Hellsdinner
Crew Member
Kiki is echt een van mijn favorieten, maar vooral om persoonlijke redenen.Kiki's Delivery Service (1989): 8/10
![]()
Toffe film, waarin eigenlijk niet zo gek veel gebeurt, maar die toch wel blijft boeien. In die zin eigenlijk het meest vergelijkbaar met My Neighbor Totoro, met eigenlijk een vrij naïef aanvoelende film, met een niet echt zware thema en in vergelijking met vooral westerse animaties veel minder leunend op het plot. Waar Totoro meer de kleutertijd exploreert, is dat bij Kiki's Delivery Service meer de schoolkind- en tienertijd, met als thema het vinden van een plaats terwijl je opgroeit. Verder zoals gewoonlijk van Ghibli een heel mooie score en ook visueel prachtig, en voor die tijd mijlenver voor op Disney, al zou voor hen ook een betere periode aanbreken met The Little Mermaid in hetzelfde jaar, en nadien o.a. Beauty & The Beast, Aladdin en The Lion King.
Ik heb die gezien toen ik een jaartje in Vietnam woonde en voor mij toont de film heel mooi het aankomen in een nieuwe stad/wereld die in het begin eng lijkt maar waar je je nadien toch in thuis begint te voelen en vrienden begint te maken etc.

.