Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

Moet de overheid de markt corrigeren?

  • Ja

    Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

    Stemmen: 128 81,0%

  • Totaal aantal stemmers
    158
Ik vraag mij af wat er gaat gebeuren met al die woningen met een EPC van E of F en daarnaast nog eens vol asbest zitten die nu op de markt komen. Dat is zo het type woning dat gekocht werd door mensen die het niet breed hadden of door iemand die dat langzaamaan ging renoveren. Maar nu is dat toch puur een huis voor de sloop?

Veel worden inderdaad gesloopt en vervangen door nieuwbouw appartementen of huizen.
Al heb ik er ook al gezien die gekocht zijn voor verhuur of om zelf in te wonen - waarschijnlijk eerder EPC E woningen die met niet al te dramatische investeringen binnen de 5 jaar een D kunnen halen?
 
Veel worden inderdaad gesloopt en vervangen door nieuwbouw appartementen of huizen.
Al heb ik er ook al gezien die gekocht zijn voor verhuur of om zelf in te wonen - waarschijnlijk eerder EPC E woningen die met niet al te dramatische investeringen binnen de 5 jaar een D kunnen halen?

Wordt er niet beetje overschat hoeveel moeite er moet gedaan worden om in D te geraken?

Met een recent geïsoleerd dak, nieuwe ketel en HR-glas lijk je toch makkelijk in C te geraken, toch voor een rijwoning. Ik durf het niet te zeggen voor halfopen/open bebouwingen maar als iemand perse zoiets wilt, dan moet die ook niet klagen over wooncrisis.
 
Wordt er niet beetje overschat hoeveel moeite er moet gedaan worden om in D te geraken?

Met een recent geïsoleerd dak, nieuwe ketel en HR-glas lijk je toch makkelijk in C te geraken, toch voor een rijwoning. Ik durf het niet te zeggen voor halfopen/open bebouwingen maar als iemand perse zoiets wilt, dan moet die ook niet klagen over wooncrisis.
Er worden hier veel veralgemeningen gemaakt, zoals altijd. F enkel voor mensen die niets anders kunnen betalen en dit over jaaaaaren gelijdelijk aan renoveren als er budget is of enkel voor het plat te smijten :wtf: Ik denk dat velen hier toch een reality check nodig hebben :p

Zelfs voor halfopen bebouwing kan het mogelijks.

Zie mij voorbeeld hier en de schatting van @Renegadexxripxx hier.
Halfopen bebouwing met EPC F voor €169.000 die volgens schatting van Renegade voor €10~€15k kosten al EPC D haalt of voor €20k zelfs al naar C geraakt...
 
Wordt er niet beetje overschat hoeveel moeite er moet gedaan worden om in D te geraken?

Met een recent geïsoleerd dak, nieuwe ketel en HR-glas lijk je toch makkelijk in C te geraken, toch voor een rijwoning. Ik durf het niet te zeggen voor halfopen/open bebouwingen maar als iemand perse zoiets wilt, dan moet die ook niet klagen over wooncrisis.

Ik heb er zelf geen idee van :)

Van verhuurders in die prijsklasse zou ik er vanuit gaan dat ze maar het absolute minimum willen investeren.
En wie zoiets koopt van bv. 170 K€ om zelf in te wonen, betaalt misschien €700 - 800 per maand hypotheek, dan is 10 - 15 K€ over 5 jaar wel een serieuze schep er bovenop van gemakkelijk €200 - 250 per maand extra. Niet onmogelijk maar ook zeker niet voor iedereen evident.

