Techreview: Razer Moray

Een nieuwe markt aansnijden, daar is Razer niet vies van. Met deze in-ear monitors, oftewel IEM's, trachten ze volgens henzelf de streamermarkt aan te spreken. Het toeval wil dat ik de afgelopen tijd heel wat opties nagekeken heb om zulke oortjes aan te schaffen. Behalve de laatste draadloze varianten: true wireless of TWS, zijn ook bedrade varianten populair. In dit geval een IEM zoals bijvoorbeeld bands gebruiken tijdens optredens om zo de muziek goed te blijven horen, ook al is er veel publiek aanwezig of andere storende factoren.

Sinds jaar en dag worden IEM's dus door vele artiesten gebruikt en nu doet Razer ook zijn eerste stappen in deze apparatuur. De Razer Moray is hun eerste poging en ik wou deze maar al te graag uittesten. Het grote voordeel van een IEM zit ook in de naam: in ear of beter gezegd dieper in de oren en worden typisch ook gemaakt om niet op te vallen. Ze zitten in het oorkanaal en zijn vrij vlak bovenaan waardoor ze niet uitsteken in je oor en worden daarom ook dikwijls transparant of vleeskleurig gemaakt om zo veel mogelijk uit het zicht te blijven.

RazerMoray-a5.jpg

Voor artiesten? En waarom dan streamers?​

Hierop is er een eenvoudig antwoord: in een zuivere IEM is er geen microfoon ingebouwd, iets wat bij bijvoorbeeld draadloze oortjes wel meestal het geval is. Professionele streamers hebben al een aparte kwalitatieve microfoon aangeschaft en hebben geen nood aan een headset of andere audio-apparatuur met een ingebouwde microfoon van matige kwaliteit. Ikzelf heb enkel nood aan een microfoon als ik in groep speel, maar daarvoor gebruik ik momenteel een aparte headset. Een tweede voordeel van een IEM is dat deze comfortabeler blijft zitten voor langere tijd, mits gebruik van de juiste oordopjes.

Eén van de belangrijkste punten voor mij aan deze oortjes ligt dan ook aan het vlakke profiel en het feit dat ze dieper in je oor zitten. Als je voor het slapengaan graag nog een video wil bekijken of graag een podcast of muziek beluistert, dan is het enorm comfortabel als je jouw hoofd volledig kan neerleggen op je kussen, zonder dat het pijn doet door kanjers van oortjes. Anderzijds zorgt de diepere plaatsing in het oor voor een sterke passieve noise cancellation, zonder dat je daarvoor veel meer moet bijbetalen voor een actieve variant.

RazerMoray-a6.jpg

Wat krijg je​

In de verpakking zijn er een aantal extra zaken terug te vinden. Zoals je bij de meeste oortjes kan verwachten zijn er oordopjes meegeleverd in drie maten: small, medium en large. Handig is wel dat er twee materialen zijn waaruit je kan kiezen: silicone en schuim. Na beide getest te hebben gaat mijn voorkeur toch uit naar de silicone versies. Ook al krijg je met de andere variant een betere pasvorm en dus betere isolatie voor geluiden van buitenaf, toch had ik een aangenamer en waarschijnlijk een vertrouwder gevoel met de silicone dopjes en bleven de dopjes ook schoner na gebruik. Het wisselen naar de schuimversies verliep wel gemakkelijker met wat minder gepruts. Test dus zeker eerst die versies vooraleer je sukkelt om de silicone dopjes er op te krijgen.

Comfortabel en een mooi geluid, mits wat aanpassingen aan de hogere tonen.


