Wielervoorjaar 2022 | Aanloop naar het echte werk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Amstel is wat we noemen een hybridekoers.
Het is niet zuiver de LBL-mannen die daar winnen, ook de kasseimannen kunnen daar winnen. Maar het is wel een pak lastiger want de klimmen zijn eerder Ardennenallooi dan vlaamsalooi.
 
Ik denk dat als Boonen de Amstel had willen winnen het in de jaren 2005-2006 had moeten gebeurd zijn. Daar was hij echt nog explosief. Dat is bij hem rap afgebot vind ik. Toen was hij in de vlaamse heuvels ook heer en meester. Vanaf 2008 kreeg hij het toch al moeilijker om in de klimmetjes iets te forceren. Hij bleef erbij en klaarde de klus dan meestal in een sprint.
 
Ik denk dat als Boonen de Amstel had willen winnen het in de jaren 2005-2006 had moeten gebeurd zijn. Daar was hij echt nog explosief. Dat is bij hem rap afgebot vind ik. Toen was hij in de vlaamse heuvels ook heer en meester. Vanaf 2008 kreeg hij het toch al moeilijker om in de klimmetjes iets te forceren. Hij bleef erbij en klaarde de klus dan meestal in een sprint.
Wat onzin is natuurlijk. Hij had de overmacht om gewoon mee te gaan naar de meet en ze daar er allemaal op te leggen.
Het was onnodig om iets te forceren op een helling.
Vanaf 2008 afgebot. In 2012 won hij enkel maar E3, G-W, de ronde en Roubaix. 2de in Kuurne, Belgisch kampioen
En niet te vergeten 12de op het WK in Valkenburg. Wat een beetje een mini gold race was.
 
In Boonen zijn jaren zie ik hem wel altijd eropgelegd worden die een andere renner als hij wacht op de cauberg-sprint . Parcours van de laatste jaren wel mss gelukt zijn. Cauberg is toch een stukje lastiger aan de voet dan de taaienberg :)

als je Freire als referentie pakt , denk ik zelf als Boonen ging pieken naar de Amstel dat het moeilijk ging zijn eens een podium of 10 plaats ja , maar winnen niet.
 
Wat onzin is natuurlijk. Hij had de overmacht om gewoon mee te gaan naar de meet en ze daar er allemaal op te leggen.
Het was onnodig om iets te forceren op een helling.
Vanaf 2008 afgebot. In 2012 won hij enkel maar E3, G-W, de ronde en Roubaix. 2de in Kuurne, Belgisch kampioen
En niet te vergeten 12de op het WK in Valkenburg. Wat een beetje een mini gold race was.
Ik heb het over zijn explosiviteit die minder werd na 2008. Niet dat hij als renner minder werd. Daarom ik hem de Amstel eerder zou hebben zien winnen in zijn jonge jaren. Toen forceerde hij het in de vlaamse koersen ook vaak zelf op de heuvels. Je zag dan aan de tegenstand dat ze nog blij waren als ze er nog bij zaten. Dat is vanaf 2008 nog weinig voorgekomen.

Ik ken de erelijst van Boonen en 2012 was fenomenaal maar ik vind dit toch een andere Boonen dan de Boonen 2005-2006. E3 en Gent -Wevelgem in een groepssprint, zonder ook maar ergens te tonen dat hij ze er eens allemaal ging afkletsen. Hoefde ook niet , dat weet ik ook wel maar ik denk niet dat hij het nog zou gekunnen hebben ook zoals de jonge Boonen. RvV 2012 was het met hangen en wurgen nog net mee over de Pater. Dat is geen overmacht hebben maar gewoon sterk zijn en net een tikje geluk hebben ... Hij komt daar boven , blaast 3 keer en is bekomen. Dat was zijn sterkte in die periode, zijn grote motor. Zie Roubaix de week erna waar hij doodleuk vertrekt op 52km...

Ik ben geen Boonenhater ,integendeel ,heb hem al tot vervelens toe verdedigd in discussie´s over zijn carrière enz maar ik kan me weinig wedstrijden herinneren dat hij bergop uitblonk tegen zijn concurrenten na 2008. Mijn mening is dat de oudere Boonen geen kans maakte in de Amstel, de jonge Boonen wel en daar ging de discussie voorgaand over.
 
de jonge Boonen wel en daar ging de discussie voorgaand over.
Of je zou kunnen zeggen dat de jonge Boonen minder slim koerste.
De oude Boonen dacht meer na en had door dat zijn sterkte zijn grote motor was en zijn eindsprint. Vol bergop gaan om dan de kans te lopen toch nog ingelopen te worden en te veel kruit verschoten hebben om nog een topsprint te rijden.
Of de tegenstand versmachten bergop en ervoor zorgen dat je op elke aanval direct reageert en ze mee pakt tot de meet op een loeihard tempo om ze er daar 1 voor 1 op te leggen.

Volgens mij win je meer koersen met dat laatste. En volgens mij is een zeer goede eindsprint na 260km koers ook wel een teken dat je nog voldoende explosiviteit hebt.
 
Minder slimme Boonen heeft meer koersen gewonnen dan de slimme, toch in de klassiekers. Ze gingen er hem op een vlaamse helling nooit afgereden hebben voor 2008, na 2008 toch af en toe gezien... soit als als als... Hij heeft de Amstel nooit gewonnen en tzal er niet meer van komen ook
 
Minder slimme Boonen heeft meer koersen gewonnen dan de slimme, toch in de klassiekers. Ze gingen er hem op een vlaamse helling nooit afgereden hebben voor 2008, na 2008 toch af en toe gezien... soit als als als... Hij heeft de Amstel nooit gewonnen en tzal er niet meer van komen ook

Slimme Boonen had dan ook wel af te rekenen met veel pech en mannen die net beter waren dan hem. Ook niet te vergeten dat hij in 2010 ook op absoluut kutmateriaal heeft moeten rijden
Maar ik wil hier niet oplijsten wat hij nog gewonnen heeft na 2008 en waar hij een grote rol van betekenis heeft gespeeld hoor. Serieus lang lijstje.

En om een rol van betekenis in de Amstel te spelen moet je ten eerste meedoen eh. Boonen focuste zich op de Vlaamse klassiekers en in het najaar de grote ronden, BK en WK.
 
Goed voor Capiot. Klopt daar toch een paar mooie namen. De laatste jaren toch vaak mooie ereplaatsen, leuk dat hij het eens kan afmaken.
 
Eerste sprint, eerste profzefe voor Arnaud De Lie :bow:
De Gendt called it.

"Niet in de grote koersen, maar wel die daar net onder". Dit is misschien nog wel een niveau lqger maar bon, zeker voor een sprinter is regelmatig iets winnen wel belangrijk. En voor ne jonge gast de druk direct al eraf halen zal zeker ook helpen.
 
De Gendt called it.

"Niet in de grote koersen, maar wel die daar net onder". Dit is misschien nog wel een niveau lqger maar bon, zeker voor een sprinter is regelmatig iets winnen wel belangrijk. En voor ne jonge gast de druk direct al eraf halen zal zeker ook helpen.

Was nu ook wel niet de moeilijkste call natuurlijk die zijn resultaten van de laatste 3 jaar (die stak er zeker vorig echt bovenuit) en zijn "cijfers" kennende.
Mallorca inderdaad nog net dat tikkeltje lager qua niveau (of toch voor sprinters, voor puncheurs is dat vrij sterk), maar ik zie hem zeker ook winnen of minstens meedoen voor de winst in zwaardere, klassieke koersen (genre Samyn). Dat ligt hem misschien zelfs nog beter. Type Boonen zou ik zeggen. Ontzettend snel op de macht, maar ook explosief en gemaakt voor de kasseien. Een nieuwe Waalse koning hopelijk, het werd wel tijd. De jongen houdt ook echt van het slechte weer, een Waal, maar dus ook een beetje een flandrien. En eentje die degelijk Nederlands kan spreken, doet wonderen bij de Vlaamse pers (en het publiek).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan