whisk(e)y topic

yup Blantons SFTB is uitmuntend. Helaas zijn de prijzen de laatste jaren sterk gestegen door Europeanen die alles opkopen om dan door te verkopen aan Amerikanen. Blantons SFTB is nl. niet verkrijgbaar in N-Amerika. Vroeger kocht je die voor 65-70eur. Nu helaas voor een pak meer. Maar voor mij toch 1 van de topbourbons op de markt. Ik heb ooit eens een sbs gedaan met een George T Stagg 2014 en de Blantons moest niet onderdoen.

Woodford reserve zou ik links laten liggen, vrij saaie bourbon imo.
De gewone Blanton Original kan ik direct kopen en de Gold had ik kans toe maar door te twijfelen is die natuurlijk al uitverkocht. Degene waar die nog in stock is vragen er veel te veel voor.

Geen Bourbon maar heb wel nog een Kilchoman 2013 Tequila Finish Single Cask op't oog. Ben voor deze ook aan het twijfelen.
Mijn Bruichladdich Port Charlotte is zo goed als op en ik zoek een vervanger.

Voor Single Malt is de keuze zooooo groot dat ik niet altijd het bos door de bomen zie.
Bourbon is eerder iets dat ik eens wil proberen.
 
Ben nu een beetje op zoek naar een degelijke Bourbon maar het valt redelijk hard op dat de betere overal uitverkocht zijn ofwel vragen ze woekerprijzen.

Ik kan nog ergens een Blanton Original 46,5% of een Colonel E.H. Taylor scoren.
Eigenlijk wil ik een Blanton Gold maarja....boven vermeld probleem. De Original schijnt niet slecht te zijn maar als ik iets koop wil ik direct naar de betere flessen gaan.
Eagle Rare 10 schijnt ook niet slecht te zijn anders maar verder heb ik niet echt een idee. Elijah Craig en Four Roses weet ik niet goed welke de betere zijn + ik wil ook geen blend en rye.
 
Four Roses SmB LE's zijn ook best lekker. Maar dan betaal je 180euro en meer voor een fles. Knob Creek is ook nog goed. Wel enkel ervaring met een "private pick". Dus misschien dat de standaard flessen wat minder zijn.
 
Four Roses SmB LE's zijn ook best lekker. Maar dan betaal je 180euro en meer voor een fles. Knob Creek is ook nog goed. Wel enkel ervaring met een "private pick". Dus misschien dat de standaard flessen wat minder zijn.
Ik probeer toch max rond de 100€ te blijven.
 
Nog ergens een fles Blanton Gold Edition kunnen scoren aan een schappelijke prijs 🙂
Vandaag ontvangen en ben hem nu aan 't drinken.
Mijn eerste deftige bourbon die ik drink en ik vind hem alvast top! Pakken beter dan een JD of Gentleman Jack alvast. Totaal verschillend van de turf en rokerige single malts die ik gewoon ben van te drinken.
Ik heb gezegd dat ik even ga stoppen met flessen kopen maar ik weet niet of ik mij kunnen houden als ik hier een SFTB ga vinden voor een deftige prijs 😋
 
Vraagje aan de kenners hier, ik zoek een whisky-gerelateerde cadeau, ik had een bedrag in gedachten tussen de 80 en 100 euro. Bijvoorbeeld in de vorm van een proefpakket of geschenkset.
Maar ik weet helaas niet welk type de persoon in kwestie graag drinkt...
 
Maar ik weet helaas niet welk type de persoon in kwestie graag drinkt...
Dat maakt het natuurlijk niet makkelijk om een suggestie te doen. Mijn persoonlijke voorkeur liggen bij de peaty/smokey whisky's, maar dat heeft een heel uitgesproken smaakpallet, dat niet iedereen kan appreciëren (mijn vrouw zegt bv dat dat naar medicijn ruikt). Dat is bv een Lagavullin 16, een Port Charlotte, een Ardberg, een Talisker Port Ruighe, een Laphroagh px cask, enz. De meesten daarvan liggen nog iets onder je budget.
 