PS. Niet dat mijn statement dat "veel ervan inderdaad gesloopt en vervangen door nieuwbouw appartementen of huizen" op basis van wat ik zie, wil zeggen dat ik vind dat die huizen alleen goed zijn om af te smijten. Maar er wordt gewoon een pak meer winst gemaakt door een appartementsblok in de plaats te zetten, vandaar dat dat gewoon vaak gebeurt
 
PS. Niet dat mijn statement dat "veel ervan inderdaad gesloopt en vervangen door nieuwbouw appartementen of huizen" op basis van wat ik zie, wil zeggen dat ik vind dat die huizen alleen goed zijn om af te smijten. Maar er wordt gewoon een pak meer winst gemaakt door een appartementsblok in de plaats te zetten, vandaar dat dat gewoon vaak gebeurt
Jij niet, nee :p
Ik vraag mij af wat er gaat gebeuren met al die woningen met een EPC van E of F en daarnaast nog eens vol asbest zitten die nu op de markt komen. Dat is zo het type woning dat gekocht werd door mensen die het niet breed hadden of door iemand die dat langzaamaan ging renoveren. Maar nu is dat toch puur een huis voor de sloop?

Verder moet het ook mogen/kunnen hé. Genoeg voorbeelden aan te halen waar je op de plek van een rijhuis/halfopen (zoals dat in mijn voorbeeld bijvoorbeeld) niet veel anders kunt of moogt doen. Die gaan dus waarschijnlijk niet gesloopt worden.
 
Wordt er niet beetje overschat hoeveel moeite er moet gedaan worden om in D te geraken?

Met een recent geïsoleerd dak, nieuwe ketel en HR-glas lijk je toch makkelijk in C te geraken, toch voor een rijwoning. Ik durf het niet te zeggen voor halfopen/open bebouwingen maar als iemand perse zoiets wilt, dan moet die ook niet klagen over wooncrisis.
Ja, ik denk dat mensen dat nogal overschatten. Ons bijna 100 jaar oud rijhuis had bij aankoop een EPC van 381 kWh/(m².jaar), wat het nog D maakte (< 400).
Dat was met zowat de oudst mogelijke dubbele beglazing, een dak met 0 isolatie, en geen muurisolatie. Wel een recente gascondensatieketel, wat serieus hielp. Nu met nieuwe ramen en nieuw dak zal dat dus al een pak beter scoren. En dan is er nog niets anders aangepakt.

Als je natuurlijk vrijstaande huizen als standaard neemt, ja dan wordt het allemaal moeilijker (begin de gevels maar te isoleren).
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik denk dat mensen dat nogal overschatten. Ons bijna 100 jaar oud rijhuis had bij aankoop een EPC van 381 kWh/(m².jaar), wat het nog D maakte (< 400).
Dat was met zowat de oudst mogelijke dubbele beglazing, een dak met 0 isolatie, en geen muurisolatie. Wel een recente gascondensatieketel, wat serieus hielp. Nu met nieuwe ramen en nieuw dak zal dat dus al een pak beter scoren. En dan is er nog niets anders aangepakt.

Als je natuurlijk vrijstaande huizen als standaard neemt, ja dan wordt het allemaal moeilijker (begin de gevels maar te isoleren).
Idem. Onze woning is van 1991-92, maar had bij aankoop (2010) EPC D en de volgende kenmerken: 1 volledige zijkant met 1 enkele baksteen (géén isolatie, géén spouwmuur), verwarminsinstallatie van 1992, dakisolatie enkel op een verhoog op de zoldervloer (niet in dak), elektrische verwarming op eerste verdieping, etc.
 
Mensen die beleggen, hebben een inkomen die een stuk groter is dan enkel loon (enkelen hebben zelfs geen loon nodig). Een gemiddelde belg kan dus meer spenderen dan zijn loon alleen.

Het is dus niet direct aflossing vs. loon die het criterium is, eerder huur vs. inkomen. Want zolang je onbeperkt kan beleggen in vastgoed zonder zware consequenties, is het de huurprijs die nog kan stijgen en stijgen tot mensen gaan samenwonen omdat ze een huur niet meer kunnen betalen of gewoon geen huurwoning meervinden.

Nu, téveel het beleggen afstraffen is ook niet ideaal, omdat je de huurwoning dan onbetaalbaar maakt (of gigantisch laag aanbod creëert).

