Techreview: JBL Live Pro 2 TWS

Music is life! Met in 2021 bijna 54.000 minuten naar muziek te luisteren via Spotify, doe je dat natuurlijk niet met headphones die je gratis bij een Hop On Hop Off Bus krijgt. JBL stuurde ons de Live Pro 2 TWS by Harman op om te testen. Laten we meteen aan de slag gaan!

De JBL Live Pro 2 TWS heeft een prijskaartje van € 129,99 en is verkrijgbaar in het zwart, zilver, blauw en roze. Ze komen in een mooie strakke verpakking samen met een USB-C kabel, drie paar opzetstukken gaande van small naar large en een oplaadcase. Deze case heeft de mogelijkheid om draadloos opgeladen te worden, maar dan moet je nog een draadloze QI-Certified oplader bijkopen.

De oortjes wegen apart net geen vijf gram en zitten ongelooflijk stabiel en comfortabel in de oren en sluiten goed af. Ikzelf had in het verleden vaak het probleem dat mijn earpieces niet vast genoeg zaten en hierdoor makkelijk uit mijn oren vielen, daarom koos ik vaker voor een koptelefoon dan in-ear headphones. Echter zit de bijgeleverde grootste maat mij als gegoten en kwam ik dit probleem hier niet tegen. Ook tijdens het sporten bleven deze earbuds goed zitten en met een IPX5-rating zijn ze zowel zweet- als waterbestendig. Met behulp van de JBL Headphones-app kun je een test uitvoeren die laat weten of ze goed gepositioneerd zitten.

JBL2.png


Small design, big performance

Deze kleine maar fijne oortjes hebben een batterijcapaciteit van maar liefst tien uur, plus dertig uur extra in de oplaadcase. Indien de Noise Cancelling aanstaat gaat de batterij acht uur mee en 22 uur met de oplaadcase. De case is op te laden met een USB-C kabel en bevat drie kleine lampjes om de batterijcapaciteit weer te geven. Indien de batterij van de case volledig leeg zou zijn neemt het twee uur in beslag om terug volledig op te laden. Indien je echter niet zo lang wilt wachten zit je met vijf minuten opladen al aan een uur speeltijd en na een kwartier kun je weer vier uur verder. Het draadloos opladen duurt wel dubbel zo lang. Hierbij duurt het vier uur om van leeg naar vol op te laden.

De JBL Headphones-app komt met een equalizer waarin vijf presets beschikbaar zijn (Jazz, Vocal, Bass, Club en Studio). JBL staat ervoor bekend om standaard al een rijke bas te hebben. Ook hier is deze aanwezig, maar overheerst het nooit de rest van het geluid. Ik vond persoonlijk de Jazz-preset het beste klinken en paste deze met behulp van mijn favoriete liedje naar mijn persoonlijke voorkeur aan. Automatisch sloeg de app mijn aanpassingen op in een nieuwe set zodat de originele Jazz-preset steeds beschikbaar bleef.

Vanwege de Noise Cancelling en de uitstekende output van muziek hoorde ik delen van nummers die me nooit eerder opvielen.


Deze headphones geven je de mogelijkheid te schakelen tussen (Adaptive) Noise Cancelling, Ambient Aware en TalkThru. Met behulp van de touch gestures, die beide earpieces hebben, kun je dit allemaal bedienen zonder je telefoon uit te moeten halen. De Noise Cancelling heeft een optionele adaptieve functie die met behulp van vier van de zes ingebouwde microfoons, zich automatisch aanpast aan je omgevingsgeluid. Deze aanpassingen gebeuren zeer subtiel en vallen enkel op als je er actief op let. Vergeleken met de Sony WF-1000XM3 die ik hiervoor had, is dit een serieuze verbetering. Het omgevingsgeluid wordt goed gedempt, waardoor je probleemloos naar muziek kunt luisteren tijdens het stofzuigen of in het bijzijn van wenende kinderen en is het het ideale hulpmiddel om irritante collega’s op je werk te negeren.

