Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

Moet de overheid de markt corrigeren?

  • Ja

    Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

    Stemmen: 128 81,0%

  • Totaal aantal stemmers
    158
Ik vind het als alleenstaande (zonder hulp van thuis) toch niet zo eenvoudig.

Als ik eens een similatie doe op de immotheker website, dan kan kom ik met mijn loon en 45000 EUR eigen inbreng op 30 jaar op:

- max aankoopprijs 186000 EUR
- maandelijkse afbetaling 825 EUR

Als'k dan naar immoweb kijk heb je echt zeer weinig aan 186K. Als er al iets is dan moet dit volledig gerenoveerd worden. Probleem is ook niet dat ik niets zelf wil doen, maar ik heb echt oprecht 2 linkerhanden. Bovendien is't geld de komende 30 jaar dan ook op aan de lening. Dus dan valt er niet veel te renoveren.
Wat is je brutoloon? Eerder laag als ik de max aankoopprijs zie? Kom je niet in aanmerking voor een Vlaamse woonlening? Check eens https://vlaamswoningfonds.be/onze-diensten/vlaamse-woonlening
 
Ik vind het als alleenstaande (zonder hulp van thuis) toch niet zo eenvoudig.

Als ik eens een similatie doe op de immotheker website, dan kan kom ik met mijn loon en 45000 EUR eigen inbreng op 30 jaar op:

- max aankoopprijs 186000 EUR
- maandelijkse afbetaling 825 EUR

Als'k dan naar immoweb kijk heb je echt zeer weinig aan 186K. Als er al iets is dan moet dit volledig gerenoveerd worden. Probleem is ook niet dat ik niets zelf wil doen, maar ik heb echt oprecht 2 linkerhanden. Bovendien is't geld de komende 30 jaar dan ook op aan de lening. Dus dan valt er niet veel te renoveren.
Net even ook die simulatie gedaan. Ik verdien 900-1000€ per maand meer als 10jaar geleden en kan maar 30 000€ meer lenen als toen.
 
Ik vind het als alleenstaande (zonder hulp van thuis) toch niet zo eenvoudig.

Als ik eens een similatie doe op de immotheker website, dan kan kom ik met mijn loon en 45000 EUR eigen inbreng op 30 jaar op:

- max aankoopprijs 186000 EUR
- maandelijkse afbetaling 825 EUR

Als'k dan naar immoweb kijk heb je echt zeer weinig aan 186K. Als er al iets is dan moet dit volledig gerenoveerd worden. Probleem is ook niet dat ik niets zelf wil doen, maar ik heb echt oprecht 2 linkerhanden. Bovendien is't geld de komende 30 jaar dan ook op aan de lening. Dus dan valt er niet veel te renoveren.
Ik dacht dat jij uit noord-West-Vlaanderen kwam? Dan is dit toch iets dat zeker schappelijk is:
 
Op de site van immotheker moest ik nettoloon ingeven. Ik heb 2500 ingegeven op even snel te zijn (ligt in werkelijke maandelijks ergens rond de 2540, maar daar zal't niet op aankomen). Mijn bruto is 4443,20 EUR.
Eens by Keytradebank kijken. Daar kan je voor een aankoop van 189000 euro standaard het volgende krijgen:

1684409153931.png


Het kan ook langer (25 jaar) met een aflossing van 876,76 euro, wat zeker comfortabel zou moeten zijn.
 
Thanks voor de uiteenzetting, maar hier ben ik niet in mee :
ALS het een probleem is om een woning te kopen, dan is er geen lening. Als er geen lening is, is er geen probleemlening? Dus ik stel wel wat vragen bij de stelling die je hier als een gegeven opwerpt, dat dit zo hard verbonden is. Mij lijkt dat niet direct een goede maatstaf?
Je zou verwachten dat, als het een probleem is om een woning als samenwonende te kopen (voor de gemiddelde mens), er idd een heel aantal géén lening zouden krijgen, maar dat er wel degelijk redelijk wat mensen wél aan een lening geraken die nét te hoog zou zijn wegens een te hoog geboden prijs.

Dus de connectie lijkt me er wel te zijn.
 
Op de site van immotheker moest ik nettoloon ingeven. Ik heb 2500 ingegeven op even snel te zijn (ligt in werkelijke maandelijks ergens rond de 2540, maar daar zal't niet op aankomen). Mijn bruto is 4443,20 EUR.
Net te hoog denk ik voor de Vlaamse woonlening. Aankoopprijs tot 220k-230k bij Keytradebank is haalbaar met 40k eigen inbreng, als je bij andere banken gaat kan je typisch ook onder de rentevoet van Keytradebank raken. Zie ook post van JPV.
 
