Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
De teneur van Wout 'is over zijn top' (Wuyts o.a.) vind ik toch precies wat vreemd. Word je dan 2e op 6 seconden van Ganna een paar dagen geleden?

Wout is misschien een koele kikker, maar de druk die hij gevoeld heeft, moet enorm zijn geweest. Enige kopman, favoriet, voor eigen publiek, ... Kon alleen maar verliezen. Dat moet toch ook zijn impact gehad hebben.

Soit, we zullen volgende week wel zien wat er nog in de tank zit
En voor vandaag zat hij nog 'in zijn beste vorm ooit'

Zijn trainer is minder happy met zijn keuzes voor oa klassementen / klimkoersen want zo verliest hij aan explosiviteit en daar moet hij al vaak de meerdere erkennen in Alaphilippe en VDP. En die eerste had vandaag een superdag
Even los van de uiteindelijke uitkomst, maar hebben we de koers niet té hard willen maken? Als ik puur naar de licht hellende aankomstlijn kijk hebben we met Van Aert daarvoor de ideale man, op dat vlak moet hij van niemand schrik hebben. Buiten van de beste Ewan maybe. Waarom maken we er dan een moordende koers van? Om mensen dood te knijpen waar je geen schrik van moet hebben?

Mensen vooruit sturen zoals Evenepoel, daar stond ik volledig achter. Echter waarom liggen wij beulenwerk te verrichten met Declerq, Lampaert en Campenaerts op meer dan 100 km van de meet? Toch nergens voor nodig. Wij hebben meer in de kaart van Alaphilippe gespeeld, die wél baat heeft aan een zware koers dan in de kaart van Van Aert. Volgens mij hebben we onze eigen kopman zelfs aan gort gereden.

Dat doorknallen van Evenepoel richting Leuven was ook nergens voor nodig. Ik las dat men de tweede groep op afstand wou houden? Nogmaals waarom? Daar zat toch niemand bij waar je eventueel schrik van moet hebben in de sprint. Je offert daarvoor gewoon een van uw beste renners op.

Laat die tweede groep gewoon terugkomen want daar zaten nog een hoop Belgen bij. Neem vervolgens de controle over het peloton met uw resterende renners en focus u op een groepsprint met Van Aert. Ik zeg niet dat hij had gewonnen, maar hij zou alleszins meer kans hebben gehad.

Ik weet dat dit vijgen na Pasen zijn en achteraf is het altijd gemakkelijk praten, maar dat beulenwerk van sommige Belgen stelde ik tijdens de koers al in vraag. Dat was absoluut niet aan ons.
Omdat Wout dat tegen Remco gezegd heeft blijkbaar?

Iemand zoals Evenepoel al beginnen inzetten met nog 180km te gaan is eigenlijk gewoon te gek voor woorden. Die moest echt achter de hand worden gehouden voor die 2e flandrien lus. Daar moest hij dan zijn ding doen.
Dat hij Italië afhield, deed hij goed, maar hij was te enthousiast. Toen het peloton net kwam aansluiten op de vierde keer Smeysberg (tweede lus), had ik verwacht dat hij ging aanvallen en wegrijden als laatste poging voor zichzelf en dan knechten, maar het vat was nog maar voor een kwart gevuld.
Lampaert vond ik nu ook wel niet bepaald goed gezien zijn uitspraken hoe hard hij voor Roubaix wil gaan...
Andere soort inspanning (constant optrekken / schakelen / versnellen / remmen) vandaag tegenover volgende week (meer rollen en minder remmen / schakelen). Alé, denk ik toch hé. Maar moest hij ook niet afhaken bij de MTT woensdag? Dat zou inderdaad een veeg teken zijn.

Ze namen aan dat VA de sterkste man in koers was. Alap heeft in het verleden er ook al een paar keer doorgezakt als het een echt zware koers was. Houd bv totaal niet van regen. Dit jaar in de RVV zakte hij er ook door na fors in de aanval te hebben gereden. Dus of dat echt zo voordelig is voor alap weet ik nog zo niet. Een Waalse Pijl scenario waar een ganse dag gewoon niks gebeurd en alles in één inspanning wordt beslist ligt hem normaal het best.