Hardwarematig zijn er dubbele drivers terug te vinden in de oortjes, die zouden moeten zorgen voor een betere akoestiek. Verder krijg je een tasje van kunstleer dat spatbestendig is en net groot genoeg om alles in op te bergen. Je moet wel even oefenen om de kabel netjes op te rollen want veel ruimte is er niet voorzien. De MMCX kabel met 3,5mm aansluiting is wel los te koppelen van de oortjes, waardoor je deze gemakkelijk kan vervangen. Deze aansluiting is trouwens de standaard, waardoor je veel alternatieve opties hebt om die vrij korte kabel van 1,6 meter te vervangen. Voor streamers die via een pc werken lijkt me dit toch een minpunt en moet je al snel met een verlengkabel werken of een langere kabel aanschaffen. Om te luisteren via een smartphone heb ik trouwens een audio naar usb-c kabeltje gekocht en dit werkte perfect. Als afsluiter zit er ook een kleine karabijnhaak van Razer mee in de doos, al is die functie met betrekking tot de IEM onduidelijk. Een extra hebbeding om aan je sleutelbos te hangen?


Kwaliteit en geluid​

De prijszetting of adviesprijs is 149,99 euro, waardoor we al snel in het budget van de betere gamingheadsets komen. Wie dus nog geen aparte microfoon heeft moet dus rekening houden met extra budget om er eentje aan te schaffen indien gewenst. Dan rest nog steeds de vraag of de prestaties van het geluid opwegen tegenover andere headsets. Tijdens het gebruik valt direct op dat er weinig bas aanwezig is, maar tegenover de meeste gamingheadsets mag dat geen verrassing zijn. Die laatste leggen namelijk vaak net de nadruk op heel veel bas. Daar had ik mij dus al aan verwacht, maar jammer genoeg zijn de hogere tonen veel te duidelijk aanwezig en soms te scherp. Laat duidelijk zijn dat dit zonder equalizeraanpassing is, want met de juiste instellingen kan je dit wel verbeteren.

Het beoordelen van het geluid is uiteraard subjectief, maar de afwezigheid van bas en de scherpheid van de hogere tonen zijn wel objectief vast te stellen. Niet iedereen speelt met equalizerinstellingen op pc, laat staan op andere toestellen zoals een smartphone. Voor het bekijken van films of series valt dit best mee, maar wie echt als audiofiel naar muziek luistert of wie tijdens het gamen zich niet wil storen aan de hogere tonen raad ik aan om de nodige equalizeraanpassingen door te voeren. De kwaliteit is op zich wel aanwezig in de gebruikte drivers, maar de standaardafstelling laat toch wat te wensen over. Veel bas zul je in een IEM maar zeer zelden terugvinden, wat dat betreft moeten de verwachtingen dan ook navenant zijn.

Conclusie

Algemeen ben ik wel positief over het gebruik van deze IEM. De meegeleverde dopjes in de verschillende formaten en in twee verschillende materialen zijn een goede zet. Wie graag nog meer geluidsisolatie heeft kiest beter voor de schuimversies, maar ik had een beter gevoel bij de silicone variant. De standaardafstelling is net aan de scherpe kant, wat zich vooral in de hogere tonen laat voelen. Veel bas is er niet aanwezig, maar dat is absoluut geen uitzondering bij in-ear monitors en is algemeen ook te verwachten. Het grootste voordeel zit hem in het comfort tijdens het gebruik bij langere sessies en om bijvoorbeeld je hoofd neer te kunnen leggen op je hoofdkussen. Dit kom door de diepere positionering in je oorkanaal en het lage profiel van de oortjes aan de buitenkant. De kabel van 1,6 meter is vervangbaar, wat voor het beoogde publiek van streamers misschien noodzakelijk is, want die was toch aan de korte kant als je een pc gebruikt.

Pro

  • Comfortabel
  • Oordopjes in schuim en silicone varianten
  • Goede isolatie
  • Zuiver geluid
  • Tasje

Con

  • Hoge tonen zijn aan de scherpe kant
  • Weinig bas, maar geen uitzondering bij IEM
  • Tasje is net gepast
7.5

Over

Gespeeld op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC

Fabrikant

  1. Razer
 
Terug
Bovenaan