Je moet dus ergens:
- het verhuren van woningen boven X aantal eenheden zwaar bestraffen (mensen moeten geen groot inkomen halen uit woningverhuur, dat moet de overheid niet stimuleren)
Dit is toch zeer beperkt? Veel invloed gaat dit toch niet hebben? Een 2de woning zal men niet gaan 'kapot' belasten omdat dit nog relatief middenklasse is maar de invloed van belastingen voor eigenaars met meerdere eenheden : dat is toch peanuts?
- het verhuren voor niet-domiciliedoeleinden wél zwaarder belasten (dus ja, ook vakantiewoningen, airbnb's, ...)
Hetzelfde als hierboven: gaat toch amper invloed hebben?
- als overheid zelf sociale woningen aanbieden
Dat zullen er dan heeeeel veel moeten zijn: wie gaat dat betalen...
 
Daarmee, en je ziet die trend wel al wat, dat het "interessanter" wordt om steeds meer blokken te zetten met meerdere woon-eenheden. Als je de buitenste schil al deelt, waar nu met de strengere EPC normen een deel van de grote kosten zitten, dan zijn die kosten al meer beperkt per wooneenheid.

Niemand zal snel zelf aangeven er graag te willen wonen, maar met een steeds meer toenemend aantal alleenstaanden is er eigenlijk vooral een nood aan dit soort kleine appartementjes.

Ik vind het wel een heel positief gegeven dat de registratierechten ondertussen zwaar aangepast zijn. Hier mag van mij apart gerust nog wat verder in doorgepakt worden, zeker voor kleinere units. Ik ben voorstander van een systeem zoals in Brussel, waarbij voor een eerste schijf de registratierechten helemaal wegvallen. Daarnaast zou er ook met een gelijkaardig systeem bij de notaris gewerkt kunnen worden, laat het ereloon nog wat lager zijn tot een bepaalde schijf (ook alleen voor enige & eigen woning.)

Door deze kosten te verlagen, maak je deze kleinere vorm van wonen ook veel aantrekkelijker en verhoog je ook de mobiliteit, wat ook de arbeidsmarkt ten goede kan komen.
Ik denk dat registratierechten verlagen eerder in het voordeel zal zijn van de verkoper: prijzen nog wat omhoog doen.
 
Ik denk dat registratierechten verlagen eerder in het voordeel zal zijn van de verkoper: prijzen nog wat omhoog doen.
Uiteindelijk blijft vraag en aanbod werken he. Waarom spannen alle verkopers nu anders niet samen en vragen ze er gewoon dubbel zo veel geld voor? Waarom doen ze hun prijs nu niet omhoog als dat zo simpel is?
Lagere registratierechten voor een eerste en enige woning zal altijd leiden tot lagere prijzen voor deze mensen.
 
Uiteindelijk blijft vraag en aanbod werken he. Waarom spannen alle verkopers nu anders niet samen en vragen ze er gewoon dubbel zo veel geld voor?
Lagere registratierechten voor een eerste en enige woning zal altijd leiden tot lagere prijzen voor deze mensen.
De woonbonus heeft gezorgd voor hogere prijzen van vastgoed.
 
De woonbonus heeft gezorgd voor hogere prijzen van vastgoed.
En enkel zwart en wit bestaan? Het is niet omdat de woonbonus ervoor zorgt dat eer hogere prijzen zijn van vastgoed, dat mensen MET een woonbonus dan ook meer aan het betalen zijn he? Zelfs MET een stijging van de prijzen, zullen mensen MET woonbonus beter af zijn.

Net zoals dat ALS de prijzen licht zouden stijgen door lagere registratierechten, dat dit nooit het VOLLEDIGE verschil zal overbruggen, waardoor mensen met lagere registratierechten nog altijd goedkoper zullen afzijn. Doel nog steeds bereikt.

