Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

Moet de overheid de markt corrigeren?

  • Ja

    Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

    Stemmen: 128 81,0%

  • Totaal aantal stemmers
    158

Brt

Well-known member
Almaar meer alleenstaanden en gezinnen vinden in de stad amper nog een betaalbare, fatsoenlijke woning. Een eigen huis zal altijd een verre droom blijven, het aanbod op de sociale huurmarkt is te krap en de private huurmarkt te duur. Vooral, maar niet langer uitsluitend, lagere inkomens op de huurmarkt vinden maar moeilijk een goede, betaalbare woonst (zeker in de steden). Slechts 6% vh totale woonaanbod in Vlaanderen is sociale huisvestiging.

In de jaren 50 bezat 50 tot 70 procent van zowel de betere-als minderverdieners een eigen woonst. Vandaag is dat bij de eerste groep meer dan 90 procent, bij de laagste inkomens minder dan 50 procent!

Concreet: Goed betaalde universitairen en it-ers in een tweeverdieners gezin zullen nog wel eigen vastgoed kunnen kopen. De supermarktmedewerkers en postbodes zijn het slachtoffer en als ze al kunnen kopen moeten ze op de toppen van hun tenen lopen...
En zelfs de goed betaalde tweeverdieners moeten in veel gevallen steunen op inbreng vd ouders.

Moet de overheid ingrijpen en de markt sterker corrigeren? En hoe?
 
In de jaren 50 bezat 50 tot 70 procent van zowel de betere-als minderverdieners een eigen woonst. Vandaag is dat bij de eerste groep meer dan 90 procent, bij de laagste inkomens minder dan 50 procent!

Concreet: Goed betaalde universitairen en it-ers in een tweeverdieners gezin zullen nog wel eigen vastgoed kunnen kopen. De supermarktmedewerkers en postbodes zijn het slachtoffer en als ze al kunnen kopen moeten ze op de toppen van hun tenen lopen...
Ligt de verklaring voor jouw vetgedrukte al niet simpelweg in het feit dat er nu veel meer alleenstaande (ouders) zijn?
Vroeger bleef je als single thuis wonen en als je ging trouwen, kocht je een huis. Al dan niet met 1 of anderhalf inkomen om het simpel te zeggen.

Een alleenstaande met een laag inkomen redt het tegenwoordig echt niet meer om als twintiger of dertiger alleen iets te kopen, helemaal mee eens. Maar die alleenstaande kocht 70 jaar geleden eigenlijk niets. Dus die kunnen niet meetellen in de cijfers denk ik dan. Waar nu alleenstaanden een aanzienlijke groep zijn geworden die idd vaak uit de boot vallen als ze geen geluk in de vorm van extra steun kunnen krijgen.
En als alleenstaande ouder ben je al helemaal gejost want een huis met tuin en meerdere slaapkamers is op de huurmarkt vaak wèl nog haalbaar maar als koper is de concurrentie met 2verdieners dan weer veel te groot.

Anderzijds liggen de "eisen" ook veel hoger nu dan toen. Het MOET instapklaar zijn, het MOET een tuin hebben, het MOET een extra slaapkamer hebben,... Met blind getrouwd als mooi voorbeeld van hoe onrealistisch sommige mensen wel niet in het leven staan. En die groep is nu veel groter dan vroeger heb ik de indruk.
 
Neen, de overheid moet daar zeker niet in tussenkomen, ze hebben trouwens de registratierechten al verlaagd. Ik denk dat mensen om te beginnen hun eisen al wat mogen beginnen bijscherpen. In de jaren 50 woonden trouwens veel mensen in arbeiderswijken in de stad, iets waar Jan Modaal vandaag de neus voor optrekt.
 
De vraag is wat marktingrijpen is?

Aanbod verhogen en sociale woningen bouwen/leningen geven?
Vraag verminderen door migratie/bevolking te verminderen?
Prijslimieten op bijvoorbeeld bouwgrond per vierkante meter zetten?
Overal toelaten dat je huizen mag neerpoten?

Ik denk dat de huidige prijzen twee oorzaken hebben: hoge energie eisen (woningen in de jaren 50 waren zo kwalitatief niet) en verhoogde vraag door sterk gestegen bevolking. We moeten in Vlaanderen van die twee zaken af. Het ene is de ongebreidelde migratie. Vlaanderen is vol, er is geen nood om verdere grote migrantengroepen toe te laten. Eigenlijk zou België best wel wat voordeel halen uit een bevolkingskrimp (en dat moet uiteraard natuurlijk gebeuren, geen mensen afknallen of deporteren).

