Techreview: JBL Quantum 910 Wireless

Ik heb voor BeyondGaming ondertussen al heel wat headsets mogen reviewen van diverse merken. De laatste nieuwe aanwinst is er eentje van JBL, de Quantum 910 Wireless. Met een prijskaartje van zo'n 250 euro bevindt de headset zich zowat in de hogere regionen, dus was ik uitermate benieuwd naar wat het toestel te bieden heeft. Mijn ervaring met de JBL Quantum 910 Wireless lees je in onderstaande review.

Deze JBL Quantum 910 Wireless is het tweede product van JBL dat we mogen reviewen, want enkele weken geleden ging reviewer Karel-Jan uitgebreid aan de slag met de JBL Live Pro 2 TWS draadloze in-ear oortjes. Uiteraard zijn er heel veel verschillen tussen een volwaardige headset en in-ear headsets, dus concurreren de producten niet met elkaar. Zelf heb ik ook in-ear oortjes van een concurrerende fabrikant, maar ik geniet ook graag van de iets vollere ervaring die een headset biedt.

Quantum 910-1.jpg


Zwaargewicht

De JBL Quantum 910 Wireless is niet de enige premium headset die ik aan een test mocht onderwerpen. Eerder deed ik dat ook met bijvoorbeeld de Razer Barracuda Pro die een prijskaartje van 290 euro heeft. Die headset was sinds juni mijn favoriete exemplaar, omdat het zo compleet is en een bijzonder hoog draagcomfort heeft. Aangezien de Quantum 910 van JBL zich in zowat dezelfde prijsklasse bevindt, kan ik eigenlijk niet anders dan persoonlijk de vergelijking te maken. Ik kan nu reeds verklappen dat de Quantum 910 zowat identiek is qua draagcomfort, maar door zijn gewicht net iets minder prettig op het hoofd zit. De Razer Barracuda Pro weegt met z'n 340 al niet weinig en de Quantum 910 doet er nog zo'n tachtig gram bij, wat het gewicht op 420 gram brengt. Voor een headset is dat aan de hoge kant, al moet ik wel bekennen dat ik daar in principe amper hinder van heb ondervonden.

De JBL Quantum 910 komt in een standaard doos, maar zit binnenin mooi verpakt. Je vindt er onder andere de headset zelf, een USB-C dongle inclusief een USB-A opzetstuk, een 3,5mm-kabel, USB-C naar USB-A kabel, een windruiskapje en een kalibratiemicrofoon. Daarnaast zit er ook een mooie stoffen zak in de doos waarin je je headset na gebruik kunt opbergen. Als een dolenthousiast kind flikkerde ik alles uit de doos om er onmiddellijk mee aan de slag te gaan. Als fervent PlayStation-speler gebeurde dat eerst op die console. Daarvoor koppel je de bijgeleverde USB-dongle, zet je de headset aan en kun je onmiddellijk beginnen. Dat deed ik met spellen als Call of Duty: Modern Warfare II en Fortnite, maar ook The Last of Us Part I maakte onderdeel uit van de test. Ik kan nu al één ding verklappen: wauw! Dat het ding een draadloze verbinding met lage latentie ondersteunt, maak alleszins een groot verschil in competitieve shooters!

Quantum 910-2.jpg


Technische snufjes

Deze nieuwe headset van JBL heeft een aantal indrukwekkende features, al zijn die niet altijd even nodig. Zo biedt het toestel bijvoorbeeld head tracking aan en dat zowel op pc als console. Dat wil zeggen dat het geluid meer waarheidsgetrouw wordt meegegeven als je je hoofd draait, maar zo'n feature is vooral handig als je VR-games speelt. Zit je gewoon voor je pc of console, kijk je 99% van de tijd recht naar je scherm, dus dan is deze functie in principe overbodig. Ook heeft deze headset virtuele 3D-audio, maar zo speciaal is dit eigenlijk niet meer. Steeds meer fabrikanten stoppen deze feature in hun, zelfs goedkopere, headsets. Wat niet elke headset heeft, is ledverlichting. Met de JBL Quantum 910 kun je vroegtijdig kerst in huis halen, want er branden ledlichten in vrolijke kleuren aan de buitenzijde van je oorschelpen. Wie geen zin heeft om als kerstboom te fungeren, kan die trouwens uitschakelen.

De JBL Quantum 910 is zonder twijfel een van de betere headsets.


