Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Candyman (2021)

Laat me meteen met het goede beginnen. Nia Dacosta heeft duidelijk talent. Visueel is Candyman erg sterk en enkele setpieces zitten erg sfeervol in elkaar. Ook op vlak van acteren zit het behoorlijk goed met Candyman. Yahyah Abdul Mateen II is best sterk als kunstenaar die beetje bij beetje zijn shit verliest, ook de rest van de hoofdcast kun je bitter weinig verwijten maken.

Het probleem duikt op bij het scenario dat net wat teveel ballen laat vallen. Het sociale commentaar houd steek, maar het wordt hier gebracht met de subtiliteit van een voorhamer tegen je kop. Nagenoeg elk blank personage is onuitstaanbaar, de politie bestaat uit triggerhappy moordenaars. Jordan Peele heeft al vaker met dat bijltje gehakt, maar nu begint het haast een zelfparodie te worden. Na zijn films, episodes van The Twilight Zone en vooral deze Candyman begin ik het gevoel te krijgen dat Peele blanke mensen niet echt tof lijkt te vinden.

En weet je..tot op zekere hoogte snap ik het he. Het idee waar Candyman op drijft van ghetto's en gentrificering en police brutality is duidelijk een kruis dat weegt op de black community, en soms moet je eens een hamer pakken om je boodschap er in te nagelen maar verpak het dan in een slimmer script dat de grote plottwists niet ruim op voorhand telefoneert, niet elk heteroseksueel blank personage vilein of achterlijk maakt en qua tempo in evenwicht is.

Of weet je...probeer gewoon eens een andere nagel.
Peele is gewoon een racist imo. Jammer, want hij kan wel films maken en heeft doorgaans goeie ideën, maar om telkens hetzelfde riedeltje "White people are bad" aan te moeten horen.... We get it.

The Quick and the Dead (re-re-re-re....watch)

Gisteren toevallig op TV en ja, dan moet ik gewoon blijven kijken. Deze blijft toch top, al haalt de nostalgie het mss wel van de echte kwaliteit van de film. 8/10

Last Night in Soho (2021)
Zeer knappe film, ik heb er van genoten. Het verhaal is ietwat voorspelbaar/cliché maar wat een heerlijke sfeer en muziek, en uiteraard enorm knappe acteerprestaties. Voor mij nog zo een, a.u.b.
Gisteren ook gezien, en helemaal akkoord hiermee. Technisch heel sterke film, maar mist wat substance en een goede ontknoping. Neigt naar een heel stijlvolle. lege doos, maar valt nog aan de goede kant.

Waarschijnlijk Wright zijn minste... maar de minste Wright is nog steeds een fucking dijk van een film!!!

The wedding crashers.

kan iemand me zeggen waarom die zo'n hoge score heeft??
ik heb echt moeten wachten tot het laatste kwartier, toen will ferrell in beeld kwam en wat rake grappen uit deelde; eer ik voor het eerst heb moeten lachen.

voor de rest is dit toch echt een tamme film imo.
erg grappig vond ik ze helemaal niet.

Vind ik allemaal wel heel kort door de bocht, maar bon. Ik houd het gewoon op "ik vond Candyman niet goed".

Candyman 2021 gisteren ook gezien. Gewoon een crappy horror film. Vind em toch ook racistisch hoor met momenten.... of gewoon slecht dus.
Die mensen uit de kunstwereld lijken wel karikaturen. Elke blanke bijna eigenlijk. Velvet Buzzsaw (al geen hoogvlieger) deed dat dan beter.
Daarna later op de avond: Bloody Hell, afgezet na 10 minuten, en dan moet het echt al heel slecht zijn. Bloody Hell wat was dat. B film, maar B minus. De Australiërs zijn anders niet slecht in het genre horror mixed met (zwarte) comedie.

Ik ging eigenlijk naar 'Lamb' kijken, had beter dat gedaan.
Voor mij moet het geen horror zijn op halloween. Maar de horror van 2 crappy films kon me gespaard gebleven zijn.

Horrors die ik in oktober zag en goed vond

-the night house: sfeervol en opbouwend
-hunter hunter: genremix wel, goeie slow burner
-saint maud: uitstekend regiedebut, sfeervol, symboliek en thematiek heel goed
-possessor: cronenbug jnr op het niveau van z'n 80's 90's pa, uitstekend

In september ook Susperia 2018 gezien en vond em heel goed, heel atmosferisch. Als theater technicus in mijn jonge jaren kon ik het ook wel altijd goed vinden met dansers choreografen, keek graag naar dans voorstellingen, en was niet zo gek van klassiek theater ...
Ik kies deze boven de 1977 versie. Wel gewoon beide wat andere films ergens. De 1977 versie is gewoon meer een cult/fan film.

Laatst bewerkt:
Only Lovers Left Alive 8/10
Byzantium 8/10

2 films in het
vampier
genre die ik nog niet gezien had. Beide zijn toppers en ik hou van de minder typische aanpak.

Vind ik allemaal wel heel kort door de bocht, maar bon. Ik houd het gewoon op "ik vond Candyman niet goed".
Een racist is veel gezegd natuurlijk, maar het zijn wel beide regisseurs die te veen uit hetzelfde vaatje tappen.

Dat gezegd zijnde is het natuurlijk normaal dat zij uit hun eigen perspectief schrijven en regisseren.

Space Jam: A New Legacy

Ik moet toegeven, ik heb me er meer met geamuseerd dan ik op voorhand gedacht had. Toch een paar keer moeten lachen.

The Bourne Identity

Vierde of vijfde keer dat ik hem zie. Blijft een zalige franchise vind ik, al heb ik de Jeremy Renner-Bourne gelaten voor wat het is.
Extreme Ways :love:

Haha zalig, meer Hausu fans! Btw, zeer cool dat je zo genoten hebt van Kwaidan. Echt een magnifieke horrorfilm die imo nog steeds te weinig lof krijgt binnen het genre en binnen de filmgeschiedenis tout court. Ik wil hem graag opnieuw zien maar ga waarschijnlijk mijn DVD upgraden naar een blu-ray.

Btw als je op zoek bent naar andere goede films van Kobayashi, ik kan je ook Seppuku (of Hara-kiri) aanraden. The Human Condition is ook fantastisch, maar wel een serieuze uitdaging door zijn speelduur (een trilogie van long-ish films).

Pig - 7.5/10 (Michael Sarnoski, 2021)

Last Train from Gun Hill - 8.5/10 (John Sturges, 1959)

Bad Influence - 5/10 (Curtis Hanson, 1990)

Halloween II:

One Cut of the Dead - 8/10 (Shinichiro Ueda, 2017)

Eye of the Devil - 7.5/10 (J. Lee Thompson, 1966)

Murders in the Rue Morgue - 7/10 (Robert Florey, 1932)

The Girl Who Knew Too Much - 6/10 (Mario Bava, 1963)

Dead Ringer - 6/10 (Paul Henreid, 1964)

Terug
Bovenaan