Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

Moet de overheid de markt corrigeren?

  • Ja

    Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

    Stemmen: 128 81,0%

  • Totaal aantal stemmers
    158
In Nederland zijn de vastgoedprijzen nog een stuk problematischer. Maar als ik het goed heb zijn daar wel veel meer sociale woningen.
Dat kun je toch vergelijken met Belgie? Dat is daar dan toch ook vraag vs aanbod maar prijzen serieus opgedreven door speculatie (investeerders,...)? Of is dat woningtekort daar zoveel problematischer dan in Belgie?
https://www.oximo.be/nl/nieuws/cata...en is er een,evenwicht tussen vraag en aanbod. (weliswaar al artikel van enkele jaren geleden)

vs

Er is wél een tekort aan sociale woningen (maar pas op: de wachtlijsten zijn groot omdat sommige mensen op verschillende wachtlijsten tegelijk staan en die wachtlijsten ook niet uitgezuiverd worden), minder aan gewone woningen.
 
40 m² en elektrische verwarming en een KI van € 600+ ... aan € 135k.
Lijkt mij toch echt een zéér domme aankoop.
En zoiets aan die prijs wordt dan direct verkocht: Verkocht bij het eerste bezoek! Nieuwerkerken: instapkl
Anderzijds, voor die prijs koop je in regio Leuven een garagebox....
 
Lijkt een beetje op mijn eerste studio die ik kocht 20 jaar geleden (als vrijgezel) meer heb je niet nodig eerlijk gezegd
Lijkt ook op mijn eerste appartementje van 20 jaar geleden... Dat was echter wel een kleine 60 vkm, had een aparte slaapkamer, lag op de Dansaertstraat in Brussel en kostte minder als de helft (40% om exact te zijn) dan wat je nu voor iets gelijkaardigs in Nieuwerkerken moet afdokken...

Dat gezegd: je krijgt vandaag minder value for money.
135k is een bom geld en de winstmarge moet gigantisch zijn - maar er is verder ook gewoon geen aanbod voor iets dat gewoon in orde is en "maar" 135k kost.
De winstmarge moet gigantisch zijn... mijn studio uit 2000 heeft in 2020 het financiële debacle van mijn scheiding kunnen redden: verkocht voor 4x de aankoopwaarde die bovendien nog 's voor 90% is afbetaald door huurders. 300% winst was het!

Ik had dan ook bijna medelijden met de twintiger die het kocht. Dat bleek echter een Parijzenaar te zijn die in Brussel kwam werken en voor hem was dat zowaar spotgoedkoop. In Parijs zou hetzelfde kruipappartement nog veel duurder zijn. Alles is relatief :)
 
Volgens de directeur van ons bank hebben ze dit jaar tot dusver 40% minder kredietaanvragen dan vorig jaar. En vorig jaar was geen uitzonderlijk jaar. De markt is aan het afkoelen.
 
Volgens de directeur van ons bank hebben ze dit jaar tot dusver 40% minder kredietaanvragen dan vorig jaar. En vorig jaar was geen uitzonderlijk jaar. De markt is aan het afkoelen.
Dan kan je je afvragen of je bankdirecteur niet weet waarover hij spreekt of dat de cijfers 1 filiaal geen maatstaf zijn voor de hele markt natuurlijk.
Dit zijn de vastgoedtransacties van 2/3/4 gevel huizen + appartementen voor Vlaanderen sinds 2010 per kwartaal (bron statbel):
OHMMf7a.png


Dan kan je je al afvragen wat "geen uitzonderlijk jaar" voor hem betekent als je naar de afgelopen 12j kijkt en of dit representatief voor de hele markt is...

Verder vind ik het veel te vroeg om te roepen dat de markt aan het afkoelen is. Dat deed men na Q2 2015 ook en zie hoe dat gelopen heeft. Dit omdat op 1/1/2015 de wijzigingen aan de woonbonus van kracht gingen.
Ik heb geen glazen bol en ga geen voorspellingen doen, maar hou er rekening mee dat op 1/1/2023 de renovatieverplichting van kracht gegaan is, een fiscale/reglementaire wijziging die hoedanook een impact gaat hebben. In 2014 heeft men ook nog vlug een hoop verkopen gedaan waardoor er een stijging was t.o.v. vorige jaren (vooral merkbaar in Q4) en in 2015 heeft met in Q1 & Q2 de kat uit de boom gekeken. Kan evengoed nu ook het geval zijn. Wie weet.
 
Appartement met "hoteldiensten".
Hoeveel gaan die "hoteldiensten" die hoogstwaarschijnlijk verplicht af te nemen zijn, kosten?
Appartementen kosten geen 90.000 euro in Gent en omstreken :p. Voor een reden dat deze "maar 90.000" is :p
Dat was een serviceflat dat ze nu opengesteld hebben maar zelfde model behouden (maar vergeten vermelden in dat zoekertje).
Afgaand op een andere advertentie in dezelfde residentie is het dit:
"In Res. Mayflower is het verplicht de standaard service bij te nemen van 30 EUR/dag. Daarnaast zijn er nog tal van optionele services die aangeboden worden. Maandelijks lasten 130 EUR (provisie voor gemeenschappelijke kosten en water)."

Dus een slordige €1000/maand kosten erbij. Ja, dat verklaart de prijs idd.
 
Lagere registratierechten voor een eerste en enige woning zal altijd leiden tot lagere prijzen voor deze mensen.
Niet als de vraag/betaalcapaciteit groter of gelijk is dan het aanbod.
Dan gaan koopsubsidies (of vermindering van taksen) rechtstreeks in de zak van de verkoper.

Zie bv. voor een ander voorbeeld de btw verlaging horeca. Prijsdaling voor de consument 0,0 , integendeel.
Gevolg -> minder inkomsten overheid, meer inkomsten verkoper.

Het gevolg van de woonbonus en lagere transactiekosten is een vestzak/broekzak operatie van overheid naar toenmalige huiseigenaars.

Daar bijkomend: niet alles is afhankelijk van fundamentele drivers. Er is ook zoiets als sentiment.

Of denk je echt dat als men bv. 30k woonbonus voordeel heeft, dat dan alle huizen 30k of meer duurder zijn geworden?
Ja.
En meer, want prijsstijgingen maken mensen geleidelijk aan enthousiaster over vastgoed waardoor de prijzen nog hoger gaan.

Tot.... het niet meer kan natuurlijk.
Laat ons zeggen, als interestvoeten op 5% staan of het geld van de overheid op is.
 
Niet als de vraag/betaalcapaciteit groter of gelijk is dan het aanbod.
Dan gaan koopsubsidies (of vermindering van taksen) rechtstreeks in de zak van de verkoper.

Zie bv. voor een ander voorbeeld de btw verlaging horeca. Prijsdaling voor de consument 0,0 , integendeel.
Gevolg -> minder inkomsten overheid, meer inkomsten verkoper.

Het gevolg van de woonbonus en lagere transactiekosten is een vestzak/broekzak operatie van overheid naar toenmalige huiseigenaars.

Daar bijkomend: niet alles is afhankelijk van fundamentele drivers. Er is ook zoiets als sentiment.


Ja.
En meer, want prijsstijgingen maken mensen geleidelijk aan enthousiaster over vastgoed waardoor de prijzen nog hoger gaan.

Tot.... het niet meer kan natuurlijk.
Laat ons zeggen, als interestvoeten op 5% staan of het geld van de overheid op is.
Wat een quatsch. Opnieuw we spreken hier over "subsidies" voor een GEDEELTE van de vraag. Dit zal altijd effect hebben.
Maar zelfs als het voor het geheel zijn, dan zou het nog altijd heel straf zijn als de VOLLEDIGE subsidie naar de verkoper zou gaan.
Als de vraag groter is dan het aanbod, dan gaat de prijs omhoog ONAFHANKELIJK van welke maatregelen er al dan niet genomen worden.

Maar goed, met dit soort verzinsels valt niet te discussiëren...

Je conclusie is ook fout. Je zegt "vestzak broekzak voor huiseigenaars". Op welke manier hebben mensen die reeds een woning hadden hiervan geprofiteerd dan voor hun 2de, 3de, 4de, ... woning? Leg het mij eens uit. Ik heb het al continu over de subgroep "kopers van hun eerste en enige woning".

Godverdomme fucking vervelend dat het punt dat ik maak gewoon volledig aan de kant geschoven wordt door gewoon mijn post niet te lezen. Ik spreek niet over de GEHELE markt. Ik spreek over degenen die aanspraken maken op een deel ervan. Er is ALTIJD een verschuiving. Dit soort stromannen die hier, wellicht onbewust, opgeworpen worden zijn best wel vermoeiend.

