whisk(e)y topic

E4vZZcf_d.webp


cfslZNy_d.webp



Deze op de kop kunnen tikken.

Als ik die niet zou opdrinken, maar binnen een paar jaar evt zou verkopen, zou die stijgen in waarde? Of is dat de moeite niet?
Ik heb de 2016 versie hier nog liggen. Had er destijds 2 gekocht, een om te bewaren en een voor mezelf. Ondertussen al x14 gegaan in waarde. In de toekomst kijken blijft wel lastig natuurlijk, maar zakken zal het niet doen imo.
 
Enkel bourbon staan dan? Ik moet zeggen dat bij de meeste gewone 45% bourbons ik amper onderscheid kan maken, dat is meestal eenheidsworst. Heb zo een Jeffersons ocean staan en zet die voor mij neffes nen Buffalo trace ofzo en ik ga het verschil niet smaken. Nen eagle rare dan bijvoorbeeld wel omdat die wat scherper smaakt. Nuja heb maar fles of 8 bourbon staan waarvan mijn besten de stagg Jr is. Ben meer nen Schots liefhebber

ja bijna uitsluitend bourbon. Ik heb vooral veel Four Roses staan. Al de SMBLE sinds 2013 tot heden en een paar single barrel store picks. Ik denk dat ik voor de rest van mijn dagen weg kan. :) Daarnaast heb ik ook nog een paar flessen rye whiskey staan.

Qua scotch beperkt het zich tot een fles macallan 12 sherry, quinta ruban en old pultney. De Quinta is mijn favoriet. En de macallan was vooral dik overpriced maarja dat wist ik al op voorhand maar kon het toch niet laten :unsure:
 
Inderdaad ;)
Ik wou gewoon eens polsen aan wat ik me kan verwachten. Ge moet daarom niet aggressief worden :p

Mooi licht goudgeel kleurtje en drinkt gemakkelijk. Zeker niet de spectaculairste whiskey maar zeker ook niet slecht. Maar ik ben dan ook geen 'pro' taster, slechts een beginnend liefhebber.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien de prijzen de laatste jaren absurd gestegen zijn, koop ik bijna geen "speciallekes" meer, maar af en toe nog een standaardbotteling die hoog op de schaal van prijs/kwaliteit staat: Lagavulin 16, Talisker 10...of een Benromach 10.
Tegenwoordig grijp ik ook al wat vaker naar een goede bourbon; de single barrel van de Koval Distillery is een persoonlijke favoriet.

Het beste wat ik in huis heb is een Longmorn 1976 van Thosop; vloeibare geschiedenis. Dat gaat pijn doen als die fles leeg is.
 
Mijn voorkeur gaat toch ook wel uit naar een goede bourbon of een blended whisky, al heb ik nog veel flessen te proberen. De whisky waar het allemaal mee begon voor mij was een simpele Four Roses Bourbon on the rocks op een prachtige zomeravond op reis. Mooie herinneringen, met een vernieuwende smaak die me deed beseffen dat whisky ook puur gedronken kon worden en niet enkel bestond om whisky-cola's mee te maken (nooit fan van geweest trouwens...)

Ondertussen al wat meer beginnen uitproberen. Vooral Monkey Shoulder en Red Breast 12y/o zijn absolute toppers. Ik heb nog een single Barrel van Four Roses staan waar ik benieuwd naar ben, alsook een aantal mooie flessen die ik in een kleine collectie heb staan voor de toekomst. Sommigen zullen verkocht worden, sommigen genuttigd op een belangrijk/mooi moment.

Vorig jaar nog een Hibiki 12y/o gekregen van de buurvrouw. Ik was in de tuin aan het werken en ze ging de flessen whisky uitkappen aangezien zij en haar man toch al jaren niet meer dronken.

Gisteren nog een Arbeg Perpetuum kunnen kopen. Ook blij mee.
 
Mijn pa had een verzameling van voornamelijk Schotse whisky aangelegd waar ik nu hij gestorven is, sinds kort toch een glaasje van proef wanneer ik bij mijn ma op bezoek ga. Momenteel dus nog een zeer onervaren whisky drinker. Dat bleef tot nu toe beperkt tot wat chivas om een al veel te zware (cafe) avond mee af te sluiten. Met de flessen van mijn pa verwacht ik toch op termijn er wat meer onderscheid in te kunnen maken en te kunnen verwoorden welk smaken mij wel of minder liggen 🤓
 
Eindelijk nog eens een Ardbeg 10 gekocht. Is al van vorige kerstvakantie geleden dat ik nog een whisky kocht.
Was toen de Ardbeg Wee Beastie, maar kan niet tippen aan de 10. heb het me niet beklaagd. probably de beste prijs/kwaliteit nog steeds :)
 
Even van de standaard afgestapt en momenteel aan mijn 4e fles Bulleit kentucky strait bourbon bezig. En mijn 5e fles is ook in voorraad.
Bulleit Bourbon is een merk van Kentucky straight bourbon whisky geproduceerd in de Bulleit Distillery in Lebanon, Kentucky en de Bulleit Distillery in Shelbyville, Kentucky, voor het drankconglomeraat Diageo. Het wordt gekenmerkt door een hoog gehalte aan rogge voor een bourbon en wordt minstens zes jaar gerijpt
In de koudere maanden ga ik terug overstappen naar de peated single malt's (nog veel te ontdekken) en nog een fles the Balvenie dubble wood aanschaffen. Das één van mijn favorietjes.
 
Iemand tips om een flesje whiskey cadeau te doen? Budget pakweg 50€ tenzij dat zinloos is uiteraard, dan verhoog ik dat wel wat.
Ik ken er zelf niets van.
 
Iemand tips om een flesje whiskey cadeau te doen? Budget pakweg 50€ tenzij dat zinloos is uiteraard, dan verhoog ik dat wel wat.
Ik ken er zelf niets van.
Wat drinkt de persoon graag?

Iets minder bekend maar toch heel lekker vind ik de verschillende flessen van Old Pulteney. De 12 jaar is zeer betaalbaar
 
Een tijd geleden een Gouden Carolus Blaasveld Broek gekocht, was vooral de 'touch of peat' die me aansprak, en was met een kleine 40€ best goedkoop :)
En lekker vooral, does not disappoint

GCBlaasveldBroek.jpg
 
Iemand tips om een flesje whiskey cadeau te doen? Budget pakweg 50€ tenzij dat zinloos is uiteraard, dan verhoog ik dat wel wat.
Ik ken er zelf niets van.
Zelf nog niet gehad maar dan zou ik deze nemen.
 
Terug
Bovenaan