Of denk je echt dat als men bv. 30k woonbonus voordeel heeft, dat dan alle huizen 30k of meer duurder zijn geworden?
 
En enkel zwart en wit bestaan? Het is niet omdat de woonbonus ervoor zorgt dat eer hogere prijzen zijn van vastgoed, dat mensen MET een woonbonus dan ook meer aan het betalen zijn he? Zelfs MET een stijging van de prijzen, zullen mensen MET woonbonus beter af zijn.

Net zoals dat ALS de prijzen licht zouden stijgen door lagere registratierechten, dat dit nooit het VOLLEDIGE verschil zal overbruggen, waardoor mensen met lagere registratierechten nog altijd goedkoper zullen afzijn. Doel nog steeds bereikt.

Of denk je echt dat als men bv. 30k woonbonus voordeel heeft, dat dan alle huizen 30k of meer duurder zijn geworden?
Blijkbaar wel want de woonbonus is afgeschaft en de prijzen zijn niet gezakt maar nog gestegen. Wie is er dan op vooruit gegaan? De kopers zonder woonbonus niet.
Lagere registratierechten zal leiden tot hogere prijzen en minder belastinginkomsten: de belastingbetaler (minder overheidsinkomsten dus ergens anders meer betalen: hogere btw of....) is de dupe en de koper zal er niets aan winnen want de prijs zal omhoog gaan. Het volledige verschil? Geen idee maar het zal toch niet veel invloed hebben denk ik...
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar wel want de woonbonus is afgeschaft en de prijzen zijn niet gezakt maar nog gestegen. Wie is er dan op vooruit gegaan? De kopers zonder woonbonus niet.
Lagere registratierechten zal leiden tot hogere prijzen en minder belastinginkomsten: de belastingbetaler (minder overheidsinkomsten dus ergens anders meer betalen: hogere btw of....) is de dupe en de koper zal er niets aan winnen want de prijs zal omhoog gaan. Het volledige verschil? Geen idee maar het zal toch niet veel invloed hebben denk ik...
Waarom weer zo'n belachelijke stelling die nergens op slaat? Ik heb ook nergens gesproken over de kopers ZONDER woonbonus. Ik zeg EXPLICIET "Kopers MET woonbonus".
Maar goed, we zullen simpel beginnen. En zal je er dooruit nemen.

Hoeveel is "-10" + "30"?
 
Dit is toch zeer beperkt? Veel invloed gaat dit toch niet hebben? Een 2de woning zal men niet gaan 'kapot' belasten omdat dit nog relatief middenklasse is maar de invloed van belastingen voor eigenaars met meerdere eenheden : dat is toch peanuts?

Hetzelfde als hierboven: gaat toch amper invloed hebben?
https://www.tijd.be/ondernemen/vastgoed/klein-miljoen-belgen-bezit-meerdere-woningen/10430442.html gecombineerd met https://www.sampol.be/2023/01/de-1-van-het-belgisch-residentieel-vermogen

Als het hier effectief over residentieel vastgoed gaat zoals we verstaan (en dus niet over garages, zie https://watismijnhuiswaard.com/residentieel-vastgoed/), gaat dat dus over véél woningen. Enkel op basis van deze cijfers (die niet alles zeggen), heb je MINSTENS:


Totaal: zeker 401.734 woningen die zwaar belast mogen worden (minstens de werkelijke inkomsten als beroepsinkomen). Pas op, daar zullen zeker nog wat panden in mede-eigendom zitten, maar langs de andere kant gebruik ik telkens de minimumcijfers.