Verder gewoon realistischere energie eisen stellen aan de mensen.

En verder moeten mensen inderdaad hun eisen wat bijstellen.
 
Meer projecten toelaten en hoger in de hoogte bouwen.
Het enige wat de prijs kan drukken is meer aanbod. Al de andere maatregelen zitten in de marge.
 
Je kan je toch wel afvragen of de vroegere ingrepen van de overheid, ik denk aan de woonbonus, zo'n succes zijn gebleken. Ook is het volgens mij de vraag of een huis kopen (laat staan bouwen) wel iets is dat voor iedereen mogelijk moet zijn? Zeker in het centrum van een stad wonen is iets dat elders in de wereld veelal onbetaalbaar is (en België is op dat vlak nog goedkoop).

Daar komt dan bij dat de gemiddelde Belg graag relatief groot woont, iets dat moeilijker en moeilijker te betalen wordt.
 
Ligt de verklaring voor jouw vetgedrukte al niet simpelweg in het feit dat er nu veel meer alleenstaande (ouders) zijn?
Vroeger bleef je als single thuis wonen en als je ging trouwen, kocht je een huis. Al dan niet met 1 of anderhalf inkomen om het simpel te zeggen.

Een alleenstaande met een laag inkomen redt het tegenwoordig echt niet meer om als twintiger of dertiger alleen iets te kopen, helemaal mee eens. Maar die alleenstaande kocht 70 jaar geleden eigenlijk niets. Dus die kunnen niet meetellen in de cijfers denk ik dan. Waar nu alleenstaanden een aanzienlijke groep zijn geworden die idd vaak uit de boot vallen als ze geen geluk in de vorm van extra steun kunnen krijgen.
En als alleenstaande ouder ben je al helemaal gejost want een huis met tuin en meerdere slaapkamers is op de huurmarkt vaak wèl nog haalbaar maar als koper is de concurrentie met 2verdieners dan weer veel te groot.

Anderzijds liggen de "eisen" ook veel hoger nu dan toen. Het MOET instapklaar zijn, het MOET een tuin hebben, het MOET een extra slaapkamer hebben,... Met blind getrouwd als mooi voorbeeld van hoe onrealistisch sommige mensen wel niet in het leven staan. En die groep is nu veel groter dan vroeger heb ik de indruk.
Een instapklaar huis in prov Antwerpen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/blaasveld (willebroek)/2830/10060996
500K dus 550K te lenen. Beide een mediaaninkomen van 2300 euro netto. 550K afbetalen is 3000 per maand. 2 * 2300 inkomen = 4600. En dan minus 3000 en nog kosten voor kinderen en levensonderhoud. Conreet: mission impossible.

Een goedkoper niet instapklaar huis in prov Antwerpen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/kapellen/2950/10562033
270K dus 320 K te lenen. Beide een mediaaninkomen van 2300 euro netto. 320k afbetalen is 1800 euro per maand. Echter nog kosten kinderen en levensonderhoud. Alsook 75K bij te lenen voor afwerking: dus 420 per maand extra eraf van inkomen. Nog haalbaar? Serieus mijn twijfels...en bij de minste tegenslag (ziekte,ontslag,...) de dieperik in....
 
Een instapklaar huis in prov Antwerpen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/blaasveld (willebroek)/2830/10060996
500K dus 550K te lenen. Beide een mediaaninkomen van 2300 euro netto. 550K afbetalen is 3000 per maand. 2 * 2300 inkomen = 4600. En dan minus 3000 en nog kosten voor kinderen en levensonderhoud. Conreet: mission impossible.

Een goedkoper niet instapklaar huis in prov Antwerpen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/kapellen/2950/10562033
270K dus 320 K te lenen. Beide een mediaaninkomen van 2300 euro netto. 320k afbetalen is 1800 euro per maand. Echter nog kosten kinderen en levensonderhoud. Alsook 75K bij te lenen voor afwerking: dus 420 per maand extra eraf van inkomen. Nog haalbaar? Serieus mijn twijfels...en bij de minste tegenslag (ziekte,ontslag,...) de dieperik in....
221 m² bewoonbare ruimte, daar wonen in het buitenland 2 gezinnen

Kosten voor kinderen zijn eigen keuze
Ik wil een aston martin, die wordt ook niet gefinancierd vanuit de overheid (1 kind kost de overheid nu al een aston martin alvorens die 25j is)
 
In de jaren 50 woonden trouwens veel mensen in arbeiderswijken in de stad, iets waar Jan Modaal vandaag de neus voor optrekt.

