Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

Moet de overheid de markt corrigeren?

  • Ja

    Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

    Stemmen: 128 81,0%

  • Totaal aantal stemmers
    158
4500 netto en 1200 afbetalen is 3300€ netto over.

Dat is niet van niet kunnen, dat is zelfs niet moeilijk, dat is van niet willen.
kan zijn. ik heb +/- 2.6k per maand, betaal 700€ huur, zet een vast bedrag van 500€ opzij, en komt gemiddeld nog eens 150€ bij.

mààr: mijn situatie is vermoedelijk helemaal anders dan die van Nick, veel minder kosten voor mij etc.
 
Maar zo kan iedereen wat random huizen posten hé.

Om dit te kaderen met uw beginpost: Wat in de jaren 50 als volledig modern en instapklaar gezien werd, noemt men nu een krot. Kosten/technieken zijn compleet anders, eisen van de mensen ook. Om nog maar te zwijgen dat veel mensen toen nog in hun bouwwerf/verbouwing leefden waar iedereen nu wilt dat alles 100% afgewerkt is alvorens ze er nog maar aan denken om erin te trekken.
Ik ben het gewoon hier absoluut niet mee eens.

"ja zo kan iedereen wat random huizen posten he" --> Neen dit zijn niet zomaar random huizen, dit is de (vaak bittere) realiteit, zal je de koop van je leven nog kunnen doen? Misschien, je hebt al iets meer kans als echt tijdens corona toen iedereen opeens doorhad dat een appartement zonder tuin of terras ook niet alles is, maar de kans is nog steeds zeer klein imo. De realiteit is meer dat je met (veel) te veel moet jagen in grofweg dezelfde prijscategorie, met name de prijscategorie die in de post staat waarop jij reageert omdat dat de categorie is waar deftige tweeverdieners nog net aan geraken (of nog een categorie lager gaan uiteraard maar dan ben je uiteindelijk evenveel kwijt want dan scheelt er vast vanalles aan of heb je een ruimte waarin je liever geen kind of kinderen grootbrengt qua oppervlakte e.d.).

Als alleenstaande is heel dat gegeven nog veel erger, zoek eens iets onder de 300.000 dat af is? Of iets dat je mits werk eraan af krijgt voor die prijs in totaal? Succes ermee. Op den boerenbuiten in the middle of nowhere op een halfuur van een deftige autostrade valt dat misschien nog te vinden maar dan ben je na verloop van tijd zoveel meer kwijt aan naft dat het sop de kolen ook niet waard is.

En dan het tweede deel, wat mij betreft is dit totaal de verkeerde redenering die gemaakt wordt, ja tis de schuld van de kopers, die zijn te veeleisend, zijn niks meer gewoon, willen al de grote luxe direct, in plaats van eerst is een paar jaar in een werf te zitten, ... . In plaats van de, volgens mij dan, correcte redenering: het is inderdaad ronduit schandalig wat een huis tegenwoordig kost, een beetje basiscomfort is als alleenstaande al moeilijk te betalen, wil je plek voor een kind of twee dan gaat hetzelfde op maar dan voor tweeverdieners (je weet wel, tweeverdieners iets dat in de generatie van mijn grootouders quasi niet voorkwam, diezelfde grootouders waar anders gezegd één iemand het geld binnenbracht omdat moeder moest/mocht zorgen voor de vijf kinderen). En ik herhaal dat maakt dan echt niks uit of dat dan over een woning gaat die af is, een woning die nog in "krotstaat" is of iets dat daar tussen zit, punt blijft dat je woning ofwel direct ofwel na een termijn zoveel gaat gekost hebben dat een alleenstaande gekloot is en tweeverdieners die hun kind(eren) een deftige plek willen geven om in op te groeien ook.

Of je nu eerst in een werf wil zitten en dan beetje bij beetje de kosten wil doen of je wil ineens iets dat af is, een huis wordt jaar na jaar (en corona heeft daar enorm veel schade aan verricht en dat tempo nog énorm versnelt) meer en meer onbetaalbaar voor véél mensen, zeker jongeren. Dat is de bittere realiteit en ik begrijp niet dat iemand dan kan afkomen: ja maar neen he, tis niet dat woningen onbetaalbaar worden, de huidige generatie is gewoon verwend en niks gewoon tegenover onze (groot)ouders. Dat is, naast een gratuite en foute veralgemening, wat mij betreft ook ronduit fout.

