whisk(e)y topic

Water toevoegen kan ook de smaak positief beïnvloeden. Bij whiskies met hoger alcoholgehalte wordt er ook soms water toegevoegd om het smaakpalet te openen. Als die te sterk is smaak je tot den duur ook niks meer.
Daarbij, hoe technischer je het beoordeeld hoe meer je je laat beïnvloeden en daardoor soms automatisch whiskies op voorhand al afkeurt zonder ze zelfs geproefd te hebben. Ik noem dat whiskysnobisme (no offence btw ;))
Ik kan niet geloven dat een whisky die echt tot op het maximum dat wettelijk mogelijk afgelegd is op het summum van zijn smaak zit.
 
Ik kan niet geloven dat een whisky die echt tot op het maximum dat wettelijk mogelijk afgelegd is op het summum van zijn smaak zit.
Dat ga ik niet beweren ook. Ik bedoel water toevoegen nadien als je hem uitgeschonken hebt, niet tijdens het distilleren.
 
Dat ga ik niet beweren ook. Ik bedoel water toevoegen nadien als je hem uitgeschonken hebt, niet tijdens het distilleren.
Je kan dat doen, ik doe het niet veel. Ik heb dan ook de keuze, die keuze wordt mij niet opgedrongen.
Ze voegen water toe net voor het bottelen normaal, toch om naar 40% te gaan. Gebeurt ook dat ze water toevoegen om naar 63.5% te gaan voor ze de New make in het vat doen.

Daarjust nog enkele flesjes gaan halen
vDYrKxe.jpg

En mijne canvas die ik laten maken heb van eigen foto is ook toegekomen, moet hem dan nog eens aan de muur hangen
 
2 nieuwe flesjes toegekomen, meegedaan aan de ballot van bruichladdich en "mogen" die flessen kopen..
fG2JQSE.jpg

Was via DHL geleverd, verstuurd net na de brexit natuurlijk. Ik ga nog een factuur krijgen voor de extra invoertaxen, ik houd mijn hart al vast..
 
Ik heb er een missie van gemaakt om vanaf 2021 elke maand 1 fles Whisky te kopen. Maar vooral te gaan voor goedkopere flessen. Ik wil eerst even voor meer kwantiteit dan kwaliteit gaan. Tot m'n collectie groot genoeg is, en dan komen er wel een paar betere flessen bij (of voor m'n verjaardag of een andere speciale gelegenheid of zo)

Ik had nog een fles Ardbeg Corryvreckan en een fles Dalmore 12y staan. (beiden nog 1/4 gevuld schat ik)
Een fles Jack Daniels heb ik ook staan, maar die is voor in cocktails te doen (Whisky-cola of Old Fashioned)

Intussen al bijgekocht:
- Smokehead 43%
- Bowmore 12y


Ik ben volop bezig een lijstje aan te leggen en deze staan er voorlopig (in random volgorde) op:

- Caol Ila 12y
- Ardbeg Wee Beastie
- Ardbeg 10
- Laphroaig 10y
- Lagavulin 16y
- Glenfiddich 12y
- Glendronach 12
- Bunnahabhain 12y
- Highland Park 12y
- Macallan 12
- Glenlivet 12


Tips en suggesties altijd welkom (ook als er hier zouden tussenstaan die af te raden zijn)
Ik heb tot nu toe meestal peated gedronken (Lagavulin, Laphroaig, Ardbeg, ..) maar sta zeker open om andere smaken te ontdekken.
Het hoeven ook niet per se Schotse te zijn, alles is welkom hier.

(Ik wacht vol ongeduld op de beschikbaarheid van 9L om daar de Whisky topic nog eens te doorbladeren, ik had daar enkele aanbevelingen nog gekregen maar ben ze vergeten apart te noteren)
 
Ik heb er een missie van gemaakt om vanaf 2021 elke maand 1 fles Whisky te kopen. Maar vooral te gaan voor goedkopere flessen. Ik wil eerst even voor meer kwantiteit dan kwaliteit gaan. Tot m'n collectie groot genoeg is, en dan komen er wel een paar betere flessen bij (of voor m'n verjaardag of een andere speciale gelegenheid of zo)

Ik had nog een fles Ardbeg Corryvreckan en een fles Dalmore 12y staan. (beiden nog 1/4 gevuld schat ik)
Een fles Jack Daniels heb ik ook staan, maar die is voor in cocktails te doen (Whisky-cola of Old Fashioned)

Intussen al bijgekocht:
- Smokehead 43%
- Bowmore 12y


Ik ben volop bezig een lijstje aan te leggen en deze staan er voorlopig (in random volgorde) op:

- Caol Ila 12y
- Ardbeg Wee Beastie
- Ardbeg 10
- Laphroaig 10y
- Lagavulin 16y
- Glenfiddich 12y
- Glendronach 12
- Bunnahabhain 12y
- Highland Park 12y
- Macallan 12
- Glenlivet 12


Tips en suggesties altijd welkom (ook als er hier zouden tussenstaan die af te raden zijn)
Ik heb tot nu toe meestal peated gedronken (Lagavulin, Laphroaig, Ardbeg, ..) maar sta zeker open om andere smaken te ontdekken.
Het hoeven ook niet per se Schotse te zijn, alles is welkom hier.

