whisk(e)y topic

Ardbeg is idd sowieso al aan de zwaardere kant, maar voor mij persoonlijk toch nog steeds mijn go-to merk.
De 10 is de beste prijs/kwaliteit lijkt me. Persoonlijk heel erg fan van de Corryvreckan, maar wel al een heel stuk duurder dan de 10.
Duurdere Ardbegs heb ik wel nog niet gedronken, bij die zit je al snel op +100 euro voor een fles, en dat vind ik te veel.

Naast Ardbeg ook fan van de Laphroaig 10, quarter cask en triple wood
 
Als ik eens een "peated" whiskey wil proberen, is Ardbeg 10 dan een goeie "instapper"? Ik hou wel van Mezcal, en ik heb andere Mezcal liefhebbers al horen zeggen dat ze ook wel eens graag een rokerige whiskey drinken.
Wolfburn Morven is ook een mooie, lightly peated, jonge whisky.
 
Als ik eens een "peated" whiskey wil proberen, is Ardbeg 10 dan een goeie "instapper"? Ik hou wel van Mezcal, en ik heb andere Mezcal liefhebbers al horen zeggen dat ze ook wel eens graag een rokerige whiskey drinken.
Mezcal liefhebber!?
Vertel, welke kan je aanraden?
Zelf heb ik enkel Derrumbus Durango en Rey Campero Jabali. Rey Campero Madre Cuishe is net onderweg.
De uiteenlopende en aparte smaken van Mezcal spreken mij wel aan.
 
Mezcal liefhebber!?
Vertel, welke kan je aanraden?
Zelf heb ik enkel Derrumbus Durango en Rey Campero Jabali. Rey Campero Madre Cuishe is net onderweg.
De uiteenlopende en aparte smaken van Mezcal spreken mij wel aan.
Liefhebber, nog geen kenner :biglaugh:
Vaak wat (te) commerciële toeristen Mezcal gedronken eigenlijk. Dingen als Scorpion. Nu eens een "goeie" gekocht: Los Siete Misterios Doba-Yej. Die vind ik ook wel erg lekker.
 
Liefhebber, nog geen kenner :biglaugh:
Vaak wat (te) commerciële toeristen Mezcal gedronken eigenlijk. Dingen als Scorpion. Nu eens een "goeie" gekocht: Los Siete Misterios Doba-Yej. Die vind ik ook wel erg lekker.
Toch, 't is al een begin 🙂
Feit dat je interesse hebt om eens "iets anders" te proberen dan whisky is al top.
Zelf heb ik ook weinig ervaring met Mezcal maar het spreekt mij enorm aan, het artisanale en de heel uiteenlopende smaken.
 
SFTB is ondertussen alweer uitverkocht 🙂

Wat vroeger nog geen 70euro. Nu al het dubbel... Nuja die SFTB is wel een zeer lekkere bourbon. Gelijkwaardig aan een George T Stagg imo. Dus 145eur zou mij nog wel nog het geld waard zijn voor dergelijke barrel proof bourbon.

Maar ik heb hier voorlopig genoeg sterke drank staan voor 7 levers ver... Overlaatst nog een fles bas-armagnac, cognac en calvados aangeschaft. :)
 
Wat vroeger nog geen 70euro. Nu al het dubbel... Nuja die SFTB is wel een zeer lekkere bourbon. Gelijkwaardig aan een George T Stagg imo. Dus 145eur zou mij nog wel nog het geld waard zijn voor dergelijke barrel proof bourbon.

Maar ik heb hier voorlopig genoeg sterke drank staan voor 7 levers ver... Overlaatst nog een fles bas-armagnac, cognac en calvados aangeschaft. :)
I know. €125 is normaal gezien mijn limiet dat ik geef aan een fles maar aangezien ge deze nergens nog goedkoper zult kunnen vinden heb ik toch maar even mijn principes opzij gezet 😝 Als ge ze al ergens vind is het meestal +€200 en meer dat ze vragen.

Ik heb ook redelijk wat staan maar er staan ook veel flessen op mijn wish list (deze was er 1 van). Onlangs nog een Rey Campero Mezcal gekocht en wil deze nu ook in alle varianten aanschaffen. Elijah Craig Barrel Proof staat ook nog op de lijst alsook alles van Hampden en Foursquare.
 
Ik stond voor een rek met allemaal whisky flessen, en ben voor de Glen Garioch 12y gegaan, als cadeau voor een whisky enthousiast, geen top of the line uiteraard, maar zou dit een goede whisky zijn überhaupt?
 
De gewone Buffalo Trace 45° als sample meegekregen bij mijn laatste bestelling. Op zich niet slecht voor zijn prijs maar ik zou het toch niet kopen, niks bijzonder.
 
2 nieuwe erbij in m'n barkast:
- Tomatin 12 years Single Malt
- Balvenie 14 years Carribbean Cask

Vooral naar die laatste ben ik heel benieuwd.
 
Hier een ”BENRIACH Smokey quarter cask“ nieuw in de kast, naast die andere 20-tal begonnen flessen, en de andere 30-tal lege flessen die ik als achtergrond zet (ik hou van allemaal 1 lege fles).
 
Ik heb eigenlijk teveel flessen staan waar nog 1/4 in zit. Hoeveel tijd heb ik om die uit te drinken en is dat echt zo'n verschil in smaak?
 
Ik heb eigenlijk teveel flessen staan waar nog 1/4 in zit. Hoeveel tijd heb ik om die uit te drinken en is dat echt zo'n verschil in smaak?

Naar het schijnt zou het best zijn om die binnen de 1 à 2 jaar op te drinken - al wordt er ook gesproken over 5 jaar als je ze in het donker, bij constante temperatuur en met minimale blootstelling aan zuurstof (checken of de schroefdop na verloop van tijd nog wel echt goed dichtgedraaid is)
Maar hoe minder whisky in de fles, hoe meer zuurstof dus voor "restjes" wordt er vaker gesproken over opdrinken binnen de 6 maanden.
Met oxideren / verouderen van whisky heb ik zelf geen ervaring (in tegenstelling tot sterke bieren) dus geen idee hoe sterk je dat smaakt :)


Iets helemaal anders, eigenlijk de reden waarom ik dit topic nog eens opende:

In verband met die gestegen prijzen: een deel zal wel gewoon de wet van vraag & aanbod zijn, maar ik las recent een artikel waarin onafhankelijke whisk(e)y bottlers kloegen over de rush op whisk(e)vaten, vooral door beleggers waardoor het aanbod voor bottlers sterk gedaald is en de prijzen door het dak schieten. Net als de kosten voor flessen e.d. als Schotse bottlers die van buiten de UK moeten importeren, prijs maal 3 ten opzichte van vóór Brexit - cijfers tot £7 voor een lege fles...
 
2 nieuwe erbij in m'n barkast:
- Tomatin 12 years Single Malt
- Balvenie 14 years Carribbean Cask

Vooral naar die laatste ben ik heel benieuwd.
Die Balvenie staat hier ook, lekkere, iets zoetere, whisky.
Tomatin ook altijd goed!

Het viel mij in mijn verlof op dat de prijzen in de Leclerc in Frankrijk toch ook merkelijk lager lagen dan de prijzen in de winkels hier... Binnenkort voor een paar dagen naar Normandië, mss toch maar eens wat inkopen gaan doen :coolbrows:

Een voorbeeldje:
Aberlour Triple Cask:
E. Leclerc: 37,55
Drankdozijn: 54,95
Broekmans: 49,99
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan