Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Kiki's Delivery Service (1989): 8/10

2000.jpg

Toffe film, waarin eigenlijk niet zo gek veel gebeurt, maar die toch wel blijft boeien. In die zin eigenlijk het meest vergelijkbaar met My Neighbor Totoro, met eigenlijk een vrij naïef aanvoelende film, met een niet echt zware thema en in vergelijking met vooral westerse animaties veel minder leunend op het plot. Waar Totoro meer de kleutertijd exploreert, is dat bij Kiki's Delivery Service meer de schoolkind- en tienertijd, met als thema het vinden van een plaats terwijl je opgroeit. Verder zoals gewoonlijk van Ghibli een heel mooie score en ook visueel prachtig, en voor die tijd mijlenver voor op Disney, al zou voor hen ook een betere periode aanbreken met The Little Mermaid in hetzelfde jaar, en nadien o.a. Beauty & The Beast, Aladdin en The Lion King.
Kiki is echt een van mijn favorieten, maar vooral om persoonlijke redenen.
Ik heb die gezien toen ik een jaartje in Vietnam woonde en voor mij toont de film heel mooi het aankomen in een nieuwe stad/wereld die in het begin eng lijkt maar waar je je nadien toch in thuis begint te voelen en vrienden begint te maken etc.

Halloween Kills - 2021

Gewoon de slechtste uit de hele reeks. Zo voorspelbaar en tjokvol idioten dat het zelfs niet meer grappig is.
Misschien moeten ze Michael Meyers maar eens onthoofden zodat het stopt na deze film.

Black Mass (2015). Een trage film, maar nooit te traag imo. De spanning blijft heel de tijd op de achtergrond aanwezig, zelfs tijdens 'vrolijkere' gebeurtenissen zoals de etentjes.

Tijdens de aftiteling zag ik staan Johny Depp. Moest ik effe denken en toen pas viel mijn frank dat hij James Bulger vertolkte. Nice going, tonerider. :rofl:

Candyman (2021)

Laat me meteen met het goede beginnen. Nia Dacosta heeft duidelijk talent. Visueel is Candyman erg sterk en enkele setpieces zitten erg sfeervol in elkaar. Ook op vlak van acteren zit het behoorlijk goed met Candyman. Yahyah Abdul Mateen II is best sterk als kunstenaar die beetje bij beetje zijn shit verliest, ook de rest van de hoofdcast kun je bitter weinig verwijten maken.

Het probleem duikt op bij het scenario dat net wat teveel ballen laat vallen. Het sociale commentaar houd steek, maar het wordt hier gebracht met de subtiliteit van een voorhamer tegen je kop. Nagenoeg elk blank personage is onuitstaanbaar, de politie bestaat uit triggerhappy moordenaars. Jordan Peele heeft al vaker met dat bijltje gehakt, maar nu begint het haast een zelfparodie te worden. Na zijn films, episodes van The Twilight Zone en vooral deze Candyman begin ik het gevoel te krijgen dat Peele blanke mensen niet echt tof lijkt te vinden.

En weet je..tot op zekere hoogte snap ik het he. Het idee waar Candyman op drijft van ghetto's en gentrificering en police brutality is duidelijk een kruis dat weegt op de black community, en soms moet je eens een hamer pakken om je boodschap er in te nagelen maar verpak het dan in een slimmer script dat de grote plottwists niet ruim op voorhand telefoneert, niet elk heteroseksueel blank personage vilein of achterlijk maakt en qua tempo in evenwicht is.

Of weet je...probeer gewoon eens een andere nagel.

Dag 30 van Spooktober:
The Changeling - Peter Medak (1981)
Een degelijke horror, doet niets echt speciaal en is een beetje ondergeschikt aan de klassiekers van zijn tijd maar zeker niet slecht.
George C Scott is altijd wel indrukwekkend.

I See You - Adam Randall (2019)
Leuke crime thriller/horror maar de "reveal" is wat slap en nadien is de vaart ook wat uit de film. Leuk concept qua stijl maar uiteindelijk maar matige uitvoering.

Next Up: Gonjiam: Haunted Asylum - Jung Bum Shik (2018)

Halloween Kills - 2021

Gewoon de slechtste uit de hele reeks. Zo voorspelbaar en tjokvol idioten dat het zelfs niet meer grappig is.
Misschien moeten ze Michael Meyers maar eens onthoofden zodat het stopt na deze film.
Ik vond het vreselijk. Bijna geen enkel likeable personage waardoor je bijna zou beginnen rooten voor Michael Myers. Geen idee waarom ze op die manier oude personages terug wouden halen.

