Film Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

LUCY (2004)

Best wel leuke, en ook typische Luc Besson film... al had die toch wel erg veel afgekeken van Limitless, nee?

vond het wel een leuk tussendoortje.
 
The Batman (2022)

Het was allemaal wat grimmiger, donkerder, ruwer dan de vorige trilogie met Christian Bale. Ik kon het wel smaken alleszinds.
 
The Whale

Zeer genietbare film. Maar niet helemaal mijn ding vrees ik. Net zoals bij Black Swan en The Wrestler vind ik het neerzetten van de tragische figuren zeer goed gedaan, maar verder dan dat vind ik dat die films niet altijd super veel om het lijf hebben. Heb alleszins nooit de drang gevoeld om die films nog is opnieuw te zien.

Soit, dat zal wel aan mij liggen hoor. Nogmaals, film heeft me geen seconde verveeld voor de rest. Wel had ik bij sommige scenes wat het gevoel dat ik naar een toneelvoorstelling aan het kijken was. Iets te 'groot' geacteerd ofzo.

7/10
 
The Whale

Zeer genietbare film. Maar niet helemaal mijn ding vrees ik. Net zoals bij Black Swan en The Wrestler vind ik het neerzetten van de tragische figuren zeer goed gedaan, maar verder dan dat vind ik dat die films niet altijd super veel om het lijf hebben. Heb alleszins nooit de drang gevoeld om die films nog is opnieuw te zien.

Soit, dat zal wel aan mij liggen hoor. Nogmaals, film heeft me geen seconde verveeld voor de rest. Wel had ik bij sommige scenes wat het gevoel dat ik naar een toneelvoorstelling aan het kijken was. Iets te 'groot' geacteerd ofzo.

7/10
Voor mij mag Brendan Fraser de Oscar voor beste acteur winnen want hij is wel het absolute hoogtepunt van heel die film. Het verhaal was niet slecht maar ik bleef in het 2e deel toch wat op mijn honger zitten. Ook een 7/10.

Vooral het overdreven bitch gedrag van zijn dochter haalde voor mij de echtheid wat onderuit.
 
The Great Mouse Detective (1986): 7/10
Ik vind deze al een breuk met de oudere Disneyfilms die ik zag. Misschien dat The Black Cauldron dat ik nog moet zien de definitieve stijlbreuk was. Maar dit voelt al meer Renaissance aan dan Disney classic aan, en heeft wel die 80's vibe die ik recent in films als Who Framed Roger Rabbit zag. De invloed van filmregisseurs op blockbusters zoals Spielberg zit hier al een beetje in. Alleen over de jaren heen een beetje ondersneeuwd, ook onder meer destijds door een andere animatiefilm over muizen die enkele maanden later werd gereleased. En ik denk dat je in de periode ook wel muizenmoeheid zou gehad hebben, want ik heb het gevoel dat veel animatiefilms over knaagdieren gaan in deze periode. Deze film lijkt mij ook een invloedsbron voor de blockbusterfranchise van Despicable Me / verschrikkelijke ikke geweest te zijn.

Maar qua stijl voelt het meer renaissance aan. De animatie vind ik wat minder magisch dan voorbije films, meer functioneel, maar qua plot zit er wat meer diepgang in, is het donkerder van toon, meer focus op entertainment en minder op moraliteit. Alleen vind ik het niet altijd even geslaagd uit de verf komen qua pacing enzovoort. Te chaotisch soms. Maar je ziet de bouwstenen van wat later de Renaissance zou worden hier al in terug, ook al wordt deze daar typisch gezien niet ingezet. Het regisseursduo Muskers & Clement zouden later The Little Mermaid, Aladdin, Hercules, Treasure Planet, The Princess and the Frog en Moana nog regisseren.

Andere films die ik zag (allemaal Disney):

The Aristocats (1970): 6/10
Robin Hood (1973): 6/10
The Many Adventures of Winnie The Pooh (1977): 6/10
Dinosaur (2000): 5/10
The Sword in the Stone (1963): 5/10
The Lion King (2019): 4/10
Saludos Amigos (1942): 3/10

Aristocats de beste, de meeste zijn wel benedengemiddeld voor Disney eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Op de vlieger van Egypte naar huis nog eens Coco gekeken op m'n laptop. Zit je daar op het eind van de film te janken bij die ene scène met mama Coco, en niet voor de eerste x :unsure:


Blijft voor mij één van de beste Disney/Pixar films aller tijden, gewoon een meesterwerk.
9,5/10
 
The Whale (Darren Aronofsky, 2022) - 3.5/10

Nope dit was echt niet mijn film. Als je Aronofsky wat kent, weet je dat je niet te veel subtiliteit moet verwachten. In The Whale probeert hij echter zodanig fel op de emoties van de kijker in te spelen, dat het me vooral irriteerde. Het helpt niet dat hij ook niet zo goed de toneeloorsprong kan afschudden en hij niet echt iets filmgewijs toevoegt maar het eerder ook als een theaterstuk regisseert, daardoor voelt het allemaal vrij artificieel. The Whale speelt zich slechts op één plaats af en heeft maar een handvol personages, er is dan ook vooral focus op de dialogen en die vond ik nogal zwak en melodramatisch, zeker wanneer de strijkers op de vervelende soundtrack begonnen te zwellen wanneer een personage emotioneel een tandje bij stak. Brendan Fraser en Hong Chau zijn wel degelijk met het zwakke materiaal waarmee ze moeten werken. Of je dit een goeie film vindt, zal vooral afhangen van hoe fel de film je weet te raken. Dat was voor mij helaas niet het geval, ik vond The Whale saai en irritant.