Of nog anders gesteld: Ofwel ben ik te dom (ik sluit dat zeker niet uit) en is er inderdaad niks mis met de woningmarkt en ligt de schuld bij de kopers. Ofwel zijn andere mensen die dit beweren te dom en is er wel degelijk een gigantisch probleem (of op zijn minst een gigantisch probleem komende) met de woningmarkt en wordt op de manier waarop de markt de afgelopen jaren verandert is, een woning kopen iets voor de happy few, afgewerkt bij aankoop of niet.

Dan kan je nog over de redenen waarom gaan beginnen dat de woningmarkt zo fucked up is als ze is, overbevolking lijkt me daar ééntje van. Maar het feit dat de huidige generatie niks meer gewoon is tov de vorige daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Ik heb hier op het werk ook regelmatig discussies over, uitsluitend met oudere collega's overigens (niet dat je leeftijd me interesseert of dat jongere mensen zo niet kunnen denken) en die zeggen exact hetzelfde als wat jij hier zegt. Tot dat ik dan eens vraag hoeveel hun huis gekost heeft bij aankoop en hoeveel ze toen verdienden, want dat is vaak nog een argument, ja maar ik verdiende ook minder, als ze op beide vragen willen antwoorden en ik dan de rekening met mijn huidig loon maak en de prijs van vergelijkbaar vastgoed als wat zij toen kochten, ja dan zijn de argumenten zonder uitzondering bijzonder snel op.

Hier en daar zijn er zaken die je eventueel nog deels kan betrekken in de discussie in het "voordeel" van uw argument, jongeren kunnen door de band genomen minder zelf doen aan hun woning en een stielman kost (uiteraard) veel meer dan iemand die meer doe het zelft, en er zal ook wel wat meer geld gaan naar een gsm, een reis, ... . Maar dan nog, dat dekt de verschillen absoluut niet, we volgen helaas de koers die bv in Nederland al langer bezig is en de enige correcte conclusie wat mij betreft is dat de huizenmarkt door en door rot is en het zal een straffe moeten zijn die mij van het tegendeel kan overtuigen.


Als afsluiter, ik heb geen probleem met uw mening of die van eender wie, ieder zijn idee. Ik kan kribbig worden van mensen die de schuld bij de kopers leggen de dag van vandaag, omdat ik dat absoluut manifest onwaar vind, wat mij betreft is de titel perfect gekozen en ik leg zelf de schuld bij de markt op zich, dat is alles :).
 
Neen, de titel vraagt niet om autisme. Je houding hierin is wel wat frustrerend.

En beperkt groepje? 100000den Belgen een beperkt groepje?
Duidelijk wat moeite met betekenis van woorden in hun context te plaatsen?
De groep inactieven is groter 😉
 
Mijn vriendin en ik verdienen samen +-4500 netto. Ik ben ingenieur en zij is ambtenaar. Dat is bovengemiddeld voor onze leeftijd.
Een lening is al snel 1100 à 1200/maand over 25 jaar, wat 25% is van ons inkomen.

In onze situatie moeilijk, maar haalbaar mits de nodige inspanning. >30% krijg je al geen lening van de bank.
Maar dan heb je nog de meerderheid van de mensen die minder verdienen.
Zever ik ken zelfs mensen die tot 50% op 30j hebben geleend (en nettoloon was lager als dat van jullie)

Mensen geven gewoon veel te veel geld voor erbarmelijk woningen puur voor ruimte (we wonen hier veel ruimer dan in andere landen)
 
Als alleenstaande is heel dat gegeven nog veel erger, zoek eens iets onder de 300.000 dat af is? Of iets dat je mits werk eraan af krijgt voor die prijs in totaal? Succes ermee. Op den boerenbuiten in the middle of nowhere op een halfuur van een deftige autostrade valt dat misschien nog te vinden maar dan ben je na verloop van tijd zoveel meer kwijt aan naft dat het sop de kolen ook niet waard is.
a.u.b.
Huis met 2 slaapkamers, garage, tuin, ... Gelegen in een dorpscentrum tussen Gent & Brussel met alles van winkels & noodzakelijkheden op wandelafstand, station met rechtstreekse verbinding naar Gent & Brussel op wandel/fietsafstand, op 8min rijden van oprit E40 & 20min van E17.