Dus als je er een makke wedstrijd van maakt en met Alap in de laatste ronde komt dan wipt hij er ook wel van weg.
Dat betwijfel ik eigenlijk want dan zijn die hellingen niet steil en lang genoeg om er echt van weg te komen. Plus ook al pakt hij een paar meters, je zou dan nog voldoende knechten hebben om het gat dicht te rijden.

Nu rijdt hij iedereen eraf omdat de rest gewoon kapot zat en je een mannetje te kort komt. In een gecontroleerd peloton rijdt die nooit weg op die St. Antoniusberg.

Ze namen aan dat VA de sterkste man in koers was. Alap heeft in het verleden er ook al een paar keer doorgezakt als het een echt zware koers was. Houd bv totaal niet van regen. Dit jaar in de RVV zakte hij er ook door na fors in de aanval te hebben gereden. Dus of dat echt zo voordelig is voor alap weet ik nog zo niet. Een Waalse Pijl scenario waar een ganse dag gewoon niks gebeurd en alles in één inspanning wordt beslist ligt hem normaal het best.

Dus als je er een makke wedstrijd van maakt en met Alap in de laatste ronde komt dan wipt hij er ook wel van weg.
Volgens mij was ik de eerste die in deze thread, over Flupke sprak vandaag en zei dat da ook ne gevaarlijke klant was. Spijtig genoeg voor de Belgen klopte dat ook.

Wij stonden boven op de smeys. Toen alaphilippe en colbrelli daar passeerden was het toch ideaal om die twee wat te laten sudderen. Laat die twee de hele weg naar Leuven maar voorop rijden, en laat Evenepoel/Stuyven hen binnen handbereik houden.
Dat was toch het ideale scenario om twee serieuze kleppers krachten te laten verspelen terwijl je eigen kopman niks moet doen. Daarnet de laatste 200km herbekeken en ik vond het écht niet slim dat ze dat gat meteen dichtreden.

Dat betwijfel ik eigenlijk want dan zijn die hellingen niet steil en lang genoeg om er echt van weg te komen. Plus ook al pakt hij een paar meters, je zou dan nog voldoende knechten hebben om het gat dicht te rijden.

Nu rijdt hij iedereen eraf omdat de rest gewoon kapot zat en je een mannetje te kort komt. In een gecontroleerd peloton rijdt die nooit weg op die St. Antoniusberg.
Ze zijn niet lang maar zijn wel stukken van 7-8% dat is niet niks. Ze komen ook dikwijls aan de voet na een bocht van 90° waardoor ze van trage snelheid fors moeten optrekken. Deze bergjes deden meer pijn dan een helling van 3km aan 5% hoor.

Ze zijn niet lang maar zijn wel stukken van 7-8% dat is niet niks. Ze komen ook dikwijls aan de voet na een bocht van 90° waardoor ze van trage snelheid fors moeten optrekken. Deze bergjes deden meer pijn dan een helling van 3km aan 5% hoor.
Tuurlijk, dat ga ik niet tegenspreken. Alaphilippe zal dan wel wat meters pakken, maar imo niet voldoende om echt een groot gat te slagen. Nu blijft die gewoon weg omdat hij 1) de sterkste is en de rest er door zit maar vooral 2) er totaal geen organisatie meer is.

Ik ken veel te weinig van koers om er van mee te praten. Dus hoe ik het zie he... Elke keer als ik de verwachtingen lees over Van Aert denk ik, ok vandaag zal ik hem eens live zien een prijs pakken. Daarvoor wil ik nu toch tussen de voetbalnamiddag voor gaan zitten. Het WK was genieten al dat volk langs de lijn. Maar ook deze keer zie ik een Van Aert die zich laat ringeloren door een ontsnapping van deze Fransman. In Belangrijke koersen ondergaat VA teveel het spelletje, neemt zeer zelden het initiatief. Is eigenlijk gewoon een werkpaard maar ook niet meer als dat. Hij kan geen flitsen maken of heeft zo geen echte explosieve versnellingen in de benen als Vanderpoel. Bij de eerste ontstnapping van Alaphilippe had hij toch veel alerter mogen zijn... ik vind dat hij dan in zulke fases toch tactisch te kort komt. Eigenlijk heel de Belgische ploeg 100 KM eigenlijk de koers gemaakt maar dan zo in hun hemd gezet...