Vanwege de Noise Cancelling en de uitstekende output van muziek hoorde ik delen van nummers die me nooit eerder opvielen. Vreemd genoeg liet het wel meldingen op de luchthaven, trein en vliegtuig best goed door waardoor je belangrijke zaken toch niet hoeft te missen. Een minpunt, bij veel wind werkte de Adaptive Noise Cancelling minder goed. Het geluid van de wind werd versterkt waardoor in stevige weersomstandigheden het beter is zonder Noise Cancelling te luisteren.

JBL1.PNG


Small design, lots of features

Met een simpele aanraking schakel je van Noise Cancelling over naar Ambient Aware. Deze functie is ideaal voor voetgangers of fietsers die voor de veiligheid toch hun omgevingsgeluid in de gaten willen hebben, zonder al teveel geluidskwaliteit in te moeten boeten. Bij TalkThru leek deze functie simpelweg de muziek op het laagste mogelijk volume te plaatsen. Ik deed dan eerder een oortje uit waardoor de muziek stopte met spelen en ik me tegenover de persoon in kwestie toegankelijker maakte. De impact van deze effecten zijn allemaal in de JBL Headphones-app in te stellen.

Beide oortjes zijn voorzien van een touch oppervlak waarmee je de functies (volume aanpassen, playback en schakelen tussen ANC, Ambient Aware of TalkThru) kunt aanpassen en oproepen kunt beantwoorden. Jammer genoeg kun je elk oortje maar één gesture geven waardoor er steeds een functie ongebruikt blijft. Kiezen is dus verliezen.

Ook beschikbaar in de app is de audio/video-functie. Deze dient om de beste kwaliteit te leveren bij zowel audio als bij het bekijken van video’s. Het veranderen naar video is wel een must want anders lopen klank en beeld niet in sync. Een probleem dat ik hierbij tegenkwam was dat mijn bijna antieke tablet, die nog op Android 6.0.1 draait, de app niet kon ondersteunen. Hierdoor kon ik de audio/video-modus niet veranderen. Gelukkig zijn deze headphones voorzien van Multi-Point Connection, waardoor je met meerdere apparaten tegelijk kan verbinden. Hierdoor kon ik via mijn smartphone de audio/video-modus aanpassen en op mijn tablet in sync naar YouTube of Netflix kijken. Een beetje omslachtig maar het werkt.

Verder heb je ook de optie om de headphones het spelen automatisch te laten stoppen wanneer je een oortje uitneemt. Deze headphones hebben een 11mm driver, werken in stereo en hebben een dynamisch frequentiebereik van 20Hz tot 20 kHz. Wanneer je één oortje gebruikt wordt de muziek in mono afgespeeld. Deze headphones ondersteunen Google Assistant, Alexa, Bixby en Siri. Enkel de eerste twee zijn te gebruiken met voice assistent en dit werkte steeds vlekkeloos. Ook het bellen kun je via een spraakopdracht starten en door middel van de zes microfoons leveren deze earbuds topkwaliteit.

Conclusie

De JBL Live Pro 2 TWS headphones zijn voor mij een schot in de roos. Voor € 129,99 krijg je een zeer sterke audio performance, grote batterijcapaciteit en een aantal zeer handige features. Deze headphones zitten aangenaam en stabiel in de oren waardoor ze ook ideaal zijn om te sporten. De Noise Cancelling werkt veel beter dan wat ik eerder heb mogen ervaren, enkel jammer dat je deze bij veel wind moet afzetten. Wat ook spijtig is, is dat de JBL Headphones-app niet op oudere toestellen beschikbaar is. Gelukkig bevatten ze Multi-Point Connection waardoor deze tegelijk op meerdere apparaten gebruikt kan worden. Toch wegen deze minpunten niet teveel door en vervangen deze headphones meteen mijn vorige paar!

Pro

  • Audiokwaliteit
  • Top Noise Cancelling ...
  • Zit stabiel en comfortabel
  • Batterijcapaciteit
  • Prijs-kwaliteitverhouding

Con

  • Beeld en klank niet synchroon zonder video-modus
  • ... behalve bij veel wind
8.5
 
Terug
Bovenaan