Moet ik nog random huizen uitpikken & posten?

En om af te sluiten: toen ik mijn woning kocht heb ik ook 2jaar moeten zoeken. Dat was toen het geval en zal nu niet anders zijn. Was semi instapklaar. Keuken en badkamer waren aan opfrissing nodig. Maar ik heb de keuze gemaakt om eerst ketel/dak/isolatie aan te pakken.
Wil je volledig instapklaar en volgens huidige normen, ja dan betaal je meer. Dat ga ik nergens ontkennen. Maar de vraag is of dat allemaal broodnodig is als eerste woning als alleenstaande.
 
a.u.b.
Huis met 2 slaapkamers, garage, tuin, ... Gelegen in een dorpscentrum tussen Gent & Brussel met alles van winkels & noodzakelijkheden op wandelafstand, station met rechtstreekse verbinding naar Gent & Brussel op wandel/fietsafstand, op 8min rijden van oprit E40 & 20min van E17.

Moet ik nog random huizen uitpikken & posten?

En om af te sluiten: toen ik mijn woning kocht heb ik ook 2jaar moeten zoeken. Dat was toen het geval en zal nu niet anders zijn. Was semi instapklaar. Keuken en badkamer waren aan opfrissing nodig. Maar ik heb de keuze gemaakt om eerst ketel/dak/isolatie aan te pakken.
Wil je volledig instapklaar en volgens huidige normen, ja dan betaal je meer. Dat ga ik nergens ontkennen. Maar de vraag is of dat allemaal broodnodig is als eerste woning als alleenstaande.
EPC F. Wat zou dat kosten om dat naar B te krijgen? 150K?
Edit: Het goed is onderhevig aan de renovatieverplichting...

Verplichte renovatie 2023: regels en premies
  • Dakisolatie.
  • Vloerisolatie.
  • Muurisolatie.
  • Superisolerend glas.
  • Condensatieketel van maximum 15 jaar oud.
  • Boiler op hernieuwbare energie (zonneboiler of warmtepomp)
Nadat de woning in je bezit gekomen is, moet je binnen de vijf jaar minstens 3 van deze maatregelen uitgevoerd hebben.
 
EPC F. Wat zou dat kosten om dat naar B te krijgen? 150K?
Edit: Het goed is onderhevig aan de renovatieverplichting...

Verplichte renovatie 2023: regels en premies
  • Dakisolatie.
  • Vloerisolatie.
  • Muurisolatie.
  • Superisolerend glas.
  • Condensatieketel van maximum 15 jaar oud.
  • Boiler op hernieuwbare energie (zonneboiler of warmtepomp)
Nadat de woning in je bezit gekomen is, moet je binnen de vijf jaar minstens 3 van deze maatregelen uitgevoerd hebben.
Moet D zijn, niet B. Zoals hier al meermaals aangehaald ondertussen.
Verder zijn uw regels niet correct. Zoals altijd copy/paste je van ergens (in dit geval van hier na een snelle google zoektocht) zonder bronvermelding. Dit is ook verouderde info waar duidelijk dit bijstaat: "Momenteel is dit nog wel een voorstel, dus het is nog niet officieel. Het voorstel moet eerst parlementaire procedures doorlopen, voordat het effectief wordt ingevoerd."
Dit zijn de officiële regels:
Gewoon EPC D binnen de 5j, hoe je het haalt maakt niet uit.

EPC is van 2022-08-18 dus hoogstwaarschijnlijk van voor de werken die al uitgevoerd zijn. Deel van de ramen zijn al vervangen. Op de foto's is te zien dat deel van het sanitair en verwarming al vervangen is, en op de kant van 1 foto ziet het er ook al een nieuwe ketel uit.
Ik heb het EPC rapport zelf niet, dus dit zijn allemaal speculaties, maar gaat zeker geen €150k kosten om naar D te raken.
 
Altijd weer dat gedoe over EPC en renovatieverplichting.

Bij een basiswoning kost nieuwe ramen/ pvc beglazing echt geen long uit uw lijf.
Voeg daar 4000€ dakisolatie aan toe En je hebt al 2 punten uitgevoerd!


