Wifi in huis krijgen zonder aansluiting

kenneke2.0

Well-known member
Platinum Trophy
Heb me laten vertellen dat je een wifi bakje kan kopen en daar een sim kaart in moet steken. En zo verspreid je dan internet. Iemand ervaring mee of heb ik het mis ?
 
Ja, er zijn er zoals bovenstaande waar je je eigen sim in kan steken. De gangbare term voor die dingen is "MiFi router" hou er alleen rekening mee dat sommige "sim locked" zijn bij een bepaalde provider. Je koopt dus best een unlocked device.

Er is ook Tadaam van Telenet en Orange Flybox die je device + sim + een aangepast abo kunnen verkopen. Dat kan voordeliger zijn als je wat meer bandbreedte denkt te verbruiken.
 
Waarom zou je dit gebruiken? Powerline lijkt mij de betere, goedkopere oplossing. Zo doen wij het in ons ouder huis waar er nergens ethernet kabels getrokken werden.
 
Waarom zou je dit gebruiken? Powerline lijkt mij de betere, goedkopere oplossing. Zo doen wij het in ons ouder huis waar er nergens ethernet kabels getrokken werden.
Een powerline dient om netwerk van a naar b te brengen. Als je geen internet hebt op plaats A, dan ook niet op plaats B.
OP zoekt volgens mij een manier om internet te brengen op een plek waar er nog geen is, en waar er ook geen Coax, koperpaar of fiber ligt waar een ISP zijn modem op kan zetten.
 
Ik heb momenteel een Orange Flybox voor een locatie waar er geen aansluiting is en ook niet gemakkelijk een aansluiting kan komen.
Werkt tot nu toe zeer goed, voorwaarde is uiteraard wel dat een goede 4G ontvangst hebt wat in mijn geval geen probleem is.
Enige nadeel is de kostprijs van de router, je hangt eigenlijk 12 maanden vast aan het abonnement, als je eerder zou stopzetten moet je een deel van de router betalen.
De wifi van de router heeft een goed bereik en er is ook een ethernet poort op de router om per kabel toestellen aan te sluiten.
 
een mifi router is waarschijnlijk krachtiger?
Bwah, ik zou dat niet durven zeggen eigenlijk. Ik denk dat je met een smartphone het voordeel hebt dat je USB tethering kan doen. je WiFi kan dus gewoon full duplex zenden en ontvangen en de data over de USB kabel doorsturen. Als je een WiFi AP gebruikt ga je volgens mij maar half duplex hebben omdat je WiFi punt een doorgeefluik is en dus alle data eerst moet ontvangen en weer doorsturen.
Als je je smartphone via WiFi zou verbinden met je laptop en je hebt van beide een recent toestel, heb je ook nog eens WiFi 6. Of dat iets uitmaakt kan ik niet inschatten.

Ik kan er ook los naast zitten :laugh: En als ik gelijk heb, kan het ook gewoon zijn dat dat geen hol uitmaakt.

EDIT: ik heb even snel gekeken, er zijn ook MiFi routers met RJ45 poort die je dus op die manier op je laptop kan aansluiten. Of een switch op aansluiten zelfs. Ik zag ook een USB poort maar bij het toestel dat ik zag was deze enkel voor stroom (opladen).
 
Full duplex of half duplex voor uw WiFi maakt niets uit want de maximale throughput is beperkt is door wat 4G technologie aankan, niet door wat de WiFi tranciever kan verwerken.

Als de use-case nog steed is wat ik denk: geen evidente manier om een "normale" modem te zetten door gebrek aan Coax, koper of fiber op die locatie kan je prima een toestel met RJ45 nemen en daar een bedraad netwerk achter bouwen. Ik weet van meerdere locaties waar dat zo opgezet is.

In de professionele sfeer zijn er ook meer en meer abo's die een 4G als primaire of gebundelde secundaire lijn gebruiken voor branch office connectiviteit. Die halen de throughput van van een "gewone" coax of koperlijn.
 
Wij wonen nu bij mijn ouders en die willen geen internet , dus alles gebeurd nu via mijn hotspot en data vliegt er door zo (proximus, ) vorige maand rekening van boven 300€ gekregen altijd data boost bijkopen. En we zitten hier nog wel even.
 
Terug
Bovenaan