Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Jurassic World: Dominion (2022)

Aangezien die nu op Netflix staat, dan toch maar eens gekeken. Zoals verwacht... wat een absolute bagger. De 'hold/stop it'-handjes van Chris Pratt ben ik nu wel helemaal beu gezien. Niks mis met een beetje fan pleasing, maar er zijn grenzen. We hebben het nu wel allemaal eens gezien hoor. Je kan niet blijven teren op al die plat gewandelde paden. Sommige keuzes zijn echt lui, en vooral ook echt slecht of onlogisch uitgewerkt.

Waar gaat deze film eigenlijk over? Van 'world dominion' is alvast weinig sprake. Onze 3 oudgedienden terugbrengen, is initieel nog wel leuk, maar eigenlijk bieden ze geen enkele meerwaarde en dient dit gewoon om te verdoezelen dat de filmmakers absoluut geen deftig plan of verhaallijn hadden.

Wat een waardeloze trilogy. Slecht, slechter en nu overduidelijk slechtst. John Hammond draait zich om in zijn graf.

3,5/10

Don't Worry Darling (2022)

Wordt eigenlijk ook maar matig beoordeeld, zag ik achteraf, maar ik vond deze eigenlijk niet zo slecht. Kon mijn aandacht de ganse film wel vasthouden en ik wou ook echt wel het einde weten. Het gewicht van de film komt op de schouders van Florence Pugh, maar ze doet dat wel goed.

'Als je sommige zaken maar vaag genoeg houdt, dan klopt het uiteindelijk wel', gaat misschien ook wel op voor deze film op sommige momenten. Maar ca va nog wel.

7/10

Rewatch in 4K UHD extended. We kunnen weer een aantal jaar voort. Blifjt toch een toppertje.

Nu mijn TV abonnement buitenvliegt moest ik nog wat opgenomen films inhalen:

Mjólk / Héraðið (2019)

IJslandse film over een boerin die na de dood van haar man in opstand komt tegen de maffiapraktijken van de lokale melkcoöperatie. Ingetogen film met een ietwat vreemd (maar begrijpbaar) einde. Ik had het wat minder braaf verwacht. Altijd leuk wel om het IJslands nog eens te horen en te genieten van de landschappen daar.

Sorry We Missed You (2019)

Man wordt schijnzelfstandige pakjeskoerier en krijgt daarna een opeenhoping van tegenslagen te verwerken. Na het zien van deze film heb je instant meer begrip voor de opgejaagde pakjeskoerier die aan uw deur komt. Naar het einde toe wordt het nogal veel misérie om nog echt realistisch te zijn, maar de boodschap komt wel binnen.

Kursk (2018)

Ik heb een zwak voor duikbootfilms en deze had ik nog niet gezien. Not your typical duikbootfilm (typical = dieptebommen - boot zinkt onbestuurbaar - iemand offert zich op om aan dat ene ventiel dat alles fikst te draaien) maar wel een goeie met onze Matthias Schoenaerts. We weten allemaal hoe het daar is geëindigd maar toch slagen ze erin spanning en een claustrofobische sfeer neer te zetten. Geen topfilm maar best wel te pruimen.

Jurassic World: Dominion (2022)

Aangezien die nu op Netflix staat, dan toch maar eens gekeken. Zoals verwacht... wat een absolute bagger. De 'hold/stop it'-handjes van Chris Pratt ben ik nu wel helemaal beu gezien. Niks mis met een beetje fan pleasing, maar er zijn grenzen. We hebben het nu wel allemaal eens gezien hoor. Je kan niet blijven teren op al die plat gewandelde paden. Sommige keuzes zijn echt lui, en vooral ook echt slecht of onlogisch uitgewerkt.

Waar gaat deze film eigenlijk over? Van 'world dominion' is alvast weinig sprake. Onze 3 oudgedienden terugbrengen, is initieel nog wel leuk, maar eigenlijk bieden ze geen enkele meerwaarde en dient dit gewoon om te verdoezelen dat de filmmakers absoluut geen deftig plan of verhaallijn hadden.

Wat een waardeloze trilogy. Slecht, slechter en nu overduidelijk slechtst. John Hammond draait zich om in zijn graf.

3,5/10
Ook gisteren bekeken. Ik wist op voorhand dat ik m'n verwachtingen heel laag ging moeten leggen. Terwijl ik World nog deftig vond, had Fallen Kingdom erna ook geen indruk gemaakt. Integendeel. En Dominion is imo de slechtste JP film die ik al gezien heb. Die eer was tot gisteren voor JP3. Maar die had dan tenminste niet zo'n lange duurtijd, en Sam Neil maakte er veel in goed.

De oude cast deed het imo niet zo slecht in Dominion, en 't was sowieso leuk ze nog eens samen in die rol te zien. Maar het maakt de film jammer genoeg niet het bekijken waard.

Ik heb me al vaak afgevraagd waarom mensen daar tijd in blijven steken :p
Je weet op voorhand dat het slecht gaat zijn, en ik heb nog geen enkele positieve reactie gelezen over Dominion...

Je weet op voorhand dat het slecht gaat zijn, en ik heb nog geen enkele positieve reactie gelezen over Dominion...
Niet willen geloven? Ik ga Amsterdam uiteindelijk ook nog een kans geven.. tegen beter weten in.

Jurassic Park kan ik deel 1 wekelijks herbekijken. Die World sequels hebben zelfs de eerste 2 vervolgen opgewaardeerd naar "briljante cinema".