Zonet de Leuvense WK-lus nog eens gaan lopen. Lijkt me dat het zal moeten gebeuren op de Wijnpers, want nadien Sint-Antoniusberg is niks meer om iemand eruit te vlammen. Parcoursaanpassing in Wilsele is wel positief, de Decouxlaan op z'n langst is ook wel iets dat ge zult voelen na 260km.
Boy was I wrong 🤣

Nog even een correctie. Ik heb inderdaad niet de hele koers gezien, de laatste 80-90 km wel, maar ik heb dus ook niet gezien wat daarvoor gebeurd was natuurlijk, en op basis daarvan hadden de Italianen wel al hun dosis pech, dus dan hadden ze al een paar pionnen minder. Dus ja, dan heb je ook je dosis pech en niet alleen tactisch dom gereden. Misschien op het einde wel, maar wij hebben het tactisch ook niet slim gespeeld.

Ik ken veel te weinig van koers om er van mee te praten. Dus hoe ik het zie he... Elke keer als ik de verwachtingen lees over Van Aert denk ik, ok vandaag zal ik hem eens live zien een prijs pakken. Daarvoor wil ik nu toch tussen de voetbalnamiddag voor gaan zitten. Het WK was genieten al dat volk langs de lijn. Maar ook deze keer zie ik een Van Aert die zich laat ringeloren door een ontsnapping van deze Fransman. In Belangrijke koersen ondergaat VA teveel het spelletje, neemt zeer zelden het initiatief. Is eigenlijk gewoon een werkpaard maar ook niet meer als dat. Hij kan geen flitsen maken of heeft zo geen echte explosieve versnellingen in de benen als Vanderpoel. Bij de eerste ontstnapping van Alaphilippe had hij toch veel alerter mogen zijn... ik vind dat hij dan in zulke fases toch tactisch te kort komt. Eigenlijk heel de Belgische ploeg 100 KM eigenlijk de koers gemaakt maar dan zo in hun hemd gezet...
Het is ook, wij willen de koers hard maken, en we zijn dan zelf op het einde als het er echt op aankomt stik kapot. Voor wiens de heilige maken we de koers eigenlijk. Remco rijdt in een ontspanning, en we rijden er zelf naar (oké, de informatie was misschien niet correct, maar je moet ook durven inzetten op iemand anders en vertrouwen geven. Wellicht was Remco wel de beste in die ontsnapping, en dan moet iemand anders het gat dichten en niet wij, en dan heeft Alap misschien geen Madouas, of de Italianen geen Nizzolo en die Baglioni ofzo op het einde meer. Vervolgens rijdt Remco snoeihard 20-30 km op kop, om zogezegd ons in een zetel te zetten, maar vooral om anderen in een zetel te zetten, en wij verspillen daar iemand mee (oké op dat punt had Remco wellicht niet meer de papieren om het WK te winnen, en op dat punt was het al te laat... Maar dat is iets dat je niet moet doen natuurlijk. In hindsight alles makkelijk, en dat was het plan, en als VA goed is, doet hij dat perfect. Probleem is alleen VA was niet goed, en geeft dat misschien iets te laat aan. Al was er geen deftig plan B meer. Uiteindelijk moest Stuyven nog wat de meubelen proberen redden.

Tweede punt... VA ja er wordt er veel naar gekeken en dat moet frustrerend zijn. Misschien wil hij te graag winnen, en moet hij meer leren krachten doseren, en niet altijd zelf het gat dichten of zich laten ringeloren door gepoker van VDP enzovoort en de nervositeit daarrond (die daar beter in zijn). Maar hij zegt zelf, ik ben vandaag niet goed genoeg. Dat zal wel zo zijn. Maar ik denk dat VA heel veel energie verspilt met zo opvallend te rijden, en dat hij zich moet leren wegsteken (en dat is ook een fout van het team die niet koerst, maar erachter die alle druk op VA legt, en maar één afmaker in een ploeg selecteert), terwijl je toch best wel een plan B moet hebben. Ze rijden naar eigen zeggen de perfecte koers, maar de man die het moest doen, had een mindere dag. Resultaat: alles voor niets. Ja, dan vind ik het eerlijk gezegd een gigantische blunder van het team die niet fietst natuurlijk.