We weten allemaal dat het duurder geworden is, voor mij is dat net een trigger om de handen uit de mouwen te steken. (Inkomsten verhogen, ofwel zelf verbouwen)

Onze generatie heeft toegang het internet en 5000 bouwtips die op kleuterniveau uitgelegd worden.
Bouwmaterialen die 10X eenvoudiger verwerken,…
We kunnen mischien wel een paar spreuken overnemen van de babyboomers zoals “eerst de stal, dan de varkens!”

Ik betaalde op mijn 22 alleenstaand 45% van mijn loon af aan mijn woninglening,
Dat ik daar de komende 40~50 jaar de vruchten van pluk is eigenlijk toch geen rocket science?

Er is overigens niets mis met huren!, dat zijn de mensen die mij elke maand sponseren.
 
Ik sluit me toch ook wel aan bij wat Mulan een paar posts hiervoor heeft gezegd. Wonen moet meer als een groeiproces/traject gezien worden.
Stel je gaat op je 25 alleen wonen en hebt na 3 jaar thuis wonen 50k gespaard (perfect haalbaar) --> Je koopt een klein appartement / studio van 230k. 5 - 10 jaar later heb je van nog een openstaand saldo van 140k op je lening en als je wat slim hebt gekocht of door inflatie pak je nog een een paar duizenden euro's meerwaarde.
Je hebt nu 100k eigen middelen voor je volgende woning. Intussen is je loon al wat gestegen en als je de man/vrouw van je leven nog niet bent tegengekomen koop je een degelijk appartement van 330k met 2 slaapkamers. Ben je hem/haar wel al tegengekomen en hij/zij heeft ook al een potje opgebouwd dan kunnen jullie 'samenleggen' voor een mooie rijwoning/HOB met tuin van 400k tot 500k.
Wordt die woning toch wat klein of wil je aan de familie/vrienden laten zien wat een succesvol persoon jij wel niet bent dan kan je begin de 40 (lees: opnieuw 5 - 10 j later) misschien wel voor die villa gaan.

Veel jonge mensen gaan alleen wonen en verwachten meteen de woning van hun ouders te kunnen kopen. Zo werkt het gewoonweg niet. Begin onderaan de ladder en klim rustig op.
 
EPC F. Wat zou dat kosten om dat naar B te krijgen? 150K?
Edit: Het goed is onderhevig aan de renovatieverplichting...

Verplichte renovatie 2023: regels en premies
  • Dakisolatie.
  • Vloerisolatie.
  • Muurisolatie.
  • Superisolerend glas.
  • Condensatieketel van maximum 15 jaar oud.
  • Boiler op hernieuwbare energie (zonneboiler of warmtepomp)
Nadat de woning in je bezit gekomen is, moet je binnen de vijf jaar minstens 3 van deze maatregelen uitgevoerd hebben.
Perfect bruikbare woning (al zou ik wel even kijken van welk materiaal de plafonds gemaakt zijn, ik dacht eerst potten... maar toen ik de bouwdatum als 1899 zag, en de vele valse plafondjes twijfelde ik...). Dus deftig nakijken dat van die vloer en de vloer tussenverdieping dat daar niets rot is (net als dat van het dak - want lijkt mij allemal hout te zijn) Lijkt qua structuur zelfs nog zeer deftig. Op eerste zicht lijkt mij dat 5.5m breed, 10m in de lengte.
Ik had het gesimuleerd als zijnde een EPC van 600+ zoals het nu is.

Ik zou zeggen :
zolderisolatie 12CM PUR in 1 richting, 12 CM PUR in de andere richting. 3-5k€ max als je dat er zelf oplegt.
-> EPC waarde : gesimuleerd als zijnde 450+ >onvoldoende.

Muurisolatie : laat ons uitgaan van de spouw isoleren met van die bolletjes (+/- 8k )
-> EPC waarde : gesimuleerd als zijnde 384. En dus D (tussen 300 en 400)
(doe je dit deftig dan zit je grofweg aan 370) via naisolatie (12 cm pur) (30-50k als je het laat doen, als je het zelf doet waarschijnlijk iets van een 10k).