Als je daar 100.000 woningen niet langer als een belegging kan zien, dan kan dit de prijzen effectief wel een beetje doen drukken. Je zou dan bvb voor eigenaars van >3 woningen altijd kunnen een voorkooprecht aan de overheid geven om zo ook aan betere ruimtelijke ordening te doen.
 
https://www.tijd.be/ondernemen/vastgoed/klein-miljoen-belgen-bezit-meerdere-woningen/10430442.html gecombineerd met https://www.sampol.be/2023/01/de-1-van-het-belgisch-residentieel-vermogen

Als het hier effectief over residentieel vastgoed gaat zoals we verstaan (en dus niet over garages, zie https://watismijnhuiswaard.com/residentieel-vastgoed/), gaat dat dus over véél woningen. Enkel op basis van deze cijfers (die niet alles zeggen), heb je MINSTENS:


Totaal: zeker 401.734 woningen die zwaar belast mogen worden (minstens de werkelijke inkomsten als beroepsinkomen). Pas op, daar zullen zeker nog wat panden in mede-eigendom zitten, maar langs de andere kant gebruik ik telkens de minimumcijfers.

Als je daar 100.000 woningen niet langer als een belegging kan zien, dan kan dit de prijzen effectief wel een beetje doen drukken. Je zou dan bvb voor eigenaars van >3 woningen altijd kunnen een voorkooprecht aan de overheid geven om zo ook aan betere ruimtelijke ordening te doen.
Ik vind het een nogal onduidelijk artikel... De essentiële info die hier mist is of dat om volle of naakte eigendom gaat? Dat is, imo, een cruciaal element om hier een oordeel over te vellen.

In dat Sampol artikel staat:

Een weetje: van alle eigenaars zijn acht op de tien meerderjarig. Dat betekent dat vastgoed ook vaak op naam van minderjarigen staat, al dan niet in mede-eigendom.

Een quote die suggereert dat naakte eigendom mee in de cijfers zit? Mijn vriendin heeft de volle eigendom over haar eigen woning en is daarnaast samen met haar broers/zussen blote eigenaar van het huis waar haar moeder woont (die als langstlevende echtgenote het vruchtgebruik heeft). Zoiets lijkt me een redelijk frequente situatie en het is in die artikels onduidelijk of hiermee rekening wordt gehouden.

Sampol spreekt ook over huishoudens. In dat opzicht veronderstel ik dat het aantal huishoudens met meerdere eigendommen nog zal toenemen. Er zijn steeds meer koppels die mekaar op latere leeftijd tegenkomen, na een periode als alleenstaande. Vormen twee alleenstaande een huishouden door samen te wonen dan is de kans groot dat elk van hen reeds een woning had en krijg je dus een huishouden met meerdere woningen.

Vastgoed is nog steeds een onwaarschijnlijke cash cow voor particulieren die kunnen verhuren en er valt iets te zeggen om dat fiscaal anders te benaderen. Echter, de cijfers in de aangehaalde artikels zijn me niet super duidelijk.
 
Ik vind het een nogal onduidelijk artikel... De essentiële info die hier mist is of dat om volle of naakte eigendom gaat? Dat is, imo, een cruciaal element om hier een oordeel over te vellen.

In dat Sampol artikel staat:

Een weetje: van alle eigenaars zijn acht op de tien meerderjarig. Dat betekent dat vastgoed ook vaak op naam van minderjarigen staat, al dan niet in mede-eigendom.

Een quote die suggereert dat naakte eigendom mee in de cijfers zit? Mijn vriendin heeft de volle eigendom over haar eigen woning en is daarnaast samen met haar broers/zussen blote eigenaar van het huis waar haar moeder woont (die als langstlevende echtgenote het vruchtgebruik heeft). Zoiets lijkt me een redelijk frequente situatie en het is in die artikels onduidelijk of hiermee rekening wordt gehouden.
Ik zou ook eerder denken dat het er mee in de cijfers zit, omdat de bron wss het kadaster zal zijn. En ja, zoals ik zelf ook aangaf zal dat de cijfers wat vertekenen, maar het blijft een Xste eigendom die mensen uiteindelijk bezitten. Denk dat iedereen akkoord is dat een tweede eigendom minder erg het probleem is (alhoewel het imho ook zwaarder belast mag worden, zeker als je de volle eigendom hebt).

