WiFi bereik uitbreiden in huis en tuin

boy1308

Member
Hallo,

ik heb Telenet One dus snelste internet. Nu door renovatie (veel dikke muren, isolatie en dergelijke) viel de WiFi soms na enkele meters uit. Dus zo een WiFi booster (2zelfs) van Telenet aangeschaft. Maar dit werkt teleurstellend

heb nu I tuin ook slimme verlichting (12 stuks) en kan ze met moeite samen verbinden en dus met een app aanspreken. Ook in garage waar de tesla staat en af en toe update moet doen, lukt maar half
kortom: alles werkt maar half en ben het beetje beu

wil die boosters eruit en een systeem aanschaffen dat wel werkt. Zowel binnen, buiten, garage,…en ook belangrijk (boven staat game pc en moet ik internet via kabel hebben) staat nu zo een booster met utp aangesloten via stopcontact

welk systeem is betaalbaar en uitmuntend voor mijn behoeftes? Is niet zo een groot huis en tuin dat ik heb (open bebouwing en ongeveer 100m2 binnen en 75m2 tuin)

dank je!
 
Je hebt er allicht niet aan gedacht om bij de verbouwing wat UTP kabels bij te trekken vermoed ik dan?
 
Dan zal je best voor één of het andere mesh systeem gaan denk ik. Boosters/repeaters zijn grotendeels rommel maar de mesh systemen worden altijd maar beter en beter.

Ik kan je helaas geen systeem aanraden want ik werk dus met bekabelde access points maar er zullen hier allicht andere leden op de kar kunnen springen met concrete voorbeelden.
 
De repeaters/boosters bij mijn zijn ook teleurstellend en na wat opzoekwerk (ben een leek daarin) uitgekomen dat een mesh-systeem een beter systeem is: https://www.coolblue.be/nl/routers/wifi-mesh. De kerel in het filmpje legde het voor mij vrij goed uit.

Ik heb de stap nog niet gezet omdat het niet zo dringend is hier. De experts hier zullen je wsl verder kunnen helpen.
 
@Lemme heeft net het Google Nest mesh systeem geïnstalleerd en is daar zeer tevreden over, dus da's misschien een optie?
 
@Lemme heeft net het Google Nest mesh systeem geïnstalleerd en is daar zeer tevreden over, dus da's misschien een optie?
Klopt. Gisteren geïnstalleerd. Besteld via bol (met referral link :D). Best de pack met 1 booster en 1 booster apart kopen. Was goedkoper dan pak met 2 boosters.

Zat met hetzelfde probleem als u (met een audio Apple Time Capsule) en nu overal wifi. Leuke extra is dat de boosters ook ineens speakers zijn (zoals een nest mini 2).
 
Klopt. Gisteren geïnstalleerd. Besteld via bol (met referral link :D). Best de pack met 1 booster en 1 booster apart kopen. Was goedkoper dan pak met 2 boosters.

Zat met hetzelfde probleem als u (met een audio Apple Time Capsule) en nu overal wifi. Leuke extra is dat de boosters ook ineens speakers zijn (zoals een nest mini 2).
En welke snelheid haal je hier mee? Afstand modem en satelliet?
 
Als je hoge snelheid wilt halen uit je Gbit abonnement neem je sowieso al best een tri-band mesh wifi systeem en liefst met wifi 6 (AX).
Ik heb de fout gemaakt van een dual band te nemen (had toen nog geen Gbit abonnement) en haal max +-450Mbps met de Netgear Orbi RBK353.
 
Zou ik eens moeten testen inderdaad. Maar ben nu net weekje weg van huis.
Dat is wel een belangrijk punt natuurlijk als je een Gbit abonnement hebt. Ik heb nu ook overal goede wifi maar lang niet de snelheden die ik zou willen halen.
 
Alvast dikke Merci mannen! Wel vraagje omtrent die WiFi 6

telenet heeft nu 2.4ghz en 5 hè. Die slimme verlichting werkt enkel op 2.4 , gaat dat dan nog met die nieuwe systemen?
 
