WiFi bereik uitbreiden in huis en tuin

Met bovenstaande link wou ik gewoon aantonen dat er wel degelijk mesh wifi systemen bestaan die toch wel zeer hoge snelheden kunnen halen zonder vlak naast de router of satelliet te zitten. Uiteraard hoe verder er van verwijderd hoe meer de snelheid zal zakken maar dat lijkt mij ook wel logisch. Wil je toch overal een zo hoog mogelijke snelheid dan zal je extra satellieten moeten zetten en/of eventueel met een wired backhaul.
Ondertussen zijn er ook al nieuwere modellen uit dan deze uit die test want dat is een test van 2021. Echter wil je het beste van het beste dan zal je héél diep in je portemonnee mogen tasten.
 
da’s mijn punt, extra wireless satellieten halveren in het minst slechte geval telkens de maximale throughput van de vorige hop.

Er is een reden waarom je marketing ziet van de bedrade snelheden (geen mesh dan, maar een gewoon access point met een fancy naam) en 1 hop, maar nooit over de 2e of verdere hops… Dat past niet in de marketing propositie van die dingen… (te) veel mensen hebben daar valse hoop bij. Beetje zoals Telenet boosters, maar dan veel duurder.
 
da’s mijn punt, extra wireless satellieten halveren in het minst slechte geval telkens de maximale throughput van de vorige hop.

Er is een reden waarom je marketing ziet van de bedrade snelheden (geen mesh dan, maar een gewoon access point met een fancy naam) en 1 hop, maar nooit over de 2e of verdere hops… Dat past niet in de marketing propositie van die dingen… (te) veel mensen hebben daar valse hoop bij. Beetje zoals Telenet boosters, maar dan veel duurder.
Maar als je niet in de mogelijkheid bent om je huis/appartement uit te breiden met utp denk ik wel dat een mesh systeem de beste oplossing is, alleszins beter dan powerlines, en hoe hoger het segment hoe beter de resultaten.
 
Inderdaad fiber > UTP > MoCa > Wifi > powerline of zo.

Ik verschil alleen van mening dat een "mesh systeem" dat zo gemarket wordt, niet noodzakelijk betere meshing kwaliteiten heeft dan een professionele wifi oplossing waar je bewust een stuk van opstelt met wireless uplink, en dat dat bovendien ook niet noodzakelijk goedkoper is.

Ik doe dat ook zo, enkele ap's met wired backhaul en enkele met wireless uplink, maar dan met Unifi in plaats van Orbi / Deco / Velop toestanden.
 
Dit topic wat highjacken: wat zouden jullie aanraden om wifi uit te breiden enkel en alleen voor op de verdieping van een nieuwbouw huis? Beneden is het allemaal perfect (echt uithoeken waar het toch niet nodig is daargelaten), maar eens je de trap op bent is de verbinding helemaal weg. Slaapkamers zijn voorzien van UTP aansluiting voor 'later' met een kabel te kunnen verbinden waar nodig, maar we hadden ook reeds een UTP punt voorzien in een technische ruimte om daar iets van wifi extensie te doen. Dus er is een UTP aansluiting (+ stopcontact) dat hiervoor beschikbaar is.

Als ik wat op Coolblue rondkeek zou een Access Point dan het meest aangewezen zijn in mijn geval? https://www.coolblue.be/nl/access-points?sorteren=laagste-prijs

Ik kan ook aan 3 EUR / maand extenders huren bij Orange, maar ik heb zoiets liever in eigen beheer.
 
Dit topic wat highjacken: wat zouden jullie aanraden om wifi uit te breiden enkel en alleen voor op de verdieping van een nieuwbouw huis? Beneden is het allemaal perfect (echt uithoeken waar het toch niet nodig is daargelaten), maar eens je de trap op bent is de verbinding helemaal weg. Slaapkamers zijn voorzien van UTP aansluiting voor 'later' met een kabel te kunnen verbinden waar nodig, maar we hadden ook reeds een UTP punt voorzien in een technische ruimte om daar iets van wifi extensie te doen. Dus er is een UTP aansluiting (+ stopcontact) dat hiervoor beschikbaar is.