Condenserende gasketel aangesloten op bestaande radiatoren waarbij je gebruik maakt van thermostatische radiatorkranen (je weet wel die oude kranen met zo'n draaiknop aan). Investeringskost : 5-6k

In functie van die spouwmuurisolatie : 222. (dus ook al C)
In functie van die optimale naisolatie -> 217 (dus al C)

-> vervang al het glas door HR glas op termijn (had de oppervlakte geraamd als zijnde 20m2, is het maar 10m2 dan zit je in het optimale naisolatie geval bij 170) :
Spouwmuurisolatie : 188 (dus B)
Optimale naisolatie : 183 (dus B)
En dat glas vervangen moet nu ook niet een arm en een been kosten. Mogelijks krijg je nog wat subsidie waardoor je met 10-15k na subsidie al wel een groot stuk hebt gedaan.

Kortom je MOET geen zware of super dure ingrepen doen (150k was er eerst gezegd) als starter om toch iets te hebben dat deftig bruikbaar is. Esthetisch mooi... daar spreek ik mij niet over uit. Maar het moet niet. Je kan met een beperkte ingreep (20 - 50k) al een perfect bewoonbare woning creëren waarbij je dan geld aan de kant zet om op termijn de ingrijpendere stappen te ondernemen. Je moet er gewoon voor zorgen dat je weet dat A of A+ woning hiervan maken gewoon zware ingrepen benodigd. Ingrepen waarvan je dan ook weet dat je die best doet op het moment dat het nuttig is. En zeker voordat je veel geld spendeert aan esthetische ingrepen. Als je 5k spendeert voor een badkamer wat op te fraaien of een keuken, zodanig dat je voor een tijdje door kunt totdat je geld bijeengespaard hebt voor het structurele. Maar niet als je 10 - 50k gaat geven aan een keuken of een badkamer...

Maar als je zoiets van plan bent, en je bent echt serieus over zo'n aankoop. Bezoek het pand met een aannemer / architect om die zaken te laten inschatten van kostprijs. Gebruik de mogelijkheden voor renovatieleningen die er nu zijn. Steek voor de isolatie op de zolder uw handen uit de mouwen. En er zijn nog echt wel zaken die mogelijk zijn als je door de problemen of minder esthetische woningen heen kan kijken.

Natuurlijk verbruik je nog altijd meer energie dan als je een A+ woning hebt. Maar als jij uw B woning, enkel een beperkte ruimte verwarmt, terwijl die A+ woning zijn ganse woning verwarmt... dan gaat dat nog allemaal hoor.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Wat ik me afvraag. Als je nu renoveert naar D of C, moet je als B verplicht is dan opnieuw een renovatie doen en voor 2050 op A zitten?
Want dat is toch een kostelijke grap en blijf je bezig met je huis.


Mijn vriendin en ik verdienen samen +-4500 netto. Ik ben ingenieur en zij is ambtenaar. Dat is bovengemiddeld voor onze leeftijd.
Een lening is al snel 1100 à 1200/maand over 25 jaar, wat 25% is van ons inkomen.

In onze situatie moeilijk, maar haalbaar mits de nodige inspanning. >30% krijg je al geen lening van de bank.
Maar dan heb je nog de meerderheid van de mensen die minder verdienen.

Toen ik scheidde in 2016 had ik 2350 netto, een hypotheek van 945 euro en een kind van 4 jaar. Dusja, het kan zeer zeker en het kan eigenlijk makkelijk. Voor mij had het kind en de hypotheek prioriteit, maar heb eigenlijk toen ook niets te kort gehad. Het feit dat de energiekost toen 40 euro per maand was en 5 jar geen onroerende voorheffing hielp natuurlijk wel. De totale woonkost bleef dus beperkt.
Ook beter 1100-1200 aan een hypotheek geven dan bvb 8-900 euro aan huur. Die huur ben je kwijt, van de hypotheek recupereer je normaal de kapitaalsaflossingen + inflatie op de huisprijzen. Over een lange termijn zal een huis indien in goede staat altijd meer waard worden.

Toevallig betalen we vanaf volgende maand ook een kleine 25% van ons inkomen aan de hypotheek en SSV en dat voor 16 jaar. We zitten dan aan 1666 euro, hebben 3 kinderen, wel geen andere leningen. We zien geen problemen, terwijl ons loon buiten inflatie de eerste jaren niet echt nog zal stijgen.
We mochten van de bank makkelijk 50% lenen ook, omdat we elk jaar heel wat bijschrijven op de spaarboek en dus bewijsbaar lage kosten hebben.
 