Qua draagcomfort is de Quantum 910 een van de betere headsets die ik al gehad heb, met een kleine uitzondering van het gewicht. Zowel de hoofdband als de oorkussens zijn voorzien van traagschuim, afgewerkt met kunstleder. De oorschelpen kunnen meer dan negentig graden draaien en de over-ear oorschelpen zijn bijzonder ruim, wat het draagcomfort uiteraard helpt. Op die oorschelpen vind je zoals gewoonlijk een aantal functies terug, waaronder een draaiwieltje om het volume te regelen, een knopje om de head tracking al dan niet aan te zetten, een aan- en uitknop en een USB-C-poort om het apparaat op te laden. Ook de actieve noise cancelling kan al dan niet uitgeschakeld worden. Een ander belangrijk punt van deze headset is de batterijduur. Je kunt volgens het bedrijf een 39-tal uren aan de slag met het toestel indien de ingebouwde batterij volledig is opgeladen. Ikzelf kwam uit op een uur of 32, maar dan wel met de ledverlichting ingeschakeld. En dat is helemaal niet slecht! Vind je dat niet genoeg? Je kunt de headset opladen tijdens het gebruik, wat ook een voordeel is.

6.JBL_QUANTUM_910_Wireless_Product Image_Detail.png


Aan de slag op pc

Wat ook steeds meer headsets ondersteunen, is een gecombineerde verbinding. Terwijl je headset met je console is verbonden via de bijgeleverde bluetooth-dongle, kun je het toestel ook laten verbinden met bijvoorbeeld je smartphone. Op die manier kun je telefoontjes plegen of naar Spotify luisteren terwijl je geïnfecteerden aan gort schiet in The Last of Us Part I. Qua microfoon mag je een niet te verwijderen exemplaar verwachten, iets wat bij bijvoorbeeld EPOS wel het geval is. Deze micro draai je naar omhoog om te dempen en kun je naar beneden halen om actief te maken. Ook hier werd echo- en ruisonderdrukking voorzien, zodat je teamgenoten je aan de andere zijde in principe glashelder zouden moeten horen.

Hoewel het geluid dat de Quantum 910 produceert al om duimen en vingers af te likken is, kan de headset met behulp van het pc-programma JBL QuantumENGINE nog wat getweakt worden. Zelf ben ik daar niet zo'n grote held in en het bedrijf goochelt met termen als JBL QuantumSPHERE 360 en JBL QuantumSPATIAL 360, wat zoveel wil betekenen dat je van een surround sound kunt genieten. Daarnaast kun je andere aspecten, zoals de bas en dergelijke, ook bijregelen zodat je te horen krijgt wat hij belangrijk vindt. Dat de 50mm-drivers daar een belangrijk aspect van zijn, spreekt uiteraard voor zich. Via het pc-programma kun je je headset via de kalibratiemicrofoon ook laten kalibreren, al merkte ik geen verschil in gebruik. Dat verhindert echter niet tegen dat ik deze JBL Quantum 910 als een toptoestel beschouw.

Conclusie

De JBL Quantum 910 is algemeen genomen de beste headset die ik al mogen reviewen heb. Het geluid is subliem, het toestel heeft extra functies die zonder problemen ook op consoles te gebruiken zijn, je kunt tientallen uren aan een stuk gamen op batterijvoeding en het draagcomfort is schitterend. Hou er wel rekening mee dat deze headset met zijn 420 gram aan de zware kant is, wat het draagcomfort kan beïnvloeden. Met een prijs van 250 euro is dit ook geen goedkope headset.

Pro

  • Schitterend draagcomfort
  • Volledig in te stellen naar wens
  • Bangelijk geluid
  • Uitstekende batterijduur
  • Veel functies ook voor console beschikbaar

Con

  • Zwaarder dan gemiddeld
  • Duurdere prijsklasse
8.5

Over

 
Redactie
Voor alle duidelijkheid: deze heeft geen ingebouwde micro hé?
Is een boomarmmicrofoon, zie dit stukje
"Qua microfoon mag je een niet te verwijderen exemplaar verwachten, iets wat bij bijvoorbeeld EPOS wel het geval is. Deze micro draai je naar omhoog om te dempen en kun je naar beneden halen om actief te maken."

De foto's spreken eigenlijk ook voor zich.
 
Terug
Bovenaan