Techreview: JBL Boombox 3

Een vrij groot feestje gepland maar geen zin om een geluidsinstallatie te huren? Geen zorgen want met de JBL Boombox 3 ben je aan het juiste adres. Of dat moeten we toch geloven als we de bijhorende reclame lezen, want met een krachtig geluid en diepe bas moet dat geen probleem zijn, toch?

Mijn verbazing was groot, toen zonder aankondiging een lijvige en tevens zware doos aan mijn achterdeur stond. Ik kon het even niet plaatsen want het exemplaar was al enige tijd geleden gereserveerd. Maar dat was niet de enige reden voor mijn verbazing, want ik had een kleiner exemplaar verwacht, eentje zoals de JBL Charge 5 met wat beperktere afmetingen en een lager gewicht. Zo een model heb ik al namelijk al veel ervaring mee, waardoor ik dus gemakkelijker een vergelijking kon maken. Bekomen van de eerste shock ging ik met volle moed aan de slag met de JBL Boomnbox 3 , om dit groter model aan wat tests te onderwerpen.

JBLBoombox3-1.jpg


Mastodont

We kunnen gerust van een uit de kluiten gewassen speaker spreken, met afmetingen van 48 cm x 20 cm x 25 cm en een gewicht van 6,7 kg. Algemeen blijft het design mij wel aanspreken, maar het lijkt dan ook een eerder typisch mannelijk uiterlijk, met een strakke en minimalistische vorm. Het feit dat deze Boombox 3 enkel in het zwart of in een camouflageversie verkrijgbaar is spreekt dat gevoel niet bepaald tegen. Ten opzichte van de voorgaande versie is het uiterlijk licht aangepast, maar nu wel IP67 gecertificeerd, wat wil zeggen dat de speaker volledig stofvrij blijft en tot een meter diep in water ondergedompeld kan worden. Persoonlijk raad ik niet direct aan om de speaker in pakweg een zwembad te plaatsen, want naar garantie toe is dat niet gedekt. Het is wel een goede indicatie en toont aan dat de Boombox 3 tegen een stootje kan en een regenvlaag kan trotseren.

Een zwaargewicht onder de draagbare speakers, zowel letterlijk als figuurlijk.


Draagbaar kan je de speaker dus nog net noemen, maar lange afstanden mee rondlopen kan ik zeker niet aanraden. Heb je een grote familie of vriendenkring en worden er regelmatig feestjes georganiseerd, dan kan je die verplaatsingen wel even trotseren. Het bluetoothbereik van honderd meter heb ik niet volledig getest, maar ik kon vanuit de woonkamer nog steeds perfect streamen naar de speaker op zolder. Als je de muziek graag nog zelf hoort, is de afstand dus zeker voldoende. Er kunnen ook twee toestellen tegelijk verbonden zijn via bluetooth, al moet je dan wel afspreken wie de muziek afspeelt tijdens een feest. Het moet ook gezegd dat deze speaker enkel bluetooth en aux ondersteunt.

JBLBoombox3-3.jpg


Kwaliteit en batterij

Wat betreft de kwaliteit moeten we zeker en vast tevreden zijn. Dit zowel op vlak van bouwkwaliteit, wat de IP67 certificering uiteraard onderstreept, maar ook op vlak van geluid en batterijduur. Op het hoogste geluidsniveau blijft het geluid zuiver, zonder vervormingen, wat al een prestatie op zich is en ook een verbetering ten opzichte van de voorgaande versie. Aangesloten op netstroom kan de volledige speakercapaciteit benut worden, op batterij is dat een vijfentwintig percent minder. Enkel op zeer luide feestjes is dat verschil te merken. Via de JBL Portable app zijn er wat instellingen mogelijk, waarvan de belangrijkste het aanzetten van de PartyBoost mode waarmee je meerdere JBL speakers aan elkaar kan koppelen of het aanpassen van de bass, middle en treble tonen. De equalizermogelijkheden zijn wel beperkt tot vijf mogelijke standen per toonsoort.

Over de batterijduur zijn hier ook geen klachten. Het aangegeven maximum van vierentwintig uur is wat overdreven, zeker als de speaker goed benut wordt, maar dan is het nog ruim voldoende om één of meerdere sessies zonder problemen te overbruggen. Via de app kan je tevens ook het batterijniveau raadplegen om zo op tijd de speaker op te laden. Hiervoor wordt zesenhalf uur aangegeven om volledig vanaf nul op te laden. Een handige toevoeging is de powerbank functionaliteit, waarmee je via de batterij van de Boombox je smartphone kan opladen. Zo val je niet zonder muziek maar boet je wel in naar batterijduur van de speaker. De bediening op de speaker zelf is ook summier gehouden met een powerknop, stiller en luider zetten van het volume, een afspeelknop die ook dienst doet als pauzeknop en een knop om de bluetoothkoppeling te starten.

Conclusie

Eens je het mastodontgevoel een plaats gegeven hebt, sta je versteld hoe krachtig en zuiver deze speaker is, ook in de luidste regionen. Deze luidspreker is daadwerkelijk krachtig te noemen en kan zeker zijn mannetje staan tijdens luidruchtige feestjes en bijeenkomsten. Enorm draagbaar is deze versie echter niet en er is toch wat spierkracht nodig om deze op zijn plaats te krijgen. Dat is echter niet het belangrijkste punt en blijft zeker draagbaar genoeg om flexibel te zijn, zonder in te boeten op geluidskwaliteit. Als het gewicht en de afmetingen geen probleem vormen, is er enkel nog een ander belangrijk punt: de prijs. Met een adviesprijs van 499,99 euro is het niet bepaald goedkoop te noemen, maar wie een zwaargewicht zoekt komt zeker niet bedrogen uit.

Pro

  • Batterijduur
  • Geluidskwaliteit top
  • Bij luidste standen geen vervorming van het geluid
  • Bouwkwaliteit
  • IP67 certificering

Con

  • Zwaar
  • Prijskaartje niet voor iedereen
8
 
Ik vind bij JBL altijd dat de bas veel te overheersend is, toch bij de vorige modellen.
Bose heeft dat zelfde probleem vind ik.
Daarom in de tijd gekozen voor de beolit 20
 
Redactie
Ik vind bij JBL altijd dat de bas veel te overheersend is, toch bij de vorige modellen.
Bose heeft dat zelfde probleem vind ik.
Daarom in de tijd gekozen voor de beolit 20
Ook al is de app beperkt qua equalizer, voor het aanpassen van de bass is het wel voldoende. Met dit model lijkt me dat zeker goed mee te vallen ook, is een punt waar ik ook op let en viel hier niet direct op.
 
Terug
Bovenaan