Misschien is dit iets : https://www.broekmans.be/nl/shop/pr...ox-met-24-samples-2cl-tasting-glas-the-nectar

Is wel een mengeling van Whisky, Bourbon en Rum.

Ziet er tof uit.

Met alleen whisk(e)y heb je ook iets als dit, je krijgt er wel minder samples voor. Misschien is die world variant wel het meest interessant, die Scotch single malts klinken mij eerder als de klassieke gekende namen?
https://www.tastingcollection.com/b...9acoy2cVmpxHRXs28My2VGvZtxwBWNRRoCMeoQAvD_BwE
 
Ben al een half jaartje gestopt met alcohol drinken, maar mijn lekkere old-fashioned in de winter of mijne whisky-sour in de zomer mis ik toch wel. Als ik op de luchthaven nog eens het geluk heb een fles Lagavulin 16 tegen te komen voor een schappelijke prijs dan pink ik ook nog een traan weg. :( Tis wel schandalig hoe die prijzen gestegen zijn. In 2021 kocht ik nog een Laga aan 45€.

0Rn8ZCr.jpeg

Nu ist 90€ zekers, als je hem al vastkrijgt. Toen beter een paar kratten ingeslaan :)
 
Laatst bewerkt:
Echt gek hoeveel soorten Ardbeg (mijn favo whisky) er zijn bij gekomen de laatste jaren. Om maar te zwijgen van de prijzen :crazy:
 
Ah, de Lagavulin 16. Ik moet mijn voorraad toch wel eens wat aanvullen, want ik heb niet zoveel meer over en de beste zijn op ... De prachtige Nikka Yoichi Single Malt 10 yo staat nu aan 170 euro, maar ze hebben die lange tijd niet uitgebracht door tekorten op de markt.
 
:( Tis wel schandalig hoe die prijzen gestegen zijn. In 2021 kocht ik nog een Laga aan 45€.
Nu ist 90€ zekers, als je hem al vastkrijgt.
Idd... de prijzen zijn enorm gestegen... en af en toe eens een "Deal" scoren op de luchthaven komt nu nauwelijks nog voor, jammer... maar ik zal ze nog steeds blijven drinken omdat ik het mij kan permitteren. Als je iemand kent over de Nederlandse grens om te laten leveren, dan is drankdozijn nog doenbaar geprijsd.
 
Laatste aankopen hier waren een Teeling Black Pits en een Bulleit Bourbon Frontier Whiskey.
Ik ben niet zo aan geturfde whiskey's maar die Teeling mag er best zijn. Jammerlijk genoeg is die Bulleit minder mijn ding.

En technisch gezien zijn dat niet mijn laatste aankopen. Dat zijn een Karbun gin en Aura Apple Brandy, maar dat hoort hier niet thuis.
En aangezien ik ze nog niet geproefd heb, kan ik er ook weinig over zeggen ;) Die gin ruikt wel goed, lekker fruitig.
 
Als ik eens een "peated" whiskey wil proberen, is Ardbeg 10 dan een goeie "instapper"? Ik hou wel van Mezcal, en ik heb andere Mezcal liefhebbers al horen zeggen dat ze ook wel eens graag een rokerige whiskey drinken.
 
Als ik eens een "peated" whiskey wil proberen, is Ardbeg 10 dan een goeie "instapper"?
Dat kan zeker, maar van de gangbaar (supermarkt) verkrijgbare whisky's, is Ardbeg 10, net zoals bv. Lagavulin 16, al aan de zwaar-peated kant. Wel lekker, hoor.

Als je liever wat voorzichtiger start, want opbouwen is leuk :smile:, dan kan je bv. beginnen met (min of meer in stijgende peat-volgorde) Highland Park 12, Bowmore 12, Talisker 10, Coal Ila 12.

Probeer er eens een paar in een bar voor je een fles koopt. Sláinte!
 
Terug
Bovenaan