whisk(e)y topic

Brecht

Well-known member
Crowdfunder FE
wat is de laatste whisky die je gekocht hebt?

hier aberlour casg annamh, stond in korting in delhaize, toch nog 55euro wel. ben er niet super van onder de indruk, vrij "agressieve" whisky, ook een klote fles om mee te gieten :p
 
Scapa 2006 The Distillery Reserve Collection (Op de distillery gekocht)
Laphroaig Cairdeas 2016.

Normaal wel ieder jaar enkele distillery's op het programma in Schotland

Helaas dit jaar niet kunnen gaan wegens de gekende rede
 
Hier deze zomer een fles Scarabus Islay single malt meegenomen uit Luxemburg.
Ik kende deze niet, maar blijkbaar van de nieuwe Ardnahoe-distilleerderij op Islay.
Naast de mooie fles ook eens lekker, zeker voor de prijs!
 
Fan van Islay. Gegaan voor Exploration pack van Bruichladdich, Bunnahabrain Cruach Mhona & toevallig uit nieuwsgierigheid Nikka from the barrel ook.
 
Ik zoek fles rond de €40 en ben op deze gestuit : Bunnahabhain Stiuireadair (wie verzint die namen eigenlijk serieus)

Krijgt goeie reviews wel, iemand al gedronken?
 
Ik zoek fles rond de €40 en ben op deze gestuit : Bunnahabhain Stiuireadair (wie verzint die namen eigenlijk serieus)

Krijgt goeie reviews wel, iemand al gedronken?
Nog niet gedronken. Als ik zo de gemengde reviews lees, blijkt die wel niet de typische peated Islay te zijn. Hangt dus hard af van jouw smaak en wat je zoekt. Hoge alcohol, dus beter wat breken met paar druppels water.

Ik zie die fles trouwens voor 33.5 op drankdozijn.
 
Ik zoek fles rond de €40 en ben op deze gestuit : Bunnahabhain Stiuireadair (wie verzint die namen eigenlijk serieus)

Krijgt goeie reviews wel, iemand al gedronken?
Al die hun namen zijn in het gaellic, de oorspronkelijke taal van Schotland :p

Stuieirieieiradur is lekkere niet geturfde sherry'd whisky die heel betaalbaar is
 
Nieuwste aankoop. Hoge verwachtingen van, hopelijk ben ik niet teleurgesteld

*edit* ruikt alvast heel goed. Vanavond eens proeven :D

62d0398f93f126bd1a09db04155b51aa.jpg
 
Buh 40%, mocht toch minstens 46 geweest zijn. Gemiste kans, duvel! En dan nog in 500ml flessen ook, nog zo nen truc om extra cashgrab te doen, onderbewuste vergelijk je dan toch prijzen met full size flessen
Niks mis met 40% imo. Heb hier flessen staan van 50% en zelfs 1 van 57,7% en die zijn eigenlijk een beetje te sterk op zich.
Dat ze 55€ kosten voor een fles van 50cl is een andere kwestie. Dat is idd niet goedkoop vergelijkbaar met andere (en misschien wel betere) whiskies die gewoon wel 70cl bevatten, komt ook voor een deel door het beperkte aantal. 't Is de eerste keer dat ik 1 heb kunnen kopen wetende dat deze al jaren gestookt wordt dus heb ik direct maar 1 meegepakt.
Het mag dan misschien niet hoog aangeprezen zijn onder de "whiskysnobs" maar daar trek ik mij niks van aan. Het gaat er om wat IK er van vind en ik vind het een lekkere whisky :)

Btw, ik ging eigenlijk voor een fles bruine rum (heb de Plantation XO 20 Anniversary gekocht) en uit interesse eens langs de whiskies gepasseerd.
 
Laatst bewerkt:
Buh 40%, mocht toch minstens 46 geweest zijn. Gemiste kans, duvel! En dan nog in 500ml flessen ook, nog zo nen truc om extra cashgrab te doen, onderbewuste vergelijk je dan toch prijzen met full size flessen
Waarom maakt die % uit voor u? Gewoon zodat ge het zelf kunt diluten naar smaak ofzo?
Ik vind rond de 40 sowieso comfortabel, dus mij maakt 't niet uit.

Van die 500ml helemaal akkoord ja. Dat is zoals alle frisdranken op cafe die ooit van 25 naar 20cl fleskes zijn gegaan voor dezelfde prijs, zonder dat mensen dit merkten :mad:.
 
Waarom maakt die % uit voor u? Gewoon zodat ge het zelf kunt diluten naar smaak ofzo?
Ik vind rond de 40 sowieso comfortabel, dus mij maakt 't niet uit.

Van die 500ml helemaal akkoord ja. Dat is zoals alle frisdranken op cafe die ooit van 25 naar 20cl fleskes zijn gegaan voor dezelfde prijs, zonder dat mensen dit merkten :mad:.
omdat onder de 46% whisky praktisch altijd chill filtered wordt, en dit een deel van de smaak wegneemt.
ralfy.com heeft daar een schone naam voor, unchillfiltered en natural colour zijn "integrity malts", alles wat daar onder gebotteld wordt mist imo passievoor hun product, is maximale cash grab. hogere proof whisky is gewoon meer waar voor uw geld, 40% buiten 60% is 20% da ge betaalt voor puur water eh :p
 
Water toevoegen kan ook de smaak positief beïnvloeden. Bij whiskies met hoger alcoholgehalte wordt er ook soms water toegevoegd om het smaakpalet te openen. Als die te sterk is smaak je tot den duur ook niks meer.
Daarbij, hoe technischer je het beoordeeld hoe meer je je laat beïnvloeden en daardoor soms automatisch whiskies op voorhand al afkeurt zonder ze zelfs geproefd te hebben. Ik noem dat whiskysnobisme (no offence btw ;))
 
Terug
Bovenaan