Van de Jurassic films heb ik enkel het origineel uit 1993 gezien. Geen enkele uitgemolken reeks sequels gaat die zoete nostalgie en prachtige film uit mijn jeugdjaren bezoedelen.

Amsterdam vond ik beetje all over the place maar vreemd genoeg nog wel cava.

Mja, als je fan bent van de franchise moet je het toch gezien hebben vind ik :unsure:
Dan niet perse meer in de bioscoop, maar toch later een keertje.
Hetzelfde met veel andere franchises uiteindelijk.

Ik vind ook enkel de eerste JP goed... Fallen Kingdom vond ik vreselijk. En toch wil ik ook ooit Dominion zien :unsure:

Omdat het dino's zijn!! :tongue:

Een vreemde vorm van masochisme zeker... ik dacht met lage verwachtingen, valt het misschien nog mee... maar nee. De herintrede van de oude personages was misschien nog de grootste reden hier

Gisterenavond Drive My Car (2021) gezien. Had er al sinds release interesse in maar was er nooit van gekomen. De speelduur van drie uur zal veel mensen afschrikken, maar zelfs na op te staan om 4 uur, en een werkshift van twaalf uur, had ik geen moeite met wakker te blijven.

Drive My Car is een film dat ik nooit goed zou kunnen reviewen, zoals bv. @Quentin Clemens 'Tár' reviewt. Simpelweg omdat ik vaak de diepere analyses mis. Toch heb ik ontzettend genoten van deze film.

Het hanteert thema's over verlies, verdriet, rouw, jaloezie en schuldgevoelens maar het wordt nooit te melig en vertelt alles op een rustig maar perfect tempo. De drie uur durende trip verveelt nooit omdat, precies op elk moment dat je je aandacht zou kunnen verliezen, het verhaal zich verder ontpopt, ontrafelt, of een stukje van de puzzel bloot legt.

Door geweldig sterke acteerprestaties en geloofwaardige en herkenbare emoties liet deze parel een ongeloofelijke indruk op me achter.

Drive My Car is een film dat ik nooit goed zou kunnen reviewen, zoals bv. @Quentin Clemens 'Tár' reviewt. Simpelweg omdat ik vaak de diepere analyses mis. Toch heb ik ontzettend genoten van deze film.
Bedankt voor de mooie woorden! Drive My Car staat bij mij overigens nog op de to-watch lijst!

Om de thread verder te zetten, ik heb recentelijk The Innocents (De Uskyldige, 2021) bekeken. Een Noorse thriller die op de oppervlakte gaat over een groep kinderen (echt kinderen, elk jonger dan tien) die superkrachten ontwikkelen (telepathie en telekinese). De film is niet bang van de mogelijke wreedheid van kinderen te tonen naast hun onschuld. Meeste volwassen-gerichte films "over kinderen" worden toch vanuit het gezichtspunt van de ouders getoond, maar hier zijn vier kinderen echt de hoofdpersonages, en elk van hun performances is fenomenaal. Vooral het personage van Ida, een meisje die gefrustreerd is dat haar autistische oudere zus zoveel aandacht van haar ouders vergt, is geloofwaardig in zowel haar meest venijnige momenten als in haar subtiele karakterontwikkeling naar een meer gevoelig kind. Al is de film uiteindelijk een thesis over het ontwikkelen van een geweten bij jonge kinderen, blijft de film ook gewoon op het oppervlakteniveau ijzersterk en adembenemend spannend. Er is namelijk niets gevaarlijker dan een kind met superkrachten zonder morele begeleiding ...

Absolute aanrader voor wiedanook die van bedachtzame thrillers houdt, zolang je een sterke maag hebt (de film bevat extreem geweld naar dieren en kinderen toe).

Weer een heleboel disneyfilms gezien, gerangschikt van goed naar minder goed

The Emperor's New Groove (2000): 7/10
Big Hero 6 (2014): 7/10
Wreck-It-Ralph (2012): 7/10
Pocahontas (1995): 7/10
The Black Cauldron (1985): 6/10
Winnie the Pooh (2011): 6/10
Ralph Breaks The Internet (2018): 6/10
Brother Bear (2003): 6/10
The Rescuers (1977): 4/10

Ik zit nu aan 43/61 uit de Disney animation canon

Nog zes films dat ik plande uit de Disney canon, maar ik ga het nog niet completen, ook omdat er een Frozen sequel is aangekondigd en ik heb geen zin om nu Frozen te herkijken om Frozen 2 te kunnen zien om dan binnen 2-3 jaar hetzelfde te mogen doen + zou er dan nog 10 extra moeten zien etc. terwijl ik er al een stuk of 15 heb gezien de afgelopen 2-3 weken. En om alles te ranken zou ik ook wat rewatches moeten doen.

Wel ga ik nog Onward, Anastasia, Isle of Dogs, Fantasic Mr. Fox en Turning Red kijken. En als er nog tijd over is misschien ook nog de andere langspeelfilms van Wes Anderson die op Disney plus staan en The Menu mss ook nog.

Tár

Misschien had ik beter op voorhand een spoedcursus muzikale terminologie gevolgd want het is nogal technisch.

Had er werkelijk wat meer van verwacht. Verhaal was wat pover en de special effects, wat gedateerd, maar dat kon ik wel verwachten van zo'n oude film.

Terug
Bovenaan