Wat ik me afvraag. Als je nu renoveert naar D of C, moet je als B verplicht is dan opnieuw een renovatie doen en voor 2050 op A zitten?
Want dat is toch een kostelijke grap en blijf je bezig met je huis.
De link naar de officiële regelgeving staat hier al een paar keer.
Is enkel bij aankoop, niet voor woningen die al in je bezit zijn. Allez, toch volgens de huidige regelgeving & stappenplan dat opgesteld is. Dat kan natuurlijk altijd veranderen in de 27 jaar die nog komt...
 
Door direct voor vloerverwarming te kiezen bij een bouw/renovatie zit je wel safe voor een zeer lange tijd. Voorzie sowieso ook altijd genoeg wachtleidingen.
 
Ik zou misschien beter niet posten want ik word wat kwaad van de whine posts in dit topic. Grow some f ing balls. Met veel respect voor de @Mulan 's en @JPV 's van dit forum die zelf de tering naar de nering zetten en er het beste van maken en geduldig blijven argumenteren met de nodige cijfers.

Ik ben vanmorgen om 6u wakker geworden om nu op mijn werk aan te komen. Met de trein en +10km fietsen met een 10j oude fiets in de benen. Ik had ook tot 7u in mijn nest kunnen liggen om ook nu aan te komen, met mijn relatief goedkope auto die voor de deur staat. Maar mijn werkgever betaalt mijn trein en een fietsvergoeding, dat is ofwel 10EUR naft betalen of 5EUR fietsvergoeding krijgen, en met 15EUR kan ik veel doen. (Ik verdien intussen (fulltime) 6k bruto dus is het nog nodig? Misschien niet, maar ik denk elke ochtend aan wat ik met die 15EUR voor mijn kinderen kan kopen. En ik ben niet te beroerd om die 15EUR speelgoed voor mijn kinderen in de kringwinkel te kopen, want weet je, die klein mannen don't give a shit.) Mijn jongere collega's wonen op een scheet hiervan maar komen wel met hun BMW werken. Ik kan zo nog veel voorbeelden geven.

At the end of the day waren mijn ouders lage sociale klasse, heb ik weinig van thuis mee gekregen. Hard gestudeerd, tegen de odds in als kind van een moeder met een BSO diploma een master gehaald en tijdens het werken nog een tweede. Na het afstuderen "tussen de buitenlanders" gaan wonen (in een structureel degelijk appartement, ik kon maar wou mijn geld niet geven aan een gelijkaardige woning in een "betere" buurt). Wat later is mijn partner bij me komen wonen. Goeie tijden beleefd in ons 5m2 slaapkamertje hoor, was gezellig. And so on.

Resultaat? Vijf jaar geleden onze nieuwbouw woning gekocht in een "goede" buurt op <5km van de markt van een grootstad, 450k. Wel zelf verder afgewerkt, zot verklaard door sommigen om te verhuizen zonder vloerbekleding bv. Intussen zelf verder afgewerkt, en (met wat extra aflossen) voor 50% afbetaald, we zijn nu begin onzer dertiger jaren. We slapen nog altijd in een slaapkamertje waar net een dubbel bed in past trouwens. Nog steeds gezellig hoor. We hebben nog steeds geen iPhones homecinema Duitse auto's bedrijfswagens allinreizen merkkledij wekelijks restaurantbezoek en weetikveelwat, maar 't interesseert me niet.

Ik zal niet ontkennen dat je ook echt pech kan hebben, zware ziekte op je 25ste, echte kansarmoede etc., maar die zitten hier niet (in heel beperkte mate) op het forum.
 
Mijn vriendin en ik verdienen samen +-4500 netto. Ik ben ingenieur en zij is ambtenaar. Dat is bovengemiddeld voor onze leeftijd.
Een lening is al snel 1100 à 1200/maand over 25 jaar, wat 25% is van ons inkomen.

In onze situatie moeilijk, maar haalbaar mits de nodige inspanning. >30% krijg je al geen lening van de bank.
Maar dan heb je nog de meerderheid van de mensen die minder verdienen.
Dat je voor uw persoonlijke situatie vindt dat van 3300 € leven niet opweegt tegen een huis kopen kan ik nog verstaan, maar voor het gros van de mensen is dit wel dagelijkse realiteit en best wel een comfortabel inkomen. Dus dit doortrekken naar "huizen zijn onbetaalbaar": Als de tendens is "3300 € overschot na lening is niet te doen om van te leven" dan is het probleem IMHO niet dat woningen onbetaalbaar zijn. Nu, dit is hier BG, de kijk op "wat is een normaal inkomen" zit hier meestal nogal scheef.
 