Als ik wat op Coolblue rondkeek zou een Access Point dan het meest aangewezen zijn in mijn geval? https://www.coolblue.be/nl/access-points?sorteren=laagste-prijs

Ik kan ook aan 3 EUR / maand extenders huren bij Orange, maar ik heb zoiets liever in eigen beheer.

Als je een extra access point neemt van een ander merk als het origineel, heb je een 2e SSID. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar is niet ideaal. Op 1 SSID "roamen" je devices tussen access points als je door het huis beweegt. Bij 2 SSID's is de switch een stuk bruusker, waardoor je bijvoorbeeld uit een WiFi call / stream wordt gegooid of even stilvalt met bufferen. Soms blijft je toestel ook liever "hangen" op 1 SSID, terwijl het andere eigenlijk dichterbij is. Als je of alleen benenden of alleen boven werkt, maakt dat niet echt uit.

Er is ook een el-cheapo oplossing die "repeater" heet. Die neemt je bestaande SSID over, maar voegt behoorlijk wat latency toe. Daar heb je zelfs geen UTP voor nodig.

Dus:
Meest wenselijk: boven en beneden AP's van dezelfde soort
Zal werken: randon AP boven of random repeater boven.

Met een wat degelijk merk AP kan je voeding geven over UTP, dat heet "power over ethernet" of PoE. Dan kan je de voeding in de technische ruimte (in een switch ingebouwd of in een injector) laten en op de kamer boven enkel een AP. Er zijn modellen voor tegen de muur, voor op een tafel of tegen het plafond beschikbaar.

Ik zou ook geen orange rommel huren...
 
Als je een extra access point neemt van een ander merk als het origineel, heb je een 2e SSID. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar is niet ideaal. Op 1 SSID "roamen" je devices tussen access points als je door het huis beweegt. Bij 2 SSID's is de switch een stuk bruusker, waardoor je bijvoorbeeld uit een WiFi call / stream wordt gegooid of even stilvalt met bufferen. Soms blijft je toestel ook liever "hangen" op 1 SSID, terwijl het andere eigenlijk dichterbij is. Als je of alleen benenden of alleen boven werkt, maakt dat niet echt uit.

Er is ook een el-cheapo oplossing die "repeater" heet. Die neemt je bestaande SSID over, maar voegt behoorlijk wat latency toe. Daar heb je zelfs geen UTP voor nodig.

Dus:
Meest wenselijk: boven en beneden AP's van dezelfde soort
Zal werken: randon AP boven of random repeater boven.

Met een wat degelijk merk AP kan je voeding geven over UTP, dat heet "power over ethernet" of PoE. Dan kan je de voeding in de technische ruimte (in een switch ingebouwd of in een injector) laten en op de kamer boven enkel een AP. Er zijn modellen voor tegen de muur, voor op een tafel of tegen het plafond beschikbaar.

Ik zou ook geen orange rommel huren...
Over de access points SSID, hier staat je de SSID van je access point ook gewoon dezelfde naam en paswoord kan geven als je 'hoofd' router. Of zou dat dan geen goed idee zijn? Tip 3: https://www.coolblue.nl/advies/tips-voor-uitbreiding-wifi-netwerk.html
 
Met wat vertraging maar hier de meting van de snelheid via Google wifi:

1681235871523.jpeg
 
Over de access points SSID, hier staat je de SSID van je access point ook gewoon dezelfde naam en paswoord kan geven als je 'hoofd' router. Of zou dat dan geen goed idee zijn? Tip 3: https://www.coolblue.nl/advies/tips-voor-uitbreiding-wifi-netwerk.html
Dat is geen goed idee, dat heet een "rogue AP" en een ietwat deftig systeem gaat dat blokkeren (dat van Orange wsschl niet).