EDIT: En FYI wij zijn niet goed wanneer het er toedoet? Tja ok nog geen RVV, PR, WK (wel in de cross) of OS maar voor de rest wel erg goed en prestigieuze tourritten, MS en Strade Bianchi op zijn palmares. Je kan niet alles winnen.

Op een WK was de medaille van Van Baarle de eerste sinds Leon Van Bon in 1997 om het maar eens in perspectief te plaatsen. In die tijd hebben wij Gilbert en Boonen als wereldkampioen kunnen kronen, en heeft Van Avermaet goud gepakt in Rio. (en VA zilver in Tokyo, Merckx brons in Griekenland) op de wegrit (oké nederlanders hebben meer medailles in andere wielrendisciplines en op de baan en bij de vrouwen). Verder heeft Van Petegem eens zilver en brons, Boonen ook eens bron, en VA ook eens zilver in tussentijd. De laatste Nederlandse wereldkampioen is Joop Zoetemelk in 1985 en verder hebben enkel Rooks, Van Bon en nu Van Baarle een medaille kunnen pakken sindsdien. En sinds Zoetemelk hebben wij Dhaenens, Museeuw, Boonen en Gilbert als wereldkampioen.

En in 1988 zijn we bestolen geweest, dus eigenlijk was dat ook normaal gezien altijd goud.

Laatst bewerkt:
Niet slecht bedoeld of zo, maar dit is compleet fout. Het is eigenlijk juist het tegenovergestelde. Ik heb al vaak liggen vloeken op Van Aert dat hij te veel ligt te woekeren met zijn krachten waar het niet nodig is. En te weinig initiatief? WK in Imola en OS in Tokyo niet gezien? Ik geef nu maar twee simpele voorbeelden.

Vandaag heeft hij ook kopbeurten gedaan die totaal niet nodig waren.

Niet slecht bedoeld of zo, maar dit is compleet fout. Het is eigenlijk juist het tegenovergestelde. Ik heb al vaak liggen vloeken op Van Aert dat hij te veel ligt te woekeren met zijn krachten waar het niet nodig is. En te weinig initiatief? WK in Imola en OS in Tokyo niet gezien? Ik geef nu maar twee simpele voorbeelden.

Vandaag heeft hij ook kopbeurten gedaan die totaal niet nodig waren.

Sta me toe even nader te verklaren wat ik bedoel met zelden het initiatief nemen....ik weet niet hoe ik het in wielertermen moet zetten :)
Ik bedoel, ik zie hem zelden een ontsnapping voorbereiden of ik zie hem zelden initiatief om eens een aanval op poten te zetten. Ik vind zoals ik verder in mijn tekst zet hem gewoon een heel hard werkpaardje die op de de grote momenten zich echt wel laat ringeloren omdat hij door zijn beulenwerk er door zit en dus geen scherpte meer heeft om te reageren.

Sta me toe even nader te verklaren wat ik bedoel met zelden het initiatief nemen....ik weet niet hoe ik het in wielertermen moet zetten :)
Ik bedoel, ik zie hem zelden een ontsnapping voorbereiden of ik zie hem zelden initiatief om eens een aanval op poten te zetten. Ik vind zoals ik verder in mijn tekst zet hem gewoon een heel hard werkpaardje die op de de grote momenten zich echt wel laat ringeloren omdat hij door zijn beulenwerk er door zit en dus geen scherpte meer heeft om te reageren.
Goh ja, waarom zou Van Aert in de ontsnapping gaan of gaan aanvallen als je kan teren op uw sprint? Zeker in deze koers was het echt niet aan Van Aert om domweg te gaan aanvallen.