Als alleenstaande is heel dat gegeven nog veel erger, zoek eens iets onder de 300.000 dat af is? Of iets dat je mits werk eraan af krijgt voor die prijs in totaal? Succes ermee. Op den boerenbuiten in the middle of nowhere op een halfuur van een deftige autostrade valt dat misschien nog te vinden maar dan ben je na verloop van tijd zoveel meer kwijt aan naft dat het sop de kolen ook niet waard is.
Een selectie op immoweb van huizen en appartementen van 250k (dus met wat marge), mét terras of tuin, mét minstens 2 slaapkamers (dus zeker voldoende voor alleenstaande), mét ingerichte keuken, energieniveau A-D, zonder de te renoveren of verbouwen woningen.

1684304696529.png


arevee zei:
En dan het tweede deel, wat mij betreft is dit totaal de verkeerde redenering die gemaakt wordt, ja tis de schuld van de kopers, die zijn te veeleisend, zijn niks meer gewoon, willen al de grote luxe direct, in plaats van eerst is een paar jaar in een werf te zitten, ... . In plaats van de, volgens mij dan, correcte redenering: het is inderdaad ronduit schandalig wat een huis tegenwoordig kost, een beetje basiscomfort is als alleenstaande al moeilijk te betalen, wil je plek voor een kind of twee dan gaat hetzelfde op maar dan voor tweeverdieners (je weet wel, tweeverdieners iets dat in de generatie van mijn grootouders quasi niet voorkwam, diezelfde grootouders waar anders gezegd één iemand het geld binnenbracht omdat moeder moest/mocht zorgen voor de vijf kinderen). En ik herhaal dat maakt dan echt niks uit of dat dan over een woning gaat die af is, een woning die nog in "krotstaat" is of iets dat daar tussen zit, punt blijft dat je woning ofwel direct ofwel na een termijn zoveel gaat gekost hebben dat een alleenstaande gekloot is en tweeverdieners die hun kind(eren) een deftige plek willen geven om in op te groeien ook.

Of je nu eerst in een werf wil zitten en dan beetje bij beetje de kosten wil doen of je wil ineens iets dat af is, een huis wordt jaar na jaar (en corona heeft daar enorm veel schade aan verricht en dat tempo nog énorm versnelt) meer en meer onbetaalbaar voor véél mensen, zeker jongeren. Dat is de bittere realiteit en ik begrijp niet dat iemand dan kan afkomen: ja maar neen he, tis niet dat woningen onbetaalbaar worden, de huidige generatie is gewoon verwend en niks gewoon tegenover onze (groot)ouders. Dat is, naast een gratuite en foute veralgemening, wat mij betreft ook ronduit fout.

Of nog anders gesteld: Ofwel ben ik te dom (ik sluit dat zeker niet uit) en is er inderdaad niks mis met de woningmarkt en ligt de schuld bij de kopers. Ofwel zijn andere mensen die dit beweren te dom en is er wel degelijk een gigantisch probleem (of op zijn minst een gigantisch probleem komende) met de woningmarkt en wordt op de manier waarop de markt de afgelopen jaren verandert is, een woning kopen iets voor de happy few, afgewerkt bij aankoop of niet.
er is hier NIEMAND denk ik die gezegd heeft dat er niks mis is met de woningmarkt en dat de schuld volledig bij de kopers ligt. En ja, voor een alleenstaande zonder spaarpot en zonder exuberant loon is het kopen van een goed uitgeruste rijwoning met een drietal slaapkamers tuin gigantisch moeilijk. Een klein appartement moet echter voor de meeste mensen lukken.

De woningmarkt is niet onmogelijk. Er zijn in België weinig mensen die zich géén woning kunnen veroorloven en moeten samenhuizen uit noodzaak, zoals in Nederland. De woningKOOPmarkt is wel niet voor iedereen weggelegd. Je moet je dan echter wel afvragen of de overheid ervoor moet zorgen dat iedereen een woning kan kopen. Daar ben ik niet zo zeker van dat dit maatschappelijk nodig is (pas op: dat wil niet zeggen dat huurders die een klein inkomen hebben niet extra ondersteund moeten worden).

