Techreview: JBL Partybox Encore

Waar is dat feestje? Hier is dat feestje! Een uitspraak die de laatste jaren tot vervelens toe wordt uitgeroepen op diverse feesten. En dan maakt het niet uit of het een trouwfeest, een fuif of een schoolfeest is. Dankzij JBL kun je ook thuis feestjes bouwen zonder DJ's die zo'n onzin uitkramen. JBL stuurde ons de JBL Partybox Encore op en ik liet me, samen met de kinderen, volledig gaan! Beelden van mijn schitterende dansmoves krijg je niet te zien, maar ik vertel je wel graag meer over mijn ervaring met deze box.

Hoewel ik een aantal dingen van JBL in huis heb, waaronder een kleinere speaker en een van de beste headsets die ik reeds gereviewd heb, had ik nog geen ervaring met de grotere boxen van het bedrijf. Daar kwam enkele weken geleden verandering in, toen een koerier met een best grote doos aan de deur stond. In die doos zat dus de JBL Partybox Encore die een adviesprijs van om en bij de 300 euro heeft (tip: op bol.com staat het momenteel in korting aan 239 euro indien je Select hebt!). Toen mijn dochter zag dat het een grote luidspreker was, vroeg ze me lief om het direct te testen. Naar de reden moest ik niet raden ... Camille ...

JBL 1.jpg


On the go

De JBL Partybox Encore is een héél degelijke speaker die er kwalitatief bijzonder goed uitziet. Verwacht je aan een afgeronde kubus van zo'n dertig centimeter lang aan elke zijde in mat zwart. Vooraan vind je een metalen rooster, bovenaan de box vind je een handvat waarmee je het toestel eenvoudig kunt verplaatsen. Bovenaan bevinden zich ook de knopjes waarmee je het toestel bedient. Zo maak je eenvoudig verbinding via bluetooth, kun je het volume aanpassen en eventueel de bass boost aan- of uitzetten. Voor de volledige ervaring is het wel aangeraden de app JBL Partybox te installeren op je smartphone. Hiermee kun je onder meer een aantal instellingen aanpassen, waaronder de verlichting van de box. Zo kun je aangeven welke lichtjes je wil inschakelen. Ik ervaarde het stroboscopisch licht eerder als storend, dus dat duurde niet lang vooraleer deze functie werd uitgezet.

De JBL Partybox Encore is een knappe luidspreker, maar tegen een prijs.


De verlichting bestaat trouwens uit een aantal apart in te stellen delen, waaronder dus het stroboscopisch licht, maar ook een ring in RGB-kleuren. Daarvan kun je onder andere instellen in welke kleur het allemaal gebeurt, wat dus voor een aantal aanpassingsmogelijkheden zorgt. Aangezien de JBL Partybox Encore op batterijen werkt, moet je wel beseffen dat het inschakelen van licht, en bij uitbreiding ook enkele andere features, een negatief effect heeft op de batterijduur. Zo spreekt de fabrikant van een batterijduur van tien uur, maar eens je de verlichting inschakelt, wordt dit al teruggebracht. Daarnaast behaal je die tien uur enkel als je maximaal aan 65% van het volume zit en je ook de bass boost hebt uitgeschakeld. Toch mag je rekenen op een zestal uur aan luisterplezier, inclusief bas en de sfeervolle verlichting, en dat is zeker niet slecht. Opladen duurt zo'n drieënhalf uur.

IMG_20230208_100158.jpg


Manusje van alles

De 6,3 kilogram zware JBL Partybox Encore is gezien het handvat geschikt om 'overal' mee naartoe te nemen. Dat het toestel spatwaterdicht is, is hierbij mooi meegenomen. Een zonnige, sfeervolle barbecue waarbij het plots wat begint te druppelen? Dit JBL-toestel heeft er geen moeite mee. Ook het strand kan een toffe plek zijn om voor wat sfeer te zorgen. Meenemen in je zwembad is echter een minder goed idee. Daarnaast is het ook handig dat je muziek via meerdere manieren op het toestel kunt afspelen. Doe je het liever met een USB-stick, dan is dat mogelijk. Ook een aansluiting met een aux-kabel kan. Wat ook nog tof is, is dat je een extra box kunt aansluiten via TWS-technologie. Zo wordt dat kleine feestje direct een stuk groter en waan je je op Tomorrowland Light.

Samen met de box wordt er ook een hoogwaardige karaokemicrofoon bestaande uit zink meegeleverd. Die verbind je in enkele eenvoudige stappen met de JBL Partybox Encore, waarna je je kunt laten gaan. Of je kinderen natuurlijk, die maar al te graag meekwelen op Camille en Metejoor ... De microfoon werkt in tegenstelling tot de box zelf, die geleverd wordt met een inwendige oplaadbare batterij, op twee AA-batterijen. Hoewel de microfoon regelmatig gebruikt werd, heb ik de batterijen nog niet moeten vervangen. Hoe lang de microfoon meegaat op een batterijlading, kan ik dus niet meegeven. Een echte karaokemicrofoon zou natuurlijk geen microfoon zijn moest je niet het een en ander kunnen instellen en jawel, dat kan ook bij deze. Zo kun je de bas en echo aanpassen, waardoor je wat Metejoor zingt en jij dus nadoet nog eens drie keer achteraf hoort. Hoera!

Conclusie

De JBL Partybox Encore heeft een heleboel in huis, maar daar staat een prijskaartje van om en bij de 300 euro tegenover. Voor dit bedrag krijg je wel een heel degelijk toestel in de plaats. Niet alleen is het toestel zelf heel robuust, ook de bijgeleverde karaokemicrofoon uit zink is van hoogwaardige kwaliteit. Dat je kinderen dan meekwelen met Camille en Metejoor moet je er helaas wel bijnemen. De ringverlichting zorgt voor sfeer, de diepe bas voor wat extra partygevoel en de stroboscoop voor koppijn. Want ja, ook dat hoort bij feestjes.

Pro

  • Spatwaterdicht
  • Gaat wel erg luid
  • Lichtjes!
  • Karaoke!

Con

  • Niet goedkoop
  • Stroboscoop stoort
8
 
Ik heb paar jaar geleden die Partybox 1000 gekocht.
Serieus beest is dat.

Bij dat model kunt ge de stroboscoop uitzetten door de lichtknop een 5-tal seconden vast te houden.
Mogelijk bij deze op dezelfde manier zou ik denken.
Anders vreemd dat ze die mogelijkheid hier niet zouden geven, want ik zet die ook altijd meteen af.
 
Redactie
"Dat je kinderen dan meekwelen met Camille en Metejoor moet je er helaas wel bijnemen." Alsof je zelf niet meekwelt!
 
Terug
Bovenaan