Trouwens;

Wij stonden boven op de smeys. Toen alaphilippe en colbrelli daar passeerden was het toch ideaal om die twee wat te laten sudderen. Laat die twee de hele weg naar Leuven maar voorop rijden, en laat Evenepoel/Stuyven hen binnen handbereik houden.
Dat was toch het ideale scenario om twee serieuze kleppers krachten te laten verspelen terwijl je eigen kopman niks moet doen. Daarnet de laatste 200km herbekeken en ik vond het écht niet slim dat ze dat gat meteen dichtreden.
Dan hadden Van Baarle; Valgren; Stybar; Senechal en anderen in een zetel gezeten en in een strijd moeten gaan met Wout, die zoals hij zelf aangaf, niet super was vandaag.
Mogelijks een laatste (halve) ronde met alleen Van Aert en dan kijken ze allen weer naar hem als er ene vanonder muist.
Er zal altijd iets te vinden zijn, dat niet goed is, bij geen Belgische WK.
Mochten Alaphilippe en Colbrelli zelf wat vermoeid geweest zijn en wachten tot de laatste 30km en dus niet op de Smeysberg een aanval hebben geplaatst, dan hadden we nog de (ijdele) hoop dat de Fransen en Italianen een mannetje hadden bijgestoken om de vlucht naar voren te houden.
Komen we uiteindelijk toch uit op Ala en Sonny die onder hun tweeën weg waren op de Wijnpers ofzo :tongue:.
Neen, het was niet voor ons vandaag. Met wat geluk van stilstand in de groep, kon Stuyven winnen met een solo.
Praat voor 'wat als'. Uiteindelijk wint Julian door op een puist weg te rijden op meer dan een ronde van het einde en dat zal als enigste worden onthouden van de koers zelf.

Goh ja, waarom zou Van Aert in de ontsnapping gaan of gaan aanvallen als je kan teren op uw sprint? Zeker in deze koers was het echt niet aan Van Aert om domweg te gaan aanvallen.

Trouwens;

Ventoux is geen goeie vergelijking, VA is absoluut meester in super lang een hoog vermogen aanhouden, maar een Julian en VDP kunnen net iets hoger piekvermogen aan bij een kortere inspanning van paar minuten, toch al genoeg bewezen

Ventoux is geen goeie vergelijking, VA is absoluut meester in super lang een hoog vermogen aanhouden, maar een Julian en VDP kunnen net iets hoger piekvermogen aan bij een kortere inspanning van paar minuten, toch al genoeg bewezen
Daar gaat het toch niet om?

Het ging erover dat Wout zelden initiatief neemt of een aanval plaats volgens hem. Dat is gewoon onzin en de Ventoux is daar wellicht het mooiste voorbeeld van, vandaar het filmpje.

Trouwens;

Maar dat lijkt mij nu net het punt te zijn, al tweemaal wordt je geklopt op een WK door een Alaphillipe die wegspringt. Misschien moet de euro nu wel eens vallen dat je op deze manier wel een koers kan winnen.
Rekenen op een sprint is een valabele optie, maar wegspringen is dat evenzeer. Als je ziet hoe alles stilvalt dan ben je beter dat je wegspringt en solo gaat rijden.
Uiteindelijk was dit het scenario waar we op voorhand voor vreesde, wij rekenen op een sprint en er springt iemand weg en iedereen kijkt naar ons om die persoon terug te halen. Als je dan hoopt dat iemand anders ook gaat rijden en deze doen dat niet en het valt stil, dan krijg je wat we nu hadden.

Als er hier een goede VDP aan de start had gestaan dan had hij ook gesprongen en was hij misschien wereldkampioen geworden.

Daar gaat het toch niet om?

Het ging erover dat Wout zelden initiatief neemt of een aanval plaats volgens hem. Dat is gewoon onzin en de Ventoux is daar wellicht het mooiste voorbeeld van, vandaar het filmpje.

"Zelden aanvallen" ontkracht je niet door 1 filmpje te posten waarin hij mee was in de vroege vlucht.

Van Aert valt zelden aan, dat is gewoon zo. Reageren en meewerken, ja dat doet hij en dat doet hij goed maar hij valt gewoon niet vaak aan. Dat hoeft ook niet per se want hij heeft een fantastische sprint maar Van Aert is gewoon geen aanvallende of attractieve renner in mijn ogen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan