De ronde van Guangxi valt laat op het jaar, maar ja ook dat is belangrijke wedstrijd die u beloont met 200 uci punten als eindwinnaar en 6 punten elk dag je in de leiderstrui rijdt.Tour de Guangxi dan ook zo belangrijk?
Win je liever Kuurne of De Panne? Welke koers krijgt het meeste aanzien? De Panne is misschien nu wat boeiender omdat het het WT statuut heeft gekregen, maar is toch zeker niet belangrijker dan Kuurne.
Of een koers al dan niet WT is kan verschillende redenen hebben. Geschiedenis en prestige is dat bij vele koersen (ik moet toegeven dat Frankfurt dat wel heeft, maar qua parcours en renners die daarom geven is dat niets), maar de plaats waar (UCI wilt zeer internationaal bv) en wanneer (over heel het jaar WT koersen) ze gehouden wordt en hoeveel geld ze geven aan de UCI zijn dat ook. De enige reden dat UAE en Guangxi bv WT zijn is omdat de UCI WT koersen wilt op verschillende continenten en omdat die landen dik geld betalen, niet omdat ze belangrijk zijn of veel aanzien hebben. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat als je aan een spurter vraagt of die het liefst een etappe wint in UAE of Kuurne wint dat het overgrote deel voor Kuurne kiest. Maar op wat Belgen na winnen ze dan waarschijnlijk wel weer liever een etappe in Parijs-Nice of de Tirreno.
Ook als je daar een etappe wint krijg je 40 punten.
En ja De Panne is een belangrijkere koers dan Kuurne, 300 punten tegenover 200 punten.
Wat een WT-koers een WT-koers maakt is vooral de grote van de wedstrijd, en hoe professioneel deze georganiseerd is. Met andere woorden voor een WT-koers moet je met fors meer geld over de brug komen om te organiseren.
Natuurlijk wilt de UCI over heel de wereld wat koersen hebben, maar de vereisten liggen overal hetzelfde hoor. Een tour down under of een classic De Panne zullen beide met dezelfde professionaliteit moeten georganiseerd worden.
Ook speelt het deelnemersveld een grote rol tussen WT en niet-WT. Bij een WT-koers is men verplicht om te gaan als pro ploeg.
Hoe dan ook win je liever een eendagswedstrijd en geen rit in een ronde, buiten misschien in de tour, maar het liefst win je een eendagskoers van de WT-agenda. Om talloze redenen natuurlijk.
En als je daarbij dan nog eens Kuurne kan meepakken dan is dat mooi.