Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

Moet de overheid de markt corrigeren?

  • Ja

    Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

    Stemmen: 128 81,0%

  • Totaal aantal stemmers
    158
Intussen wordt het nog wat moeilijker om zonder grote zak geld een huis te kopen:
ING voert daarom een “extra, diepgaande analyse” uit als klanten een energieverslindende woning willen kopen en geen renovatieplan kunnen voorleggen, of geen eigen centen opzij hebben staan om die toekomstige renovatie uit te voeren. Ze houden er ook rekening mee bij hun beoordeling of de klant al dan niet een lening krijgt. “Een zeer beperkt aantal klanten heeft de beoordeling niet doorstaan, als gevolg van de nieuwe berekening waarin de vereiste financiële buffer is geïntegreerd”, zegt Stainier.
bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230518_96527144

Met de huidige regelgeving weliswaar terecht hé, het is een stuk mensen tegen zichzelf beschermen. (huis kopen dat je verplicht moet renoveren maar die renovatie niet kunnen betalen)
 
Intussen wordt het nog wat moeilijker om zonder grote zak geld een huis te kopen:

bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230518_96527144

Met de huidige regelgeving weliswaar terecht hé, het is een stuk mensen tegen zichzelf beschermen. (huis kopen dat je verplicht moet renoveren maar die renovatie niet kunnen betalen)

Inderdaad terecht. Al zal het geen diepgaande analyse zijn :)

Al vormen die heel on-energetische woningen ook een probleem: ~25% van de woningmarkt heeft nog een EPC 'F', de vraagprijs voor veel van die woningen ligt veel te hoog om de kosten te doen om die energetisch te renoveren, maar ze nemen op die manier wel soms jaren bewoonbaar oppervlak in waar niets mee te doen valt - tot een ontwikkelaar het koopt, afsmijt en een appartementsblok op zet.
 

nieuwbouwappartement, 1 slaapkamer: 241.015€
voorwaarde: je mag niks anders bewoonbaars bezitten, voor minstens 1 jaar dat je op dit appartement gedomiciliëerd bent.
gezamenlijk inkomen mag ook niet boven de 61.400€ liggen.

(zelfde regels voor 2 slaapkamers en 3 slaapkamers, alleen hoger budgetten).

lijkt mij een project dat specifiek doelt op mensen die deze wooncrisis voelen. en een goeie locatie ook. ben eigenlijk half geïnteresseerd, maar ik vrees dat het te vroeg komt met wat ik gespaard heb.

Exclusief BTW + kosten.

Ik ken nu niet het BTW-regime van dit project (Ik dacht dat er lagere percentages waren in specifieke gevallen als je van een huisvestingsmaatschappij koopt maar hier is dat niet duidelijk.)

Maar indien 21% + andere kosten (notaris, aansluting, 2 keer aankoop van de fietsparking :p,...) Dan zit je tegen de 300.000 euro in totaal voor een nieuwbouw éénslaapkamerappartementje.

Wat wel nog altijd goedkoop is voor Gent...
 
Exclusief BTW + kosten.

Ik ken nu niet het BTW-regime van dit project (Ik dacht dat er lagere percentages waren in specifieke gevallen als je van een huisvestingsmaatschappij koopt maar hier is dat niet duidelijk.)

Maar indien 21% + andere kosten (notaris, aansluting, 2 keer aankoop van de fietsparking :p,...) Dan zit je tegen de 300.000 euro in totaal voor een nieuwbouw éénslaapkamerappartementje.

Wat wel nog altijd goedkoop is voor Gent...
300k voor een 1-slaapkamer appartement. En dat noemen ze dan budget appartementen... 🤪
 
300k voor een 1-slaapkamer appartement. En dat noemen ze dan budget appartementen... 🤪

Het is nog altijd nieuwbouw, het heeft een terras en het ligt in een wijk dat helemaal getransformeerd wordt (wat wel betekent nog veel bouwwerven in je buurt voor de komende jaren maar na 10 jaar heb je wel een degelijke meerwaarde.). En het blijft Gent. Gent en Leuven zijn onwaarschijnlijk duur. Brussel (het gewest bedoel ik dan wel) en Mechelen zijn nog goedkoop ten opzichte van Gent en Leuven bijvoorbeeld.


En het is weldegelijk de budgetprijs. Je krijgt eigenlijk 30.000 euro korting als het ware. (= ook de boete die je moet betalen als je te rap eruit verhuis, je het zelf verhuurt in plaats van een woonmaatschappij of je het zelf verkoopt aan onreguleerde prijs.)


Hun budgetprijs voor een 2spk appartent is 280k exclusief kosten, BTW en parkeerplaats

Dit is de normale prijs voor een 2spk in praktisch hetzelfde project.
https://immo.vlan.be/nl/detail/appa...t&utm_medium=cpc&utm_campaign=app-for-sale-nl : 337k exclusief BTW en exlusief parkeerplaats.

Je krijgt dus 50k korting. :p.
 
Laatst bewerkt:
Nog even wachten en het zal overal korting zijn hoor jongens :biglaugh:

Maakt niet uit, mijn huis is net verkocht voor meer dan de vraagprijs :) (instapklare A-label).
Was pijnlijker geweest als de markt gezakt was tussen aankoop nieuw huis en verkoop eigen huis.
 
ik weet niet of nieuwbouws zoveel zullen zakken als de oudere huizen hoor,

Dat geloof ik ook niet. Een deel van de huidige stijging is gedreven door hogere prijzen van bouwmaterialen, maar ik zie die inflatie niet zo snel omkeren dat het leidt tot lagere huizenprijzen voor nieuwbouw.
 