Ik ben van Vlaams-Brabant (regio Werchter).
Voor dat geld zal je in die regio (allez, Leuven neem ik als regio?) idd niet veel vinden, dan ga je verder moeten zoeken als je geen handen uit de mouwen kan steken. Maar je kan hoger (en goedkoper qua lening), hoor
 
Je zou verwachten dat, als het een probleem is om een woning als samenwonende te kopen (voor de gemiddelde mens), er idd een heel aantal géén lening zouden krijgen, maar dat er wel degelijk redelijk wat mensen wél aan een lening geraken die nét te hoog zou zijn wegens een te hoog geboden prijs.
Akkoord
Dus de connectie lijkt me er wel te zijn.
Maar dat staat los van die connectie? Dan zou immers die specifieke groep gegroeid moeten zijn en ik zie dat niet gebeuren?

Euhm, hoe kan ik dat uitdrukken op een andere manier. Stel je hebt :
Stel de cut-offpoint in een een simpele wereld voor een woning te kunnen kopen is "Ik heb 2500 euro netto inkomen.". Hier zullen dan bv. 25% van de mensen die 2300-2500 euro verdienen desondanks toch die stap zetten.

Jij lijkt te beweren dat ALS de cut-off point naar 2700 euro gaat. Er MEER mensen de "desondanks" stap zullen zetten. Terwijl ik opwerp dat het dan gewoon 25% van "2500-2700" zal zijn. Dus die groep gaat dan nog altijd even groot zijn. (afhankelijk van loonsverdeling natuurlijk, maar keep it simpel in dit voorbeeld). De personen die voorheen 2300-2500 verdienden vallen dan uit de boot omdat het niet meer "net te hoog" is, maar simpelweg "te hoog".

Netto krijg je op die manier niet meer wanbetalers.
 
Akkoord

Maar dat staat los van die connectie? Dan zou immers die specifieke groep gegroeid moeten zijn en ik zie dat niet gebeuren?

Euhm, hoe kan ik dat uitdrukken op een andere manier. Stel je hebt :
Stel de cut-offpoint in een een simpele wereld voor een woning te kunnen kopen is "Ik heb 2500 euro netto inkomen.". Hier zullen dan bv. 25% van de mensen die 2300-2500 euro verdienen desondanks toch die stap zetten.

Jij lijkt te beweren dat ALS de cut-off point naar 2700 euro gaat. Er MEER mensen de "desondanks" stap zullen zetten. Terwijl ik opwerp dat het dan gewoon 25% van "2500-2700" zal zijn. Dus die groep gaat dan nog altijd even groot zijn. (afhankelijk van loonsverdeling natuurlijk, maar keep it simpel in dit voorbeeld). De personen die voorheen 2300-2500 verdienden vallen dan uit de boot omdat het niet meer "net te hoog" is, maar simpelweg "te hoog".

Netto krijg je op die manier niet meer wanbetalers.
ik snap je logica niet.

Jij gaat er vanuit dat de mensen die 2300-2500 verdienen dan geen lening meer zouden proberen aan te gaan, terwijl dat me niet logisch lijkt. Het zijn net die mensen die dan in de problemen zouden komen.
 
ik snap je logica niet.

Jij gaat er vanuit dat de mensen die 2300-2500 verdienen dan geen lening meer zouden proberen aan te gaan, terwijl dat me niet logisch lijkt. Het zijn net die mensen die dan in de problemen zouden komen.
Ik snap uw logica niet. Jij stelt dat mensen ad infinitum zullen blijven leningen aangaan ondanks prijsstijgingen en dat er geen mensen zijn die op een bepaald moment zelf, of door informatie van de bank, gaan inzien dat het onbetaalbaar is geworden bij een stijging?

Het gaat niet over een statische situatie. Het gaat over het veranderen van de situatie VOOR het moment van aankoop.
 
Het is nu niet dat @apzoeir met wat rondshoppen plots wèl 250k te spenderen zou hebben he, wat in haar regio wèl nodig zou zijn om een comfortabel, instapklaar appartement te kunnen aankopen.