Hangt af van het systeem maar ik denk dat ze quasi allemaal de verschillende banden hebben.

Hier thuis heb ik een systeem van TP-Link (Deco) (zonder WiFi 6). Heeft zowel een WiFi mesh als een powerline backhaul ingebouwd en zeer tevreden van. Niet alle systemen hebben die powerline optie. De router functionaliteiten zijn niet om over naar huis te spreken maar als accespoints doen die hun werk prima.
 
Alvast dikke Merci mannen! Wel vraagje omtrent die WiFi 6

telenet heeft nu 2.4ghz en 5 hè. Die slimme verlichting werkt enkel op 2.4 , gaat dat dan nog met die nieuwe systemen?
Tuurlijk. Sowieso ondersteunen ze 2.4GHz en 5GHz. Sommige van de nieuwste systemen uit het hogere segment ondersteunen ook al de 6GHz band maar daar heb je momenteel nog niet veel aan aangezien er nog maar weinig toestellen dit ondersteunen.
 
Zoals je in een aantal threads over dit thema van de laatste weken kan lezen ben ik minder fan van OOTB mesh systemen en meer voor mid market professionele systemen. Ik gebruik daar zelf Unifi voor, maar dat is niet het enige merk dat dat doet.

De instap is wat duurder, maar als je wat meer terrein moet overbruggen (meer dan 3 AP’s), ook switching en routing wil kunnen finetunen en zeker als je ook camera’s overweegt hel je snel over naar een modulair systeem als solidere optie.

Als je maar 2-3 nodes nodig en geen kennis of goesting hebt om met wat meer featured te bezig te zijn, pak dan een Orbi of Deco…


Nog even een edit:
- Het is mogelijk om met een kwalitatief WiFi 5 wave 2 access point +- 550mbps te halen
- Het is mogelijk om met een kwalitatief WiFi 6 acces point tot 700ish mbps te halen

Enkel WiFi 6E kan theoretisch wireless tot en over gigbit speeds gaan, en dat enkel op zijn 6gHz band, in line-of-sight, zonder storingen en met een WiFi 6E capabele client.

Bovenstaande speeds, zijn voor bedrade AP's (wired backhaul). Bij Wireless backhaul (wat mesh ap's doen) moet je als vuistregel voor elke "mesh hop" nog eens 50% degraded throughput rekenen van de maximum throughput die de vorige hop haalde.

Dit om even de verwachtingen te temperen als je"wireless" en "gigabit internet" in 1 zin gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
@zephir

Er is wel verschil in snelheid afhankelijk van welke set je koopt, met toch allemaal gelijke specs.

https://www.techtesters.eu/koopgids-mesh-wifi-2021/

998.png


Zoals je kan zien in de test uit bovenstaande link kan er wel redelijk wat verschil zijn.
 
Hallo @ikbenben

Ik ging er vanuit dat de OP dat al wel door had. Desalniettemin een mooi vergelijk in die link...

Zoals je ziet in je link, zijn deze speeds gemeten met een 1-hop opstelling. In het verhaal van OP, vermoed ik dat er ook 2 of meer hops gaan bijkomen, dan zit je best-case nog aan 150-200ish mbps met zelfs het beste systeem (mesh of pro Wifi opstelling die moet meshen omdat je geen UTP hebt of kan leggen). Van die versies met powerline ingebouwd moet je bovendien niet veel meer verwachten.

Ik wilde vooral aangeven dat ik in regel geen fan ben van dedicated mesh producten, en dat ongeacht het product hoge snelheden over WiFi, al zeker over meshed WiFi een moeilijk topic is. Lekker gigabit surfen vanachter in de tuin is dus een propositie die niet erg realistisch is tenzij je er een paar 1000 euri tegenaan gooit en met point to point bridges gaat werken en zo, maar dat is een andere doelstelling dan "vlot kunnen surfen" denk ik, waar je met een 100-ish mbps vlot toekomt.
 
Terug
Bovenaan