Je bent niet zeker dat die AP's beiden dezelfde instellingen en protocollen ondersteunen en het kan zijn, of het is zelfs waarschijnlijk dat je daardoor degraded performance hebt. Die AP's zijn zich niet van elkaar bewust, waardoor hun kanalen niet op elkaar afgestemd zijn, ze geen fast roaming ondersteunen (of roaming op zich zelfs)... Een "handoff" tussen AP's in een degelijk systeem werkt goed omdat er speciale afspraken zijn over authenticatie en associatie die gedeeld worden met de clients in zo'n opstelling. Wat betere clients communiceren met de AP's over hoe ze gaan roamen (welke opties ze hebben) voor de situatie zich voor doet, waardoor dat vlot en vaak onmerkbaar is.

Het is technisch mogelijk dat het werkt, maar good luck with that.

Als je echt bare minimum wil uitgeven kan je dat doen, maar ik zou het zelf nooit doen.
 
Ik ga morgen een utp6 kabel trekken van modem naar tuinhuis.
Ik heb thuis zo een witte telenet modem (CH7465LG-TN)
Op de boven verdieping heb ik oude Netgear WNDR4300-TN
En een paar powerlines

Wat koop ik dan best bij voor in het tuinhuis?
Moet eens kijken wat ik nog heb liggen, maar als dat niet werkt, weet ik wel wat ik moet kopen.

Kan misschien ook met die google wifi?

 
Ik ga morgen een utp6 kabel trekken van modem naar tuinhuis.
Ik heb thuis zo een witte telenet modem (CH7465LG-TN)
Op de boven verdieping heb ik oude Netgear WNDR4300-TN
En een paar powerlines

Wat koop ik dan best bij voor in het tuinhuis?
Moet eens kijken wat ik nog heb liggen, maar als dat niet werkt, weet ik wel wat ik moet kopen.

Kan misschien ook met die google wifi?
Als je tuinhuis ver genoeg weg is van je andere 2 AP's, kan je daar eender welk AP hangen met een apart SSID.

Is het de bedoeling dat er nog iets anders komt dan een AP in dat tuinhuis? Zo ja, zou ik een PoE+ switch voorzien daar, en over PoE gevoed AP. Ik gebruik graag Ubiquiti (voor switchen en AP's), maar op zicht maakt dat ook niet zo heel veel uit...

Google WiFi is een mesh systeem, dat is bedoeld om de nodes relatief dicht bij elkaar te zetten en ook zonder kabel te kunnen gebruiken. Dat kan daar ook werken, maar dat is minder het opzet van zo'n kit...
 
In het tuinhuis is er niets van WiFi signaal.
Vanaf tuinhuis naar dichtstbijzijnde ap is het een 10-15. (En een verdieping hoger)

Voor mij moet daar gewoon WiFi zijn.
Staat de sturing van het zwembad ed.
En een lounge stel.
Eventueel in de zomer een beamer/ camera.


Deze ubiquiti is dan genoeg?
 
In het tuinhuis is er niets van WiFi signaal.
Vanaf tuinhuis naar dichtstbijzijnde ap is het een 10-15. (En een verdieping hoger)

Voor mij moet daar gewoon WiFi zijn.
Staat de sturing van het zwembad ed.
En een lounge stel.
Eventueel in de zomer een beamer/ camera.


Deze ubiquiti is dan genoeg?
Link werkt niet, maar ik zou een U6-Lite nemen, tenzij je extra veel bereik wil of het AP buiten wil hangen. Dan zou ik voor een U6-LR / U6-Mesh respectievelijk gaan.

Je moet die allen met PoE voeden. Dus je moet ofwel in je huis, waar de kabel vertrekt, of anders in je tuinhuis OF een PoE injector of een PoE switch installeren. In sommige verpakkingen zit de injector erbij, in andere niet.

Als je een camera overweegt, kan je best al ineens een PoE+ switch nemen in het tuinhuis zelf. Een Switch Lite 8 PoE of zo. Als je ooit die Netgear WNDR4300-TN of die van Telenet zou vervangen kan je al die devices uit hetzelfde portaal managen.
 
