Wonen in BE, werken in LU

Fredjeb

Active member
Korte vraag voor de fiscalisten onder ons.
Stel dat je woont in BE op de grens met het GH Luxemburg (bv Aarlen) maar werkt in Luxemburg zelf met de Belgische nationaliteit.

zal jouw inkomen afkomstig van je Luxemburgse werkgever belast worden volgens de Luxemburgse regelgeving of aan de Belgische?
 
Als je volledig in Luxemburg werkt zijn het Luxemburgse belastingen op je inkomen. In België moet je het wel nog aangeven en wordt het vrijgesteld mits progressievoorbehoud ( wat wil zeggen dat als je nog andere inkomsten uit BE hebt die zwaarder belast zouden worden dan als dat je enige inkomsten zouden zijn).
 
Belangrijke toevoeging hierop is dat je maximum 34 dagen 'mag' werken buiten Luxemburg (thuiswerk). Indien je hierover gaat zal je loon toch pro rata in België belast worden. Omwille van een pandemie mag je voorlopig onbeperkt telewerken.
 
Belangrijke toevoeging hierop is dat je maximum 34 dagen 'mag' werken buiten Luxemburg (thuiswerk). Indien je hierover gaat zal je loon toch pro rata in België belast worden. Omwille van een pandemie mag je voorlopig onbeperkt telewerken.
En hoe zouden ze dat dan controleren? Onbegonnen werk lijkt me.
 
En hoe zouden ze dat dan controleren? Onbegonnen werk lijkt me.
Zoals als je uw kosten bewijst voor uw verplaatsingen? Uw werkgever die dat voor u op eer verklaart. En als jij ooit effectief onderzocht wordt dan willen ze van de werkgever de bewijzen zien. Bij ons moet je vb registreren dat je telewerkt, en als je op bureau komt heb je uw prikkaart,...
 
En hoe zouden ze dat dan controleren? Onbegonnen werk lijkt me.

Jij moet bewijzen dat je in Luxemburg bent, de overheid moet niet bewijzen dat jij in België zit te werken.

Algemeen principe is wanneer je vrijstellingen vraagt, kosten wil aftrekken, belastingverminderingen wil verkrijgen,... is dat de bewijslast bij de burger ligt.
 
Uw werkgever die dat voor u op eer verklaart.

Hangt van het dossier en de administratie die het onderzoekt af, maar een verklaring van de werkgever is het meest gebruikte. Enkele andere door de fiscus gevraagde bewijsstukken zijn kassatickets restaurants, winkels of tankstations (ze vragen wel dat deze met bankkaart betaald zijn), roamingkosten (ja, want de fiscus leeft nog in 2013), vervoerstickets openbaar vervoer, ... en tenslotte mijn favoriet zijn de PVs van snelheidsovertredingen onderweg naar het werk. Is afhankelijk van de persoon die uw dossier behandelt en het 'belastingkantoor'.

De reden dat ze enkel bewijzen aanvaarden die betaald zijn met een bankkaart is omdat er enkele restaurant medewerkers in Luxemburg een handeltje hadden opgezet in restaurant kassatickets bij te houden en deze dan te verkopen aan Belgische voetballers.
 
De reden dat ze enkel bewijzen aanvaarden die betaald zijn met een bankkaart is omdat er enkele restaurant medewerkers in Luxemburg een handeltje hadden opgezet in restaurant kassatickets bij te houden en deze dan te verkopen aan Belgische voetballers.
Een variant daarop die ik bij een klant ginder gezien heb: een mandje waarin alle werknemers hun kassatickets van broodjeszaken in konden deponeren, zodat de Belgen er hun bewijsstukken konden uitplukken.
 
Als je volledig in Luxemburg werkt zijn het Luxemburgse belastingen op je inkomen. In België moet je het wel nog aangeven en wordt het vrijgesteld mits progressievoorbehoud ( wat wil zeggen dat als je nog andere inkomsten uit BE hebt die zwaarder belast zouden worden dan als dat je enige inkomsten zouden zijn).
Normaalgezien moet je toch woonachtig in een land zijn om gebruik te kunnen maken van hun belastingstelsel, niet? Zo had ik het toch begrepen voor pakweg Zwitserland.
 
Normaalgezien moet je toch woonachtig in een land zijn om gebruik te kunnen maken van hun belastingstelsel, niet? Zo had ik het toch begrepen voor pakweg Zwitserland.
Zwitserland is geen eu he. Ik betaal ook gewoon belastingen in NL, terwijl ik hier woon, maar in NL werk.
 
Normaalgezien moet je toch woonachtig in een land zijn om gebruik te kunnen maken van hun belastingstelsel, niet? Zo had ik het toch begrepen voor pakweg Zwitserland.
Niet als je daar wekt voor pakweg een Zwitserse werkgever, dan betaal je Zwitserse belastingen op dat loon. Je moet er wel effectief werken natuurlijk en niet bv van je eigen bureau in Antwerpen.
 
Normaalgezien moet je toch woonachtig in een land zijn om gebruik te kunnen maken van hun belastingstelsel, niet? Zo had ik het toch begrepen voor pakweg Zwitserland.
Klopt, de locatie van waaruit jij werkt is wat telt voor de belastingen, niet de locatie van de werkgever.
 
Niet als je daar wekt voor pakweg een Zwitserse werkgever, dan betaal je Zwitserse belastingen op dat loon. Je moet er wel effectief werken natuurlijk en niet bv van je eigen bureau in Antwerpen.
Als ik dus in Duitsland ga wonen (op 10 km van de Zwitserse grens) en alle dagen in Zwitserland ga werken, wordt ik belast volgens Zwitserse tarieven? Ik zou denken dat de Duitse fiscus op die manier toch belastingen misloopt, terwijl ik er leef en woon.
 
Zo werken belastingverdragen ja. Duitsland zal nog altijd kunnen belasten maar moet een vrijstelling geven. België is wat speciaal met hoe die vrijstelling berekend wordt wel.
 
Zo werken belastingverdragen ja. Duitsland zal nog altijd kunnen belasten maar moet een vrijstelling geven. België is wat speciaal met hoe die vrijstelling berekend wordt wel.

Bedoel je het progressievoorbehoud? Is toch een relatief algemeen principe?

Omdat Duitsland en Zwitserland vernoemd werden.

Toutefois, la République fédérale d’Allemagne pourra inclure ces revenus, lors de la fixation du taux de son impôt, dans les revenus qui, selon cette disposition, ne doivent pas être exclus des bases de calcul de l’impôt allemand.Les dispositions qui précèdent sont applicables par analogie aux éléments de fortune situés en Suisse, lorsque les revenus qui en proviennent doivent ou devraient être exclus, selon les dispositions des let. a à c, des bases de calcul de l’impôt allemand.
https://www.fedlex.admin.ch/eli/cc/1972/3075_3128_2910/fr - art 24

Ze hebben daar wel precies een grensarbeider statuut (art 15a) maar geen goesting om dat deftig te analyseren :p
 
Terug
Bovenaan