Is de woningmarkt LASTIGER geworden dan vroeger? Ja, voor aankoop van een rijwoning als alleenstaande. Zeker. Maar echt, refereren naar de jaren 50 om te zeggen dat het nu lastiger geworden is, dat is onzin. Toen had de gemiddelde woning nog geen badkamer, was een aansluiting op de riolering een minderheid en was de wc buiten. Bovendien woonden oma en opa nog mee in de woning (en waren er dus wel degelijk meer dan 1 kostwinner...)

Nu, hier loop je het risico dat je in 'nostalgie' terechtkomt, want het zijn deels geen concrete cijfers.

Echter, dit zijn de cijfers van in 1991 (eerder niet terug te vinden), in aanwezigheid van %:
Ingerichte badkamer 83,1 %
Centrale verwarming 57,0 %
Telefoonaansluiting 74,4 %
Tuin 64,6 %
Keuken 89,7 %
WC 91,9 %
Steenkool 9,3%

 
EPC F. Wat zou dat kosten om dat naar B te krijgen? 150K?
Edit: Het goed is onderhevig aan de renovatieverplichting...

Verplichte renovatie 2023: regels en premies
  • Dakisolatie.
  • Vloerisolatie.
  • Muurisolatie.
  • Superisolerend glas.
  • Condensatieketel van maximum 15 jaar oud.
  • Boiler op hernieuwbare energie (zonneboiler of warmtepomp)
Nadat de woning in je bezit gekomen is, moet je binnen de vijf jaar minstens 3 van deze maatregelen uitgevoerd hebben.
Ik denk dat 150k een optimistische inschatting is. Reken maar 200k en meer in renovatiekosten want de binnenkort zal ook rot zijn gezien de staat van de buitenkant.

Totale kost: ik vermoed... 450k met alle registratierechten en onverwachten kosten er nog bij.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat 150k een optimistische inschatting is. Reken maar 200k en meer in renovatiekosten.
Iemand voor 300k? 400k? Loze cijfers posten zonder enige onderbouwing, that's the way to go!

Misschien éérst eens lezen wat @Renegadexxripxx hier schrijft, een user mét kennis van verbouwingen en zeker geen voorstander van onzorgvuldig renoveren.
 
Stel je gaat op je 25 alleen wonen en hebt na 3 jaar thuis wonen 50k gespaard (perfect haalbaar)
Hier valt toch al sterk te discussiëren afhankelijk van je thuissituatie wat mij betreft, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.
Veel jonge mensen gaan alleen wonen en verwachten meteen de woning van hun ouders te kunnen kopen. Zo werkt het gewoonweg niet. Begin onderaan de ladder en klim rustig op.
Inderdaad. Maar het zure is dat het vroeger wel zo werkte, en dat de twintigers van nu met dat beeld zijn opgegroeid. Dus dat de situatie hedendaags gewoon een pak moeilijker is. Deels door slecht beleid (woonbonus en andere blunders), deels door externe factoren (Corona, Oekraïne).

Tijdens corona kon ik theoretisch 100% van m'n loon gespaard hebben. Ik zal het jaar erna minder kunnen kopen hebben dan ervoor. En dat is enkel door de prijsstijging, dan hou ik niet eens rekening met de woonbonus en ondertussen gestegen rente.

Mijn vader kon eind de jaren 80 als alleenstaande twintiger een eigen huis zetten, typische vlaamse fermette, volledig onderkelderd op meer dan 10 are. Zonder diploma middelbaar onderwijs trouwens. Ik wil het iemand die tegenwoordig universitair geschoold is wel eens zien doen.

En dan altijd dat argument dat de huizen van tegenwoordig luxueuzer zijn? Ja ze zullen een pak beter geïsoleerd zijn, en vloerverwarming e.d. hebben. Geef mij toch maar 50m2 meer bewoonbare oppervlakte en een tuin waar je meer dan drie stappen rechtdoor kan zetten, zoals vroeger de norm was. Dat vind ik luxe. Maar door het beleid kan dat gewoonweg niet meer. Maatschappelijk uiteraard te verdedigen, maar individueel heel zuur. We zijn nu gewoonweg slechter af dan toen we opgroeiden imo, en het zal er niet op beteren.
 
Terug
Bovenaan