Komt in het tuinhuis zelf te hangen. Is waterdicht. Maar in de winter vrij koud.
Unifi 6 Mesh
of
Unifi 6 Lr
of
Unifi 6 PRO

Met 1 van deze 3 zou ik aan de slag kunnen?
Die Pro lijkt me de betere van de 3?
Als ik die tegen de muur van tuinhuis hang, en ik heb dan een bereik van +/- 8 meter ben ik al heel blij. Meer is mooi meegenomen natuurlijk
 
De 6 mesh is alleen de meerkost waard als je die buiten zou hangen, of ergens op een tafel of zo in't zicht moet zetten. Die heeft een ander antenne / zenderpatroon dan die andere 2 (opzij, in plaats van naar beneden). Er zit ook een PoE injector mee in de doos.

De U6-Pro is mijn go-to AP voor binnen, maar die kan ook onder een afdak of zo hangen. De U6-Lite is genoeg voor een beperkt aantal clients, maar de pro heeft naast sneller zijn ook het voordeel dat die krachtiger is en betere antennes heeft.

De LR is fysiek een stuk groter, en is vergelijkbaar met de pro qua snelheid, maar heeft het voordeel dat die een iets gevoeligere antennes heeft, waardoor die devices die wat verderaf toch nog kan "horen." Puur in theorie is dat een goed AP voor in de tuin met veel ruimte rond, maar het verschil met een pro is niet zo heel groot...

Als je de pro of LR tegen een muur hangt, dan "straalt" die naar de richting waar je de monteert. Die zijn bedoeld voor aan een plafond een brede dekking te geven en naar onderen toe, maar als je die verticaal hangt stralen die "naar voor." Je kan ze dan best richten naar de plek waar je ontvangst wil. Er zijn ook L-beugels waarmee je ze tegen een muur toch horizontaal kan hangen. Dan hebt je meer een horizontale spreiding rond het AP.

Koude is geen issue (tot -30) voor de niet waterdichte AP's, 8m open ruimte is zeker geen issue.

Kijk ook eens naar de Unifi "Protect" line camera's. Die integreren mooi met andere apparatuur van Unifi.
 
Als je de pro of LR tegen een muur hangt, dan "straalt" die naar de richting waar je de monteert. Die zijn bedoeld voor aan een plafond een brede dekking te geven en naar onderen toe, maar als je die verticaal hangt stralen die "naar voor." Je kan ze dan best richten naar de plek waar je ontvangst wil. Er zijn ook L-beugels waarmee je ze tegen een muur toch horizontaal kan hangen. Dan hebt je meer een horizontale spreiding rond het AP.
Zou je voor een AP tegen de muur (binnenshuis) dan bijvoorbeeld de 'In-Wall' aanraden?

Dan moet ik allicht ook nog op zoek naar een heel kort stukje UTP kabel om die aan te sluiten... Misschien ook niet zo handig. Dan lijkt de gewone Pro met L-beugel misschien handiger voor mij.

Edit: hmm bij nader inzien is die In-Wall toch ook niet echt wat ik nodig heb. Er zit gewoon een UTP uitgang klaar, geen kabel die uit de muur komt. Het AP zou centraal op de verdieping, tegen de muur (maar wel best hoog), bevestigd worden. Toch maar eens naar die L beugel zoeken dan.
 
Laatst bewerkt:
Die In-Walls zijn vooral bedoeld voor hotels.

Die hebben het voordeel dat ze ook RJ45 poortjes hebben onderaan, dus als je ze wil inzetten in een bureau of zo, dan is dat zeker een optie. Hun stralingsbereik is wel wat minder ver dan een klassieke "schotel" of "colablikje." Meer dus als een "all in one" voor 1 ruimte.

De uplink van die in-walls zit aan de achterkant he... Die zijn bedoeld om op een muurpotje te monteren.
 
Terug
Bovenaan