Dus dan zijn er 2 opties als ze wel iets wil: verder uit de regio gaan èn tevreden zijn met een verouderd (wat niet wil zeggen dat het een oud krot moet zijn 😉) appartement. Of blijven huren en wachten.
Als ik het goed begrepen heb, woont ze nu ook in een verouderde huurwoning dus het is niet dat ze een "verwende prinses" is, noch een laag inkomen heeft. Voor heel wat alleenstaanden is én blijft het enorm moeilijk om iets te kopen als je geen hulp krijgt. En aangezien ze een aanzienlijke som gespaard heeft, heeft ze ook al bewezen dat ze wel met haar geld om kan gaan.
 
Ik vind het als alleenstaande (zonder hulp van thuis) toch niet zo eenvoudig.

Als ik eens een similatie doe op de immotheker website, dan kan kom ik met mijn loon en 45000 EUR eigen inbreng op 30 jaar op:

- max aankoopprijs 186000 EUR
- maandelijkse afbetaling 825 EUR

Als'k dan naar immoweb kijk heb je echt zeer weinig aan 186K. Als er al iets is dan moet dit volledig gerenoveerd worden. Probleem is ook niet dat ik niets zelf wil doen, maar ik heb echt oprecht 2 linkerhanden. Bovendien is't geld de komende 30 jaar dan ook op aan de lening. Dus dan valt er niet veel te renoveren.
Los van wat hierboven al gezegd is i.v.m. leningen ga ik ook even advocaat van de duivel te spelen, dat is dus €2.500 netto + €45.000 eigen inbreng?

Als we gewoon vergelijken met 10j geleden, in 2013.
Dan zou, de indexatie terugdraaiend, je loon ongeveer ~€2011 netto geweest zijn.
Je zou ongeveer aan 1%~1.5% kunnen lenen dan, laten we je zelf 1% geven. Jouw simulatie gaat uit van 33% van het maandloon lenen, laat ons dat ook nemen want als alleenstaande was men ook toen geneigd om max 1/3e te nemen. Dus dan kon je maandelijks €670 afbetalen. Op 30j aan 1% is dit ~€208.500.

Met de huidige leningen zou je via diezelfde simulatie van immotheker €3.100 netto moeten hebben voor een maandelijkse aflossing van €1.085.
EvP7Vcn.png



Dusja, ligt het probleem dan aan de woningprijzen of aan de huidige economische situatie waardoor banken minder goede leningen geven?
 
Het is nu niet dat @apzoeir met wat rondshoppen plots wèl 250k te spenderen zou hebben he, wat in haar regio wèl nodig zou zijn om een comfortabel, instapklaar appartement te kunnen aankopen.

Dus dan zijn er 2 opties als ze wel iets wil: verder uit de regio gaan èn tevreden zijn met een verouderd (wat niet wil zeggen dat het een oud krot moet zijn 😉) appartement. Of blijven huren en wachten.
Als ik het goed begrepen heb, woont ze nu ook in een verouderde huurwoning dus het is niet dat ze een "verwende prinses" is, noch een laag inkomen heeft. Voor heel wat alleenstaanden is én blijft het enorm moeilijk om iets te kopen als je geen hulp krijgt. En aangezien ze een aanzienlijke som gespaard heeft, heeft ze ook al bewezen dat ze wel met haar geld om kan gaan.
Klopt inderdaad, ik woon idd in een verouderde huurwoning.

Ik zoek ook zeker geen splinternieuwe woning ofzo, maar liefst geen volledig renovatieproject. Ik heb ook geen familie ofzo, enkel mijn mama, stiefpapa en opa van in de 80. Dus geen 5 nonkels waarvan er 3 met elektriciteit of chauffage zouden kunnen komen helpen.

Het liefst zou ik wel niet te ver uit de regio willen gaan. Mijn vrienden wonen in de buurt, mijn metekindje ook... 't Is ook anders om als koppel wat verder weg te gaan wonen ipv alleen he.
 
Heb soms ook het gevoel dat ik teveel verdien om van een of ander voordeel te kunnen genieten, maar te weinig verdien om er echt zelf mee aan de slag te gaan.

Mocht'k een partner hebben met ongeveer zelfde inkomen, dan kocht ik meteen iets. Dan zou't wel allemaal pak makkelijker zijn natuurlijk.

Maar goed, ik klaag niet... Mocht'k voor eeuwig alleen blijven, dan zal'k ook niet tot einde van mijn dagen moeten huren aangezien ik ooit (laat ons hopen zeer laat ooit) huis van de mama nog wel erf.
 
Terug
Bovenaan