Nogmaals, ik spreek niet tegen dat het een stuwend effect op de prijs kan hebben he. Absoluut niet. Maar beweren dat dit effect voor 100% is, slaat nergens op. Daarbovenop zal er sowieso een verschuiving zijn qua mogelijkheden voor mensen die hun eerste en enige woning kopen tov. mensen die het als tweede woning kopen.
 
Laatst bewerkt:
Of denk je echt dat als men bv. 30k woonbonus voordeel heeft, dat dan alle huizen 30k of meer duurder zijn geworden?
De prijzen waar de vraag naar hoog is, zal met het equivalente bedrag van de registratierechten/woonbonus stijgen.

Dat voordeel gaat enkel ter beschikking zijn voor de woningen waar de vraag naar laag is. Maar volgens mij is dat NIET bij de woningen waar de meesten in vissen. En zeker niet waar degenen in vissen die op zoek zijn naar een starterswoning.

Het enige waar ik u wel gelijk in moet geven is dat het niet perfect gaat zijn. Maar als ik dan toch een imperfecte tool heb, dan heb ik er liever 1 waarbij er meer geld gaat naar de overheid dat de overheid dan kan gebruiken om correcties mee te voorzien.
Dan dat dat geld niet naar de overheid gaat maar naar de zakken van de verkoper. Daar heeft in mijn ogen de maatschappij niets aan.

Heb ik daarvoor statistieken of zo om dat als waarheid te claimen. Neen. Maar zo heeft de evolutie er voor mij wel aangevoeld. En ik zie niet direct in wat die logica zou kunnen ondergraven om eerlijk te zijn. Maar ik sta open om mijn mening te veranderen.
 
De prijzen waar de vraag naar hoog is, zal met het equivalente bedrag van de registratierechten/woonbonus stijgen.

Dat voordeel gaat enkel ter beschikking zijn voor de woningen waar de vraag naar laag is. Maar volgens mij is dat NIET bij de woningen waar de meesten in vissen. En zeker niet waar degenen in vissen die op zoek zijn naar een starterswoning.

Het enige waar ik u wel gelijk in moet geven is dat het niet perfect gaat zijn. Maar als ik dan toch een imperfecte tool heb, dan heb ik er liever 1 waarbij er meer geld gaat naar de overheid dat de overheid dan kan gebruiken om correcties mee te voorzien.
Dan dat dat geld niet naar de overheid gaat maar naar de zakken van de verkoper. Daar heeft in mijn ogen de maatschappij niets aan.

Heb ik daarvoor statistieken of zo om dat als waarheid te claimen. Neen. Maar zo heeft de evolutie er voor mij wel aangevoeld. En ik zie niet direct in wat die logica zou kunnen ondergraven om eerlijk te zijn. Maar ik sta open om mijn mening te veranderen.
Ook volledig akkoord he.
Ik denk dat het een goede stap, maar imperfecte tool is op zijn eigen. Dit moet sowieso geflankeerde door ook andere maatregelen.
De discussie is hier op het forum ook wel al eens gevoerd. Maar naar mijn mening moet het KI geactualiseerd worden en anders belast worden naargelang eerste/enige woning of andere woning ( of misschien zelfs grond). Met misschien ook op een andere manier rekening te houden met oppervlakte, EPC (wel nauwkeuriger dan nu) en locatie. En eventueel ook een "belastingsvrije schijf" naargelang er "eigenaars" wonen. (Een woning van 200m² die bewoond wordt door een alleenstaande, mag naar mijn mening zwaarder belast zijn dan een gezin van 7 dat daar in woont.)

Waar ik vooral het lak aan heb is het voorstellen van de situatie alsof dat het zo simpel/zwart-wit is en er geen andere factoren zijn die er impact op hebben.

Overigens, als er een grotere mobiliteit kan gecreerd worden qua woonst door een lagere vaste kost (registratierechten ea.), dan zullen er een stuk van de kosten rechtstreeks terug gecompenseerd worden door een groter verloop en dus hoger aantal nieuwe inschrijvingen/veranderingen van woonst. (Bovenop eventuele positieve externaliteiten voor de arbeidsmarkt/verkeer.)
 
