarden" staan, die niet werd meegegeven...

En tenslotte: Kantoorhouder sprak dat we verplicht waren 10 jaar (minstens) te storten.
Ook daar vind ik niets van terug in die 8 pagina's!
En wat is het minimum dan? stel dat we maar elk jaar 1 euro storten. Wat dan? :baard:
Ik heb al 10 jaar verplicht pensioensparen bij argenta voor men hypotheek. Eerste jaar heb ik 5 euro per maand gedaan op advies van bankdirecteur zodat ik korting kreeg op hypotheek daarna heb ik 5 jaar niets erin gestoken. Nooit heb ik daar mail van gehad dat ik verplicht was volledige bedrag te storten. Ik kreeg enkel mails met aanbeveling dat ik nog zoveel kon storten voor het belastingvoordeel.
 
Market timen? :)
Daarnaast kan je wel verkopen, maar dan gewoon een etf kopen met de opbrengst als je vindt dat 'de koersen ongunstig staan'.


Niet als je ermee begint vóór uw 45-50 jaar, vergeleken met een indexfonds zoals iwda.
Fiscaal rendement meegenomen? + wat @bassie82 zegt, er zijn uiteraard rendabele manieren van beleggen, dat spreek ik zeker niet tegen.
Maar pensioensparen is enorm laagdrempelig en - dankzij de belastingsvermindering - ook rendabel.
Vergelijk liever met een ordinaire spaarrekening voor een faire vergelijking, niet met beleggen.
 
Ik heb al 10 jaar verplicht pensioensparen bij argenta voor men hypotheek. Eerste jaar heb ik 5 euro per maand gedaan op advies van bankdirecteur zodat ik korting kreeg op hypotheek daarna heb ik 5 jaar niets erin gestoken. Nooit heb ik daar mail van gehad dat ik verplicht was volledige bedrag te storten. Ik kreeg enkel mails met aanbeveling dat ik nog zoveel kon storten voor het belastingvoordeel.
Blij met deze comment.
Ik ga hem daar zeker mee confronteren, de eerstvolgende keer ik zal gaan.
Natuurlijk, er waren wel 2 soorten:
Pensioensparen (standaard) die wij hebben gekozen
en Pensioensparen (defensive).
Maar beiden waren een pensioenfonds. Dus ik neem aan dat jij ook 1 van deze 2 hebt.?

Achja, die mensen hebben ook meteen door , als er iemand voor hun zit die er niet veel van kent natuurlijk... Kunnen ze alles wijs maken natuurlijk. Gelukkig kan ik terugvallen op deze thread.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blij met deze comment.
Ik ga hem daar zeker mee confronteren, de eerstvolgende keer ik zal gaan.
Natuurlijk, er waren wel 2 soorten:
Pensioensparen (standaard) die wij hebben gekozen
en Pensioensparen (defensive).
Maar beiden waren een pensioenfonds. Dus ik neem aan dat jij ook 1 van deze 2 hebt.?

Achja, die mensen hebben ook meteen door , als er iemand voor hun zit die er niet veel van kent natuurlijk... Kunnen ze alles wijs maken natuurlijk.
10jaar geleden begonnen met defensive sinds dit jaar gratis overgegaan naar het fonds.
 
Nogtans heb ik uitdrukkelijk gevraagd, om contract te laten stoppen op haar 65e verjaardag. Was ook zo ingegeven in zijn computer (draaide zijn scherm dat ik het kon zien, en heb daar printscreen van). En zoals gezegd wordt ze er 45 volgende maand. dus zou maar 20 jaar meer looptijd zijn.

Nu voel ik me toch wat gepakt dat dit allemaal niet meer zo zeker is.
(Ik heb de belofte gedaan aan mijn vrouw dat ze, als ze bleef sparen zoals ze nu bezig is, kon stoppen aan haar 60e jaar, en dan 5 jaar overbruggen met ons spaargeld. En dan met het pensioensparen die vrij kwam aan 65 nog 2 jaar verder overbruggen. En dan vanaf 67 haar minimum pensioen + erfenis etc..)
Ik weet, het is allemaal nog wat voorbarig, en das pas voor binnen 20 jaar, maar ik voel me zelf nu toch wat slecht, dat ik haar dat heb laten tekenen, belofte's heb gemaakt dat het allemaal goed zou komen, en dat we aan 60 jaar veel op en af kunnen reizen, maar als nu zou beslist worden dat pas aan 67 of later nog aan 69 dat vrij zou komen.... Dan vind ik dat vooral erg voor haar, dat ze mede door mij te vertrouwen, er toch weer is "in getuimeld"

Nee, over brugpensioen niet gesproken. Enkel dat we 10 jaar moesten storten. Maar zal ook wel weer eens een fabeltje geweest zijn...
Maar ach, er zijn nu toch weer al genoeg alarm belletjes afgegaan, en ik vind het erg, na bijna 10 pagina's hier eerst research te doen, dat het ons toch weer is overkomen. Dacht nogtans goed voorbereid te zijn....

Niet panikeren... Zoals anderen al gezegd hebben, je moet zeker geen 10 jaar storten, je contract moet enkel minstens 10 jaar gelopen hebben tegen je pensioen / brugpensioen.
En neem je tijd om rustig uit te zoeken of je dat geld inderdaad op haar 65e krijgt. In het slechtste geval heb je nu éénmalig een storting gedaan die 2 jaar later vrijkomt, niets of niemand houdt je tegen van daar verder geen cent meer in te storten en een andere spaarformule te kiezen.
 
Terug
Bovenaan