(Ik wacht vol ongeduld op de beschikbaarheid van 9L om daar de Whisky topic nog eens te doorbladeren, ik had daar enkele aanbevelingen nog gekregen maar ben ze vergeten apart te noteren)
Glenmorangie 12 lasanta sherrycask finish en Oban 14. Prijs/kwaliteit vind ik deze de beste niet peated whisky's die er zijn.
Met de glenmorangie op kop als je fan bent van sherry deze is echt geweldig.
 
Glenmorangie 12 lasanta sherrycask finish en Oban 14. Prijs/kwaliteit vind ik deze de beste niet peated whisky's die er zijn.
Met de glenmorangie op kop als je fan bent van sherry deze is echt geweldig.
Ik kan alleen maar akkoord gaan. 1 Van die 2 staat hier altijd ter beschikking.

@Waelvis Iets duurder maar niet veel: Gouden Carolus mag ook op uw lijstje.
 
oban 14 vind ik zo saai en meh, kan er niet aan doen :unsure:
ik beslis meestal niet van tevoren wat ik ga meedoen, maar kijk ter plekke.
gisteren voor het eerst in maanden nog eens naar topwhisky geweest, en toch enkele flesjes gekocht:
glenrothes 18
dalmore cigar malt
port charlotte 2010 OLC:01

nog 2 flessen te gaan en ik zit aan 100 flessen in mijn kast :')
 
Tips en suggesties altijd welkom (ook als er hier zouden tussenstaan die af te raden zijn)
Ik heb tot nu toe meestal peated gedronken (Lagavulin, Laphroaig, Ardbeg, ..) maar sta zeker open om andere smaken te ontdekken.
Het hoeven ook niet per se Schotse te zijn, alles is welkom hier.
Een Dahlwinnie 15 vind ik persoonlijk niet slecht en is geen peated.
 
Ik heb ooit een Woodford Reserve Bourbon gekocht op een luchthaven om (geen idee waarom), is dat eigenlijk een "goeie" bourbon?
Hij is nog nooit opengedaan maar wou wel eens weten of ik een "goeie" koop gedaan heb. De prijs herinner ik me wel niet meer, maar het gaat om deze
 
Ik heb ooit een Woodford Reserve Bourbon gekocht op een luchthaven om (geen idee waarom), is dat eigenlijk een "goeie" bourbon?
Hij is nog nooit opengedaan maar wou wel eens weten of ik een "goeie" koop gedaan heb. De prijs herinner ik me wel niet meer, maar het gaat om deze
tgoja ik prefereer andere bourbons. Voor mij beginnen de "goeie" flessen aan +-50 euro.
 
E4vZZcf_d.webp


cfslZNy_d.webp



Deze op de kop kunnen tikken.

Als ik die niet zou opdrinken, maar binnen een paar jaar evt zou verkopen, zou die stijgen in waarde? Of is dat de moeite niet?
 
tgoja ik prefereer andere bourbons. Voor mij beginnen de "goeie" flessen aan +-50 euro.
Wild Turkey 101 is anders wel een winner voor mij, te vinden voor een kleine 40 euro (edit: op drankdozijn blijkbaar voor 27.95 o_O) ;)

@Waelvis tgoh, ligt vooral aan hoe goed hij is, 10000 flessen waar geen vraag achter is zal niet in waarde stijgen.
 
Laatst bewerkt:
Wild Turkey 101 is anders wel een winner voor mij, te vinden voor een kleine 40 euro (edit: op drankdozijn blijkbaar voor 27.95 o_O) ;)

@Waelvis tgoh, ligt vooral aan hoe goed hij is, 10000 flessen waar geen vraag achter is zal niet in waarde stijgen.
de 101 heb ik nog niet geprobeerd. Rare breed wel. Deze is ook zeer lekker en kost 45eur
 
De gewone simpele Buffalo trace is ook lekker, en niet duur.
Maar als je echt goeie bourbon wilt, dan moet je kijken naar barrel proof imo.
 
Idd ik heb geen enkele fles onder de 50% behalve buffalo trace. BT is een ideale bourbon om op een zomeravond te drinken icm ijs. Puur is hij zeker niet slecht voor het geld maar ik heb te veel betere flessen staan daarvoor :).
 
Idd ik heb geen enkele fles onder de 50% behalve buffalo trace. BT is een ideale bourbon om op een zomeravond te drinken icm ijs. Puur is hij zeker niet slecht voor het geld maar ik heb te veel betere flessen staan daarvoor :).
Enkel bourbon staan dan? Ik moet zeggen dat bij de meeste gewone 45% bourbons ik amper onderscheid kan maken, dat is meestal eenheidsworst. Heb zo een Jeffersons ocean staan en zet die voor mij neffes nen Buffalo trace ofzo en ik ga het verschil niet smaken. Nen eagle rare dan bijvoorbeeld wel omdat die wat scherper smaakt. Nuja heb maar fles of 8 bourbon staan waarvan mijn besten de stagg Jr is. Ben meer nen Schots liefhebber
 
Terug
Bovenaan