Wat een quatsch. Opnieuw we spreken hier over "subsidies" voor een GEDEELTE van de vraag. Dit zal altijd effect hebben.
Maar zelfs als het voor het geheel zijn, dan zou het nog altijd heel straf zijn als de VOLLEDIGE subsidie naar de verkoper zou gaan.
Waarom zou dat straf zijn? Dat is toch volstrekt logisch?

Dat is bij die btw verlaging van de horeca ook gebeurd toch?
Dat was toch ook niet "straf" maar volledig voorspelbaar, zoals Gert Peersman van de Ugent van de daken zitten roepen heeft, maar de politiek het toch invoerde.
Als de vraag groter is dan het aanbod, dan gaat de prijs omhoog ONAFHANKELIJK van welke maatregelen er al dan niet genomen worden.
Als op dat moment de koper 20% extra betaalcapaciteit krijgt, dan gaat de prijs effectief 20% naar omhoog op korte termijn.
Maar goed, met dit soort verzinsels valt niet te discussiëren...
Je hebt wel de verkeerde persoon vast.

Ik heb de afgelopen 15 jaar zowat alle internationale vastgoedstudies gelezen van de afgelopen 50 jaar.
De hele USA vastgoedmarkt bestudeerd eind 2010 (op een zucht van een aantal aankopen gestaan maar niet gedaan wegens taxredenen, maar dat bleek achteraf wel degelijk hét moment van de eeuw).
Bijna appartementen gekocht in Ulaanbaatar in 2011 (niet gedaan omdat zichtbaar was dat de markt op een toppunt was en in elkaar zou stuiken, wat ook gebeurde de jaren erna)
Bijna een huis gekocht in Duitland in 2014 omdat de markt daar al 25 jaar gestagneerd was, en de price/rent ratio zeer aantrekkelijk was. (bleek hét moment te zijn, vastgoed daarna verdubbeld in Duitsland).
De Belgische vastgoedmarkt al sinds 2008 zit te bekijken, en een thesis geschreven heeft over het markdistortie effect van investeringssubsidies zoals bij vastgoed.

Je kan dus misschien niet akkoord zijn, maar 'verzinsels' en 'quatch' is nogal kort door de bocht.

Je conclusie is ook fout. Je zegt "vestzak broekzak voor huiseigenaars". Op welke manier hebben mensen die reeds een woning hadden hiervan geprofiteerd dan voor hun 2de, 3de, 4de, ... woning? Leg het mij eens uit.
Jah, dat de waarde van hun huidige woning 20% omhoog ging?
Hun vermogen stijgt, hun erfgenamen worden rijker. Of voordeel als ze kleiner gaan wonen achteraf. (als ze gewoon in een ander huis gaan wonen, hebben ze zelf inderdaad geen voordeel)
 
Waarom zou dat straf zijn? Dat is toch volstrekt logisch?

Dat is bij die btw verlaging van de horeca ook gebeurd toch?
Dat was toch ook niet "straf" maar volledig voorspelbaar, zoals Gert Peersman van de Ugent van de daken zitten roepen heeft, maar de politiek het toch invoerde.
Hebben mensen die één pint bestelden een ander tarief per pint moeten betalen dan mensen die twee pinten bestelden? Kregen "pinteigenaars" een ander tarief?
Als op dat moment de koper 20% extra betaalcapaciteit krijgt, dan gaat de prijs effectief 20% naar omhoog op korte termijn.
Maar niet ALLE kopers hebben 20% extra betaalcapaciteit. Hoe evolueert de prijs als bv. de helft 20% extra betaalcapaciteit heeft?
Je hebt wel de verkeerde persoon vast.
Nope. Jij blijft bovenstaande zaken negeren. Typisch iets voor economen die zaken te simplistisch bekijken. Ik stel een complexe realiteit voor, dat wordt gereduceerd tot iets wat ik niet zeg, waarbij zelfs de kern eruitgehaald wordt om dan daartegen argumenten te gaan opwerpen. Dat soort stroman discussiëren mag gerust stoppen. Hetgene waar je tegenin gaat, is een verzinsel. Want ik werp geen simplistische hypothetische situatie op, maar een complexer geheel. Ik ga je akkoord met je simplistische hypothetische situatie, ben je nu tevreden?
 
Terug
Bovenaan