In de jaren 50 was het gemiddeld comfortniveau gewoon veel lager. De arbeiderswoningen zoals die toen in grote hoeveelheden bestonden, bestaat vandaag nauwelijks nog. Er worden ook veel hogere eisen aan woningen gesteld vanuit de overheid, kosten voor verwarming zijn ook zwaar voor huizen zoals die toen bestonden en geisoleerd waren.

Je kan dat dus niet zomaar gaan vergelijken. Wat je wel kan doen is het mappen van een arbeiderswoning van toen ten opzichte van het gemiddeld woonkwaliteitniveau, op wat een dergelijke woning nu zou zijn ten opzichte van het gemiddeld. En dan zou het me niets verbazen dat ook vandaag het wel wat duurder uitvalt dan toen.
 
@Brt dit zijn evengoed "op te knappen gezinswoningen in Antwerpen" waar 2 mensen met een lager inkomen perfect hun eigen stekje van kunnen maken door te renoveren. Dat is het punt net: als je niet "alles" wil, is er nog steeds veel mogelijk en al zeker voor een koppel.




En dit is evengoed instapklaar èn energiezuinig maar wel 125k goedkoper dan jouw voorbeeld...

 
Je kan je toch wel afvragen of de vroegere ingrepen van de overheid, ik denk aan de woonbonus, zo'n succes zijn gebleken. Ook is het volgens mij de vraag of een huis kopen (laat staan bouwen) wel iets is dat voor iedereen mogelijk moet zijn? Zeker in het centrum van een stad wonen is iets dat elders in de wereld veelal onbetaalbaar is (en België is op dat vlak nog goedkoop).

Daar komt dan bij dat de gemiddelde Belg graag relatief groot woont, iets dat moeilijker en moeilijker te betalen wordt.
Dat he, er zijn echt veel Belgen/Vlamingen die laat ons zeggen een 140 a 160m² bewoonbare oppervlakte klein vinden. Wij wonen in een oude arbeiderswoning, die was voor hedendaagse normen wel net te klein voor een gezin van 4, maar wij hebben nu denk ik zo'n 150m² bewoonbare oppervlakte en dat is meer dan voldoende.
 
@Brt dit zijn evengoed "op te knappen gezinswoningen in Antwerpen" waar 2 mensen met een lager inkomen perfect hun eigen stekje van kunnen maken door te renoveren. Dat is het punt net: als je niet "alles" wil, is er nog steeds veel mogelijk en al zeker voor een koppel.




En dit is evengoed instapklaar èn energiezuinig maar wel 125k goedkoper dan jouw voorbeeld...

Allez kom, momenteel opdeling in appartementen, enkel glas, ..... geen cv....
Dat is een krot. Als je dat moet renoveren kun je nog is 300 K gaan lenen. En ondertussen u blauw betalen aan energie.
Edit: uw ander voorbeeld: instelprijs notaris dus dat gaat zeker nog een pak omhoog gaan....
 
Meer projecten toelaten en hoger in de hoogte bouwen.
Het enige wat de prijs kan drukken is meer aanbod. Al de andere maatregelen zitten in de marge.
Not in my backyard denk ik dan...

Dat hoger bouwen (tien verdiepingen en meer) hebben ze trouwens gedaan in de jaren 50 - 70 toen je her en der flatgebouwen zag verrijzen.
 
Dat he, er zijn echt veel Belgen/Vlamingen die laat ons zeggen een 140 a 160m² bewoonbare oppervlakte klein vinden. Wij wonen in een oude arbeiderswoning, die was voor hedendaagse normen wel net te klein voor een gezin van 4, maar wij hebben nu denk ik zo'n 150m² bewoonbare oppervlakte en dat is meer dan voldoende.
En aan hoeveel zou je het verkopen?
 
Anderzijds liggen de "eisen" ook veel hoger nu dan toen. Het MOET instapklaar zijn, het MOET een tuin hebben, het MOET een extra slaapkamer hebben,... Met blind getrouwd als mooi voorbeeld van hoe onrealistisch sommige mensen wel niet in het leven staan. En die groep is nu veel groter dan vroeger heb ik de indruk.
het MOET instapklaar zijn, ook vanuit de wetgeving he. ge moet eigenlijk binnen de 5 jaar uw huis gerenoveerd en up-to-standard hebben, als ge het koopt. als ge al moeite hebt om te kopen, dan wordt dàt heel moeilijk, zeker met de huidige prijzen voor constructie materialen.

en ik het al eens gezegd in het Blind Gekocht topic: het huis dat jij beschrijft was vroeger gewoon de norm, maar nu is dat "onrealistisch". dàt is voor mij het probleem, niet dat die mensen daar nog hopen.
 
Aan de relatieve stijging van het fiscale inkomen ligt het alvast niet: de inkomens per aangifte (= meestal gezin)

Deciel/Pctiel
2005​
2020​
Change
14.7877.473+56,11%
29.85215.593+58,27%
312.21118.493+51,45%
415.10822.121+46,42%
518.41726.412+43,41%
622.15731.868+43,83%
726.90138.859+44,45%
834.78249.684+42,84%
948.90569.549+42,21%
9151.06972.577+42,12%
9253.50075.944+41,95%
9356.24579.762+41,81%
9459.44984.265+41,74%
9563.26589.725+41,82%
9668.15896.711+41,89%
9774.717106.295+42,26%
9885.070121.432+42,74%
99107.513154.409+43,62%

Met die opmerking dat het over het fiscale inkomen gaat, wat voor hogere lonen sterk kan afwijken van het échte inkomen.
 
Dat he, er zijn echt veel Belgen/Vlamingen die laat ons zeggen een 140 a 160m² bewoonbare oppervlakte klein vinden. Wij wonen in een oude arbeiderswoning, die was voor hedendaagse normen wel net te klein voor een gezin van 4, maar wij hebben nu denk ik zo'n 150m² bewoonbare oppervlakte en dat is meer dan voldoende.
Ik denk dat we op dat vlak gewoon verwend zijn. Als je Nederlandse huizen bekijkt, halen velen van ons daarvoor hun neus op (en met geld komen Nederlanders hier graag in een villa wonen).

Wij wonen in een rijhuis, zo oude stijl met halve verdiepen, en dat is -eerlijk- meer dan groot genoeg voor ons, toch is dat in de ogen van sommigen "maar" een rijhuis natuurlijk.

Not in my backyard denk ik dan...

Dat hoger bouwen (tien verdiepingen en meer) hebben ze trouwens gedaan in de jaren 50 - 70 toen je her en der flatgebouwen zag verrijzen.
Ik denk niet dat het meteen om 10+ verdiepen gaat. Enkel, ja, als je kijkt naar onze ruimtelijke ordening zou een efficiënter gebruik van wooncentra wel handig zijn, en dan spreek je over appartementsgebouwen (of rijhuizen zover dat nog niet het geval is). Of iedereen dat leuk vindt is iets anders hé.
 
Een goedkoper niet instapklaar huis in prov Antwerpen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/kapellen/2950/10562033
270K dus 320 K te lenen. Beide een mediaaninkomen van 2300 euro netto. 320k afbetalen is 1800 euro per maand. Echter nog kosten kinderen en levensonderhoud. Alsook 75K bij te lenen voor afwerking: dus 420 per maand extra eraf van inkomen. Nog haalbaar? Serieus mijn twijfels...en bij de minste tegenslag (ziekte,ontslag,...) de dieperik in....
De vraag is ook wat niet-instapklaar is. Dit huis heeft een keuken en badkamer die best wel bruikbaar zijn. De eisen liggen een pak hoger dan vroeger. Ik zit hier ook met een badkamer die te renoveren is maar ik kan douchen met warm water, who cares dat dat hier nog wat duurt tegen dat hier een deftige badkamer in zit?

Verder, 320K te lenen: Er is niks mis met eerst wat geld oppotten zodat je met meer eigen inbreng kan kopen en de volle pot niet moet lenen. Maar mensen willen tegenwoordig ook alles: Eerst heel de wereld zien en daarna huisje-tuintje-kindje met een woning die perfect in orde is. Dat is gewoon niet realistisch.

Los daarvan, ja, er is een probleem met de huizenmarkt en er is een steeds grotere groep die uit de boot valt. Niet alleen omdat de huizenprijzen te hoog zijn maar IMHO vooral door de krapte op de huurmarkt & te weinig sociale woningen waardoor de huurprijzen te hoog liggen.
 
Terug
Bovenaan