En eerlijk gezegd: als mijn ouders of mijn schoonouders overlijden, zou ik of mijn vriendin eigenaar zijn van minstens 3 keer 50% eigendom. Ik zou dat héél logisch vinden dat de inkomsten daaruit sterk belast worden. Ik kies bewust inkomsten, want met enkel naakte eigendom heb je geen inkomsten eruit.
ThomasMore zei:
Sampol spreekt ook over huishoudens. In dat opzicht veronderstel ik dat het aantal huishoudens met meerdere eigendommen nog zal toenemen. Er zijn steeds meer koppels die mekaar op latere leeftijd tegenkomen, na een periode als alleenstaande. Vormen twee alleenstaande een huishouden door samen te wonen dan is de kans groot dat elk van hen reeds een woning had en krijg je dus een huishouden met meerdere woningen.
ik hoop dat niet bijna elke alleenstaande die huiseigenaar is, het geld heeft om bij samenwonen nog een gemeenschappelijke woning te kopen, want anders zou er eerder iets voor te zeggen zijn dat woningen voor alleenstaanden duidelijk te goedkoop zijn...Ik dacht dat scheiden en terug samenwonen een kostelijke affaire was, niet iets dat veel geld opbrengt.
ThomasMore zei:
Vastgoed is nog steeds een onwaarschijnlijke cash cow voor particulieren die kunnen verhuren en er valt iets te zeggen om dat fiscaal anders te benaderen. Echter, de cijfers in de aangehaalde artikels zijn me niet super duidelijk.
Cijfers moeten natuurlijk verfijnd worden. Ik wil enkel aangeven dat het aantal mensen met méér dan een tweede eigendom niet te onderschatten valt.
 
In Nederland zijn de vastgoedprijzen nog een stuk problematischer. Maar als ik het goed heb zijn daar wel veel meer sociale woningen.
Dat kun je toch vergelijken met Belgie? Dat is daar dan toch ook vraag vs aanbod maar prijzen serieus opgedreven door speculatie (investeerders,...)? Of is dat woningtekort daar zoveel problematischer dan in Belgie?
 
ik hoop dat niet bijna elke alleenstaande die huiseigenaar is, het geld heeft om bij samenwonen nog een gemeenschappelijke woning te kopen, want anders zou er eerder iets voor te zeggen zijn dat woningen voor alleenstaanden duidelijk te goedkoop zijn...Ik dacht dat scheiden en terug samenwonen een kostelijke affaire was, niet iets dat veel geld opbrengt.
Goh, ik hoop net dat alleenstaanden ook een woning kunnen verwerven. Situaties die ik voor de geest haal gaan niet over nog 's een huis extra kopen. In mijn geval (al is dat daarom zeker niet noodzakelijk de standaard) is mijn vriendin bij mij komen wonen en wordt haar woning verhuurd. We zijn feitelijk samenwonend, gedomicilieerd op hetzelfde adres maar krijgen elke een afzonderlijke belastingbrief... geen idee of we dan als 'gezin' worden beschouwd. Ik ken ook iemand die bij haar nieuwe vriend is gaan wonen en waarbij haar (volwassen) kinderen uit een eerder huwelijk voorlopig nog in haar woning zitten. Er zijn vandaag tal van complexere situaties dan in de, pakweg, jaren '60 waar de gezinssamenstelling veel homogener was.

Ah, en scheiden is inderdaad vaak een dure affaire. Net om die reden zijn veel alleenstaanden na hun scheiding nogal protectionistisch op hun verworven eigendom :)

Cijfers moeten natuurlijk verfijnd worden. Ik wil enkel aangeven dat het aantal mensen met méér dan een tweede eigendom niet te onderschatten valt.

Klopt en particulieren die vastgoed verhuren genereren belastingvrije inkomsten. Benieuwd welke partij (buiten obvious suspect PVDA) daar 's aan durft te raken...
 
Terug
Bovenaan