En wat doet de overheid, ze bouwen de fiscale voordelen van een 2e woonst af. Er is wel nog een fiscaal voordeel voor verhuur via sociaal kantoor maar dat kan imo nog meer uitgebreid worden.
Wat heb je tégen het afbouwen fiscale voordelen van een 2e woonst?

Méér fiscale voordelen voor eigenaars lijkt me niet de weg om op te gaan. Die voordelen zijn al hoog.
Nog even wachten en het zal overal korting zijn hoor jongens :biglaugh:
Ik krijg een flashback naar posts van 10,9,8,7,6,5,4,3,2 en 1 jaar geleden op dit forum.
 
Ik krijg een flashback naar posts van 10,9,8,7,6,5,4,3,2 en 1 jaar geleden op dit forum.
Die van 2-10 zijn alleszins niet van mij.

En ik spreek over reële termen, geen nominale prijzen.
Tijdens de jaren 80 is Belgisch vastgoed 40% gedaald maar niemand heeft dat gemerkt omdat het nominaal +- breakeven bleef.
 
Inderdaad, kijkdagen voor huurwoningen, nooit eerder gezien. Woning naast mijn huidige woonst is op die manier verhuurt. 16 bezoekers op amper 2-3u. Bezoekers die tegen elkaar opbieden. Voor een gezinswoning in een niet-gegeerde streek op den buiten. Waanzin.. probeer dan inderdaad als alleenstaande ouder met 1 loonfiche maar eens op te boxen tegen jonge startende koppels met 2 mooie lonen na een universitair diploma en een bedrijfswagen.

En wat doet de overheid, ze bouwen de fiscale voordelen van een 2e woonst af. Er is wel nog een fiscaal voordeel voor verhuur via sociaal kantoor maar dat kan imo nog meer uitgebreid worden.

Er is echt geen kat die zijn investeringsbeslissing in een tweede woning laat afhangen van het bestaan of niet bestaan van het fiscaal voordeel van langetermijnsparen.

Die 700 euro per jaar (30% van een max 2.130 euro en die 2.130 is al moeilijk te behalen gezien beperkt aan een ratio grensbedrag/aankoopprijs) gaat het hem echt niet doen.


Er is een reden dat enkel Bouchez erover zaagt over het verdwijnen ervan. Zelfs de VLD en NV-A durven er niet over te klagen omdat ze weten dat het te wereldvreemd is om het te behouden.
 
Die van 2-10 zijn alleszins niet van mij.

En ik spreek over reële termen, geen nominale prijzen.
Tijdens de jaren 80 is Belgisch vastgoed 40% gedaald maar niemand heeft dat gemerkt omdat het nominaal +- breakeven bleef.
Nooit geweten dat een normale mens denkt in reële prijzen als het over korting gaat.

Je krijgt 5% korting, vanaf nu is het 310000 euro in plaats van 300000 euro!
 
Nooit geweten dat een normale mens denkt in reële prijzen als het over korting gaat.

Je krijgt 5% korting, vanaf nu is het 310000 euro in plaats van 300000 euro!
Als men gemiddeld ondertussen 20% meer verdient, dan kan iedereen gemiddeld 20% meer huis kopen voor datzelfde geld, en dan is dat volkomen equivalent aan een korting van 20% bij gelijk blijvend loon.
 
Wie is 'ze' en wat heeft 'ze' ermee te maken?

Ik zeg het pas sinds vorig jaar toen de rente begon te stijgen.
En ik heb het ook 10 jaar geleden gezegd voor 6 jaar aan een stuk. Didn't happen then, ik vrees er nu ook voor.

De rente stond toen aan 4-5%. Die prijzen bleven stegen hoor.
 
En ik heb het ook 10 jaar geleden gezegd voor 6 jaar aan een stuk. Didn't happen then, ik vrees er nu ook voor.
Dan is de conclusie eerder dat we naar jou niet moeten luisteren inzake vastgoedprijzen? (grapje ;))

Er zijn nu al projectontwikkelaars die alarmsignalen uitsturen dat ze hun nieuwbouwwoningen onder de kostprijs gaan moeten verkopen (zie Atenor vandaag in De Tijd).

En we zijn nog maar aan het absolute begin, want er zit meestal een lag van 1 of 2 jaar qua rente effecten.
 
Dan is de conclusie eerder dat we naar jou niet moeten luisteren inzake vastgoedprijzen? (grapje ;))

Er zijn nu al projectontwikkelaars die alarmsignalen uitsturen dat ze hun nieuwbouwwoningen onder de kostprijs gaan moeten verkopen (zie Atenor vandaag in De Tijd).

En we zijn nog maar aan het absolute begin, want er zit meestal een lag van 1 of 2 jaar qua rente effecten.

Atenor is aanwezig in 10 landen.

Dus hun uitspraak over "verkopen onder de kostprijs": Dat is globaal over 10 landen

Atenor spreekt ook over "gebouwen", niet over "woningen"

Sale of some of its projects (which were initially planned in 2022 and 2023) under current
market conditions, without the margin maximisation initially targeted. These sales relate to
surface areas of around 10% of the total surface area in the portfolio, i.e., 130,000 m²


Dus ik zou niet zomaar die lijn doortrekken naar specifiek de Belgische woonmarkt.
 
Terug
Bovenaan