Women Talking (Sarah Polley, 2022) - 7/10

Goed maar ik had er misschien iets meer van verwacht. Women Talking is ook een film die zich grotendeels op één locatie afspeelt en vooral de discussies volgt van de vrouwen die systematisch misbruikt worden in een strenge religieuze commune. Die discussies zijn interessant en goed gebracht door de actrices en Polley herinnert je geregeld aan de inzet ervan door kleine glimpen van het seksueel geweld te geven. Dit is dan ook een vrij serieuze film over een belangrijk actueel onderwerp maar Polley brengt het allemaal vrij traditioneel waardoor de film bij momenten een beetje saai dreigt te worden. Alles is dan ook nog gefilmd in bleke en monotone kleuren, passend gezien de context van de film maar niet echt plezant om naar te kijken.
 
KING KONG (2005)
Ik denk dat we er over eens kunnen zijn dat dit een complete film is, en misschien wel één van de weinige remake's die toch beter zijn dan het origineel?

Soit, toch bijna weer traantjes moeten laten. Film lijkt me een aanvechting van de mens die de natuur/dierenrijk vaak kapot maakt?
(Al vraag ik me af of dat in 1930 toen de originele uit kwam, ook al zo een issue was? , of zie ik het verkeerd?)


Nog 1 vraag: Kong : Skull Island zou een vervolg zijn, maar dat kan toch niet?
eerste king kong speelt zich duidelijk af begin vorige eeuw, en Kong SKULL ISLAND zou net na de vietnam oorlog zich situeren.
Maar dan zit je toch met die gigantische plot hole dat Kong zoals iedereen weet sterft op het eind van de eerste film.
En moest het dan echt een andere aap zijn, waarover de 2e film gaat, waarom noemen ze hem dan opnieuw KONG ??

enlighten me please.
 
We Have a Ghost

Ondanks de wat mindere reviews vond ik deze toch best goed. Orgineel verhaal, de juiste emoties, leuke setting,,... Gewoon goed voor een ontspannen zaterdagavond. 6.5/10
 
KING KONG (2005)
Ik denk dat we er over eens kunnen zijn dat dit een complete film is, en misschien wel één van de weinige remake's die toch beter zijn dan het origineel?

Soit, toch bijna weer traantjes moeten laten. Film lijkt me een aanvechting van de mens die de natuur/dierenrijk vaak kapot maakt?
(Al vraag ik me af of dat in 1930 toen de originele uit kwam, ook al zo een issue was? , of zie ik het verkeerd?)


Nog 1 vraag: Kong : Skull Island zou een vervolg zijn, maar dat kan toch niet?
eerste king kong speelt zich duidelijk af begin vorige eeuw, en Kong SKULL ISLAND zou net na de vietnam oorlog zich situeren.
Maar dan zit je toch met die gigantische plot hole dat Kong zoals iedereen weet sterft op het eind van de eerste film.
En moest het dan echt een andere aap zijn, waarover de 2e film gaat, waarom noemen ze hem dan opnieuw KONG ??

enlighten me please.
Kong: Skull Island is geen vervolg op King Kong, wel een reboot ervan en de 2de film in de Monsterverse saga.

Overzicht van de Monsterverse films:
Godzilla -> Kong: Skull Island -> Godzilla: King of the Monsters -> Godzilla vs. Kong
 
Kong: Skull Island is geen vervolg op King Kong, wel een reboot ervan en de 2de film in de Monsterverse saga.

Overzicht van de Monsterverse films:
Godzilla -> Kong: Skull Island -> Godzilla: King of the Monsters -> Godzilla vs. Kong
Ha ok, nu is het duidelijk als een klontje suiker of glas water. MERCI !

Ik zou zeggen, dringend nog es king of monsters, en godzilla vs kong bekijken dan. Maar helaas geen zo'n goeie herinneringen aan deze films.
Geen idee waarom ze die 2 samen hebben gestoken.
 
Avatar the way of Water

Heel episch maar op het einde bijna... slaapverwekkend? Daar had minstens een halfuur of 40 minuten afgekapt kunnen worden. Eerste Avatarfilm was beter.

Helpt niet dat ik bijna 17 euro per ticket moest dokken in de Kinepolis. Waar is de tijd dat je voor 5 of 6 euro naar de cinema kon gaan o_O

Edit: wel niet vandaag gezien, paar dagen geleden al. Is wel de laatste film die ik voor nu gezien heb want ik kijk amper TV
 
Terug
Bovenaan