XIII : the conspiracy.

eigenlijk is dit een 6delige afleveringen aan elkaar gekleefde film van 6 X 30 minuten. met val kilmer & stephen dorff.

wel spannende film over de presidents verkiezingen en aanslag er op.
wel stoort mij 1 gigantisch feit: de republikeinse president wordt vermoord, en wordt opgevolgd. (door een democraat. ok zeggen ze er niet specifiek bij maar, normaal kan dit dus niet, is het de vice president die hem opvolgt, en dat moet altijd ook van zelfde partij zijn dus ook republikein).

later in de serie/film, kom je dan te weten dat het zogezegd zijn tegenstrever is, een andere republikein (de broer van de dood geschotene president).... , die de moord heeft gepland...

dat stoort me dus ongelofelijk.

wel stoort mij 1 gigantisch feit: de republikeinse president wordt vermoord, en wordt opgevolgd. (door een democraat. ok zeggen ze er niet specifiek bij maar, normaal kan dit dus niet, is het de vice president die hem opvolgt, en dat moet altijd ook van zelfde partij zijn dus ook republikein).
Voor zover ik weet is het niet verplicht dat de vice president van dezelfde partij is, in de praktijk is dat wel bijna altijd zo, maar is geen regel.

Voorbeelden:
1796 (John Adams - Federalist and Thomas Jefferson - Democratic-Republican), and 1864 (Abraham Lincoln - Republican and Andrew Johnson - Democrat).

Het gebeurt bijna nooit, maar kan wel degelijk. Er is geen wet die dat verbiedt.

Vroeger kwam dat meer voor, omdat degene met meeste stemmen president en 2e meeste stemmen VP werd.
Maar tegenwoordig mogen ze (sinds ergens de jaren 70 denk ik) enkel als team verkozen worden. En weinigen kiezen een VP van een andere partij. Maar nogmaals, er is geen wet die dat verbiedt.

Dune (2021) - 9/10
Wil hem direct opnieuw zien, maar dan ergens in de woestijn in Jordanië.

Reminiscence (2021) - 6/10
Setting was goed, maar verder weinig aan het verhaal.

1922

Best ok eigenlijk. Typisch Stephen King verhaal en sfeer, niet de grootste fan van Thomas Jane maar hij is wel best overtuigend in deze rol. 7/10

eigenlijk is dit een 6delige afleveringen aan elkaar gekleefde film van 6 X 30 minuten. met val kilmer & stephen dorff.

wel spannende film over de presidents verkiezingen en aanslag er op.

later in de serie/film, kom je dan te weten dat het zogezegd zijn tegenstrever is, een andere republikein (de broer van de dood geschotene president).... , die de moord heeft gepland...

dat stoort me dus ongelofelijk.
In de strips laten ze de politieke kleur van de kandidaten buiten beschouwing, maar waren ze afaik wel allemaal van dezelfde partij.

Titane (2021) - 5/10
Ik heb al wat bizarre en wansmakelijke films gezien. Deze kan daar zeker bij, maar sterk of boeiend vond ik hem niet. Shout-out naar de leuke soundtrack wel.

The Trip (2021) Netflix 8/10

Was er aan begonnen zonder al te veel verwachtingen. Altijd even wennen aan die Skandinavische talen. Noors in dit geval.
Zit serieus wat (vreemde) humor en plottwists in maar ik vond em zeer vermakelijk alleszins.
Was al een tijdje geleden dat ik nog hardop moest lachen tijdens een film.

Edit , btw , een weekje congé , dus nog aanbevelingen op Netflix of Prime die de moeite zijn ?
Ik bedoel dan de niet voor de hand liggende 'bekendere' flicks.

DUNE

Christ almighty wat een world building. Denk niet dat ik de boeken zal kunnnen laten liggen tot part 2.
DESERT POWA!!!

Last Night in Soho (2021)
Zeer knappe film, ik heb er van genoten. Het verhaal is ietwat voorspelbaar/cliché maar wat een heerlijke sfeer en muziek, en uiteraard enorm knappe acteerprestaties. Voor mij nog zo een, a.u.b.

Dag 31 van Spooktober!
Gonjiam: Haunted Asylum - Jung Bum Shik (2018)
Ik hou echt van deze film. Voor mij is het de perfecte found footage horror.
Heerlijke jumpscares, een paranormaal mysterie en de ideale setting: een haunted asylum.

Ik ga waarschijnlijk in het Horror topic een overzichtje en top 5 ofzo posten van alle films die ik heb gezien deze maand!
EDIT: hierzo.

Next Up: even geen films meer :nono:.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan